Onko tavallista, että jo 12-vuotias tyttö pitää heijastinvaljaita "nolona"? Onko liian tiukkaa, jos on sääntö, että sitä pitää käyttää?
Kommentit (179)
Remmiliivit on elukoille ja gimpeille.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta ne liivit OVAT noloja.
N48
Aikuiset ihmiset :D noloja?? Mitä hiivattia.
On normaalia kyllä että 12-vuotiaalle ovat noloja. Ei normaalia että 48-vuotiaalle.
Luin vähän matkaa keskustelua ja olen aivan ällistynyt tästä aikuisten ihmisten määrästä jotka pitää noita noloina. Siis millä ihmeen perusteella? Ei ole itselle tullut edes mieleen että turvallisuusvälineet on jotenkin noloa, mulle on paljon nolompaa tuommoinen normaalien asioiden nolostelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen ymmärrän, että teinit nyt nolostelevat kaikkea ja kaikkia, onneksi vaihtoehtoja liiveille on ja ap ja teini löytää jonkun kompromissin asiaan.
Sen sijaan uskomatonta, että joidenkin aikuistenkin mielestä heijastinliivit ovat nolot. Lenkkeilen itse paljon, mutta myös autoilen ja voin sanoa, etteivät ne pienet roikkuvat heijastimet tahdo näkyä syyssateilla kaupungissakaan oikein mihinkään. Yllättävän moni jalankulkija myös tuntuu luottavan siihen, että kyllä katuvalot valaisee ja sitten kuljetaan mustissa vaatteissa ilman mitään heijastimia. Ilmeisesti nämä ihmiset eivät itse autoile ollenkaan. Heijastinvaljaat tai -liivit sen sijaan näkyvät ihan parhaiten sekä eteen että taakse ja itse haluan ainakin erottua kunnolla ja liikkua turvallisesti.
Ehkä kannattaa käydä Specsaversilla, jos et auton ratissa erota heijastimia.
Se vasemmalla puolella roikkuva heijastin ei paljoa auta jos tulee oikealta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen ymmärrän, että teinit nyt nolostelevat kaikkea ja kaikkia, onneksi vaihtoehtoja liiveille on ja ap ja teini löytää jonkun kompromissin asiaan.
Sen sijaan uskomatonta, että joidenkin aikuistenkin mielestä heijastinliivit ovat nolot. Lenkkeilen itse paljon, mutta myös autoilen ja voin sanoa, etteivät ne pienet roikkuvat heijastimet tahdo näkyä syyssateilla kaupungissakaan oikein mihinkään. Yllättävän moni jalankulkija myös tuntuu luottavan siihen, että kyllä katuvalot valaisee ja sitten kuljetaan mustissa vaatteissa ilman mitään heijastimia. Ilmeisesti nämä ihmiset eivät itse autoile ollenkaan. Heijastinvaljaat tai -liivit sen sijaan näkyvät ihan parhaiten sekä eteen että taakse ja itse haluan ainakin erottua kunnolla ja liikkua turvallisesti.
Ehkä kannattaa käydä Specsaversilla, jos et auton ratissa erota heijastimia.
Se vasemmalla puolella roikkuva heijastin ei paljoa auta jos tulee oikealta
Just tämä. Pieni taskusta roikkuva heijastin on tietysti parempi kuin ei mitään, mutta jos se jää juuri toiselle puolelle jonnekin käden alle, niin ei se sieltä näy mihinkään. Syksyllä pimeät sateiset illat on ihan pahimpia ja kaupungissa vielä joka puolelta heijastuvien valojen takia todella pahoja kelejä ajaa. Tummiin pukeutuneita jalankulkijoita ei tahdo erottaa ihan normaalilla näkökyvylläkään. Silloin mahdollisimman iso ja joka suuntaan näkyvä heijastin, oli se sitten liivi, valjaat tai takki tms, on paras ja jalankulkija erottuu varmasti. Jos se on jonkun mielestä noloa, niin ei voi mitään, nolompaa minusta on jäädä auton alle.
Vierailija kirjoitti:
Luin vähän matkaa keskustelua ja olen aivan ällistynyt tästä aikuisten ihmisten määrästä jotka pitää noita noloina. Siis millä ihmeen perusteella? Ei ole itselle tullut edes mieleen että turvallisuusvälineet on jotenkin noloa, mulle on paljon nolompaa tuommoinen normaalien asioiden nolostelu.
Miksi kaikilla ei ole Nokian Kontioita jalkineina, ne ovat parhaat mahdolliset kumisaappaat näille keleille eli ovatko ne nolot vai sittenkin niille on vaihtoehtoja?
Vierailija kirjoitti:
Ainakin jos pyörällä pimeällä kulkee, voi ihan hyvin vaatia että laittaa ne valjaat. Olisiko sopiva kompromissi sellainen, että pyöräillessä pakolliset, kävellessa voi käyttää muita heijastimia?
Polkupyörässä on valot ja heijastimet luonnostaan, joten sen käyttäjä ei kyllä tarvitse enää lisäheijastimia.
Vierailija kirjoitti:
Ostin tyttärelle 43 hänen pyynnöstään viime jouluna joululahjaksi. Pimeällä lenkkeillessään pitänyt niitä.
Kyllä, nimenomaan lenkillä. Oman lapseni koulussa heijastinvaljaat oli nolot jo alakoulun kolmannella luokalla, mutta heijastimia kyllä käyttävät.
