Pystyykö 1400€/kk tuloilla elämään kohtuu hyvää elämää
Niin että jää säästöön tai pystyisi välillä matkustamaan
Kommentit (131)
Aika pieni tuo summa. Itselläni noin 2500€ kuussa käteen. Asunto on, kakkosasunto italiassa, auto on ja saan kaiken tarvitsemani.
Suorastaan raivostuttavia tällaiset aloitukset. Luultavasti provosoinnista kyse, mutta mikäli ei ole tuleeko arvon aloittajalle mieleen, että kysymykseensä on mahdoton vastata ilman mitään muita tietoja.
Vierailija kirjoitti:
Suorastaan raivostuttavia tällaiset aloitukset. Luultavasti provosoinnista kyse, mutta mikäli ei ole tuleeko arvon aloittajalle mieleen, että kysymykseensä on mahdoton vastata ilman mitään muita tietoja.
Oon kyllä tässä ketjussa kertonut muista tuloistani
Ap
Vierailija kirjoitti:
En ole muuttamassa pieneen kuntaan vaan asun Lahdessa. Tulot on netto tuo summa. Olen eläkkeellä. Tällä hetkellä vuokralla ja kaikki mikä tulee niin menee menoihin. En ole yli vuoteen käynyt edes kampaajalla. En vain hahmota että miten jäisi säästöön rahaa jos asunto olisi oma. Onko 350€/kk yhtiövastikkeeseen?
Ap
Et viitsisi pelleillä.
Saan noin 1500 ja sillä pärjään vaikka on 2 lastakin tässä puolet ajasta. Ja kissa, joka päivä. Mutta asuminen halpaa, kun lähes velaton okt ja halpa lämmitysmuoto. Autokin on, kun vähän pakko pitää, jos töitä haluan löytää. Jos ei ole ylimääräisiä laskuja, jää vähän yli, mutta joinakin kuukausina sitten tuleekin joku vakuutus tms maksu ja ei riitäkään. Mutta onneksi on vielä säästöjä. Valmistuin vähän aikaa sitten ja kiitos vaan hallitus kun ajoit tämän uudenkin alan sitten työttömyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Lisätietoja tuli useampaan otteeseen ketjussa. Kyse siis eläkeläisestä ja ajatuksena velattomasti hankittava asunto kaupungista. Tässä on jengi nyt siis vähän turhaan jäänyt jankkaamaan niistä mummonmökin lämmityskuluista, ei palvele aloittajaa mitenkään.
Kyllä kai mutta naiset nyrpistelee jollei oo vähintään 3 tonnin tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Halpa perintömökki asuntona jonkun ison tien lähellä niin, että ei tule paljon asumiskuluja eikä tarvitse autoa, mahdollisimman omavaraista elämää eikä tuhlailua.
Tässä se tulikin, pitäisi olla se perintömökki halvoilla asumiskuluilla 😂
Ei siihen mitään perintömökkiä tarvita. Jos sulla on laittaa taloon edes 50 tonnia niin Etelä-Suomea myöten löytyy ihan asumiskuntoisia taloja omalla tontilla.
Mutta kun niillä 1400 euron nettotuloilla ei ole varaa laittaa taloon "edes" 50 tonnia.
Ap sanoi jo että on pistämässä lihoiksi 100 tonnin varallisuutta. Jos haluaa kovasti olla jotain mieltä ja osallistua keskusteluun, olisi hyvä vähän keskittyä myös siihen, mitä sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä maaseudulla on ehkä mummonmökit hiukan vähissäkin, joko asuttuja tai purkukunnossa. Rivitaloon kylällä pääsee reilustikin alle neljänsadan, kauppa ja kirjasto kilometrin päässä. Sosiaalisia suhteita sen verran hankkii, että voi lainata jonkun autoa sillointällöin, niin ei tarvitse sitäkään itse ylläpitää.
Kuka on niin pöljä, ettäoainaioee autoaan? Voi hitto mitä lokkeja te olette.
Ap, minkä hintaisia kaksioita siellä on myynnissä? Onko tuosta 100k mahdollista jättää esim. 10k säästöön? Tai vaikka 5k? Siitähän saisi mukavasti jo joustoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Halpa perintömökki asuntona jonkun ison tien lähellä niin, että ei tule paljon asumiskuluja eikä tarvitse autoa, mahdollisimman omavaraista elämää eikä tuhlailua.
Ei ole enää halpoja perintömökkejä, koska ylläpito on niin kallista. Kiinteistövero, jätemaksut, sähkönsiirto ja tietenkin itse sähkökin. Lisäksi mökin kunnostukset, pihahommat, lumityöt ja polttopuut vaativat jatkuvaa tekemistä ja jos ei itse pysty, niin on ostettava palveluita.
No ei ne kulut ihan hirveen kalliiksi tule,meillä noin tuhat euroa mökki kulut vuodessa. Tosin talvella ei siellä olla.
Sinä olet idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on suunnilleen ton verran nettotulot. Yksineläjänä pk-seudulla tää olisi varmaan ankeaa ja kaikki raha menisi asumiseen, mutta täällä maalla meillä on omakotitalo, jonka kuluja maksetaan puoliksi. Rahat riittää ja säästöönkin jää. Asennekysymys myös. Kuluttaminen ei ole elämäni tärkein sisältö.
Eli et oikeasti elä 1400e kk nettotuloilla. Joku muu maksaa osan elämisestäsi.
Miten niin maalla ei elä 1400e tuloilla?
Vierailija kirjoitti:
Ap, minkä hintaisia kaksioita siellä on myynnissä? Onko tuosta 100k mahdollista jättää esim. 10k säästöön? Tai vaikka 5k? Siitähän saisi mukavasti jo joustoa.
Joo, on mahdollista mutta eihän se kauaa kestä se jousto jos on hätävaraksi vai mitä tarkoitit?
Ap
Olen eläkkeellä, nettoeläke n. 1700 €/kk. Kotini on velaton uudehko rivarin päätykolmio, kaukolämmössä, vastike on 298 €/kk, sis. vesi,lämpö,jätehuolto,pihatyöt,korjaukset,kiint.vak. Eli asumiskulujen jälkeen minulle jää 1400 €/kk. Säästöjä ja sijoituksia on, mutta kyllä eläkkeellänikin tulisin toimeen, kuten laskelma osoittaa. Laiskuuttani haen ruuan arkisin erään oppilaitoksen jäännömyynnistä, maksaa 1,50 - 3,50 € pvä, riippuu otanko yksi vai kaksi annosta. Normaalia kotirouvaksi verrattavaa ruokaa, viikonloppuna kokkaan sit paremmin, toki arkena salaatit, hedelmät, leivän jne. ostan tuon lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisätietoja tuli useampaan otteeseen ketjussa. Kyse siis eläkeläisestä ja ajatuksena velattomasti hankittava asunto kaupungista. Tässä on jengi nyt siis vähän turhaan jäänyt jankkaamaan niistä mummonmökin lämmityskuluista, ei palvele aloittajaa mitenkään.
Niin, jos aloittaja olisi kertonut aloituksessa faktat,olisi keskustelu helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen eläkkeellä, nettoeläke n. 1700 €/kk. Kotini on velaton uudehko rivarin päätykolmio, kaukolämmössä, vastike on 298 €/kk, sis. vesi,lämpö,jätehuolto,pihatyöt,korjaukset,kiint.vak. Eli asumiskulujen jälkeen minulle jää 1400 €/kk. Säästöjä ja sijoituksia on, mutta kyllä eläkkeellänikin tulisin toimeen, kuten laskelma osoittaa. Laiskuuttani haen ruuan arkisin erään oppilaitoksen jäännömyynnistä, maksaa 1,50 - 3,50 € pvä, riippuu otanko yksi vai kaksi annosta. Normaalia kotirouvaksi verrattavaa ruokaa, viikonloppuna kokkaan sit paremmin, toki arkena salaatit, hedelmät, leivän jne. ostan tuon lisäksi.
Sori virheet, asunnon vastikkeen määrä on iso, omistan 80 m2 kolmion, olen miettinyt kaksioon vaihtoa, lähinnä siivottavaa tilan takia, toki asuminenkin halpenisi n. 50 €/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enää halpoja perintömökkejä, koska ylläpito on niin kallista. Kiinteistövero, jätemaksut, sähkönsiirto ja tietenkin itse sähkökin. Lisäksi mökin kunnostukset, pihahommat, lumityöt ja polttopuut vaativat jatkuvaa tekemistä ja jos ei itse pysty, niin on ostettava palveluita.
Kiinteistövero on halvimmillaan kymppejä vuodessa, jätemaksut n. 6 euroa kuussa. Sähkö maksaa, mutta kulutukseen voi vaikuttaa, ja yleensä talvellakin puhutaan korkeintaan satasista kuussa. Ja ne mummonmökit muutenkin lämpeää usein puulla. Mikä ihmeen tarve jo
Olen eri, mutta ehkä se ei ole katastrofiajattelua vaan kokemuksen syvä rintaääni? Minä asun perityssä rintamamiestalossa alueella, missä talot saisi suunnilleen lahjoittaa pois, jos eroon haluaisi. Kiinteistövero on pari sataa euroa vuodessa, tontinvuokra n. 600 e/vuosi, sillä nyt ei vielä konkurssiin mene. Mutta lämmitysöljyyn menee nykyhinnoilla noin 5000 euroa vuodessa, eikä ole varaa vaihtaa halvempaan lämmitysmuotoon. En pidä taloa kovin lämpimänä, mutta pitää varoa ettei putket jäädy, ja koska tämä on vanha talo, se on hyvin vetoinen. Sähköön menee kesällä noin 50 e kuukaudessa, talvella noin 90 e - kas kun se öljylämmityskin toimii sähköllä.
