Työttömien tukiin ja toimeentulotuen perusosaan on tulossa isoja leikauksia ensivuoden puolella
Esimerkiksi toimeentulotuen perusosa voitaisiin jatkossa evätä jos asunnon vuokra ylittää hyväksytyn vuokranormin minkä lisäksi työttömyysturvan korotusosista luovutaan kokonaan ja pysyvästi.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010725409.html
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tallainen-olisi-uusi-vuokra-asumisen…
Kommentit (478)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei sulla taida olla kovin rauhallinen tai perille päässyt olo. Oikeesti mee terapiaan niin voit päästää irti vihastasi."
Yritin päästä, sen jälkeen kun mielenterveys meni kun en päässytkään töihin vaikka tein kaiken niin kun piti, en päässyt terapiaankaan.
Olenhan minä aivan päästäni vialla mutta en minä ymmärrä miksi sinä minua yhteiskunnan totaa,ksesta epäonnistumisesta syytät, minä tein oman osani.
Nyt se epäonnistunut yhteiskunta ei kelpaa mulle enää, jos porvariin ei voi luottaa vallan ja omaisuuden kans ne pitää ottaa siltö pois ja jos porvari pettää oman maansa, noh, siltä kuuluu ottaa jotain muuta pois.
Minä olen täysin looginen seuraamus suomen elitiin kyvyttömyydestä nähdä arjen realiteetteja ja tavallisia kansalaisia halveksuvasta asenteesta ja minä en häpeä itseäni yhtään.
Ja jos lohdutat itseäsi että oikeasti minä ole
Anna osoite. Mä tuun hakeen hieman rahoitusta koska ei ole rahaa ruokaan. -tulevamurtovaras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus on laittaa köyhät varastamaan kun leikataan tuet pois. Kun ei työllisyyttä saada nousuun niin rikollisuus saadaan kun pakotetaan siihen.
Yhteiskunnan tehtävä ei voi olla ylläpitää köyhyyttä tukemalla sitä voimakkaasti vuodesta toiseen. Keltään ei viedä läheskään kaikkea, vaan jos leikataan, niin toisaalla myös työllisyysmahdollisuuksia lisätään.Köyhille terveille tiedokai, että esimerkiksi siivousalalla ja lähihoidossa on runsaasti koulutus- ja työmahdollisuuksia.
Hyvinvointialue ei jatka määräaikaisten hoitajien töitä eikä ota eläkkeelle jäävien tilalle ketään. Hallitus leikkasi sotesta 500 miljoonaa.
Vierailija kirjoitti:
On asuttu kaupungeissa liian kalliissa ja isoissa asunnoissa. Esimerkiksi yksi asuvat ovat asuneet 400-600 euroon maksavissa asunnoissa vaikka varaa ei ole ollut kuin 200-300 euron vuokra-asuntoihin. Ja nyt kun tilanne leukkausten myötä kiristyy, niin ei pidä enää nirsoilla vaan joustaa mukavuuksista ja alkaa etsiä halvempia ja pienempiä asuntoja jotka sijaitsevat kauempana kaupunkikunnista.
Mistä helv löydät Suomesta 200-300€ maksavan vuokrakämpän? Jostain perähikiältä, jossa ei ainakaan ole töitä eikä joukkoliikennettä eikä lähimaillakaan palveluita? Sinnekö eristetään suomalaiset työttömät satojen kilometrien päähän omista läheisistään, kun samaan aikaan ulkomailta raahataan suureen kaupunkiin sukulaisia perheen yhdistämisen nimissä?
Ajatelkaa, edes hetki!!! Pistää vihaksi tämä typeryys. Hyvin on teihin uponnut harjoita ja hallitse - setti. Omat kääntyvät omiaan vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa nyt jo että oleskeluyhteiskunnan aika on lopullisesti ohi. Meillä ei ole enää varaa siihen että kasvava joukko työikäisiä aikuisia passivoituu ja jää kotiin makaamaan.
