Pystyykö 1400€/kk tuloilla elämään kohtuu hyvää elämää
Niin että jää säästöön tai pystyisi välillä matkustamaan
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jos löytää edullisen asunnon ja muutenkin hallitsee rahan käyttöä.
Tämä! Jos on edullinen asunto, niin loppu on suht helppoa. Ja jos pystyy vielä sen lisäksi elämään julkisen liikenteen varassa ilman oman auton kustannuksia.
Omat nettotulot on 1600-1800€/kk. On käynyt hyvä tuuri, kun olen löytänyt halvan asunnon muutaman kilometrin päästä keskustasta julkisen liikenteen toimiessa erittäin hyvin.
Elämäntyyliini on myös aika yksinkertainen, olen ollut kiinnostunut minimalismista jo useamman vuoden. En pidä turhaan ostelusta, vaan mietin aina pystynkö elämään ilman, kun se on onnistunut tähänkin asti.
Ei erityisemmin kiinnosta matkustelukaan ulkomaille, vaikka siihen olisi varaa tällaisella yksinkertaisella elämäntyylillä.
Ruokabudjettini on 220€/kk. Tuo onnistuu helposti, koska teen itse ruoan. En tilaa woltilta ym. ja valmisruokia syön harvoin. Käyn ulkona syömässä muutaman kerran vuodessa.
Säästöön olen saanut aika kivasti, vaikka palkka ei päätä huimaa. Hiilijalanjälkeni on myös aika pieni, josta olen tyytyväinen.
Eli avainsanat on taloudellinen järjestelmällisyys ja itsehillintä. On hyväksyttävä, että kaikkeen ei ole varaa, eikä muille tarvitse näyttää olevansa jotain, esimerkiksi tuhlata kalliisiin merkkivaatteisiin, ripsiin, kynsiin jne.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yksin elävä.Ei käy ravintolamaailma,ei kampaajat parturit.Ei lounaalla,ei osta muotivaatteita.Ei julkisien kulkuvälineiden lippuja,ei matkustele jne.
Ja miksi noiden pitäisikään kuulua normaaliin kulutukseen? Pl. Julkiset kulkuvälineet, en aivan ymmärrä miksi nostit ne tähän. Kuukausilippu on halvempi kuin oma auto eikä todellakaan tuhoa tämänkään luokan budjettia.
Vierailija kirjoitti:
Brutto vai netto ? Jos noin 1400 € -1500 € jää käteen joka kuu, niin kyllähän sillä pärjää. Kokemusta on.
Pärjää toki, jos asuu kumppanin kanssa yhdessä. Yksinasuminen onkin sen verran kallista, että joutuu euroja laskemaan tarkkaan noilla tuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Brutto vai netto ? Jos noin 1400 € -1500 € jää käteen joka kuu, niin kyllähän sillä pärjää. Kokemusta on.
Aina kun puhutaan tuloista, se on silloin brutto. Mutta koska tämä palsta on ei-niin-kovin-fiksujen ihmisten paikka, niin vahva veikkaus että ap tarkoittaa tietenkin nettoa. Koska se on sitä "oikeaa rahaa" hölmöläisten kielellä.
Minusta brutotulot on sitä höpöhöpöä. Kukaan ei elä sillä mitä voisi tienata ilman veroja ja muita vastaavia kuluja. Ihan sama jos joku saa 10000 palkkaa, mikä on tärkeää on se mitä siitä jää käteen. Bruttotulot on vasemmistolaisten juttuja, niillä saa kasvatettua tuloeroja.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on suunnilleen ton verran nettotulot. Yksineläjänä pk-seudulla tää olisi varmaan ankeaa ja kaikki raha menisi asumiseen, mutta täällä maalla meillä on omakotitalo, jonka kuluja maksetaan puoliksi. Rahat riittää ja säästöönkin jää. Asennekysymys myös. Kuluttaminen ei ole elämäni tärkein sisältö.
Niin, tässäkin taas nainen unohtaa, että miehen paremmat tulothan sieltä taustalta löytyy jotka mahdollistavat.
