Miksei missään puhuta siitä, että Estonia ehti olla vain vuoden virolaisten käytössä?
Estline Marine Company osti Estonia -laivan 12. tammikuuta 1993 Suomen Viking Linen omistukseen kuuluneelta Sally Ab -varustamolta.
Vuoden 1994 syksyllä se sitten upposi. :O
Kommentit (39)
Jos ostat käytetyn 13vuotta vanhan auton niin onko se uusi? Niinpä😅
Helppohan sillä oli mennä Suomen rannikon lähistöllä mutta avomeren myrsky oli sille liikaa.
Ai miten niin ei puhuta? Estoniahan nimenomaan oli uuden, itsenäisen Viron lippulaiva ja vapauden symboli
Niin? Miten tuo vuoden pituinen omistus vaikuttaa mihinkään, ap?
Kyllä siitä 30v sitten puhuttiin, minkä ikäinen olit silloin?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siitä 30v sitten puhuttiin, minkä ikäinen olit silloin?
niinii muttakun haluan salaliitto huuhaata kehitellä
Se on aivan sama vaikka olisivat edellisenä päivänä ostaneet, jos ei osaa käyttää, niin ei osaa.
Vierailija kirjoitti:
Se on aivan sama vaikka olisivat edellisenä päivänä ostaneet, jos ei osaa käyttää, niin ei osaa.
Miten nii ei osaa käyttää?
Mitähän noiden Silja Europan ja muiden kapteenien päässä on liikkunut tuolloin. Oli yö ja varmaan väsynyt ja sitten tulee yhtäkkiä tämmönen, mikä tietää työpäivän venymistä ja muutenkin ongelmaa ja mahdollista vaaraa myös omalle laivalle ja sen matkustajille.
Vierailija kirjoitti:
Ai miten niin ei puhuta? Estoniahan nimenomaan oli uuden, itsenäisen Viron lippulaiva ja vapauden symbo
----
Hyvä huomio.
Olen epäillyt, että itänaapurilla on ollut sormensa pelissä.
Tästä ei ole täällä puhuttu, koska suomettumisen ja vänäläismielisyys.
Miten komentosillan laitteisiin ei tullut mitään ilmoitusta, jos keulaportti alkoi raottua? Tuskin se suoraan vain irtosi ja tippui eikä ohjaamossa tajuttu mitä tapahtuu? Kai autokannelle oli kameranäkyvyys, että vettä alkaa tulla? Mikseivät he sanoneet tätä hätäkutsussa?
Järkyttävää miten nuo pelastuslautatkin oli ihan täynnä vettä ja pelastajat joutu menemään tommoseen pesukoneeseen. Ihme, ettei nuo pelastajatkin kuolleet tuossa :(
Ja paska sää helikopterillekin.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän noiden Silja Europan ja muiden kapteenien päässä on liikkunut tuolloin. Oli yö ja varmaan väsynyt ja sitten tulee yhtäkkiä tämmönen, mikä tietää työpäivän venymistä ja muutenkin ongelmaa ja mahdollista vaaraa myös omalle laivalle ja sen matkustajille.
Kuuntelin nauhoitusta, jossa muiden apuun tulleiden laivojen kapteenit keskustelevat mennessään paikalle. Tuntuu, että päällimmäisenä oli epäusko siitä, että laivaa ei oikeasti löydy mistään. Ja kun Mariella tulee paikalle ja kertoo vain näkevänsä paljon valoja meressä (=pelastuslauttoja). Ja Europan kapteeni toteaa suomalaisen jurosti, mutta samalla epäuskoisesti "Dom är i sjön." (He ovat meressä.)
Varmaan myös jonkinlainen toivottomuus, kun on pimeää eikä mitään näe kunnolla, mutta tietää, että ympärillä on meressä valtavasti ihmisiä, mutta myrskyn vuoksi lähes mahdoton tehdä mitään. Taisi olla myös Mariellan kapteeni joka toteaa, että lasketaan pelastusveneitä, jos meressä joku saisi niistä otteen. Ja Europan kapteeni toteaa jotain sellaista, että parasta tehdä niin, ei ole muutakaan mitä voi tehdä. (En muista oliko noilla sanoilla.)
Vierailija kirjoitti:
Miten komentosillan laitteisiin ei tullut mitään ilmoitusta, jos keulaportti alkoi raottua? Tuskin se suoraan vain irtosi ja tippui eikä ohjaamossa tajuttu mitä tapahtuu? Kai autokannelle oli kameranäkyvyys, että vettä alkaa tulla? Mikseivät he sanoneet tätä hätäkutsussa?
Varmaan tekniikka ei ihan ollut vielä samaa tasoa kuin nykypäivänä. Nää Teslan kaltaset ym. systeemit oli vielä haavekuvia tuohon aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten komentosillan laitteisiin ei tullut mitään ilmoitusta, jos keulaportti alkoi raottua? Tuskin se suoraan vain irtosi ja tippui eikä ohjaamossa tajuttu mitä tapahtuu? Kai autokannelle oli kameranäkyvyys, että vettä alkaa tulla? Mikseivät he sanoneet tätä hätäkutsussa?
H'ätäkutsulla pyritään pelastustoimiin, ei mihinkään analyysiin. Ei siellä pidä jaaritella mitään, mistä ei ole sen tavoitteen kannalta hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Se on aivan sama vaikka olisivat edellisenä päivänä ostaneet, jos ei osaa käyttää, niin ei osaa.
Laivan kapteeni oli ruotsalainen ja koulutukseltaan ja työkokemukseltaan rahtilaivan kapteeni.
Aavo Piht oli pelastuneuden listalla
https://estonianworld.com/security/the-sinking-of-ms-estonia-30-years-o…
En usko salalitttoteorioihin tms. että lastina olisi ollut mitään aseita. Mutta mielestäni on täysin mahdollista, että Aavo Piht on pelastunut. Ja kun selvisi, että on laivan kapteeni, herra tietää mitä sen jälkeen tapahtui.
Varmaan noilla merenkulun tyypeillä on todella vahva koodi siitä, että kapteenin pitää upota laivan mukana.
En ihmettele yhtään jos tuollasessa tilanteessa, jos vain mahdollista, on voitu tappaakin kapteeni.
Ketä kiinnostaa koko paatti ?