Ja sinusta on ok rangaista samalla niitä, jotka eivät huvikseen makaa kotona, vaan heillä on ihan asiallinen ja oikeutettu syy, miksi elävät tukien varassa. Oikeusvaltiolla tulee olla turvaverkko, joka estää ihmisiä tippumasta, kun jotain yllättävää sattuu elämässä, minkä takia ei pysty itse huolehtimaan elatuksestaan.
Niinhän meillä on uudistusten jälkeenkin. On epärehellistä ja valheellista väittää muuta.
Ei ole. Jos rahaa jää käytettäväksi vuokran jälkeen elämiseen 170 euroa, niin sinunkin pitäisi ymmärtää, että sillä ei elä eikä ylläpidetä terveyttä. On valheellista ja epärehellistä väittää muuta, koska selkeästi SINÄ et tiedä asioiden todellisesta laidasta mitään. Ilmeisesti uskot sitä disinformaatiota mitä tukien määristä liikkuu.
Miltähän 30 vuotta töitä tehneistä tuntuu, kun kohta voidaan helposti irtisanoa ja omaisuus lähtee?
Susanna, 36, ei saa työttömyysturvaa:
"Lappalainen oli rahoittanut opintoja tekemällä pieniä sivutöitä. Hän myi omia korujaan ja muita tuotteita myyntialustalla. Laskutukseen tarvittiin y-tunnus.
Opintoihin oli aikanaan te-toimisto vuonna 2022 myöntänyt työttömyysturvan opintojen ajaksi. Kun opinnot päättyivät, Lappalainen ilmoittautui työttömäksi työnhakijaksi.
Te-toimisto pyysi selvitystä opintojen etenemisestä ja katsoi, että Lappalainen ei ole oikeutettu tukiin, koska aiemmin myönnetty tukiaika oli lopussa ja hänet katsotaan päätoimiseksi opiskelijaksi.
Ajattelin, että noh, yritänpä sitten päätoimista yrittämistä. Hain starttirahaa, kun en ollut onnistunut työllistymään töiden ohella. Minulle ilmoitettiin, että en ole oikeutettu starttirahaan, koska yritystoiminta oli jo alkanut.
Lappalainen luopui ideasta tässä kohden, kun ei siinä taloudellisesti ollut järkeä."
"Eräässä kohden lausunto muuttui siten, että työttömyysetuutta ei voitu maksaa, koska Lappalainen oli päätoiminen opiskelija. Tämän jälkeen tuli toinen päätös, jossa perusteena oli yrittäjyys.
Ilta-Sanomat on nähnyt lausunnot.
Te-toimiston lausunnossa pistää silmään muun muassa kohta, jossa sanotaan, että Lappalainen ei ole pystynyt osoittamaan yritystoimintansa olevan sivutoimista, joten se on päätoimista.
Kelalla on tiedossa minun tiliotteeni, josta näkee suoraan, kuinka paljon tämä yritystoiminta on työllistänyt minua esimerkiksi tämän vuoden puolella. Ja olen lisäselvityksissä kertonut, kuinka paljon yritystoiminta työllistää minua."
Käsittelyssä on myös paikallinen sopiminen, että töitä saa tehdä alle tes-palkan ja moni varmasti suostuu, koska myös toimeentulotukeen tulee työvelvoite.
Ja vakituiset saa irtisanoa helposti kohta.
"Niinpäniin. Eliitin vika kun ei saa töitä? Katsopa syvälle peiliin. Ja lopeta syyttävän sormen kääntäminen itsestäsi poispäin. Muista oma osuutesi siihen missä tilassa nyt olet."
Sori, en osta enää yhtää häpeää, on viallista ja siitä tulee epäreilusti paha olo.
Sinä olet aivan mielettömän häpeilemätön ton narsistisen manipuloinnin kanssa, taitaa virrata rys-sän veri sinun suonissas.
: ]
Vierailija kirjoitti:
Käsittelyssä on myös paikallinen sopiminen, että töitä saa tehdä alle tes-palkan ja moni varmasti suostuu, koska myös toimeentulotukeen tulee työvelvoite.
Ne kenellä on 200 000 asuntovelkaa ei tule pärjäämään palkan alennus kisoissa.