Tietysti jos pystyy valitsemaan, millaisen ihanteellisen mummonmökin perii, niin sehän on hieno juttu sitten.
Minä taas asun kaupungissa rintamamiestalossa. Kiinteistövero on melkein sama, mitä sulla tonttivuokra. Tontti on tässä arvokkaampi, kuin talo. Mutta ei kaikki rintamamiestalot ole kylmiä tai vetoisia. Tässäkin on alkuperäiset purut seinissä, eikä ole kylmä, eikä todellakaan jäädy putket, koskaan.
Sähköä kyllä menee, 15000kwh vuodessa, mikä on normaali sähkölämmitteisen omakotitalon kulutus. Tammikuussa se tarkoittaa 600e ja kesällä huomattavasti vähemmän.
Kotivakuutus tekee kuukautta kohti 60e, roskalasku ehkä 20e, kiinteistövero 50e , meitä on monta asukasta tässä, mutta vesi voisi olla yhdeltä tai kahdelta 30e.
Sähkö 100-600€. Polttopuut jos ostaisi menisi vuodessa 500e. Eli
Lämmityskulut +sähkö +puut = 250e kk
(Tosin vaatii sen, että säästää kesällä niihin talven koviin laskuihin)
Tähän mennessä on asumiskulut siis 410e/kk , mikä on aika realistinen, kyllä ne (kun sähkölaskun suhteuttaa) jää alle 500e/kk.
Netti ja puhelin lisäksi, näissähän on monenlaista hintaa.
Omat terveys- ja lääkekulut (mulla menee pelkästään apteekkiin, reseptilääkkeisiin 120e/kk)
Ja bussilippu/pyörä/auto, millä kukanenkin liikkuu.
On myös otettava huomioon, että jossain kohtaa tulee väkisinkin remonttia ym. Minulla ei sellaista ole tulossa nyt, mutta 10 vuoden päästä tilanne voi jo olla eri.
Rahaa tietenkin saa menemään vaikkapa pihan laittoon, kukkiin, Siemeniin, multaan ym niin paljon kuin haluaa. Mutta pakollisia ne ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinteistövero on halvimmillaan kymppejä vuodessa, jätemaksut n. 6 euroa kuussa. Sähkö maksaa, mutta kulutukseen voi vaikuttaa, ja yleensä talvellakin puhutaan korkeintaan satasista kuussa. Ja ne mummonmökit muutenkin lämpeää usein puulla. Mikä ihmeen tarve jo
Se "halpa" perintömökki ei ole mikään huoltovapaa. Mökki on pahimmilaan täysremontin tarpeessa. Eikä se todellakaan sijaitse paikassa, jossa julkinen liikenne toimisi niin hyvin, ettei autoa tarvitsisi.
Missä päin suomea on mahdollista selvitä jätemaksuista 6e / kk?
Se "muutama satanen" kuussa talvella sähköön on ihan hiton iso summa, kun tulot ovat 1400e. Myös polttopuut maksavat ja mökkiä pitää olla myös lämmittämässä niillä, mikä on haastavaa, jos käy kodin ulkopuolella töissä.
Pienillä tuloilla järkevin vaihtoehto on lähellä pienen kaupungin keskustaa, kerrostalossa.
Monessa pikkukaupungissa ei talot todellakaan ole pääkaupunkiseudun hinnoissa.
Minulla esimerkiksi on sähköpattereilla säädetty lämpö +19. Se on sellainen ihan sopiva lämpö sisälllä, ja kun tulen töistä, voin lämmittää lisää puilla. Miksi minä aamulla nousisin lämmittämään, kun en minä päivällä ole kotona? Matalampikin lämpö riittäisi päiväksi, jos olisin ahkerampi lämmittäjä. Nyt laitan tulet uuniin ja teen omia hommia siinä samalla. Ei ole kylmä, eikä tarvitse olla kokoajan lämmittämässä. Jos menen jonnekin töiden jälkeen, minulle on ihan sama, onko kotona +17 vai +19, kun en siellä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä 100 nel omakotitalo 280 eur kk ruoka 170 auto 150 harrastukset 200 muut menot 200 yht1000 eur kk keskimäärin. Eli loistavasti tulisin toimeen tuolla tulolla.
The math ain't mathing. Omakotitalon kaikki kulut 280 kuussa? Joopa joo.
Miten niin joopa joo? Itsekin asun ok-talossa eivätkä kulut tuon kummempia ole. Mitä kuluja mielestäsi on ok-talossa kuukaudessa, jotka ylittävät uon 280 e?
Miten se liittyy aiheeseen jos kulut maksetaan puoliksi, tiiätkö, silleen 50/50?