Miten tämä nyt menee. Jos jää työttömäksi, saako vaan asua missä haluaa?
Työttömyysaihe on uusi, ei ole tarvinnut olla hetkeen työttömänä. Mutta näitä työttömien etuus, muutto ym keskusteluja esim täällä on ollut. Niin alkaa mietityttää
Töissä yyteet tulossa eli työt voi loppua. En siitä panikoi koska pärjäisin kyllä. Velkaa ei ole ja asun hyvin edullisesti, asumiskulut noin 150 euroa / kk ja sisältää siis kaiken. Mutta uuden työn löytäminen tulisi olemaan vaikeaa koska olen pitkäaikaissairas. Nykyistä kevyttä työtäkin teen erikoisjärjestelyin. Sairausloman tarvetta ei sinällään ole jos työ ei rikota kroppaa. Ammatillisessa kuntoutuksessa olen jo ollut eli sekin tehty. Ja tottakai, asun pienellä paikkakunnalla jossa on hyvin huonot mahdollisuudet työllistyä. Niin on kuitenkin isollakin, näiden rajoitusten ja huonon työkokemuksen vuoksi. Enkä pysty kulkemaan muualla töissä
Jos jää työttömäksi eikä työtä saa niin onko pakko muuttaa? Vai liittyykö nämä muuttokeskustelut vain asumistukiasioihin? Asumistukeahan en tarvitsisi. Pärjäisin työttömyysetuudella porrastusten jälkeenkin todella hyvin tässä asuen.
Kommentit (56)
Kukaan ei voi pakottaa sinua muuttamaan mihinkään.
Nämä muuttojutut liittyvät tilanteisiin, missä asumistukea leikataan eikä ihmisillä ole leikkausten jälkeen varaa jäädä asuntoonsa. Mutta tämä ei taida olla sinun tilanteesi.
Työkkäri ei voi pakottaa muuttamaan, mutta se voi pakottaa hakemaan töitä myös muilta paikkakunnilta. Tämäkään tuskin johtaa pakkomuuttoon, sillä tuskinpa noilla spekseillä tulet töitä saamaan ellet halua.
Ei kukaan pakota muuttamaan. Asumistukea saavaakaan kukaan ei pakota muuttamaan. Jos vuokra on Kelan mielestä liian korkea, maksat vain itse enemmän. Pakkomuutosta puhuvat he, joille Kela on maksanut koko vuokran ja nyt joutuisivat itsekin maksamaan jotain.
Ok kiitos. Aloin vaan tätä miettiä että miten menee. Antaisin mitä vaan että saisin nykyisessä työssä jatkaa, koska erikoisjärjestelyillä tässä olen pärjännyt. Välillä paremmin välillä huonommin, mutta kuitenkin. Mutta tiedän kyllä että yksi syy pois potkimiseen voi olla juuri tuossa että en pysty töihin kuten muut. Ja uuden saman tyyppisen työn saaminen samoilla järjestelyillä on tosi epätodennäköistä. Työhaluja siis on mutta realismia myös. Ap
Ihminen saa vapaasti valita asuinpaikkansa. Työtä on vastaanotettava työssäkäyntialueelta, jonka säde on 80 km tai 1,5 tuntia kotoa. Näin riippumatta siitä, onko ajokorttia, autoa tai joukkoliikennettä.
Palveluja ei tuoda kotiin, eikä asumistukea makseta normia enempää, vaikka asumiskulut olis miljoonan kuussa. Eikä erotusta kateta toimeentulotuella.
Kovasti tsemppiä! Sulla on hyvä tilanne kun on pienet asumiskulut, pärjäät kyllä kävi miten kävi.