"Anna osoite. Mä tuun hakeen hieman rahoitusta koska ei ole rahaa ruokaan. -tulevamurtovaras."
Tule vaan, saat etsiä tiesi itse tänne, minä myyn sun nimellä tekaistun velan heimolaisille, kuulusteluissa en tiedä enkä ymmärrä mitään, saat itse setviä sen umpisolmun mikä oli ennen sun elämä.
Me ei pentu nyrkkeillä samassa painosarjassa.
Jos demarit ja vihreät ja vasaarit lupaavat palauttaa ansiosidonnaisen ehdot takaisin aiempaan, vaalivoitto on varma seuraavissa eduskuntavaaleissa.
Vierailija kirjoitti:
"Lappalainen oli rahoittanut opintoja tekemällä pieniä sivutöitä. Hän myi omia korujaan ja muita tuotteita myyntialustalla. Laskutukseen tarvittiin y-tunnus.
Opintoihin oli aikanaan te-toimisto vuonna 2022 myöntänyt työttömyysturvan opintojen ajaksi. Kun opinnot päättyivät, Lappalainen ilmoittautui työttömäksi työnhakijaksi.
Te-toimisto pyysi selvitystä opintojen etenemisestä ja katsoi, että Lappalainen ei ole oikeutettu tukiin, koska aiemmin myönnetty tukiaika oli lopussa ja hänet katsotaan päätoimiseksi opiskelijaksi.
Ajattelin, että noh, yritänpä sitten päätoimista yrittämistä. Hain starttirahaa, kun en ollut onnistunut työllistymään töiden ohella. Minulle ilmoitettiin, että en ole oikeutettu starttirahaan, koska yritystoiminta oli jo alkanut.
Lappalainen luopui ideasta tässä kohden, kun ei siinä taloudellisesti ollut järkeä."
"Eräässä ko
Ei työttömyysturva kuulu yrittäjille jos voidaan katsoa että työllistyvät omassa yrittäjätoiminnassaan. Ollut aina lainsäädännössä. Myös Marin kannatti tuota rajausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On asuttu kaupungeissa liian kalliissa ja isoissa asunnoissa. Esimerkiksi yksi asuvat ovat asuneet 400-600 euroon maksavissa asunnoissa vaikka varaa ei ole ollut kuin 200-300 euron vuokra-asuntoihin. Ja nyt kun tilanne leukkausten myötä kiristyy, niin ei pidä enää nirsoilla vaan joustaa mukavuuksista ja alkaa etsiä halvempia ja pienempiä asuntoja jotka sijaitsevat kauempana kaupunkikunnista.
Liian heppoisin perustein tehdyt lapsiperheen erot ovat johtaneet tukien kanssa kikkailuun. Nyt siihen puututaan. Ja hyvä niin. Ihmisten pitää ottaa vastuu omista elämänvalinnoistaan.
Elätkö sä jossain rinnakkaistodellisuudessa? Tuonhintaisia asuntoja on ollut tarjolla reilusti ehkä jotain 30 vuotta sitten :D
Tuossa linkatussa Hesarin jutussa:
Hallituksen säästötavoite toimeentulotuen menoista on kaiken kaikkiaan 100 miljoonaa euroa. Ensimmäiset 30 miljoonaa hallitus säästi kiristämällä sitä, kuinka usein toimeentulotukea voi saada asumismenoihin yli hyväksyttävän kuntakohtaisen enimmäismäärän."
? Onko toimeentulotuki nykyään jokin lottoautomaatti vai? Arvotaan, saako ensi kuussa toimeentulotukea vuokraan vai vasta seuraavalla vai meneekö mahdollisesti elokuulle? Ja tämä tuo lisää työpaikkoja miten?
Vierailija kirjoitti:
"Niinpäniin. Eliitin vika kun ei saa töitä? Katsopa syvälle peiliin. Ja lopeta syyttävän sormen kääntäminen itsestäsi poispäin. Muista oma osuutesi siihen missä tilassa nyt olet."
Sori, en osta enää yhtää häpeää, on viallista ja siitä tulee epäreilusti paha olo.
