Moottoriöljyn valinta 300 000 km ajettuun moottoriin
Tuollaiseen ei varmasti enää ihan notkeimpia öljyjä kannata laittaa kun öljyn kulutus kasvaa, mutta ovatko jotkut sitten liian jäykkiä kun talveksi kylmenee? Oman autoni suositus on 0W-50 välillä manuaalin mukaan.
Öljyn viskositeetilla on merkitystä polttoaineenkulutuksen kannalta. Alhaisen viskositeetin öljyllä on alhainen sisäinen kitka (virtausvastus), minkä vuoksi ne voivat auttaa alentamaan polttoaineenkulutusta. Korkeamman viskositeetin öljyn sisäinen kitka on suurempi, joten niiden pumppaamiseksi joudutaan tekemään enemmän työtä ja näin polttoaineenkulutus saattaa olla korkeampi verrattuna matalaviskositeettiseen öljyyn.
Voitelun kannalta suurempi viskositeetti tarkoittaa periaatteessa parempaa voitelua.[1] Suuriviskositeettinen öljykalvo on paksu ja kestää kuormitusta. Korkea viskositeetti ei kuitenkaan aina ole eduksi, vaan sen haittapuolina ovat suurempi virtausvastus mikä nostaa polttoaineenkulutusta ja vaikeuttaa myös öljyn toista tehtävää, eli lämmönsiirtoa pois voideltavilta pinnoilta. Suurempiviskositeettinen öljy virtaa heikommin ja täten siirtää myös lämpöä pois heikommin, jolloin osat käyvät kuumempana.
http://www.autowiki.fi/index.php/Viskositeetti
Minkä te valitsisitte?
Kommentit (61)
Tollaseen romuun kymppi kolmekymppistä ja oaalaukseen
Mulla 863 tuhatta ajettu hilux eikä tuo mitään öljyä syö 10th välein vaihtanut aina öljyt ja suodattimet.
Jos itsellänne ei ole paikkaa missä vaihtaa itse öljyt, millaisissa paikoissa olette ne vaihdattaneet, jos on pelkkä öljyn- ja suodattimen vaihto? Hankitteko itse öljyn ja suodattimen, ja tilaatte vain vaihtotyön jossain vai koko paketti öljyineen ja suodattimineen, vai ihan kokonainen määräaikaishuolto?
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä on valita öljy jolla on auton valmistajan hyväksyntä juuri siihen moottoriin. Liian usein ihmiset valitsee öljyn pelkän viskositeetin pohjalta.
Tätä vaan ei monet korjaamotkaan ymmärrä. Vaihdelaatikko varsinkin tuhoutuu äkkiä väärällä öljy tyypillä. Vanhemmissa laatikoissa suositus GL 4 ja laitetaan huippu synteettinen "että voitelee" sitten ihmetellään kun kymppitonnin jälkeen rattaat lentää kopan läpi.
Laita sellaista laadukasta öljyä, joka täyttää valmistajan asettamat luokitukset. Paksumpi öljy ei todellakaan tarkoita parempaa voitelua, sellainen on vanhojen huru-ukkojen paskapuhetta.
Vierailija kirjoitti:
Jos itsellänne ei ole paikkaa missä vaihtaa itse öljyt, millaisissa paikoissa olette ne vaihdattaneet, jos on pelkkä öljyn- ja suodattimen vaihto? Hankitteko itse öljyn ja suodattimen, ja tilaatte vain vaihtotyön jossain vai koko paketti öljyineen ja suodattimineen, vai ihan kokonainen määräaikaishuolto?
Yleensä vien öljyn ja suodattimen, meillä korjaamolla vaihtotyö 30€
Vierailija kirjoitti:
Laita sellaista laadukasta öljyä, joka täyttää valmistajan asettamat luokitukset. Paksumpi öljy ei todellakaan tarkoita parempaa voitelua, sellainen on vanhojen huru-ukkojen paskapuhetta.
