Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pystyykö 1400€/kk tuloilla elämään kohtuu hyvää elämää

Vierailija
29.09.2024 |

Niin että jää säästöön tai pystyisi välillä matkustamaan

Kommentit (131)

Vierailija
41/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin minä pystyn elämään oikein hyvää elämää. Saan ostettua kaiken mitä haluan ym. asun paikassa missä haluankin (pienessä maalaiskylässä) eli missään  muualla en edes haluaisi asua.

Eli se riippuu täysin siitä että mikä on kenenkin mielestä hyvää elämää eli se on täysin yksilöllistä jota ei muut voi sanoa sun puolesta. Siihen asiaan vain sinä tiedät vastauksen.

Vierailija
42/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä pysty. Tuo on mitä palkasta jää käteen. Vuokra on 870€ ja minulla on yksi lapsi. Asumistuki ja lapsilisä ovat elintärkeitä tai ei syödä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on suunnilleen ton verran nettotulot. Yksineläjänä pk-seudulla tää olisi varmaan ankeaa ja kaikki raha menisi asumiseen, mutta täällä maalla meillä on omakotitalo, jonka kuluja maksetaan puoliksi. Rahat riittää ja säästöönkin jää. Asennekysymys myös. Kuluttaminen ei ole elämäni tärkein sisältö. 

Eli et oikeasti elä 1400e kk nettotuloilla. Joku muu maksaa osan elämisestäsi.

Vierailija
44/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kun nyt vuokra on 560. Niin 560-350 on 210€ vähemmän asumismenoihin. Jos nyt elän kädestä suuhun niin 210€ lisää rahaa ei paljoa helpota tilannetta eikä jää mitään säästöön. 

Ap

Laita sun nykyiset kulut tähän niin katellaan missä mättää.

Bussilippu 63, sähkö,20,netti 35, puhelinlasku minä ja tytär n.45, vakuutus 10, silmälasit sopimuksella 58, luottomaksuja vielä n.200€/kk(nämä tarkoitus maksaa pois) vuokra ja vesi 560, loput ruokaan

Ap

Vierailija
45/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Halpa perintömökki asuntona jonkun ison tien lähellä niin, että ei tule paljon asumiskuluja eikä tarvitse autoa, mahdollisimman omavaraista elämää eikä tuhlailua.

Ei ole enää halpoja perintömökkejä, koska ylläpito on niin kallista.  Kiinteistövero, jätemaksut, sähkönsiirto ja tietenkin itse sähkökin.  Lisäksi mökin kunnostukset, pihahommat, lumityöt ja polttopuut vaativat jatkuvaa tekemistä ja jos ei itse pysty, niin on ostettava palveluita.

Kiinteistövero on halvimmillaan kymppejä vuodessa, jätemaksut n. 6 euroa kuussa. Sähkö maksaa, mutta kulutukseen voi vaikuttaa, ja yleensä talvellakin puhutaan korkeintaan satasista kuussa. Ja ne mummonmökit muutenkin lämpeää usein puulla. Mikä ihmeen tarve joillakin on tuohon katastrofiajatteluun?

Olen eri, mutta ehkä se ei ole katastrofiajattelua vaan kokemuksen syvä rintaääni? Minä asun perityssä rintamamiestalossa alueella, missä talot saisi suunnilleen lahjoittaa pois, jos eroon haluaisi. Kiinteistövero on pari sataa euroa vuodessa, tontinvuokra n. 600 e/vuosi, sillä nyt ei vielä konkurssiin mene. Mutta lämmitysöljyyn menee nykyhinnoilla noin 5000 euroa vuodessa, eikä ole varaa vaihtaa halvempaan lämmitysmuotoon. En pidä taloa kovin lämpimänä, mutta pitää varoa ettei putket jäädy, ja koska tämä on vanha talo, se on hyvin vetoinen. Sähköön menee kesällä noin 50 e kuukaudessa, talvella noin 90 e - kas kun se öljylämmityskin toimii sähköllä.

Tietysti jos pystyy valitsemaan, millaisen ihanteellisen mummonmökin perii, niin sehän on hieno juttu sitten.

Vierailija
46/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Halpa perintömökki asuntona jonkun ison tien lähellä niin, että ei tule paljon asumiskuluja eikä tarvitse autoa, mahdollisimman omavaraista elämää eikä tuhlailua.

Tässä se tulikin, pitäisi olla se perintömökki halvoilla asumiskuluilla 😂

Ei siihen mitään perintömökkiä tarvita. Jos sulla on laittaa taloon edes 50 tonnia niin Etelä-Suomea myöten löytyy ihan asumiskuntoisia taloja omalla tontilla. 

Mutta kun niillä 1400 euron nettotuloilla ei ole varaa laittaa taloon "edes" 50 tonnia.

Vierailija
47/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole enää halpoja perintömökkejä, koska ylläpito on niin kallista.  Kiinteistövero, jätemaksut, sähkönsiirto ja tietenkin itse sähkökin.  Lisäksi mökin kunnostukset, pihahommat, lumityöt ja polttopuut vaativat jatkuvaa tekemistä ja jos ei itse pysty, niin on ostettava palveluita.

Kiinteistövero on halvimmillaan kymppejä vuodessa, jätemaksut n. 6 euroa kuussa. Sähkö maksaa, mutta kulutukseen voi vaikuttaa, ja yleensä talvellakin puhutaan korkeintaan satasista kuussa. Ja ne mummonmökit muutenkin lämpeää usein puulla. Mikä ihmeen tarve joillakin on tuohon katastrofiajatteluun?

