Psykiatria ja potilaan koskettaminen lohdun tai tsempin antamiseksi
Yleensä turhaa koskettamista vältetään, mutta itse olen huomannut että esimerkiksi itsetuhoiset, juuri täysi-ikäistyneet potilaat rauhoittuvat kun istahdan hetkeksi vuoteen vierelle ja asettelen peiton turvalliseksi pesäksi potilaan ympärille. Jos on luontevaa, niin pidän kättä lempeästi hetken potilaan hartioita vasten. Moni itku ja itsetuhoisen agitoitunut käytös on loppunut sillä ja potilas saa nukuttua yön. Toivotan hyvää yötä ja kerron tulevani katsomaan hetken päästä. Moni pitää psykiatrian osastoa ja hoitajia kylmäkiskoisina, mutta halusin tuoda tämmöisenkin näkökulman.
Kommentit (26)
Noinhan jotkut toimii valtaharhoissaan. Jos joku lukee tätä ketjua, ohjeistaisin kertomaan koskettelijoista.
Olen hoitaja, joka en tykkää kosketella. Inhoan kosketella tuntemattomia. Hoitotoimenpiteet teen, mutta en halaile, enkä halua lässyttää turhia. Itselleni työ on vain työtä, josta saan palkan, huonon. Riikka Purrahan sanoi, eittä empatia ei kuulu politiikkaan. Sama pätee myös työelämässä nykyään. Empatiaa ei ole enää. Duunareita ei arvosteta, joten miksi minun pitäisi arvostaa riistäjätyönantajaani, joka ei arvosta työpanostani? Miksi minun hoitajana pitäisi olla empaattinen, kun maamme hallituskaan ei ole empaattinen?
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitaja, joka en tykkää kosketella. Inhoan kosketella tuntemattomia. Hoitotoimenpiteet teen, mutta en halaile, enkä halua lässyttää turhia. Itselleni työ on vain työtä, josta saan palkan, huonon. Riikka Purrahan sanoi, eittä empatia ei kuulu politiikkaan. Sama pätee myös työelämässä nykyään. Empatiaa ei ole enää. Duunareita ei arvosteta, joten miksi minun pitäisi arvostaa riistäjätyönantajaani, joka ei arvosta työpanostani? Miksi minun hoitajana pitäisi olla empaattinen, kun maamme hallituskaan ei ole empaattinen?
Ehkä siksi, että se kuuluu asiakaspalveluun.
Hartiat on erogeeninen alue. Ei sun asia ole luoda ns suhdetta ihmiseen. Jos olet hoitaja, epäilen sinun olevan kosketuksen tarpeessa.
Ei hoitajat nykyään kosketa ketään, edes pesutilanteessa.
Provo sun on oltava,
Äitini ei tykännyt lohduttavasta kosketuksesta. Minä taas janoan sellaista, koska luonnollisesti en ole sellaisia lapsena saanut, enkä ikisinkkuna sen jälkeenkään. Eli ihmisillä on tosi erilaisia suhtautumisia asiaan.