Vierailija kirjoitti:
Ok kiitos. Aloin vaan tätä miettiä että miten menee. Antaisin mitä vaan että saisin nykyisessä työssä jatkaa, koska erikoisjärjestelyillä tässä olen pärjännyt. Välillä paremmin välillä huonommin, mutta kuitenkin. Mutta tiedän kyllä että yksi syy pois potkimiseen voi olla juuri tuossa että en pysty töihin kuten muut. Ja uuden saman tyyppisen työn saaminen samoilla järjestelyillä on tosi epätodennäköistä. Työhaluja siis on mutta realismia myös. Ap
Mikset mene työterveyslääkärille kertomaan alentuneesta työkyvystä? Sun on ehkä mahdollista päästä osa-aikaeläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan pakota muuttamaan. Asumistukea saavaakaan kukaan ei pakota muuttamaan. Jos vuokra on Kelan mielestä liian korkea, maksat vain itse enemmän. Pakkomuutosta puhuvat he, joille Kela on maksanut koko vuokran ja nyt joutuisivat itsekin maksamaan jotain.
Nyt puhut paskaa. Jouduin pari vuotta sitten yhdeksi kuukaudeksi hakemaan toimeentulotukea Kelasta. Sain silloin myös asumistukea, jota Kela ei todellakaan maksanut kokonaan. Sieltä tuli välittömästi kitinää että asun liian isossa ja kalliissa asunnossa siihen nähden että olen yksin. Sanoin että ei voi olla pienempää koska olen lasten etävanhempi ja heidän takia on tilaa enemmän kuin yksiö. Virkailija totesi että ok, jos olisi pitänyt hakea pidemmälle ajalle toimeentulotukea, niin ilman tätä lieventävää seikkaa olisi ollut 3kk aikaa muuttaa halvempaan. Eli kyllä ne pakottaa vaikkei maksaisi kokonaan sitä asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset mene työterveyslääkärille kertomaan alentuneesta työkyvystä? Sun on ehkä mahdollista päästä osa-aikaeläkkeelle.
Siis tottakai työterveys on ollut mukana kuvioissa koko ajan. Siksi ne erikoisjärjestelytkin järjestyneet ja niiden vuoksi ei mitään osatyökyvyttömyyseläkkeitä ole tarvinnut miettiäkään. Ap
Ei kai terveydentilan takia irtisanoa saa jos työhön pystyy?
Tuon halvemmalla pystyt asumaan tuskin missään muualla, joten ei todellakaan kannata muuttaa, vaikka olisit loppuikäsi työtön. Työkkäri tai Kela ei voi pakottaa sinua muuttamaan yhtään mihinkään. Muuttokeskustelu liityy siihen, että toimeentulotukea myönnettäessä on laskelmassa maksimiraja vuokralle eli käytännössä joudut maksamaan perusosalla vuokraa, mitä enemmän rajan yli mennään. Tämän takia moni ihminen on nyt todellisessa pulassa, kun ei ole varaa muuttaa tai ei löydä mistään pitkäaikaista halvaa kämppää ja rahaa jää ruokaan ja muihin kuluihin vain pari sataa. Oikeistolaiset ihmiset tai ihmiset, joilla ei ole minkäänlaista sosiaalista omaatuntoa, eivät välitä paskaakaan, vaikka itse ovat valmiita ottamaan kaikki hyvinvointiyhteiskunnan muut edut itselleen ja kehtaavat vielä trollata ja disinformoida ja lietsoa kateellisuutta kuinka suuret tuet muka ovat.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen saa vapaasti valita asuinpaikkansa. Työtä on vastaanotettava työssäkäyntialueelta, jonka säde on 80 km tai 1,5 tuntia kotoa. Näin riippumatta siitä, onko ajokorttia, autoa tai joukkoliikennettä.
Palveluja ei tuoda kotiin, eikä asumistukea makseta normia enempää, vaikka asumiskulut olis miljoonan kuussa. Eikä erotusta kateta toimeentulotuella.
