Työaika on klo 7-15. Olen alkanut mennä töihin klo 5 ja lähden klo 13. Nyt sain noottia.
Eli olen klo 7 eka, joka tulee töihin, avaa ovet ja kytkee hälyt pois.
Aloin jo vuosi sitten tulemaan jo klo 5 töihin ja lähdin klo13. Kukaan ei aluksi sanonut mitään, jotkut vain ihmettelivät, kun hävisin iltapäivällä.
Nyt kuitenkin pomo oli vartiointi firman kanssa tutkinut hälyjä ja huomannut, että hälyt on jo vuoden verran kytketty pois klo 5 aamulla.
No minä sain nyt varoituksen. Ihan uskomatonta. Työt on hoidettu aivan oikein. Aloitettu vain 2h aiemmin ja lopetettu myös. Mitään ei ole jäänyt tekemättä, mutta sain kirjallisen varoituksen ja kehoitettiin siirtymään takaisin klo 7-15 aikaa. Voitte olla varmoja, että menen huomenna klo 5 töihin ja lähden klo 13. Meno jo sovittu kauan sitten.
Ihan uskomatonta kyyläämistä nykyaikana.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä ei ole kolmi- tai viisivuorotyö, niin ei kiinnostaisi paskan vertaa, kun tulee ja tekee
Meillä pitää olla linjoilla asiakkaiden takia, joten ei voi tehdä etätöitä kuitenkaan ihan milloin haluaa.
Ex mies keksi myös itse omat työajat. Että voi aloittaa vasta liukuma-ajan jälkeen klo 11. Pers häiriöinen narsku, jolla oli kaikkeen omat säännöt. Ihmetteli kun tuli sanomista, että sikäli voi olla tottakin tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma ettei aiemmin ole puututtu. Mutta jos kerran on noin jämpti työaika määrätty ilman liukumaa, niin varmaan on olemassa jokin perustelu, miksi työt pitää suorittaa juuri siihen aikaan. Tarvittaisiinko sua paikan päällä iltapäivällä? Yksi asia on myös se, että monissa tesseissä pitää maksaa yölisää klo 6-7 asti aamulla. Jos on tämä tilanne, niin silloin töitä ei todellakaan saa omin lupineen aloittaa ennen yölisän päättymisaikaa.
No siis jos tämä paska tarina pitäisi paikkansa, niin ne työajan ulkopuolella tehdyt "työt" eivät olisi työtä ollenkaan, vaan aloittajan omaa harrastustoimintaa työnantajan tiloissa, joissa hän oleskelee luvatta. Hän olisi joka päivä jättänyt kaksi tuntia töitä tekemättä. Koska sellainen "työ", jota työnantaja ei ole tilannut ja josta ei ole sovittu, ei ole työsopimuksen mukaista työtä.
Mutta tämä tarinahan on iha
Minulla oli tuollainen työkaveri, joka ekan tilin saatuaan suuttui: miksi sieltä puuttui joka viikolta 10 tuntia töitä? Pomo vastasi, että työaika on 7-15, eli 5-13, joten olet joka päivä jättänyt 2 tuntia tekemättä. Toisaalta toinen työkaveri oli sopinut pomon kanssa aloittavansa vasta 7.15 bussivuorojen takia, hän lähti 15.15 ja tämä OK, koska oli sovittu etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Siis muutat ominesi työaikojasi? Ihan aiheesta tuli varoitus. Eihän vakuutuskorvaa jos sulle sattuu jotain klo 6, kun sun ei pitäisi olla siellä edes.
Entä jos sisään tunkee ulkopuolisia ja hälyt on pois? Se on iso asia. Tai jos laitat ne sisään tultuasi uudelleen päälle ja poistat taas klo 7, voiko sopia pomon kanssa niin jos on omat tunnukset?
Se johtuu siitä kun ne nyt on sinulle velkaa vuoden edestä yötyölisiä 5-7 hommista.
Kyllä meillä neuvotellaan työajat esimiehen kans. Minun työssä jäis kollegat ja asiakkaat tyhjän päälle, jos omiaan kulkisin.
Varoitus on lievä rangaistus tapauksessasi. Et ole noudattanut työehtosopimusta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan uskomatonta, ettei aikuinen ihminen osaa vahtimatta noudattaa työaikoja. Mitä sun päässä liikkui, kun aloit yhtäkkiä tehdä noin vai liikkuiko mitään?