Vierailija kirjoitti:
Tää on just tätä. pienituloinen uhriutuu kun ei pääse joka vuosi all inclusive kaukomatkalle.
Olisiko kannattanut opiskella?
Olipa ilkeästi sanottu. Joidenkin on vaikea käsittää, että kaikilla ei ole päätä opiskeluun. Kun ei kapasiteetti riitä, niin sille ei mitään voi. Esimerkiksi minä opin lukemaan vasta kahdeksanvuotiaana ja matematiikkaa tahkosin läpi nelosilla ja vitosilla. Luetunymmärtäminen ja keskittyminen oli vaikeaa. Tuskin olisi avautunut hammaslääketieteen ovet meikäläiselle!
Mikä siinä on niin vaikea käsittää, että kaikilla ei yksinkertaisesti ole mahdollisuuksia?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kun puhutaan tuloista, se on silloin brutto. Mutta koska tämä palsta on ei-niin-kovin-fiksujen ihmisten paikka, niin vahva veikkaus että ap tarkoittaa tietenkin nettoa. Koska se on sitä "oikeaa rahaa" hölmöläisten kielellä.
1400 tuloilla brutto ja netto on käytännössä öpaut sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä 100 nel omakotitalo 280 eur kk ruoka 170 auto 150 harrastukset 200 muut menot 200 yht1000 eur kk keskimäärin. Eli loistavasti tulisin toimeen tuolla tulolla.
The math ain't mathing. Omakotitalon kaikki kulut 280 kuussa? Joopa joo.
Miten niin joopa joo? Itsekin asun ok-talossa eivätkä kulut tuon kummempia ole. Mitä kuluja mielestäsi on ok-talossa kuukaudessa, jotka ylittävät uon 280 e?
Älä nyt ihan oikeasti jaksa, aikuinen ihminen. Lämmitys, vesi, sähkö, verot, mahdollinen tonttivuokra, vakuutukset, jätemaksut, remontit ja huollot jne. Ei todellakaan riitä 280 yhtään missään. Asun itsekin omakotitalossa joten näitä on päässyt ynnäilemään.
Meillä muuten sama tilanne mutta miten sähkölaskusi voi olla vain 40e/kk?
Vierailija kirjoitti:
Mä en ihan ymmärrä, miksi jotain matkustamista pidetään onnen ja autuuden mittarina. Matkustaminen on tosi kallista ja niillä rahoilla voisi kotimaassa parantaa elintasoaan. Pari matkaa vuodessa on jo tuhansia euroja.
Nykyisin varsinkin, kun tuo matkustus on muuttunut aikamoiseksi rasitukseksi, on kamalaa, kun pitää jonottaa lentokentillä joskus tunteja ja joskus päiviä kaikenlaisten ongelmien kanssa.
Tosiasiassa monella on kurjaa, kun paikalliset ei edes halua matkailijoita ja hotellissa on luteita ja ruuasta sairastuu ripulitautiin jne jne. Tai on kuumaa tai kylmää tai iskee hurrikaani tai rosvot.
Mutta onhan se ihanaa kateellisisille kehua, kun taas matkustettiin.
Mä olen miettinyt ihan samaa. Itse en rentoudu sillä, että jonotan stressaantuneena ja väsyneenä lentokentällä monta tuntia päästäkseni istumaan lentokoneeseen moneksi tunniksi. Ei kiitos.
Ja sekin huvittaa, kuinka jotkut ovat puheissaan niin vihreitä arvoja kannattavia. Kuitenkin on päästävä joka vuosi kerran tai kaksi ulkomaille. Mutta hei, ehkä se kompensoi, kun vien taloyhtiön muovinkeräykseen jogurttipurkkini ja shoppailen kierrätetystä materiaalista tehtyjä kesämekkoja joita Intian iloiset lapset ovat ommelleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Halpa perintömökki asuntona jonkun ison tien lähellä niin, että ei tule paljon asumiskuluja eikä tarvitse autoa, mahdollisimman omavaraista elämää eikä tuhlailua.