Sinä olet aivan mielettömän häpeilemätön ton narsistisen manipuloinnin kanssa, taitaa virrata rys-sän veri sinun suonissas.
Tuota argumentaatiotahan mihin viittaat somessa näkee myös. Älä diagnosoi itsellesi tuntemattomia!
Vierailija kirjoitti:
Edelleen: miten tätä työvelvoitetta edes tultaisiin valvomaan esimerkiksi pahimpien nistien, sossutapausten ja juoppojen osalta? Kuka sellaisia ottaa mihinkään töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lappalainen luopui ideasta tässä kohden, kun ei siinä talou
"Ei työttömyysturva kuulu yrittäjille jos voidaan katsoa että työllistyvät omassa yrittäjätoiminnassaan. Ollut aina lainsäädännössä. Myös Marin kannatti tuota rajausta."
Ehkä mutta miksi he sitten ovat kyselleet sivutoimisuudesta uutisen mukaan? Saisiko sivutoimista yritystä ylläpitää vai onko kyseessä ihmeellinen hämäys? Saako osa pitää ydityksensä aktiivisena ja osa ei?
Miten asian voisi todistaa? "Juoksen maratonia toimistoaikaan, joten teen yrittäjyyttä vain klo 15-17." "Olet siis urheilija? Et saa työttömyyskorvausta."
Tai "Teen yrittäjyyttä klo 15-17 torstaisin ja muulloin olen työttömänä." "Eli et tee muuta kuin yrittäjyyttä? Olet siis kokopäiväinen yrittäjä etkä oikeutettu työttömyyskorvaukseen."
Miksei suoraan sanota jos yritys täytyy lopettaa?
Vierailija kirjoitti:
Olen (onneksi) työssäkäyvä ja en tarvitse tukia.
Silti olen järkyttynyt mihin Suomea ja sen vähävaraisia kansalaisia on viety.
Todella törkeää, epäinhimilllistä ja väärin ottaa kaikkein heikompiosaisilta se vähäkin tuki pois kun itse mässäilevät hyväpalkkaisina leikkurit heiluen.
Onko Suomi sivistysvaltio? Onko Suomi maailman onnellisin kansa jos ihmiset laitetaan seinää vasten sinnittelemään ja jopa muuttamaan vuokrakodeistaan pois jonkun pienen asumistuen takia?
Olen ihan samaa mieltä kuin sinä. Lisäksi nykyajan keskusteluilmapiiri on sellainen ikäänkuin kaikki muka vain haluaisivat elää tuilla, koska tuet ovat niin suuria ja eletään tuilla koko ikänsä. Keskustelusta unohtuu se, että tosiasiassa suurin osa työttömistäkin on ollut töissä. Ainakin itse olen maksanut veroni juuri siksi, että tarvittaessa minulla on turvaverkko, joka ottaa vastaan, kun jään työttömäksi. Jos ja kun jään työttömäksi, niin en halua kuunnelle valituksia siitä, että käytän veroilla ansaitsemaani etua. Totta he#####ssä käytän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko Suomessa joku vastustaa ja tehdä jotain asialle. Ettei ihmisille käy huonosti. TT-tuki on hyvin pieni jo ennestään monilla. Jos leikkaa siitä ei jää mitään jäljelle juuri. Lisäksi asumisessa ei voi määrätä hintaa totaaliseksi, koska kaikissa voi nousta / on noussut ja kunta yksityistänyt omia asuntojaan. Sijainti kuntien asunnoissa voi olla kauhea.
Asumistuen ja kuntakohtaisten vuokranormien korotukset on jäädytetty vuoteen 2027 asti, joten luulisi että tämä laittaisi stopin vuokrankorotuksille tai ainakin hidastaisi niitä kun asumistuet eivät enää voikaan noustakaan korotusten perässä toisin kuin ennen.
No eipä näytä hidastaneet. Kaupungin vuokra kämpissä nostetaan vuoden vaihteessa vuokria ennennäkemättömiä summia.
Kyllä ja potkulaki on käsittelyssä. Kohta saa irtisanoa helposti kenet tahansa myös julkiselta ja monelta lähtee omaisuus.