En enää merkkiä muista, mutta talvella Jokkis sumbeamiin laitettiin öljy 4 litran peltikanisterista, toholla piti lämmittää että tuli yhtään purkista. Normaaliöljy ei olisi riittänyt yhteen starttiin. Kesällä muistutti löysää vaseliiniä
Vierailija kirjoitti:
Vanhoissa esim. 70 luvun autoissa tarkoittaa. Mitä paksumpi öljy sen kovempi öljynpaine. Olen ihan itse öljynpaine mittarilla testannut, kun harrastan veteraaniautoja. M39
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko öljyn kulutuksella mitään väliä, kun se pitää joka tapauksessa vaihtaa?
Jos on tarpeeksi väljä kone, öljyä ei tarvi vaihtaa koskaan, ainoastaan lisätä. Pelkät kilometrit ei kerro mitään moottorin kunnosta. 300 000 km pääasiassa pitkiä matkoja ajaen pitää moottorin hyvässä kunnossa. Sama matka pelkkää kaupunkiajoa, useita kylmäkäynnistyksiä päivässä talvella, niin moottori voi noilla kilometreillä olla jo vaihtokunnossa.
Öljynsuodatin kannattaa silti vaihtaa suunnitelluilla väleillä, ja aika ninja saa olla jos siinä ei öljyt vaihdu samalla...
Jos moottorin sammuttaa, öljyt valuu öljypohjaan. Suodattimeen mahtuu keskimäärin puoli litraa öljyä. Moottorin käydessä suodattimen vaihto toki päästää öljyä isomman määrän karkuun...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on tarpeeksi väljä kone, öljyä ei tarvi vaihtaa koskaan, ainoastaan lisätä. Pelkät kilometrit ei kerro mitään moottorin kunnosta. 300 000 km pääasiassa pitkiä matkoja ajaen pitää moottorin hyvässä kunnossa. Sama matka pelkkää kaupunkiajoa, useita kylmäkäynnistyksiä päivässä talvella, niin moottori voi noilla kilometreillä olla jo vaihtokunnossa.
Puhtaan öljyn lisääminen likaisen öljyn joukkoon ei korvaa öljynvaihtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öljynsuodatin kannattaa silti vaihtaa suunnitelluilla väleillä, ja aika ninja saa olla jos siinä ei öljyt vaihdu samalla...
Voi kuule kyllä se onnistuu. Laita auto katolleen vaihdon ajaksi
Voi kai ne samat mustat öljyt kaataa koneeseen takaisin? Ei ehkä ihan pohjasakkoja kannata kaataa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen käyttänyt micrassani oliiviöljyä. Coop Xtra virgin. Pysyy tiukasti sisällä.
jumalauta itekkö keksit? nauroin maha kippurassa pari tuntia.
onpahan kysymys.onko perämoottori vai moottoripyörä kyseessä vai auto ja mikä auto.ohjekirjassa lukee ja laita rekisteri numero motonetin sivuille niin suosittaa öljyjä.
5-50W tai jo hiukan väljään koneeseen synteettinen 10-40W ja ihan koneen lopussa 10-30W mineraaliöljy
Vierailija kirjoitti:
5-50W tai jo hiukan väljään koneeseen synteettinen 10-40W ja ihan koneen lopussa 10-30W mineraaliöljy
et tiedä edes mikä kone on kyseessä ja tollasta shaibaa selität???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
et tiedä edes mikä kone on kyseessä ja tollasta shaibaa selität???
Tuossahan jo aiemmin todettiin auton ohjekirjan kertovan, että sopiva öljy on 0W-50 välillä.
Laita 5w40 joku vaik mobil niin toimii talvella ja kesällä eikä ole hirveen kallista
Vierailija kirjoitti:
Tollaseen romuun kymppi kolmekymppistä ja oaalaukseen
Valtaosa suomalaisten autoista on tuollaisia "romuja".
Toyota hybridessä öljymäärä vaan lisääntyy kun kertyy niin paljon kosteutta sekaan jatkuvasta sammuttelusta.