olen päättänyt että ostan jonkun mummonmökin ja muutan sinne
ihan sama mitä maksaa, muutaman kympin, hyväksyn asian että sen se maksaa ja ihan sama vaikka en ikinä pääsisikään siitä eroon, olen valmis kyseisen verran tähän laittamaan.
Päätöksen olen jo tehnyt, rahaakin on jo sen verran irrottaa, muttei elämäntilanne vielä salli tuota tehdä.
Mutta päätös on tehty ja tämän aion tehdä.
Liian kauan kaupungissa asunut, mutta mun veri on maalla, vain siellä olen onnellinen.
Kommentit (304)
Tekisi hyvää kaupunkilaistenkin tulla tälle vuosisadalle.
Kovasti on juntit ajatukset maalla asumisesta.
Maaseudulla ei juurikaan ole sähköttömiä taloja, se tuli tänne jo 40-50 luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vanhemmaksi ihminen tulee, sitä enemmän hän tarvitsee palveluja ja mukavuuksia ympärilleen. Joku mummonmökki , syrjässä kaikesta...ei kiitos!
Ei niiden palveluiden tarvitse käden ulottuvilla olla. Minä muutin yli viiskymppisenä maalle ilman kaikkia mukavuuksia ja pois en lähde. Edellinen asukas asui tässä 90-vuotiaaksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sellainen ja asutaan siinä n.5kk. Mutta että talvikin siellä, ei käy. On pimeä, kun lähdet, pimeä kun tulet töistä kotiin, ei valoja missään, ei voi lenkkeillä iltaisin, joka paikkaan pitää lähteä autolla.
Siksi molempi on parempi. Kaupunkiasunto kävelymatkan päässä työpaikoista ja palveluista, mummonmökki metsän keskellä rauhassa valoisana aikana.
Näin itsekin ajattelen. Mökiltä kun käy joskus töissä, niin en päivänvaloa nää koskaan moneen kuukauteen. Kuuden jälkeen autonrattiin, iltakuuden pintaan takaisin. On ihan puhki pimeällä ajosta. Jos haluaa vähän rentoutusta, niin taskulamppu käteen, otsalamppu pipon päälle ja kävely kapealla pimeällä tiellä.
No miten siellä kaupungissa näkee enemmän päivänvaloa? Tottakai Suomessa on talvella pimeä, ja jokaisella, jolla on vähänkin pitempi työmatka, pitää ajaa se pimeässä. Itse asun ihan pikkukaupungissa, mutta työmatkaa isompaan kaupunkiin on 40km suuntaansa. Pimeässä mennään ja tullaan, koska Suomessa on talvella pimeä, eikä kaupunki siihen auta yhtään.
Aika outoja käsityksiä täällä maalla asumisesta...
Ihan kummallisesti jotkut olettavat, että maalla asuminen tarkoittaa jotain turvekammia. Kyllä lähes kaikissa "mummonmökeissä" on sähköt ja sisävessa. Ja tie kulkee aikalailla vierestä. Sieltä pääsee pois, siellä ei sada lunta sen enempää kuin muuallakaan eikä ole pimeämpää kuin muualla.
Asun Tampereella. Täällä ei ole toimivia palveluita. Miksi tilanteeni olisi huonompi Hauholla?
Jostain syystä ne mummonmökki ei vain käy kaupaksi. Meidänkin kylällä oli vielä vuonna 1995 52 asuttua taloa, 28 navetasta haettiin maitoa, oli kauppa ja koulu.
Nyt asuttuja taloja on 24, maitoa haetaan kahdelta tilalta, ei ole kauppaa, eikä koulua. Mökkejä on ollut myynnissä, käyvät vain kesäasunnoiksi tai jäävät tyhjilleen. Yhtään vakiasukasta ei ole mummonmökkeihin tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni asuu näin, ja onnistuu, mutta on pari asiaa jotka on PAKKO huomioida.
Jos sulla on pitkä hiekkatie perille asti mutta ei tien hoitokuntaa (=kaikki tien varren osoitteet) niin talvella tie jää auraamatta ja myös jäätyy peiliksi jota pitkin ei ole mahdollista ajaa. Jonkun tahon TÄYTYY aurata ja hiekoittaa. Tästä sun on pakko ottaa selvää etukäteen miten asia hoidetaan jos tie on pitkä. Mutta jos on lyhyt tie jonka voit aurata ja hiekoittaa itse niin asia on toinen.