Se "halpa" perintömökki ei ole mikään huoltovapaa. Mökki on pahimmilaan täysremontin tarpeessa. Eikä se todellakaan sijaitse paikassa, jossa julkinen liikenne toimisi niin hyvin, ettei autoa tarvitsisi.

Missä päin suomea on mahdollista selvitä jätemaksuista 6e / kk?

Se "muutama satanen" kuussa talvella sähköön on ihan hiton iso summa, kun tulot ovat 1400e. Myös polttopuut maksavat ja mökkiä pitää olla myös lämmittämässä niillä, mikä on haastavaa, jos käy kodin ulkopuolella töissä.

Pienillä tuloilla järkevin vaihtoehto on lähellä pienen kaupungin keskustaa, kerrostalossa.

Vierailija
48/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni yhtiövastike alkaa olla vuokran tasolla varsinkin pienemmissä kaupungeissa. Kun yksi remppa on maksettu tulee toinen ja taas maksat tuplia ellet maksa lainaosuutta samantien pois. Mutta mistäs otat 20 000 ylimääräistä eikä se edes kannata. Nämä rempatrkin tehdään nykyään niin helveten huonosti, että vessa alkaa olla jo uudestaan remonttikunnossa kun kylppärikalusteet eivät kestä edes kymmentä vuotta! Mutta 1400 eurola kyllä elää ihan kivasti ja voi matkustellakin jos tuon summan saa käteen.

Jep, meille tuli taannoin anoppivainaan kerrostaloasunto pikkukunnassa, ensin ajateltiin että pistetään vuokralle kun se on niin vaikea myytävä. Mut taloon oli juuri tehty helvetin kalliita remontteja, joiden takia vastike oli 400 euroa kuussa, ja vuokraa tuollaisesta olis sillä alueella saanut ehkä 450 euroa kuussa. Ja niistä vuokratuloista tietenkin vielä verot pois. Ei mitään järkeä. 

Vierailija
49/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheellisenä ei pysty. Yksin eläjä varmaan pärjää.

Miksi ei perheellisenä pärjäisi? Me ainakin pärjättiin.

Vierailija
50/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Brutto vai netto  ?  Jos noin 1400 € -1500 €  jää käteen joka kuu, niin kyllähän sillä pärjää. Kokemusta on. 

Asumismenot ratkaisevat paljon.

Vierailija
51/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ne kulut ihan hirveen kalliiksi tule,meillä noin tuhat euroa mökki kulut vuodessa.  Tosin talvella ei siellä olla.

Vierailija
52/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinteistövero on halvimmillaan kymppejä vuodessa, jätemaksut n. 6 euroa kuussa. Sähkö maksaa, mutta kulutukseen voi vaikuttaa, ja yleensä talvellakin puhutaan korkeintaan satasista kuussa. Ja ne mummonmökit muutenkin lämpeää usein puulla. Mikä ihmeen tarve jo

"Missä päin suomea on mahdollista selvitä jätemaksuista 6e / kk?

Se "muutama satanen" kuussa talvella sähköön on ihan hiton iso summa, kun tulot ovat 1400e. Myös polttopuut maksavat ja mökkiä pitää olla myös lämmittämässä niillä, mikä on haastavaa, jos käy kodin ulkopuolella töissä."

Esimerkiksi meillä täällä Kanta-Häneessä. Ja siis hauskaa että saarnaat nyt suu vaahdossa ihmiselle jonka nettotulot on sen 1400 ja asumismuoto sähköllä ja puulla lämpeävä omakotitalo, eli tiedän tästä jonkin verran. Mut ei kai siinä, jatka ihmeessä. 😄👍

Vierailija
53/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ne kulut ihan hirveen kalliiksi tule,meillä noin tuhat euroa mökki kulut vuodessa.  Tosin talvella ei siellä olla

Eihän tuota nyt voi millään verrata pysyvään asumiseen. 

Vierailija
54/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä yksin elävä.Ei käy ravintolamaailma,ei kampaajat parturit.Ei lounaalla,ei osta muotivaatteita.Ei julkisien kulkuvälineiden lippuja,ei matkustele  jne.

Riippuu asumiskuluista. Millä kuljet jos ei julkisilla?

Vierailija
55/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisikin tuollaiset tulot, hyppisin riemusta. 

Vierailija
56/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksin asuisin...mutta ei vissiin varaa mihinkään muuhun kuin ruokaan noilla tuloilla

Ap

Asumismenojen suuruus?

Vierailija
57/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheellisenä ei pysty. Yksin eläjä varmaan pärjää.

Miksi ei perheellisenä pärjäisi? Me ainakin pärjättiin.

Asuminen lohkaisee eniten menoja.

Vierailija
58/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksin asuisin...mutta ei vissiin varaa mihinkään muuhun kuin ruokaan noilla tuloilla

Ap

Ei ole, koska pitää laittaa säästöön terveyskuluja varten sekä tietysti kodin hankintoja ja vaatteita varten. Jos elämän sisällöksi riittää kotoilu, tv:n katsominen ja kahvin juonti niin tuolla juuri elää.

Vierailija
59/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ne kulut ihan hirveen kalliiksi tule,meillä noin tuhat euroa mökki kulut vuodessa.  Tosin talvella ei siellä olla

Eihän tuota nyt voi millään verrata pysyvään asumiseen. 

Ei voikaan,kun kyse olikin kesämökin kuluista jossa ei asuta ympäri vuoden. 

60/131 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asumiskustannukset on korkeita tai on auto niin aika tiukilla pitää elää eikä jää yhtään säästöön. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi