Peruuko Kela vuokran kohtuullistamisen kuntakohtaiseen maksimiin perustoimeentulotuessa, jos ei kykene hakemaan/muuttamaan?
Jos lääkäri kirjoittaa b-lausunnon jossa sanotaan minun oleva kykenemätön etsimään uutta auntoa tai muuttamaan tällä hetkellä mielenterveydellisistä syistä johtuen, niin lopettaako kela vaatimasta halvemman asunnon etsimistä, ja huomioi koko vuokran perustoimeentulotuessa?
Nyt siis vuokra enemmän kuin se kuntakohtainen raja, ja joudun itse maksamaan ylimenevän osan eikä rahat riitä ruokaan. Ei auttanut että oon kelalle todistanut halvemman asunnon etsimisen heidän ohjeistuksensa mukaan...
Kommentit (22)
Mikä on vaikeaa halvempaan muuttamisessa?
Lahjoitat vanhat paskaiset ja rähjäiset huonekalut pois tai kannat roskikseen.
Sitten vain meet repun kanssa uuteen asuntoon.bussi kulkee
Istat sitten vähän kerrallaan perustoineentulotuesta uudet kalusteet
"Ei ole. Läheiselleni tehtiin sama juttu, että raha oli 60e. Eläkettä sai yli tonnin kuukaudessa+ täydet asumistuet eikä annettu kuin 60e/vk elämiseen. En ymmärrä tällaista."
Yleensä syynä on se, että päämiehen tuloista ei riitä pakollisten menojen jälkeen enempää. Edunvalvoja kun ei saa rahaa tyhjästä, vaan hän maksaa kaiken päämiehen omista rahoista. Jos kuitenkin vaikuttaa siltä, että rahaa kyllä olisi, mutta edunvalvoja panttaa sitä ilman hyvää syytä, kannattaa ottaa yhteyttä DVV:hen, joka valvoo edunvalvojan toimintaa.
Terv. Lähiomaisensa edunvalvoja