Mitä se työ on? Joku määräsuoritus kunhan tekee, ei asiakaspalvelua tms.?
Vierailija kirjoitti:
Se johtuu siitä kun ne nyt on sinulle velkaa vuoden edestä yötyölisiä 5-7 hommista.
Se pitää olla sovittu. muuten kaikki tekisi duuninsa yötyölisillä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä neuvotellaan työajat esimiehen kans. Minun työssä jäis kollegat ja asiakkaat tyhjän päälle, jos omiaan kulkisin.
Varoitus on lievä rangaistus tapauksessasi. Et ole noudattanut työehtosopimusta.
Ei työehtosopimus määrittele työaikoja, ne sovitaan työsopimuksessa
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja ei ole velkaa. Työntekijä on velkaa, jos on nostanut täyttä palkkaa ja lähtenyt aina pois ennen työajan loppua
Vierailija kirjoitti:
Muistan nämä aikaisin töihin tulevat. Joivat tunnin kahvia ja jatkoivat kun muut tulivat kahdeksan aikaan töihin. Tehokasta työaikaa ja yleensä valtiolla tai kunnalla nämä tädit.
Meillä on niin päin, että aikaisin tulevat alkavat heti töihin. Myöhemmin saapuvat tuovat mukanaan aamiaiset ja alkavat ensimmäiseksi kahvin keittoon. Siinä sitten tunnin verran haukotellaan. Meitä on moneen junaan.
Meilläkin oli rouva joka aloitti kuudelta ja lähti sitten aikaisin. Aamulla oli tykittänyt sähköposteja aina vähän siihen tyyliin että hän täällä nyt yksin joutuu hoitaman kaiken. Kerran myös soitti kun olin vielä aamulla nukkumassa, kun mulla kuulemma oli teamspallukka keltainen että paikallahan sinä silloin olet. Ja tietysti etätöissä aina, eikä koskaan iltapäivisin tavoitettavissa. Yllätys yllätys etääntyi siinä määrin työyhteisöstä että riitaantui ja lähti sitten.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ainakin viralliset työajat ja liukuvat työaika. Työt voi aloittaa aikaisintaan klo 7 ja viimeistään klo 9.30 .
Kaikissa työpaikoissa ei ole liukuvaa työaikaa
Tollo! Ei noin saa tehdä. Minun työpaikallani oli juuri tuollainen ja varoituksen jälkeen sai kenkää. Siinä ei auta liitot eikä muutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Silllin kun minä kävin lähitöissä niin tykkäsin kovasti työajasta 6-14. Muut tuli yleensä töihin vasta 9-10 aikoihin joten sain olla aamuisin pitkään rauhassa. Tämä oli meillä ihan sallittua joustojen puitteissa eikä kukaan valittanut vaikka lähdin kotiin paljon aikaisemmin kuin muut. Onneksi pääsin 100% etätyöhön niin ei tarvitse enää katsella työkavereita edes sitä vertaa.
Etkö ymmärrä ero sovitulla joustolla ja ilman työnantajan lupaa muutetulla työajalla
Sulla on aivan selvästi liian vähän töitä. Nuo kaksi aamutuntia torkut ja juot kahvia ja räpläät kännykkääsi ja sitten teet työsi vajaassa työajassa. Ei ihme, ettei työnantajalle sovi. Työajat on tarkoitettu noudatettaviksi. Sinun työaikaasi ja tehtäviäsi pitäisi muutenkin tarkistaa.
Jos teillä olis 2h:n liukumat niin voisit tehdä noin. Mutta kun ei selvästi ole, niin et voi itse päättää työajoista.
Minä olin työvuorossa klo 7-15 mutta sopimuksessa luki liukuma +-1 tunti. Kuljettiin kaikki 6-14.
Näistä pitäisi sopia työnantajan kanssa. Työnantaja suunnittelee työvuorot ei työntekijä.
Paikallisesti sopimalla voi viikoittaisen työajan hoitaa haluamallaan tavalla. Itse teen neljä päivää 06 - 17 työnjohtotöitä ja pe aamuisin neljä tuntia asiakaskontaktointia, sähköposteja, tarjouskyselyitä yms. Viikoittainen työaika 48h, josta maksetaan 40h ja loput palkallisena vapaana, vapaata joka kuudes viikko.