Ei ole enää halpoja perintömökkejä, koska ylläpito on niin kallista. Kiinteistövero, jätemaksut, sähkönsiirto ja tietenkin itse sähkökin. Lisäksi mökin kunnostukset, pihahommat, lumityöt ja polttopuut vaativat jatkuvaa tekemistä ja jos ei itse pysty, niin on ostettava palveluita.
Kiinteistövero on halvimmillaan kymppejä vuodessa, jätemaksut n. 6 euroa kuussa. Sähkö maksaa, mutta kulutukseen voi vaikuttaa, ja yleensä talvellakin puhutaan korkeintaan satasista kuussa. Ja ne mummonmökit muut
Ei kaikki rintamamiestalot ole tietenkään vetoisia, joitakin on jopa remontoitu moneen otteeseen, mutta kun minä nyt en saanut päättää, millaisen rintamamiestalon perin.
Tämä koko sivujuonne perityistä vanhoista taloista ei tietysti koske ap:tä mitenkään, mutta vähän vain huvittaa aina palstalla nämä "vanhassa talossa syrjäseuduilla pystyy elämään halvalla pienituloisena" -jutut. Pystyn kyllä pienituloisena asumaan tässä säästeliäästi, eikä vuokralla asuminen tulisi juurikaan edullisemmaksi. Mutta tiukkaa se tekee. Ja talo kaipaisi kipeästi remontteja, joihin ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä 100 nel omakotitalo 280 eur kk ruoka 170 auto 150 harrastukset 200 muut menot 200 yht1000 eur kk keskimäärin. Eli loistavasti tulisin toimeen tuolla tulolla.
Miten niin joopa joo? Itsekin asun ok-talossa eivätkä kulut tuon kummempia ole. Mitä kuluja mielestäsi on ok-talossa kuukaudessa, jotka ylittävät uon 280 e?
Älä nyt ihan oikeasti jaksa, aikuinen ihminen. Lämmitys, vesi, sähkö, verot, mahdollinen tonttivuokra, vakuutukset, jätemaksut, remontit ja huollot jne. Ei todellakaan riitä 280 yhtään missään. Asun itsekin omakotital
Lämmitän puilla, talossa ei ole eikä tule olemaan sähkölämmitystä. Talvella keitän kaikki ruoat puuhellalla ja leivinuunissa. Juuri tuli kahden kk sähkölasku ja se oli 72 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ihan ymmärrä, miksi jotain matkustamista pidetään onnen ja autuuden mittarina. Matkustaminen on tosi kallista ja niillä rahoilla voisi kotimaassa parantaa elintasoaan. Pari matkaa vuodessa on jo tuhansia euroja.
Nykyisin varsinkin, kun tuo matkustus on muuttunut aikamoiseksi rasitukseksi, on kamalaa, kun pitää jonottaa lentokentillä joskus tunteja ja joskus päiviä kaikenlaisten ongelmien kanssa.
Tosiasiassa monella on kurjaa, kun paikalliset ei edes halua matkailijoita ja hotellissa on luteita ja ruuasta sairastuu ripulitautiin jne jne. Tai on kuumaa tai kylmää tai iskee hurrikaani tai rosvot.
Mä olen miettinyt ihan samaa. Itse en rentoudu sillä, että jonotan stressaantuneena ja väsyneenä lentokentällä monta tuntia päästäkseni istumaan lentokoneeseen moneksi tunnik
On meitä ainakin kolme jotka ajattelevat näin kuten kaksi edellistä kirjoitti. Samoin olen ajatellut,ja jos joskus ehkä kerron mielipiteeni esim. matkustamisen ympäristöhaitoista hänelle joka lentää monta kertaa vuodessa lomalle,niin aikamoista mulkoilua saan osakseni. Mutta hyvin rahat riittää pienillä tuloilla,jos palataan aiheeseen.1400€ nettona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt ihan oikeasti jaksa, aikuinen ihminen. Lämmitys, vesi, sähkö, verot, mahdollinen tonttivuokra, vakuutukset, jätemaksut, remontit ja huollot jne. Ei todellakaan riitä 280 yhtään missään. Asun itsekin omakotitalossa joten näitä on päässyt ynnäilemään.
