Työttömien tukiin ja toimeentulotuen perusosaan on tulossa isoja leikauksia ensivuoden puolella
Esimerkiksi toimeentulotuen perusosa voitaisiin jatkossa evätä jos asunnon vuokra ylittää hyväksytyn vuokranormin minkä lisäksi työttömyysturvan korotusosista luovutaan kokonaan ja pysyvästi.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010725409.html
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tallainen-olisi-uusi-vuokra-asumisen…
Kommentit (478)
"T. Dark tetrad"
Eikun cptsd, minä vihaan sinua nimenomaan tuon sinun narsistisen käytöksen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa nyt jo että oleskeluyhteiskunnan aika on lopullisesti ohi. Meillä ei ole enää varaa siihen että kasvava joukko työikäisiä aikuisia passivoituu ja jää kotiin makaamaan.
Sano se m...tuille jotka saavat harkinnanvaraista toimeentulotukea .
Ihmisten ei pitäisi Suomessa suostua tähän näännytykseen. Emme ole mikään ruotsi tai tynkävaltio. Sen verran pitää löytyä sisua ja selkärankaa. Jokaiselle olisi jos halutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus on laittaa köyhät varastamaan kun leikataan tuet pois. Kun ei työllisyyttä saada nousuun niin rikollisuus saadaan kun pakotetaan siihen.
Tarkoitus on leikata niin että asunnottomuuden ja nälän uhka kannustaa työmmömiä laittamaan kengät jalkaan ja kävelemään töihin ansaitsemaan palkkaa itsensä elättämiseksi. Ihmisen on osattava ottaa vastuu itsestään eikä olettaa että yhteiskunnan ja valtion kuuluu auttaa jos lähtee työt alta.
100 % tämä. 👍 Järjestelmä ei enää jatkossa toimi niin että voi jäädä vuosikausiksi kotiin odottelemaan kunnes joku tarjoaa itselle mieluista työpaikkaa hyvillä ehdoilla. Tai siis saa toki jäädä, mutta jatkossa siitä ei makseta.
Mis
"Sillä että laitat kengät jalkaan ja kävelet paikanpäälle kysyymään työpaikkaa. Ei työpaikat tule itsestään eivätkä tule hekemaan ketään töihin vaan niitä on itse etsittãvä, kysyttävä ja haettava aktiivisesti."
Voit hakea vaikka kuinka montaa työpaikkaa, mutta jos olet yli 50-kymppinen tai/ja pitkäaikaistyötön, niin tasantarkasti rekryt ei pyydä sinua edes haastatteluun. Maailma ei ole mustavalkoinen, niin kuin kuvittelet kultalusikkaharhoissasi.
Miksi me tarvitaan maahanmuuttajia työvoimapulaan, kun työttömiä on riittävästi omastakin takaa? Vai onko nämä kotimaan työttömät oikeasti työkyvyttömiä?
Alkuperäiset suomalaiset ollaan korvaamassa pikkuhiljaa hevonkuusesta tulleilla pyrkyreillä. Ovela virne kasvoilla esittävät autettavaa. Tulevaisuudessa tulevat ajamaan suomalaiset varmaan Lappiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi me tarvitaan maahanmuuttajia työvoimapulaan, kun työttömiä on riittävästi omastakin takaa? Vai onko nämä kotimaan työttömät oikeasti työkyvyttömiä?
Ei suinkaan kaikki ole (osa on sairaita jotka eivät pääse kuntoutustuelle, osaeläkkeelle tai eläkkeelle), päättäjien mielestä suomalaiset työttömät ovat huonoja työttömiä kun tietävät oikeutensa. Ulkomaalaisia on helpompi höynäyttää.
Vierailija kirjoitti:
"T. Dark tetrad"
Eikun cptsd, minä vihaan sinua nimenomaan tuon sinun narsistisen käytöksen vuoksi.
Jouduitko maistamaan sitä mitä muille syötät? Karma.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuen tarkoitus on PITÄÄ IHMINEN HENGISSÄ. Kaikki muu on extraa johon pitää ITSE HANKKIA rahoitus. Tämä unohtuu nykyisin 90% kaikilta. Surullista että enää ei koeta kunnia-asiaksi elättää itseään itse. Ennen tuilla eläminen oli häpeällistä, silloin pärjättiin hienosti.
