Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaveei ei halua lainata rahaa, vaan toivoo ihan rahalahjoitusta

Vierailija
29.09.2024 |

Ihan monien tuhansien lahjaa. Olen taistellut itseni kanssa. Kyllä multa se raha periaatteessa löytyisi, mutten haluaisi antaa. En ole rikas, enkä köyhä, mutta säästäväinen. Olenko hirveä kylmä kitupiikki? Antaisitko sinä? 

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri on ainakin reilu kun sanoo ihan suoraan ettei kykene maksamaan takaisin. Tuhansien arvoinen lahjoitus on suuri tai mihin tarvitsee paljon. Mihin kaveri tarvitsee niin paljon. Onko sellainen asia joka on erittäin tärkeä tai jota ilman ei voi olla. Pienemmän sumnan lahjoitus voi olla parempi, jos se summa ei tee itselle kesää eikä talvea. Tietysti jos periaate on se, että ei anna  tai lainaa kenellekkään niin se kannattaa sanoa reilusti. 

Vierailija
42/55 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin varmaan kymppitonnin mutta onneksi ei ole. Kannattaa ehkä katkaista välit tuollaiseen josta ei ole kuin harmia pitemmän päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaa, älä anna. Sinun rahojasi, eivät hänen.

Hän voi tupakoida vähemmän, niin saa ostettua uudet tekoripset. 😀 

Jouduin pitkien syöpähoitojeni aikana lainaamaan rahaa ystävältäni. Tein tietenkin velkakirjan ja maksoin velan hänelle. Korkoa hän ei halunnut. Minulla oli henkivakuutus, joten velkakirjassa oli maininta, että menehtyessäni ystäväni saa osan henkivakuutusrahoista..

ÄLÄ lainaa tuollaiselle ihmiselle mitään. Et saa venkulalta ikinä rahojasi takaisin. Ohjaat vaan hakemaan lainaa pankista kuten tekevät muutkin.

Vierailija
44/55 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan hyvä ystävä ei pyydä tuhansien rahalahjaa. 

Vierailija
45/55 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran antaa, ehkä pian toisenkin.

Kaverille syntyy vaikutelma, että ap:n rahat ovat yhteisiä.

Tähän kaverin luuloon viittaa jo sekin, että ap tuntee syyllisyyttä siitä, ettei haluaisi lahjoittaa ahkeruudella säästämiään rahoja.

Ei kestä kauan, kun annetut tuhannet ovat huvenneet ja kaveri haluaa jälleen "yhteiselle" lompakolle.

Vierailija
46/55 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä anna, älä edes velaksi rahojasi et koskaan kuitenkaan saa takaisin.

Tässä hän oli ihan suora ja rehellinen, kun sanoi, ettei voi lainata, kun ei pystyisi takaisinmaksuun kuitenkaan. Ap

Minusta rahan suora pyytäminen/vaatiminen on vielä röyhkeämpää kuin lainaaminen. Lainaaja edes uskoo tilanteensa parantuvan ja ainakin yrittää maksaa. Sano, että ei ole ylimääräistä rahaa, säästösi on tarkoitettu itsellesi ja niille tulee varmasti käyttöä myöhemmin, joten puhut totta.

Olen vähän eri mieltä. Lainaaja voi yrittää vilpillisesti pehmentää tilannetta puhumalla lainasta, jos ei selviä tämän hetkisistäkään maksuistaan. Eli täysin utopiaa puhua lainasta. Paljon parempi on heti alkuun sanoa, että on kyse lahjasta. 

Tuhansien eurojen lahjan pyytäminen joltain kaverilta (ei edes ystävä) ei ole mielestäsi röyhkeää? Ja vielä sanoo, etten aio maksaa takaisin?? Ei noin pahassa tilanteessa pyydetä kaveria apuun vaan haetaan vaikka toimeentulotukea. Täysin utopiaa on mielestäni mennä kaverin kukkarolle, jos oman on tyhjentänyt. Rahat on kohta tuhlattu ja sitten vinkumaan lahjaa uudelleen??

Vierailija
47/55 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mullekin jos sulla on niin paljon rahaa ja olet iloisena valmis siitä luopumaan. Haluatko tilinumeroni? Joku tommonen kymppitonni tekis mulle kyllä toosi hyvän mielen.

Vierailija
48/55 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap mistä se kaverin rahantarve johtuu? Ja mistä arvelet että johtuu että hänellä on pokkaa tuollalain pyytää isoa summaa rahaa?

