olen päättänyt että ostan jonkun mummonmökin ja muutan sinne
ihan sama mitä maksaa, muutaman kympin, hyväksyn asian että sen se maksaa ja ihan sama vaikka en ikinä pääsisikään siitä eroon, olen valmis kyseisen verran tähän laittamaan.
Päätöksen olen jo tehnyt, rahaakin on jo sen verran irrottaa, muttei elämäntilanne vielä salli tuota tehdä.
Mutta päätös on tehty ja tämän aion tehdä.
Liian kauan kaupungissa asunut, mutta mun veri on maalla, vain siellä olen onnellinen.
Kommentit (304)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sellainen ja asutaan siinä n.5kk. Mutta että talvikin siellä, ei käy. On pimeä, kun lähdet, pimeä kun tulet töistä kotiin, ei valoja missään, ei voi lenkkeillä iltaisin, joka paikkaan pitää lähteä autolla.
Siksi molempi on parempi. Kaupunkiasunto kävelymatkan päässä työpaikoista ja palveluista, mummonmökki metsän keskellä rauhassa valoisana aikana.
Näin itsekin ajattelen. Mökiltä kun käy joskus töissä, niin en päivänvaloa nää koskaan moneen kuukauteen. Kuuden jälkeen autonrattiin, iltakuuden pintaan takaisin. On ihan puhki pimeällä ajosta. Jos haluaa vähän rentoutusta, niin taskulamppu käteen, otsalamppu pipon päälle ja kävely kapealla pimeällä tiellä.
Jos matka on pitkä, ymmärrän tuon ajamisen raskauden pimeässä.Mutta en minä talviaikaan sitä päivänvaloa näe kuin työpaikan ikkunasta vaikka kaupungissa asuisinkin. Pimeällä sinne menen ja pimeä on kun lähden. Eli tiettynä aikana vuodesta ihan sama missä täällä Suomessa asuisin, niin päivänvalo näkyy vain ikkunasta.
Toki kaupungissa on katuvalot niiltä osin kun kaupunki ei säästä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syksyisen metsän täydellisessä pimeydessä kukaan ei kuule huutoasi.
Siinä yksi syy miksi maalle muutin, saan mekkaloida ihan niin paljon kuin haluan eikä ketään häiritse.
Tää on niin parasta.
3 vuotta näin: pieni hyvinvarusteltu yksiö pikkupaikkakunnan keskustassa heti kaupan vieressä + melko vaatimaton mökki 45min. automatkan päässä. Mökillä olen 80% ajasta.
Toimii. Koska on se yksiö pyykinpesua, ruokahuoltoa, kauppareissuja, terkkarikäyntejä, autonhuoltoa yms. varten.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sellainen ja asutaan siinä n.5kk. Mutta että talvikin siellä, ei käy. On pimeä, kun lähdet, pimeä kun tulet töistä kotiin, ei valoja missään, ei voi lenkkeillä iltaisin, joka paikkaan pitää lähteä autolla.
Ei voi lenkkeillä iltaisin?? Siis miksi ei? En ymmärrä. Mulla on koiria, olen asunut maalla 15 vuotta ja totta vie lenkkeilen. Harvoin on niin sysipimeää ettei tietä näe, ja silloin on otsalamppu apuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi molempi on parempi. Kaupunkiasunto kävelymatkan päässä työpaikoista ja palveluista, mummonmökki metsän keskellä rauhassa valoisana aikana.
Näin itsekin ajattelen. Mökiltä kun käy joskus töissä, niin en päivänvaloa nää koskaan moneen kuukauteen. Kuuden jälkeen autonrattiin, iltakuuden pintaan takaisin. On ihan puhki pimeällä ajosta. Jos haluaa vähän rentoutusta, niin taskulamppu käteen, otsalamppu pipon päälle ja kävely kapealla pimeällä tiellä.
Ei sitä päivänvaloa ole talvella kaupungissakaan. Maalla, missä ei ole katuvaloja ja valosaastetta, on kyllä luonnonvaloa, kuu valaisee hyvin, parhaimmillaan on valoisaa kuin päivällä. Ja mitä vikaa on vaikkapa otsalampun valossa kävelyssä?
Vierailija kirjoitti:
Ei taida kelvata ympärivuotiseksi asuinpaikaksi. Saat aikamoisen rempan tehdä että saat sen täyttämään talviasuttavuuden pykälät ja vaatimukset.
Mistä sitä kukaan tietää asutaanko siellä vai ei? Voit ilmoittaa olevasi koditon, eikä sitä kukaan tarkista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä päivänvaloa ole talvella kaupungissakaan. Maalla, missä ei ole katuvaloja ja valosaastetta, on kyllä l
Tämä. Pimeällä näkee paremmin kun ei ole käytä mitään valoa. Minä ulkoilutan koirat pimeydessä mutta otsalamppu on varalta mukana ja jos kuuluu että jostain lähestyy auto niin silloin laitan sen päälle että meidät nähdään mahdollisimman hyvissä ajoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida kelvata ympärivuotiseksi asuinpaikaksi. Saat aikamoisen rempan tehdä että saat sen täyttämään talviasuttavuuden pykälät ja vaatimukset.
