Onko tavallista, että jo 12-vuotias tyttö pitää heijastinvaljaita "nolona"? Onko liian tiukkaa, jos on sääntö, että sitä pitää käyttää?
Kommentit (179)
Onhan ne hyviä ja erottuvia autoilijan näkökulmasta, mutta ymmärrän että esiteini/teini ei niitä käyttäisi.
Kysy millaisen heijastimen hän haluaa, koska jotain pitää olla joka puolella kehoa.
Hanskat? Pipo? Kengännauhat? Perusheijastimia reppuun ja heijastinlapaset käsiin? Hihaan laitettava läpsäytys heijastin?
Onko joku tietty merkki tai muu mikä olisi cool?
Olen aina ollut kiitollinen äidilleni, joka ymmärsi teiniaikani ja sen esivaiheen. Meillä ei tapeltu tuollaisista asioista, vaan mietittiin yhdessä toinen vaihtoehto. Ratkaisu löytyi aina ja kaikki olivat tyytyväisiä.
Lapsilla ja nuorilla pitää olla rajat, mutta he myös kasvavat ja itsenäistyvät. Nuoren tahdon murskaaminen on aina yksi askel menettää hänen luottamustaan, jos vanhemman asenne ei ole rakentava ja kompromisseihin pyrkivää.
Valjaat on nolot. Anna tytön itse valita mieleinen vaihtoehto jostain verkkokaupasta esim. urheiluun tarkoitettu heijastava vaate, voi olla vaikkapa pinkki heijastinliivi, takki, pipo tai hanskat.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ollut kiitollinen äidilleni, joka ymmärsi teiniaikani ja sen esivaiheen. Meillä ei tapeltu tuollaisista asioista, vaan mietittiin yhdessä toinen vaihtoehto. Ratkaisu löytyi aina ja kaikki olivat tyytyväisiä.
Lapsilla ja nuorilla pitää olla rajat, mutta he myös kasvavat ja itsenäistyvät. Nuoren tahdon murskaaminen on aina yksi askel menettää hänen luottamustaan, jos vanhemman asenne ei ole rakentava ja kompromisseihin pyrkivää.
Tämä. Järjetöntä tapella jostain heijastivaljaista, kun yhtä hyviä (ellei parempia) vaihtoehtoja on pilvin pimein. Taitaa olla kyse siitä, ettei äiti kestä sitä että lapsi kasvaa eikä enää tee kaikkea mitä mamma käskee.
Kypärän käyttämisestä kinaamisen vielä ymmärrän, kun järkeviä vaihtoehtoja ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Heijastinvaljaita? Mitä ihmeen valjaita? Heijastimia joo, mutta miksi jotain valjaita?
Siksi että näkyy paremmin. Jalankulkijan on ilmeisen vaikea käsittää, ettei jalankulkija näy hirveän hyvin edes valaistulla väylällä
Musta hahmo yhtäkkiä ilmestyy suojatielle. Ou jee
Hwijastinkassi, heijastinpipo ja -tumput, heijastinnauha...? Miksi pitää olla valjaat? Mee sä valjaissa ja anna esiteinin valita itse! Ihme ääli*t tappelee lastensa kanssa turhasta. Tyttö laittaa ne valjaat kassiin kun sä et näe, minusta sellainen heijastin, jota hän käyttää on paras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heijastinvaljaita? Mitä ihmeen valjaita? Heijastimia joo, mutta miksi jotain valjaita?
Siksi että näkyy paremmin. Jalankulkijan on ilmeisen vaikea käsittää, ettei jalankulkija näy hirveän hyvin edes valaistulla väylällä
Ohis, mutta miksi ei voi käyttää tavallisia heijastimia?
On nolo teinille. Tavallinen heijastin riittää.
https://x-markcenter.com/heijastimet/?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMImP…
Lapsi parka! Tolla vääntämisellä asenne heijastimen tärkeydelle tuhotaan ja sit 12 v 744kulkee pian ilman mitään, kun ei ihan tavisteini oivalla omaa kuolevaisuuttaan. Maailma täynnä kivoja heijastimia ja liimattavia heijastinfiguureja ja nauhoja. Miksi Ap se turvallisuus ei ole tärkein, vaan ne liivit?
Sen ymmärrän, että teinit nyt nolostelevat kaikkea ja kaikkia, onneksi vaihtoehtoja liiveille on ja ap ja teini löytää jonkun kompromissin asiaan.