Kaikki eivät pysty käymään töissä mutta sitähän ei huomioida mitenkään. Miten voit ottaa esimerkiksi sairaan lapsen töihin mukaan? Miten menet työpaikalle jos jalat eivät kanna eikä ole autoa? Mitä häpeällistä siinä on että sairastuu eikä saa yhteiskunnalta apua? Ei sairauslomaa eikä eläkettä, omaishoitajanakaan ei saa kuin mitättömän ruokarahan. Miten nämä ihmiset elämässä selviää kun kaikki otetaan pois?
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuen tarkoitus on PITÄÄ IHMINEN HENGISSÄ. Kaikki muu on extraa johon pitää ITSE HANKKIA rahoitus. Tämä unohtuu nykyisin 90% kaikilta. Surullista että enää ei koeta kunnia-asiaksi elättää itseään itse. Ennen tuilla eläminen oli häpeällistä, silloin pärjättiin hienosti.
Oletko seurannut La Promesa -sarjaa. Uskon, että sitä vastaava yhteiskunta vastaa varmaan aika paljon sun arvojasi. Olisit varmaan ollut innoissasi sen ajan yhteiskunnassa, edellyttäen tietysti, että olisit syntynyt siihen parempiosaisten väestöön.
"Ei sulla taida olla kovin rauhallinen tai perille päässyt olo. Oikeesti mee terapiaan niin voit päästää irti vihastasi."
Yritin päästä, sen jälkeen kun mielenterveys meni kun en päässytkään töihin vaikka tein kaiken niin kun piti, en päässyt terapiaankaan.
Olenhan minä aivan päästäni vialla mutta en minä ymmärrä miksi sinä minua yhteiskunnan totaa,ksesta epäonnistumisesta syytät, minä tein oman osani.
Nyt se epäonnistunut yhteiskunta ei kelpaa mulle enää, jos porvariin ei voi luottaa vallan ja omaisuuden kans ne pitää ottaa siltö pois ja jos porvari pettää oman maansa, noh, siltä kuuluu ottaa jotain muuta pois.
Minä olen täysin looginen seuraamus suomen elitiin kyvyttömyydestä nähdä arjen realiteetteja ja tavallisia kansalaisia halveksuvasta asenteesta ja minä en häpeä itseäni yhtään.
Ja jos lohdutat itseäsi että oikeasti minä olen joku ressukka peräkammarin poika niin voin vakuuttaa että se ei pidä paikkaansa, toisin kun te perskokkareet, minä en valehtele, ikinä.
: ]
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus on laittaa köyhät varastamaan kun leikataan tuet pois. Kun ei työllisyyttä saada nousuun niin rikollisuus saadaan kun pakotetaan siihen.
Yhteiskunnan tehtävä ei voi olla ylläpitää köyhyyttä tukemalla sitä voimakkaasti vuodesta toiseen. Keltään ei viedä läheskään kaikkea, vaan jos leikataan, niin toisaalla myös työllisyysmahdollisuuksia lisätään.Köyhille terveille tiedokai, että esimerkiksi siivousalalla ja lähihoidossa on runsaasti koulutus- ja työmahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"T. Dark tetrad"
Jouduitko maistamaan sitä mitä muille syötät? Karma.
Nyt sä vaan toistat muilta oppimias nOkKeLiA come back laineja, ei ne ole nokkelia ilman sitä alkuperäistä kontekstia.
Kuinka tyhmä sä oikeasti olet?
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan tehtävä ei voi olla ylläpitää köyhyyttä tukemalla sitä voimakkaasti vuodesta toiseen. Keltään ei viedä läheskään kaikkea, vaan jos leikataan, niin toisaalla myös työllisyysmahdollisuuksia lisätään.Köyhille terveille tiedokai, että esimerkiksi siivousalalla ja lähihoidossa on runsaasti koulutus- ja työmahdollisuuksia.
Vedä nyt vttu päähäs minäkin olen jo 38 vuotta tehnyt töitä ja maksanut veroja niitä turvaverkkoja varten, sinä puhut minulta varastamisesta, et sinä anna vähemmän vaan VARASTAT MINUN OMAA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vedä nyt vttu päähäs minäkin olen jo 38 vuotta tehnyt töitä ja maksanut veroja niitä turvaverkkoja varten, sinä puhut minulta varastamisesta, et sinä anna vähemmän vaan VARASTAT MINUN OMAA.
Tämä!
Tämä ei muutu muuksi kansalaisen mielessä vaikka kuinka porvari siitä valehtelisi.
Kohta porvari on synonyymi varkaalle.
: ]
Vierailija kirjoitti:
"Ei sulla taida olla kovin rauhallinen tai perille päässyt olo. Oikeesti mee terapiaan niin voit päästää irti vihastasi."