Meinaatko tosissas, että ihmisen olisi kuljettava kävellen 160 km päivässä työmatkaa? Pistätkö mustaa valkoisella tänne nähtäväksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhut paskaa. Jouduin pari vuotta sitten yhdeksi kuukaudeksi hakemaan toimeentulotukea Kelasta. Sain silloin myös asumistukea, jota Kela ei todellakaan maksanut kokonaan. Sieltä tuli välittömästi kitinää että asun liian isossa ja kalliissa asunnossa siihen nähden että olen yksin. Sanoin että ei voi olla pienempää koska olen lasten etävanhempi ja heidän takia on tilaa enemmän kuin yksiö. Virkailija totesi että ok, jos olisi pitänyt hakea pidemmälle ajalle toimeentulotukea, niin ilman tätä lieventävää seikkaa olisi ollut 3kk aikaa muuttaa halvempaan. Eli kyllä ne pakottaa vaikkei maksaisi kokonaan sitä asumistukea.&nb
Siis Kela ei anna kenellekään häätöä, mutta käytännön pakon takia ihmisten on pakko muuttaa, kun raha ei yksinkertaisesti enää riitä elämiseee eli ruokaan ja välttämättömiin menoihin. Perusosalla joutuu kattamaan menoja, jotka eivät kuuluisi perusosalla maksettaviksi. Ihmettelen, onko tuo edes laillista. Jonkun pitäisi kannella oikeusasiamiehelle, jotta saataisiin oikeudellinen ratkaisu, koska perustuslain mukaan nyt kuitenkaan ketään ei saisi jättää heitteille.
Tulojen mukaan. Tämänhetkisten tukien pohjalta yksinasuvan kannattaa etsiä asuntoa jonka kuukausi vuokra on 200 ja 300 euron välillä mihin tukien koko myös kannustaa. Tai vastaavasti etsii itselleen solu tai kimppa-asuntoa. Kunhan ei jää asumaan liian kallissa asunnossa ja elä yhteiskunnan piikkiin ylivarojensa. Lisäksi ei kannata olla liian nirso vaan voi joustaa asunnon koosta ja kunnosta ja asuntoa voi etsiä myös kauempaa kaupungeista missä on halvempaa kuin kaupunkikunnissa.
Perustuslain nojalla kansalainen saa vapaasti valita asuinpaikkansa. Poikeuksia on.
Ensivuonna on tulossa että ei ole oikeutettu toimeentulotuen perusosaan jos asuu kuntakohtaista vuokranormia kalliimmassa asunnossa. Mutta jos se ei ole ongelma ja pärjää hyvin ilman toimeentulotukea niin ei ole mitään pakkoja muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhut paskaa. Jouduin pari vuotta sitten yhdeksi kuukaudeksi hakemaan toimeentulotukea Kelasta. Sain silloin myös asumistukea, jota Kela ei todellakaan maksanut kokonaan. Sieltä tuli välittömästi kitinää että asun liian isossa ja kalliissa asunnossa siihen nähden että olen yksin. Sanoin että ei voi olla pienempää koska olen lasten etävanhempi ja heidän takia on tilaa enemmän kuin yksiö. Virkailija totesi että ok, jos olisi pitänyt hakea pidemmälle ajalle toimeentulotukea, niin ilman tätä lieventävää seikkaa olisi ollut 3kk aikaa muuttaa halvempaan. Eli kyllä ne pako
Toimeentulotuki ja asumistuki halutaan yhtenäistää eu-säännosten mukaiseksi. Siksi tuen painopistettä siirretään asumistuesta toimeentulotukeen. Varmaan asumistuki poistuu joku päivä kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Ensivuonna on tulossa että ei ole oikeutettu toimeentulotuen perusosaan jos asuu kuntakohtaista vuokranormia kalliimmassa asunnossa. Mutta jos se ei ole ongelma ja pärjää hyvin ilman toimeentulotukea niin ei ole mitään pakkoja muuttaa.
Ei voi pitää paikkaansa. Aikooko oikeisto tosiaan romuttaa koko hyvinvointiyhteiskunnan turvaverkon? Jos tuomenisi läpi, niin oikeasti alkaa ihmiset tipahdella sillan alle. Täytyy sanoa, että Suomen laitaoikeistohallituksella ei taida olla minkäänlaista todellista käsitystä vähäosaisimpien ihmisten arjesta. Surullista, että tämän annetaan tapahtua.
Vierailija kirjoitti:
Kovasti tsemppiä! Sulla on hyvä tilanne kun on pienet asumiskulut, pärjäät kyllä kävi miten kävi.
Ap on onnekas.
Jos pärjäät ansiosidonnaisella ja sen jälkeen työmarkkinatuella niin ei tarvitse muuttoa edes miettiä. Toimeentulotukeakin sun on mahdollista saada jos varallisuutta ei ole kuin tuo asunto.