On se mummokin siellä talvet asunut.
Mummo ei tarvinnut juoksevaa vettä, sähköä eikä laajakaistaa. Mummo jaksoi lykkiä potkukelkalla 50 km päähän ruokakauppaan ja terveyskeskukseen joka on lakkautettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummo ei tarvinnut juoksevaa vettä, sähköä eikä laajakaistaa. Mummo jaksoi lykkiä potkukelkalla 50 km päähän ruokakauppaan ja terveyskeskukseen joka on lakkautettu.
Eikö siellä saa asua jos omistaa auton? Onko pakko kulkea potkukelkalla?
Vierailija kirjoitti:
Useimmissa asutuissa mummonmökeissä on sähköt ja siten myös valot.
Moni asuu näin, ja onnistuu, mutta on pari asiaa jotka on PAKKO huomioida.
Jos sulla on pitkä hiekkatie perille asti mutta ei tien hoitokuntaa (=kaikki tien varren osoitteet) niin talvella tie jää auraamatta ja myös jäätyy peiliksi jota pitkin ei ole mahdollista ajaa. Jonkun tahon TÄYTYY aurata ja hiekoittaa. Tästä sun on pakko ottaa selvää etukäteen miten asia hoidetaan jos tie on pitkä. Mutta jos on lyhyt tie jonka voit aurata ja hiekoittaa itse niin asia on toinen.
Sähköt pitää olla. Sitten pärjäät vaikka olisi vain kylmä vesi koska sen voi lämmittää mikä mahdollistaa mahdollistaa peseytymisen, ruoanlaiton, oikeastaan kaiken mihin nykyihminen on tottunut. Talvi on pitkä. Sä tarviit ne sähköt.
Eli koska Suomessa on talvi:
1. Tien auraus ja heikotus oltava
2. Sähköt oltava
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan mummot ajaa maasturilla, tuottaa aurinkopaneeleilla sen verran sähköä kun tarvitsee tai vetää käyntiin aggregaatin. Netti toimii varsin hyvin ympäri Suomen ilman piuhojakin.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on pitkä hiekkatie perille asti mutta ei tien hoitokuntaa (=kaikki tien varren osoitteet) niin talvella tie jää auraamatta ja myös jäätyy peiliksi jota pitkin ei ole mahdollista ajaa. Jonkun tahon TÄYTYY aurata ja hiekoittaa. Tästä sun on pakko ottaa selvää etukäteen miten asia hoidetaan jos tie on pitkä. Mutta jos on lyhyt tie jonka voit aurata ja hiekoittaa itse niin asia on toinen.
Sähköt pitää olla. Sitten pärjäät vaikka olisi vain kylmä vesi koska sen voi lämmittää mikä mahdollistaa mahdollistaa peseytymisen, ruoanlaiton, oikeastaan kaiken mihin nykyihminen on tottunut. Talvi on pitkä. Sä tarviit ne sähköt.
2. Sähköt oltava
Eikö tietä saa aurata omalla traktorilla? Miksi vaan lyhyen tien saa hoitaa its ja pitkää tietä ei?
Totta kai niissä saa asua ja remontit ovat aivan omassa päätösvallassa. Vaikka katto vuotaisi, sauna olisi homeessa ja talo olisi sähkötön, niin saa asua aivan vapaasti.
Äitini (82) asuu pikku talossaan yksin noin 20 km päässä lähimmästä kaupasta ja niistä muista PALVELUISTA, eikä mitään ongelmaa, kun on auto. Talossa on sähköt ja ulkonakin on valot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö siellä saa asua jos omistaa auton? Onko pakko kulkea potkukelkalla?
Ei, mummonmökkien kauppakirjassa on pikkuprintillä, että liikkua saa vain potkukelkalla. Tai hiihtäen. Kesällä on soudettava vaikkei olisi edes vesistöä lähellä.
Vierailija kirjoitti:
2. Sähköt oltava
Hölön pölön taas. Suomessa on vaikka kuinka paljon hiekkateitä, jotka ovat ihan julkisen hoidon alaisia.
Yksityistiet ovat sitten oma lukunsa.
Vierailija kirjoitti:
2. Sähköt oltava
Sinä kuulostat siltä että et ole koskaan maalla käynytkään. Tien voi aurata ja lingota myös ihan itse ja puilla voi lämmittää veden ja laittaa ruokaa.
Vaikka maalla olisikin sähköt niin ei niiden varaan voi tuudittautua koska sählökatkot ovat yleisiä ja voivat kestää päiviä.
Säästimme rivitalon käsirahaa mutta päädyimme että lisäeristämme vanhaa mummonmökkiä joka ollut 10 vuotta kesäkäytössä ja muutamme sinne. On kaivot ja muut. Paljon pienempi riski kuin osake ja riittää meille oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin kelpaa, jos vaan on kunnon peltiuuni kamarissa. Puuta pesään aamulla ja illalla, niin hiki on pakkasellakin. Kyllä ne ennen vanhaankin asui kotonaan myös talvella.
En mä jää yhteiskunnan ulkopuolelle vaikka asun mummonmökissä 😂 Ihan on terveyspalvelut ja muutkin palvelut, lopeta nyt jo tuo peen puhuminen.