Yritin päästä, sen jälkeen kun mielenterveys meni kun en päässytkään töihin vaikka tein kaiken niin kun piti, en päässyt terapiaankaan.
Olenhan minä aivan päästäni vialla mutta en minä ymmärrä miksi sinä minua yhteiskunnan totaa,ksesta epäonnistumisesta syytät, minä tein oman osani.
Nyt se epäonnistunut yhteiskunta ei kelpaa mulle enää, jos porvariin ei voi luottaa vallan ja omaisuuden kans ne pitää ottaa siltö pois ja jos porvari pettää oman maansa, noh, siltä kuuluu ottaa jotain muuta pois.
Minä olen täysin looginen seuraamus suomen elitiin kyvyttömyydestä nähdä arjen realiteetteja ja tavallisia kansalaisia halveksuvasta asenteesta ja minä en häpeä itseäni yhtään.
Ja jos lohdutat itseäsi että oikeasti minä olen joku ressukka peräkammarin poika niin voin vakuut
Niinpäniin. Eliitin vika kun ei saa töitä? Katsopa syvälle peiliin. Ja lopeta syyttävän sormen kääntäminen itsestäsi poispäin. Muista oma osuutesi siihen missä tilassa nyt olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko seurannut La Promesa -sarjaa. Uskon, että sitä vastaava yhteiskunta vastaa varmaan aika paljon sun arvojasi. Olisit varmaan ollut innoissasi sen ajan yhteiskunnassa, edellyttäen tietysti, että olisit syntynyt siihen parempiosaisten väestöön.
Niin ja kuluttajana, mikä nyt tietenkin on sama kuin hengissä pitäminen.
Pientenkin tulojen raportointivelvollisuus kuormittaa myös. Jouduin selvittämään, että _en_ saa palkkaa "palkaton luottamustoimi"-toiminnasta yhdistyksessä. Ennen selvityksen hyväksymistä työttömyysturvani on estetty.
Vapaaehtoinen voi siis joutua selvittämään, miksei ole saanut tulorekisterimerkintöjä eikä maksanut veroja. Siksi ettei palkkaa ole maksettu. Lisäksi työkkäri kysyi onko samoissa töissä jatkuvasti palkattuja työntekijöitä.
Sääntöjen mukaan pienimuotoinen vapaaehtoistaminen yksinkertaisissa hommissa hyväksytään. Voiko TE-palvelut yhtäkkiä arvioida mikä on tarpeeksi helppoa ja mihin täytyy olla taustalla työntekijä? Vai ei saa olla työntekijää jotta vapaaehtoinen saa tehdä jotain?
Joltain toiselta työkkäri oli palstan mukaan kysynyt miksi on saanut kokouspalkkioita monesta paikasta. Sen voin jotenkin ymmärtää, jos muuten voitaisiin tulkita yrittäjäksi tai keikkatyöläiseksi.
Minulle soittanut virkailija oli ystävällinen ja kannustava. Tyyliin "Hae töitä Valtiolle-sivun kautta. Joku toinen tarkastaa lisäselvityksen."
Samalla työttömyyskassaan on mennyt tieto estetystä päivärahasta ilman selvennystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuossa toimeentulon perusosassa on aina huomioitu liian iso vuokra. Samoin asumistuessa.
Ihan välittömästi toimeentulossa ei huomioida, vaan annetaan muutama kuukausi aikaa etsiä halvempi asunto.
Kumman sitkeässä on luulot, että asumistukea ja toimeentulotukea saa automaattisesti sitä enemmän, mitä enemmän on kulut.
Kyllä se tilanne oli vielä ainakin joitain vuosia sitten niin, että toimeentulotuki paikkasi jos vuokra oli liian korkea. Ja siis nimenomaan lapsiperheille.
Olen neuvolan Th ja monet perheet näistä asioista juttelivat. Ihmettelin jo vuosia sitten, miten voidaan vuodesta toiseen asua liian hyvällä alueella liian isossa ja kalliissa asunnossa.
Yksi äiti sanoi suoraan, ettei kannata mennä töihin koska silloin ei oleKadullahan ne jenkeissä asuu. Ja trailerparkissa. Slummikyhäelmissä. Tää sama systeemi ei toimi meillä kylmän ilmaston vuoksi.
Näin on jo käytännössä, koska tuota perusosaa kuluu jo nyt vuokraan, kun se ylittää reilusti kunnan asumisnormin. Ennen oli poikkeuksia, mutta nyt se on yhtenäistetty, joten osuu huomattavasti suurempaan osaan ihmisiä. Typerää polilitiikkaa oikeistolta Venäjän aggression aikana.