Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaveei ei halua lainata rahaa, vaan toivoo ihan rahalahjoitusta

Vierailija
29.09.2024 |

Ihan monien tuhansien lahjaa. Olen taistellut itseni kanssa. Kyllä multa se raha periaatteessa löytyisi, mutten haluaisi antaa. En ole rikas, enkä köyhä, mutta säästäväinen. Olenko hirveä kylmä kitupiikki? Antaisitko sinä? 

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä avoimia ihmisiä käytetään juuri näin hyväksi, kieroimmat vetoavat  elämäntilanteeseensa ihan itkun kanssa mutta se raha ei todellisuudessa auta yhtään ottamaan häntä vastuuta omasta elämästään. Päinvastoin, raha on hetkessä tuhlattu ja kohta on tahtomassa uusia lahjoituksia kun huomaa kuinka helposti sinulta on raha lypsettävissä ja tekee sen myös muille samanlaisille ihmisille.

Vierailija
22/55 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä anna, älä edes velaksi rahojasi et koskaan kuitenkaan saa takaisin.

Tässä hän oli ihan suora ja rehellinen, kun sanoi, ettei voi lainata, kun ei pystyisi takaisinmaksuun kuitenkaan. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahaa ja ystävyyttä ei pidä sotkea. Mistä ystävä tietää rahatilanteesi? 

Ei tiedäkään, mutta kysyi. Itse tiedän ja siksi taistelen itseni kanssa. Valehdellahan voisi, ettei ole, mutten haluaisi valehdella. En vain haluaisi antaa :( Ap

Taidat olla aika yksinkertainen. Onko sinulla edunvalvoja? Jos ei ole niin sellaisen saa ihan omastakin pyynnöstä jos on niin lapsen tasolla ettei osaa selvitä arjen tilanteista vaan joutuu hankaliin tilanteisiin tulojen ja menojen kanssa.

Vierailija
24/55 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä tässä nyt ihmettelen, että millainen ystävä edes kehtaa pyytää toiselta ihmiseltä tuhansien arvoista lahjaa. En kehtais pyytää edes omalta mieheltä tai äidiltäni kalliita lahjoja.

Vierailija
25/55 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahaa ja ystävyyttä ei pidä sotkea. Mistä ystävä tietää rahatilanteesi? 

Ei tiedäkään, mutta kysyi. Itse tiedän ja siksi taistelen itseni kanssa. Valehdellahan voisi, ettei ole, mutten haluaisi valehdella. En vain haluaisi antaa :( Ap

Taidat olla aika yksinkertainen. Onko sinulla edunvalvoja? Jos ei ole niin sellaisen saa ihan omastakin pyynnöstä jos on niin lapsen tasolla ettei osaa selvitä arjen tilanteista vaan joutuu hankaliin tilanteisiin tulojen ja menojen kanssa.

Kiitos mutten ole missään vaikeuksissa tulojeni ja menojeni kanssa. Olen säästäväinen ja minulla on vakaa tilanne. Ap

Vierailija
26/55 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kokemuksesta sanoa, että lainaamalla menettää sekä kaverin, että rahansa. Lahjoittamalla myös. Eli jos haluat pitää molemmat niin älä lainaa. Muuten voit auttaa, jos tilanne on paha niin osta vaikka ruokaa.

Vierailija
27/55 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa, älä anna. Sinun rahojasi, eivät hänen.

Hän voi tupakoida vähemmän, niin saa ostettua uudet tekoripset. 😀 

Jouduin pitkien syöpähoitojeni aikana lainaamaan rahaa ystävältäni. Tein tietenkin velkakirjan ja maksoin velan hänelle. Korkoa hän ei halunnut. Minulla oli henkivakuutus, joten velkakirjassa oli maininta, että menehtyessäni ystäväni saa osan henkivakuutusrahoista..

Vierailija
28/55 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilttejä ihmisiä käytetään hyväksi. Kuinka sun kaveri edes kehtaa olla sun rahojen perässä! Tuommoisen kanssa ystävyys kaatuu ennen pitkää kuitenkin - itse voit miettiä menetätkö rahasikin samalla kun ystävän. 

Vierailija
29/55 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä hän oli ihan suora ja rehellinen, kun sanoi, ettei voi lainata, kun ei pystyisi takaisinmaksuun kuitenkaan. Ap

Noh, se on sentään hyvä. Mutta pohdipa hetki sitä, että jos annat säästämiäsi rahoja hänelle ja sitten omassa elämässäsi sattuukin jotain kallista (yksityisellä tehtävä hammasremontti, lattiat tuhoava vesivahinko, autoon kallis korjaus, työttömyys). Etkö juuri tällaista tilannetta varten ole ollut fiksu ja säästäväinen? Kehtaisitko itse mennä pyytämään suurta lahjoitusta muilta? Pystyisikö tämä kaverisi antamaan vastavuoroisesti sinulle rahaa? Ei tietenkään pystyisi. Olisit lirissä. 