Sähköt pitää olla. Sitten pärjäät vaikka olisi vain kylmä vesi koska sen voi lämmittää mikä mahdollistaa mahdollistaa peseytymisen, ruoanlaiton, oikeastaan kaiken mihin nykyihminen on tottunut. Talvi on pitkä. Sä tarviit ne sähköt.
Eli koska Suomessa on talvi:
1. Tien auraus ja heikotus oltava
2. Sähköt oltava
Hölön pölön taas. Suomessa on vaikka kuinka paljon hiekkateitä, jotka ovat ihan julkisen hoidon alaisia.
Yksityistiet ovat sitten oma lukunsa.
kyllä, mutta on hyvä huomioida mökkiä ostaessa tuokin asia, että kuka tien hoitaa, vai onko se hoidettava itse.
eri
Vierailija kirjoitti:
Ei taida kelvata ympärivuotiseksi asuinpaikaksi. Saat aikamoisen rempan tehdä että saat sen täyttämään talviasuttavuuden pykälät ja vaatimukset.
Ai, olen asunut 15 vuotta talviasuttavalla mökillä.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä ne mummonmökki ei vain käy kaupaksi. Meidänkin kylällä oli vielä vuonna 1995 52 asuttua taloa, 28 navetasta haettiin maitoa, oli kauppa ja koulu.
Nyt asuttuja taloja on 24, maitoa haetaan kahdelta tilalta, ei ole kauppaa, eikä koulua. Mökkejä on ollut myynnissä, käyvät vain kesäasunnoiksi tai jäävät tyhjilleen. Yhtään vakiasukasta ei ole mummonmökkeihin tullut.
Perikuntien mökit jää tyhjäksi, jos yksi kieltää myynnin tunnesyistä.
Kierretään myös perintöveroa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta ne jotka haluavat mummonmökin, saavat sellaisen halvalla, eli tilanne on heidän kannaltaan hyvä. Itse ostin vain kesäkäyttöön vanhan 1920-luvun mökin, jota olen pikkuhiljaa kunnostellut muutaman vuoden. En nyt sinne ole kokonaan muuttamassa, mutta jos vielä eläkkeellä siinä kunnossa olen, niin mukava siellä olisi aikaa viettää, ja onnistuisi varmasti myös talvella. On todellakin metsän keskellä, koska halusin sellaisen, missä ei ole naapureita näköetäisyydellä. 7km on kauppaan ja kaupunkiin, ainakin autolla pääsee. Ja on vedet ja sähköt ja telkkarista voi katsella youtubea.
Vierailija kirjoitti:
Moni asuu näin, ja onnistuu, mutta on pari asiaa jotka on PAKKO huomioida.
Jos sulla on pitkä hiekkatie perille asti mutta ei tien hoitokuntaa (=kaikki tien varren osoitteet) niin talvella tie jää auraamatta ja myös jäätyy peiliksi jota pitkin ei ole mahdollista ajaa. Jonkun tahon TÄYTYY aurata ja hiekoittaa. Tästä sun on pakko ottaa selvää etukäteen miten asia hoidetaan jos tie on pitkä. Mutta jos on lyhyt tie jonka voit aurata ja hiekoittaa itse niin asia on toinen.
Sähköt pitää olla. Sitten pärjäät vaikka olisi vain kylmä vesi koska sen voi lämmittää mikä mahdollistaa mahdollistaa peseytymisen, ruoanlaiton, oikeastaan kaiken mihin nykyihminen on tottunut. Talvi on pitkä. Sä tarviit ne sähköt.
Eli koska Suomessa on talvi:
1. Tien auraus ja heikotus oltava
2. Sähköt oltava
Perusta tieosuuskunta. Ei semmosta tietä ole minkä varressa ei useampaa maanomistajaa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kylällä taas toisinpäin, lakkautettuihin maalaistaloihin on tullut nuoria perheitä ja ovat remontoineet talot todella upeiksi.
Pari todella huonokuntoisia on tyhjillään joita ei edes uskalla ruveta myymään.
Yksi on purkamista odottava.
Se meni kaupaksi kun oli muutama hehtaari metsää mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin samaa, mutten usksltaisi asua yksin mettän keskellä.
On niitä m-mökkejä ihmisten ilmoillakin. Ei ole pakko mennä "mettän keskelle". Päinvastoin on hyvä valita sellainen, missä ruokakauppa on kävelyetäisyydellä.
Mikä on kävelyetäisyys?