Sen sijaan uskomatonta, että joidenkin aikuistenkin mielestä heijastinliivit ovat nolot. Lenkkeilen itse paljon, mutta myös autoilen ja voin sanoa, etteivät ne pienet roikkuvat heijastimet tahdo näkyä syyssateilla kaupungissakaan oikein mihinkään. Yllättävän moni jalankulkija myös tuntuu luottavan siihen, että kyllä katuvalot valaisee ja sitten kuljetaan mustissa vaatteissa ilman mitään heijastimia. Ilmeisesti nämä ihmiset eivät itse autoile ollenkaan. Heijastinvaljaat tai -liivit sen sijaan näkyvät ihan parhaiten sekä eteen että taakse ja itse haluan ainakin erottua kunnolla ja liikkua turvallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Sen ymmärrän, että teinit nyt nolostelevat kaikkea ja kaikkia, onneksi vaihtoehtoja liiveille on ja ap ja teini löytää jonkun kompromissin asiaan.
Sen sijaan uskomatonta, että joidenkin aikuistenkin mielestä heijastinliivit ovat nolot. Lenkkeilen itse paljon, mutta myös autoilen ja voin sanoa, etteivät ne pienet roikkuvat heijastimet tahdo näkyä syyssateilla kaupungissakaan oikein mihinkään. Yllättävän moni jalankulkija myös tuntuu luottavan siihen, että kyllä katuvalot valaisee ja sitten kuljetaan mustissa vaatteissa ilman mitään heijastimia. Ilmeisesti nämä ihmiset eivät itse autoile ollenkaan. Heijastinvaljaat tai -liivit sen sijaan näkyvät ihan parhaiten sekä eteen että taakse ja itse haluan ainakin erottua kunnolla ja liikkua turvallisesti.
Ehkä kannattaa käydä Specsaversilla, jos et auton ratissa erota heijastimia.
En tiedä tarkalleen mitä on nimeltään, hihaheijastimia kai, niitä litteitä heijastimia jotka taittamalla menee pienelle rullalle. Saa helposti johonkin repun remmiin roikkumaan tai tietenkin hihaan tai jalkaan.
Itse pidän jos toista vaikka oikeassa käsivarressa niin silloin vasemmassa jalassa, polven alapuolella on toinen.
Meillä lapsen takki heijastaa, valoisaan aikaan se näyttää suunnilleen tummansiniseltä. Heijastinvaljaat on koirille tai aikuisille, nuoret näyttävät nappaavan ne pois heti, kun kodin ikkunasta heitä ei näe.
Olen lapsesi kanssa samaa mieltä: sääntö on liian tiukka, jos turvallisuudesta huolestunut äiti ei keksi mitään muuta keinoa tehdä lapsestaan pimeällä näkyvä. Ihan kuin äiti keksisi kaikki keinot kiusata lastaan ja tehdä tästä koulukiusattu, jotta voi sitten kauhistella, että miten ne sinulle noin sanovat, kun minä vain sinun parastasi ajattelin.
Nykyään on heijastavia hanskoja, kintaita, pipoja, kaulaliinoja, saatikka sitten kaikki erilaiset varsinaiset heijastimet siihen päälle. Ymmärrän että teinin mielestä valjaat/liivit on nolot, osaan kuvitella myös sen nälvimisen ja ilkkumisen mitä ne voi saada aikaan. Jos pakotat lastasi niitä vastointahtoisesti pitämään, niin todennäköistä on, että hän kulkee tuolla ilman heijastinta. Jos taas valitsette neutraalimpia vaihtoehtoja, tulee ne todennäköisemmin käyttöön.
Näin menetetään kontakti lapseen juuri teini-iän kynnyksellä. Seuraavaksi sama mamma tekee aloituksen; " onko tämä normaalia 13v käytöstä?" tms. Ja toiset hull*t käskee laittaa nuoren sijoitukseen. Näitä avauksia on koko ajan, mutta ei käsitetä: luottamuksellinen suhde olisi pitänyt luoda ennen teini-ikää! Ei väännetä lapsellisista pikkujutuista ja pakoteta kontrollinhalun takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin perustat väitteesi siitä, että heijastinvaljaat näkyvät paremmin kuin esim. heijastava pipo tai heijastava takki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kannattaa käydä Specsaversilla, jos et auton ratissa erota heijastimia.
Kiitos vinkistä, on käyty ja näköni on ihan normaali.
Onko valjaat ihan välttämättömät, jos niitä ei halua käyttää? Heijastimia toki pitää käyttää, mutta sen missä muodossa niitä käyttää voi kukin valita itse.
Ei liity välttämättä teini-ikään mitenkään, 43-vuotias miehenikään ei tykkää käyttää valjaita, käyttää muunlaisia heijastimia.
Voisin kopioida sun kommentin. Täällä ihan sama ajatus mielessä. Mitkä ihmeen valjaat? Valjaat kuuluvat pikkupennuille tai lemmikeille.