Valjaat on hyvät pimeällä autotien pientareella, mutta meillä päin porukka pyörii ne päällä siis keskellä päivää ulkoillessaan valaistuilla kävelyteillä. Se on jokseenkin hassun näköistä. Pariskunnat siis marssii kuin päiväkotilapset valjastettuina. Ja hyvähän se toki on varautua kaikkeen, en sitä sano. Jos vaikka pimeys iskeekin yllättäen.🤷
Vierailija kirjoitti:
Valjaat on hyvät pimeällä autotien pientareella, mutta meillä päin porukka pyörii ne päällä siis keskellä päivää ulkoillessaan valaistuilla kävelyteillä. Se on jokseenkin hassun näköistä. Pariskunnat siis marssii kuin päiväkotilapset valjastettuina. Ja hyvähän se toki on varautua kaikkeen, en sitä sano. Jos vaikka pimeys iskeekin yllättäen.🤷
Ennen valjaita sama porukka marssi ne heijastinliivit päällä keskellä päivää lenkkipoluilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin jos pyörällä pimeällä kulkee, voi ihan hyvin vaatia että laittaa ne valjaat. Olisiko sopiva kompromissi sellainen, että pyöräillessä pakolliset, kävellessa voi käyttää muita heijastimia?
Polkupyörässä on valot ja heijastimet luonnostaan, joten sen käyttäjä ei kyllä tarvitse enää lisäheijastimia.
Ei nykyään kaikissa pyörissä ole ostettaessa edes lain vaatimia heijastimia, lampuista puhumattakaan.
No onhan ne nolot jos pitää kouluun mennä ne päällä. Laitapa itse päällesi kaupungille lähtiessä. Heijastintuotteita on monenlaisia, joten niistä voi valita vähemmän nolon version. Henkselit/valjaat/liivit käy urheiluun ja lenkkeilyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyään kaikissa pyörissä ole ostettaessa edes lain vaatimia heijastimia, lampuista puhumattakaan.
Niistä tuleekin sitten sakot, jos niitä ei hoida kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kannattaa käydä Specsaversilla, jos et aut
Heijastimia voi laittaa molemmille puolille.
Vierailija kirjoitti:
Se on noloa teinille. Tavallinen heijastin riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heijastinvaljaita? Mitä ihmeen valjaita? Heijastimia joo, mutta miksi jotain valjaita?
Siksi että näkyy paremmin. Jalankulkijan on ilmeisen vaikea käsittää, ettei jalankulkija näy hirveän hyvin edes valaistulla väylällä
Musta hahmo yhtäkkiä ilmestyy suojatielle. Ou jee
Mihin perustat väitteesi siitä, että heijastinvaljaat näkyvät paremmin kuin esim. heijastava pipo tai heijastava takki?
Takki näkyy joka suuntaan hyvin, mutta ovat yleensä niin hiostavia, että käyttö on epämukavaa. Pipoissa heijastin on vain yhteen suuntaan (yleensä eteenpäin). Valjaissa on heijastinta joka suuntaan eli ovat kyllä pipoa parempia. Toki pipoon voi yhdistää muita heijastimia.
Hukkuu varmaan kommenttitulvaan mutta anna lapsen/nuoren itse valita mieluiset heijastimet, niitä on monenlaisia. Joissakin vaatteissa ja repuissa on valmiina heijastimet, siihen lisäksi joku lapsen/nuoren itse valitsema. Kerro faktat rauhallisesti miksi heijastin on tärkeä, älä kuitenkaan maalaa kauhukuvia. Vielä ei ole liian myöhäistä antaa liikennevalistusta, omakin asenne ratkaisee. Me ollaan liikuttu enimmäkseen kävellen ja pyörällä ja todettu että monella vanhemmallakin on aika ylimielinen asenne muihin kuin tila-autolla liikkuviin, oli sitten heijastimet tai ei :(
On. Hankkikaa hyvät heijastimet, jotka ovat nuorelle mieluisia ja sellaisia mitä kaveritkin käyttävät, niin ne tulevat aidosti käytetyksi eikä nuori ota niitä pois heti kotipihasta lähdettyään. Heijastin suojaa vain jos sitä myös käytetään. Ja muistan itse edelleen, miten kamalaa oli tulla kiusatuksi joka päivä niistä lapsellisista asioista, mitä oma äitini pakotti pitämään ymmärtämättä lainkaan eroa on kolmivuotiaalla ja 13-vuotiaalla.
4/5
Et voi kertakaikkiaan olla tosissasi...
Normaalissa perheessä esiteiniltä kysyttäisiin, mikä olisi hänen ratkaisunsa ongelmaan "Miten näkyä liikenteessä pimeänä syysaamuna?". Todennäköisesti lapsella olisi jokin vaihtoehto, jonka pohjalta ryhtyä kompromissia miettimään. Niin tässä elämässä toimitaan, jos halutaan, että arki on muutakin kuin riitelyä. Ap:n kannattaisi kokeilla, keskustelusta on yleensä pelkkää hyötyä eikä se maksa mitään, mutta järjettömät ja tiukat säännöt aiheuttavat todennäköisesti lapsen ajautumisen kauas vanhemmistaan.
Valitse taistelusi, heijastinliivi ei minusta ole taistelun arvoinen asia.