Heko-heko, tiedät itsekin. Useimmat voi kävellä ainakin 100m. Kovakuntoisemmat voivat kävellä/juosta useita kilometrejäkin. Riippuu kunnosta. Joskus ajokortti napataan pois ja ajamiset on ajettu. Siinä vaiheessa on jaksettava kävellä t. pyöräillä kauppaan. Miksei voi tilata ostoksia kotiin, mutta se maksaa. Taksejakin on, mutta sekin maksaa.
Palit ajaa maaseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida kelvata ympärivuotiseksi asuinpaikaksi. Saat aikamoisen rempan tehdä että saat sen täyttämään talviasuttavuuden pykälät ja vaatimukset.
Mummonmökit ovat perinteisesti rakennettu ihmisten ympärivuotiseen asuonkäyttöön eikä suinkaan kesämökkinä, jolloin se täyttää laissa vaadittavat kriteerit vakituiseksi asunnoksi ja ympäri vuoden asumiseen. Ja ne on myös huomioitu kaavioituksessa.
Ja ap.lla täällä ap. haaveen toteuttanut n. 10v sitten Saimaan rannalta. Paras päätös ikinä ja oravan pyörästä irrottautuminen 50v. Suosittelem. Elämme vain kerran.
Vierailija kirjoitti:
Kuka sitä tulee katsomaan ja määräilemään? On ympärivuotiseen käyttöön kunnostettuja mummonmökkejä ja on alkeellisempia, itse asuin 10 vuotta mummonmökissä johon ei tullut sisälle vettä, ulkona oli kylmävesipiste ja talvisin se ei toiminut, pihasauna (ilman sähköjä) oli, puulämmitteinen mökki, punamultaluhtirakennus pihalla, ihana piha ja metsä ympärillä, peltoja ja lehmiä myös. Oli ihanaa aikaa mutta väsyin kun ikää alkoi tulla ja olihan se vähän vaativaa elämää puiden kantamisten, leivinuunin lämmityksen ja huussin tyhjentämisten kanssa. Mutta Kivaa! Nyt asun niinkin modernissa kuin 1950 rakennetussa talossa vielä korvemmassa mutta täällä on sisäwc ja suihku (pihasauna kuitenkin, onneksi), puulämmitys myös mutta niin paljon työtä lämmön ja veden eteen ei tarvitse tehdä kuin aiemmin.
On se maaseudun rauha, luonnonäänet, tuoksut, talvinen pimeys, tähtitaivas ja revontulet vaan jotain niin käsittämättömän onnelliseksi tekevää..
Toteuta ap unelmasi, älä viivyttele <3
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin samaa, mutten usksltaisi asua yksin mettän keskellä.
Pakkoko sen on metsässä olla?
Paljon ns. mummonmökkejä löytyy perusmukavuuksilla kohtuullisen hyviltä sijainneilta. Kylistä ja kyläkeskuksista, pienistä taajamista, kirkonkylistä, pikkukaupungeista. Ja ovat halpoja, koska - no, niitä on paljon tarjolla.
Jos olisin itse sellaisen tarpeessa, ostaisin tyydyttäväkuntoisen pikku talon jostakin kirkonkylästä, jossa on ainakin kauppa, mutta mielellään Alko, kirjasto ja siedettävät liikenneyhteydet isompiin kaupunkeihin. Tontti saisi olla riittävän kokoinen, mielellään vaikka pihasauna.
Joku tuollainen olisi unelma:
https://www.etuovi.com/kohde/20540033?haku=M2158884948
Lähikauppa on kävelymatkan päässä, apteekkikin on, eikä Kouvola ole kaukana. Rauhallinen sijainti, hyväkuntoisen näköinen talo, puu/sähkölämmitys, ulkosauna, autotalli. Lähellä jopa taidekeskus.
Ei kai elämiseen paljon muuta tarvitsisi? Kerran viikossa Kouvolaan bussilla, tai millä nyt kulkeekin; kesällä vaikka sähköpolkupyörällä, lähikaupasta ja apteekista saa mitä tarvitsee. Ainoa miinus on kirjaston puute, mutta kirjastoauto paikkaa sitä.
Muista, että mummonmökki pitää saada energialuokkaan D vuoteen 2033 mennessä. Voipi tulla kallis remontti...
Vierailija kirjoitti:
Minulla sellainen suunnitelma että otan ennen työttömäksi joutumista niin paljon lainaa kuin saan ja ostan sitten valtavat määrät viinaa jotka kuljetan järven lähellä olevaan piilopirttiini useassa erässä.
Sieltä he eivät ikinä löydä minua.
Mikäs sinä jos haluat alkoholimyrkytyksen ja kuoleman.
Ai kaupungissako on enemmän päivänvaloa talvisin? 😳 Tuo oli uutta mulle!