Mitä konkreettisesti tehdään silloin, kun lemmikkikoira kuolee kotona vanhuuteen?
Ei ole omaa mökkiä tai tonttia, joten hautaaminen omaan pihaan ei mahdollista. Vai oletteko mennyt iltahämärissä lapion kanssa jonnekin valtion metsään hautaamaan? Vai saako laittaa ihan vaan pahvilaatikossa sekajätteeseen? Rahaa ei olisi käyttää tähän juuri lainkaan. Pitääkö ilmoittaa jonnekin koirarekisteriin tai kasvattajalle? Harmi juttu, mutta ruumishan se vaan kuoleman jälkeen on.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Ruokavirastolle pitää ilmoittaa, että on muonavahvuudesta pois.
Vain silloin, jos koiran omistaja on sen sinne rekisteröinyt ennen koiran kuolemaa.
Vierailija kirjoitti:
Hautaa puppe kirkkomaahan , joka on pyhää.
Kun ruumiit ylösnousevat, nousee haudasta myös puppe.
KOIRILLA EI OLE SIELUA
Mulla kuoli keväällä 16-vuotias koira krooniseen munuaisvikaan / vanhuuteen. Rauhallisesti kotona nukkuessaan. Vein Viikkiin eläintuhkaamoon ruumiin, heillä on myös maksullinen noutopalvelu jos ei pysty itse kuljettamaan.
Mitään lakia ei ole, mikä velvoittaisi ilmoittamaan minnekään. En mä ilmoittanut esim. kasvattajalle, koska ei oltu 10 vuoteen oltu muutenkaan tekemisissä, ja koiran kuolema oli luonnollinen vanhuuteen kuolema. Jos olisi kuollut esim. mahdollisesti perinnölliseen sairauteen nuorena, olisin ilmoittanut kasvattajalle, ihan siksi että osaa miettiä sitä jalostusvalintojensa kannalta. Kennelliiton Omakoira-palvelun kautta voi ilmoittaa koiransa kuolleeksi jalostustietojärjestelmään. Mitenkään pakollista ei tosiaan ole.
Jollei ole väliä, minne ruumis päätyy, yhteistuhkaus lienee paras vaihtoehto. Tai jos ei ole yhtään rahaa laittaa ruumiin hävittämiseen, mutta auto löytyy ja lapio, ajelette jonnekin syrjäiseen metsään ja hautaatte sinne. Kuopan täytyy vain olla tarpeeksi syvä tai metsäneläimet kaivavat raadon ylös. Ei varmaan ole ihan laillista haudata toisen maalle, tai edes valtion, ilman lupaa, mutta joskus vain on se tilanne, että sääntöjä täytyy vähän taivuttaa.
Jos joku sukulainen tai ystävä asuu haja-asutusalueella tarpeeksi isolla tontilla, antaisiko hän luvan haudata koiran sinne? Pienen koiran voisi polttaakin jossain isommassa risukokossa.
Laitat sekajätteeseen. Pakkaa mielummin muovipussiin kuin pahvilaatikkoon ettei kukaan ala penkomaan kun pahvilaatikko on väärässä jätelajissa.
Meidän koira heitettiin lähimetsikköön. Siitä on nyt muutama vuosi aikaa ja emme ole kuulleet mitään, että kukaan olisi löytänyt sen sieltä.
Vierailija kirjoitti:
No vie se roskikseen.
Hyi kamala mä muistan vieläkin sen järkytyksen, kun jotain 8-vuotiaana menin äidin pyynnöstä viemään roskia meidän taloyhtiön (rivitalo) roskakatokseen, ja siellä oli sekajätteessä naapurin pieni terrieri. Se oli vielä edellisenä päivänä nuollut minua vastaan tullessa, oli kyllä aika shokkielämys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse ilmoittaa kasvattajalle. Koirasi ei ole kasvattajan enää vaan sinun.
Ei tarvitse, mutta itse ainakin olen aina ilmoittanut kasvattajalle kuolinsyyn.
Mikäpä se siinä. Saat tehdä niin kuin itse haluat. Aloittaja kuitenkin kysyi, että pitääkö kasvattajalle ilmoittaa. Kirjoitin, että ei tarvitse ilmoittaa, koska koira ei ole kasvattajan enää. Jos se koira on sijoituskoirana tällä aloittajalla, niin sitten pitää ilmoittaa sijoitukseen antajalle, mikäli omistus ei ole vielä siirtynyt sijoitukseen ottajalle.
Monissa kaupungeissa on lemmikkien hautausmaita. Joissain paikoissa maksullisia ja joissakin kun hoidat hautauksen itse ja pidät hhalutesssasi hautaa yllä ei maksa mitään. Meidän koira tuhkattiin ja tuhka lähetettiin postissa kotiin. Krematoriosta tulkiitn hakemaan, haun ja tuhkauksen tietysti maksoimme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä rakas kissa haudattiin pihalle pensaan alle.
Taamajassa ei ainakaan saa lemmikkejä haudata omalle pihalle eli todennäköisesti asutte maalla?
Kyllä saa omalle pihalle haudata lemmikin. Ja metsään maanomistajan luvalla.
Se laitetaan taloyhtiön poltettaviin jätteisiin.
Jos hautaat jonnekin lemmikkisi, niin montun pitää olla noin metrin syvällä maanpinnasta.
Löytyykö läheltä erämaan tyyppistä korpimetsää? Jos viet paikkaan sen koiran, missä juurikaan ei kukaan käy, niin tuskin siitä hautaamisesta mitään haittaa kenellekään seuraa.
Aikoinaan joskus 40 vuotta sitten yhdellä kaatopaikalla oli peittelemätön kuollut koira. Se ei ollut kyllä kivaa katsottavaa.
Vie metsään. Luonto hoitaa ilman hautaamistakin.
Minä olen aina ilmoittanut kasvattajalle ja kiittänyt viimeisen kerran ystävästä, jonka hän oli mulle kasvattanut. Näin olen toiminut kaikkien eläinteni kohdalla. Mikään pakkohan ei ole.
Näin kasvattajana sanon, että jos et minulle ilmoita koiran kuolemasta ja sen syystä, turha tulla minulta enää ikinä kyselemään uutta koiraa. Jokaista vastuullista kasvattajaa kiinnostaa tietää.
- Käärit vessapaperiin, vanhaan vaatteeseesi esim t-paita tai takki, college-paita, vanha viltti, vanhoihin sanomalehtiin ja lopuksi pariin isoon mustaan muovipussiin. Sekajätteisiin.
- Viet kaupungin jätepisteeseen.
- Jos sinulla on esim sauna, niin poltat uunissa, kokonaisena tai pilkottuna.
Ongelma?
Vie eläinlääkäriasemalle ja pyydä tuhkausta.
Koirat on kaikki lopetettu eläinlääkärissä ja toimitettu sitä kautta tuhkattavaksi.
Kissa lopetettiin kotona ja sen vein itse pieneläintuhkaamoon tuhkattavaksi.
Kaikki ovat menneet yhteistuhkaukseen, tuhkia en ole halunnut itselleni.
Evira on nykyään Ruokavirasto. Syödäänhän koiriakin.