Suoraan sanottuna en käsitä, miksi edes harkitset asiaa. Kaverisi on hyväksikäyttäjä ja sinä olet liian kiltti. 

Vierailija
30/55 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi edes lainaksi paria kymppiä enempää, olkoon vaikka kuinka hyvä ystävä. Lapsille, puolisolle ja vanhemmille voisin antaa. En lainaisi edes omille sisaruksille, he ei osaa käyttää rahaa joten se olis vain hölmöläisen peiton jatkoa.

Vierailija
31/55 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En antaisi. Vaimolle voisin antaa, en kenellekään muulle. Sisareini perhe meinasi aikoinaan menettää luottotietonsa, joten lainasin heille rahaa. Siitä tehtiin kuitenkin velkakirja ja maksoivat aikoinaan takaisin. Etenkin kun asia johtui yli varojen elämisestä, eikä esimerkiksi työttömyydestä tai sairaudesta.

Et edes lapsillesi? Julma isä.

En tiennytkään, että minulla lapsia.

Eihän sitä mies aina tiedäkään 😉

Vierailija
32/55 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen antanut "lainaksi".

Mutta siitä tuli "lahja".

Aikaa kulunut n. 25 vuotta. Eikä olla tavattukaan enää, joten sinne meni.

Yhden isommanpuoleisen summan olen antanut anteeksi ennen lainaajan kuolemaa, koska hänen taloudellinen tilanteensa oli muuttunut.

Mun talous kesti nämä kuprut ja otin huomioon ho etukäteen, ettei ehkä tule takaisin. Mutta markka-ajan sataset ja tonnit olivat eurojen vastaaviin numeroihin verrattuna pienempiä

Ap:n ei tule lahjoitella syyttä suotta, varsinkaan painostuksen alla.

Vierailija
33/55 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta rahan suora pyytäminen/vaatiminen on vielä röyhkeämpää kuin lainaaminen. Lainaaja edes uskoo tilanteensa parantuvan ja ainakin yrittää maksaa. Sano, että ei ole ylimääräistä rahaa, säästösi on tarkoitettu itsellesi ja niille tulee varmasti käyttöä myöhemmin, joten puhut totta.

Vierailija
34/55 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin tälle "ystävälle", että oikea ystävä ei koskaan pyytäisi rahalahjoitusta, vaan lainaa virallisen velkakirjan kautta.

En ikinä antaisi euroakaan tuollaiselle "ystävälle", koska hän pyytäisi viikon tai kuukauden päästä taas lisää.

Ap, ansaitset parempia ystäviä kuin tuollainen hyväksikäyttäjä ikinä on.

Vierailija
35/55 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Demarit ja vasemmistoliittolaiset kannattaa mitä pikimmin heivata kaveripiiristään.

Vierailija
36/55 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta rahan suora pyytäminen/vaatiminen on vielä röyhkeämpää kuin lainaaminen. Lainaaja edes uskoo tilanteensa parantuvan ja ainakin yrittää maksaa. Sano, että ei ole ylimääräistä rahaa, säästösi on tarkoitettu itsellesi ja niille tulee varmasti käyttöä myöhemmin, joten puhut totta.

Olen vähän eri mieltä. Lainaaja voi yrittää vilpillisesti pehmentää tilannetta puhumalla lainasta, jos ei selviä tämän hetkisistäkään maksuistaan. Eli täysin utopiaa puhua lainasta. Paljon parempi on heti alkuun sanoa, että on kyse lahjasta. 

Vierailija
37/55 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä kaveri helvettiin ja rahojahan et anna etkä lainaa. Tosin tossa tapauksesa laina on sama ku anto. 

Vierailija
38/55 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuollainen kaveei on. 😲 Joulupukkiko olet hänelle. 😂

Vierailija
39/55 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet jo vastannut itsellesi: sanoit, ettet haluaisi antaa rahaa hänelle. Mitään muuta perustelua ei tarvita. Jokainen saa antaa, jos haluaa eikä jää harmittamaan jälkikäteen menetetyt rahat. Mutta minkään sortin velvollisuutta antaa tai edes lainata ei ole. Eikä ole mitään syytä tuntea syyllisyyttä asiasta. Rahat ovat sinun, sinä haluat pitää ne itse. Asia on loppuunkäsitelty. 

Vierailija
40/55 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En antaisi. Vaimolle voisin antaa, en kenellekään muulle. Sisareini perhe meinasi aikoinaan menettää luottotietonsa, joten lainasin heille rahaa. Siitä tehtiin kuitenkin velkakirja ja maksoivat aikoinaan takaisin. Etenkin kun asia johtui yli varojen elämisestä, eikä esimerkiksi työttömyydestä tai sairaudesta.

Et edes lapsillesi? Julma isä.

Minä olen antanut lapsille. Annan jatkossakin, jos heille tulee tarve.

- eri