Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko olla kummi lapselle ilman lahjojen ostopakkoa?

Vierailija
27.09.2024 |

Kaveri kysyi kummiksi, mutta en halua ostaa lahjoja en mitään muistamisia. En vie ravintolaan syömään, en osa kummisormuksia, en vie kukkia, en osta synttäri-joulu-valmistumislahjoja. Enkä varsinkaan vie huvipuistoon ja maksa kaikkia huveja. Miksi kummiudessa vaaditaan lahja- ja raha-automaattina oloa?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistakaa jouluna ja synttärinä, rippijuhlat, yo juhlat, valmistumiset, häät, lapsen syntymä jne jne jne

Vierailija
22/29 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostopakko? Ei mulla oo ollu mitään ostopakkoa. Aina juhliin kutsuttaessa, kun oon (omasta tahdosta) kysyny mitä lahjaksi on sanottu, että lahjaa tärkeempää on, että pääsisin paikalle.

Jep, sama täällä. Ja sama meidän lasten kummeilla. Puolin ja toisin kysytään lahjatoiveita koska toki jokainen haluaa kummilastaan ilahduttaa myös lahjoilla, mutta ei se mikään oletusarvo ole. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa varmaan jutella sen kaverin kanssa niin asia selviää. Ihan täysin sopimuskysymyshän tämä on. 

Minulla on kummilapsi, jota en ole nähnyt vuosiin, koska kyllästyin lapsen vanhempien lahjatoivelistoihin. Lapselle tarttee nyt tätä ja tätä, voisitko ostaa? Lapsen ollessa alle kouluikäinen muistin, mutta en koskaan saanut kuulla kiitosta, joten lopetin muistamisen.

No juttelitteko ollenkaan etukäteen, mitä ajatuksia kummiudesta on? 

En taas käsitä miten aikuiset ihmiset ei voi puhua, vaan olettavat vaan jotain (kuten tässä vanhemmat lahjanostoautomaattia), ja sitten ihmetellään kun toinen ei toimikaan just niinkuin ajatteli. 

Juteltiin ja lapsen vanhemmat toivoivat tärkeintä eli läheistä ja turvallista aikuista lapsen elämään, mutta nopeasti lapsen kasvaessa ja kustannusten noustessa minultakin alettiin vaatia ostamisia ja kaikenlaisia muistamisia. Kysyin varovasti saamatta vastausta, että onko perheessä huono taloudellinen tilanne, mutta vastauksena tuli muistutusviesti ostaa lapselle tätä ja tuota.

Vierailija
24/29 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lapsi niitä lahjoja odottaa ainakin syntymäpäivinä ja jouluna. 

Ei odota kummilta lahjaa jos ei ole koskaan sellaista saanut. Eiköhän ne vanhemmat ihan itse hanki lahjat, jos ei ole kummeilla tai sukulaisilla intoa niitä hankkia. 

Toki lapset on kyllä sikäli eriarvoisessa asemassa, että toisilla on paljon osallistuvaa, varoissaan olevaa läheistä sukua jotka haluaa ostaa lahjoja ja niitä sitten kertyy helposti aika kasa, ja joillain vain pienituloiset vanhemmat jotka yrittää parhaansa mukaan hankkia edes jotain. Ja kyllähän ne lapsukaiset niitä lahjojaan vertailee. 

Vierailija
25/29 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

muistakaa jouluna ja synttärinä, rippijuhlat, yo juhlat, valmistumiset, häät, lapsen syntymä jne jne jne

Oma kummini muisti minua pelkällä kortilla vuodesta toiseen ja koskaan en saanut fyysisiä lahjoja tai rahaa. Kortit olivat itse nopeasti räpellellyt. :D

Vierailija
26/29 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lapsi niitä lahjoja odottaa ainakin syntymäpäivinä ja jouluna. 

Vanhemmat voivat ostaa lahjat lapselle.

Vierailija
27/29 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa ei ole ollut tapana erityisesti muistaa kummilapsia. Kummit on paperilla vain siksi, koska lasta ei voi muuten kastaa.

Vierailija
28/29 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla. Ei se toetysti lapselle kivaa ole. Ajattelin itsekin noin joskus lapsettomana parikymppisenä opiskelijana. No, nyt näin nelikymppisenä äitinä en ikinä jättäisi kummilastani ilman lahjoja, jos minulla sellainen olisi. Mieluummin luopuisin itse jostain omasta ostoksestani kuin lapsen lahjasta.

Ah, uhrautuva keski-ikäinen kummitäti. Mitä se lapsi sillä ihanalla lahjalla tekee? Opetat lasta vain juoksemaan lahjojen ja materian perässä.

Et taida tietää, mikä on kummin tehvävä.

Vierailija
29/29 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla. Ei se toetysti lapselle kivaa ole. Ajattelin itsekin noin joskus lapsettomana parikymppisenä opiskelijana. No, nyt näin nelikymppisenä äitinä en ikinä jättäisi kummilastani ilman lahjoja, jos minulla sellainen olisi. Mieluummin luopuisin itse jostain omasta ostoksestani kuin lapsen lahjasta.

Olet valmis itse näkemään nälkää ja toimimaan lahjakoneena? Ei kiitos. Jos ei pelkkä tätinä tai setänä olo riitä seurana lapselle, niin antaa olla.

Hmmm. Aika hassusti sinä ikään kuin kiellät tai kyseenalaistat minun vastaukseni. Vastasin omasta puolestani. Kyllä, kummilapsen lahja menisi itseni edelle. Ja olen ihan varoissani. Jos en olisi, olisin valmis hieman paastoamaankin kummilapsen hyväksi. 

Ehkä sinulle tekisikin hyvää paastota. Voisit lakata syömästä muutaman viikon ajaksi ja ostaa niillä säästyneillä rahoilla lahjoja kummilapsellesi.