Aika monessa omakotitalossa on pelkät jätemaksut jotain 40€/kk, kiinteistöveroa useita satasia vuodessa =kymppejä kuukaudessa. Omakotitalon vakuutukseen menee monta kymppiä kuussa. Lisäksi vesi, jos tulee jostakin muualta kuin omasta kaivosta. Lämmitykseen menee satasia kuussa riippuen talon koosta ja lämmitysmuodosta. Tässä laskelmassa ei ole vielä yhtään remonttia tai huoltoa, jotka maksetaan ihan itse. Ei myöskään lumitöitä ja muita sellaisia hommia, joista joutuu maksamaan jollekin ulkopuoliselle, jos ei ole omaa kalustoa.
Mutta kyllä, hyvin halvalla voi asua pikkuisessa perintömökissä, jossa tulee vähän jätettä, on oma kaivo ja likakaivo, polttopuut saa omasta metsästä.
Jos viitsii kierrättää muovit, mitä taloudessa tulee. Siis paperin ja pahvin lisäksi, ja komposti jo onkin pakollinen, niin sitä jätettä ei oikeasti juurikaan tule.
Tiedän, kun kokeilin asiaa 5 hengen taloudessa. En vain viitsinyt kuskata kierrätys pisteelle niitä muoveja jatkuvasti. Esim. Yksin asuessa jätettä tulee oikeasti todella vähän, jos kaiken mahdollisen kierrättää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen miettinyt ihan samaa. Itse en rentoudu sillä, että jonotan stressaantuneena ja väsyneenä lentokentällä monta tuntia p
Minä olen neljäs! Kinastelen veljeni kanssa usein asiasta, hän kun ei osaa muusta puhuakaan kuin matkustamisesta... monta kertaa vuodessa pitää matkustaa.
Niin , en ole muuttamassa pieneen mökkiin maaseudulle
Ap
Tottakai, jos ei ole velkoja eikä elätettäviä. Tuo riittää kun on kohtuuhintainen eli jotain 500-600€ asumiskulut, ruokakulut joku ehkä 300€/kk ja siinäkin on vara pihistää jos tarvitsee, eli kaikkeen muuhun jää vielä sen verran runsaasti rahaa, että säästöön jää useita satasia kuussa. Kyllä sillä pystyy yksi ihminen hyvinkin matkustelemaan.
Pystyy koska minulla on vuokra 378 euroa. Tuloni oli 1400 euroa nettona vuosia sitten mutta nyt tienaan paremmin. Olen asunut tässä asunnossa 18 vuotta ja olen säästänyt paljon rahaa. Minä en matkustele ulkomailla joten siinä säästää jo paljon. Kerran talvessa olen rukalla käynyt laskettelemassa. Elän säästeliäästi enkä osta turhaa tavaraa.
Minä ostaisin edullisen mutta putkirempatun kerrostaloasunnon. Iso, vakavarainen taloyhtiö. Älä osta mitään purkukuntoista kerrostaloasuntoa. Yhtilvastike yksiössä on noin 300 euroa kuussa. Silloin sinulle jää käteen 1100 euroa kuussa, kyllä sillä elää hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Minä ostaisin edullisen mutta putkirempatun kerrostaloasunnon. Iso, vakavarainen taloyhtiö. Älä osta mitään purkukuntoista kerrostaloasuntoa. Yhtilvastike yksiössä on noin 300 euroa kuussa. Silloin sinulle jää käteen 1100 euroa kuussa, kyllä sillä elää hyvin.
Haluaisin pienen kaksion. Asun nyt kivassa. Mietin jos yrittäisi tämän ostaa vuokraisännältä
Ap
Noilla tuloilla ei varmaan juuri ole eroa brutolla ja netolla?