Olen miettinyt rahan antamis asiaa itsekin. Antaisin mieluusti jos huomaan että joku tarvitsee ja minulla olisi rahaa. Mutta sitten on röyhkeitä ihmisiä jotka vaan sumeilematta käyttää hyväksi muita ja lypsää mistä ikinä saa. Solloin tuntuu että onko helmien heittämistä sioille.

Vierailija
49/55 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauraisin vaan, että on toisella pokkaa olla edes ruinaamassa rahaa muilta tuohon tyyliin enkä edes miettisi asiaa. Ei. Jankutusta en sietäisi hetkeäkään. Lokit maalittaa, kun huomaa jonkun epäröivän.

Vierailija
50/55 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahaa ja ystävyyttä ei pidä sotkea. Mistä ystävä tietää rahatilanteesi? 

Tämä! Mun 20-vuotinen ystävyyssuhde katkesi näihin rahajuttuihin. Kaduttaa mutta minkäs teet.

Vierailija
51/55 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan antaisi, alkaa käyttää sua taloudellisesti hyväksi. En varmaan edes lainaisi, jää velat saamatta takaisin.

Vierailija
52/55 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään tonnien lahjoja anneta kavereille.  

Minkälaisissa rahapiireissä te oikein elätte, kun kaveri voi tuollaista edes esittää?

Osaisiko joku kaveri sinulle noin kalliin lahjan?

Ei edes rahana pidä lahjoittaa.  Velkakirjan voi tehdä, mutta sekin on hieman arveluttava.  Jos kaveri ei vaan maksa velkaansa, on siinä kuitenkin kynnys lähteä oikeusteitse velkaa perimään, kun ollaan kavereita, ja toinen voi esittää vaikka mitä nyyhkytarinoita siitä, miten ei nyt voikaan maksaa.

Itse menin lankaan peräti kahdesti samalle ihmiselle, kun hän osasi uskottavasti selittää vaikean tilanteensa.  Sitten kun tilanne paranee, hän ilman muuta aikoo maksaa velat pois, no sitä parempaa tilannetta ei sitten vaan koskaan tullut.

Sen jälkeen olen ollut hyvin varovainen kaikkien kanssa.  Eikä ikinä kannata kertoa kenellekään, jos saa jostain vaikka perintönä tai voittona yms. hiukankin reippaammin rahaa.  Siitä seuraa vain se, että yhtäkkiä tällä, jolle siitä kerroit, onkin tullut joku ihan kauhea taloudellinen vaikeus, eikä tiedä mistä siihen saa rahat millä maksaa, voi apua, mitä minä teen, nyt saa lapsetkin olla ilman sitä ja tätä jne.

Älkää menkö lankaan.  Sitten kun tulisi se takaisinmaksun aika ja yrität vaikka miten hienovaraisesti kysyä, että voisitko maksaa jo minulle takaisin, niin sitten loukkaannutaan, ja sanotaan, että noinko sulla on kiire rahojesi perään vaikka toiset saa kärsiä rahattomuudesta, sulla kun ei pitäisi mitään hätää olla jne jne.

Vierailija
53/55 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on yksi kaveri, joka halusi ostaa pilkkahinnalla lasten rattaat ja lapsen sängyn. Merkkitavaroita. Sängyn myin, mutta vaunuja en.  Miksi olisin antanut noin 500 € tuosta noin vain lahjoituksena? Halusi tavarat omaksi ei lainaksi. 

Vierailija
54/55 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole sun kaveri.

Next.

Vierailija
55/55 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä on. Mullakin serkku pyytää rahaa harva se kuukausi. Sulla kuitenkin on, selittää. Niin on, mutta ei yhtään ylimääräistä.

Äitini sisko asuu samalla paikkakunnalla äitini kanssa ja vuosia sitten äitini lähetti lakkoja serkkuni mukana minulle. Äiti vei ne vielä siskolleen. Serkku tuli, hänen piti vain ääntyä päätieltä, max km ajamista. Näki samalla meidät. Olin tehnyt ruokaa ja sai vielä sämpylöitä matkaan. Ehdotti maksan 50 e lakoista. Pääsin pälkähästä, kun sanoin minulla ei ole nyt rahaa, mutta palataan.

Tämän jälkeen laitteli viestejä olen velkaa hänelle. Tämä jopa katkasi sisarusten välit. Enpä ole sen jälkeen pyytänyt häneltä mitään. Mutta hän pyytää