Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä konkreettisesti tehdään silloin, kun lemmikkikoira kuolee kotona vanhuuteen?

Vierailija
26.09.2024 |

Ei ole omaa mökkiä tai tonttia, joten hautaaminen omaan pihaan ei mahdollista. Vai oletteko mennyt iltahämärissä lapion kanssa jonnekin valtion metsään hautaamaan? Vai saako laittaa ihan vaan pahvilaatikossa sekajätteeseen? Rahaa ei olisi käyttää tähän juuri lainkaan. Pitääkö ilmoittaa jonnekin koirarekisteriin tai kasvattajalle? Harmi juttu, mutta ruumishan se vaan kuoleman jälkeen on. 

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lemmikkisi on Eviran koirarekisterissä, niin sinne sinun pitää ilmoittaa koirasi kuolemasta.

Jos se ei ole Eviran rekkarissa, niin sitten sinne ei sinulla ole mitään ilmoitettavaa.

Evira on nykyään Ruokavirasto. Syödäänhän koiriakin.

Vierailija
22/43 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokavirastolle pitää ilmoittaa, että on muonavahvuudesta pois.

Vain silloin, jos koiran omistaja on sen sinne rekisteröinyt ennen koiran kuolemaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hautaa puppe kirkkomaahan , joka on pyhää.

Kun ruumiit ylösnousevat, nousee haudasta myös puppe.

KOIRILLA EI OLE SIELUA

Vierailija
24/43 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kuoli keväällä 16-vuotias koira krooniseen munuaisvikaan / vanhuuteen. Rauhallisesti kotona nukkuessaan. Vein Viikkiin eläintuhkaamoon ruumiin, heillä on myös maksullinen noutopalvelu jos ei pysty itse kuljettamaan. 

Mitään lakia ei ole, mikä velvoittaisi ilmoittamaan minnekään. En mä ilmoittanut esim. kasvattajalle, koska ei oltu 10 vuoteen oltu muutenkaan tekemisissä, ja koiran kuolema oli luonnollinen vanhuuteen kuolema. Jos olisi kuollut esim. mahdollisesti perinnölliseen sairauteen nuorena, olisin ilmoittanut kasvattajalle, ihan siksi että osaa miettiä sitä jalostusvalintojensa kannalta. Kennelliiton Omakoira-palvelun kautta voi ilmoittaa koiransa kuolleeksi jalostustietojärjestelmään. Mitenkään pakollista ei tosiaan ole.

Vierailija
25/43 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollei ole väliä, minne ruumis päätyy, yhteistuhkaus lienee paras vaihtoehto. Tai jos ei ole yhtään rahaa laittaa ruumiin hävittämiseen, mutta auto löytyy ja lapio, ajelette jonnekin syrjäiseen metsään ja hautaatte sinne. Kuopan täytyy vain olla tarpeeksi syvä tai metsäneläimet kaivavat raadon ylös. Ei varmaan ole ihan laillista haudata toisen maalle, tai edes valtion, ilman lupaa, mutta joskus vain on se tilanne, että sääntöjä täytyy vähän taivuttaa.

Jos joku sukulainen tai ystävä asuu haja-asutusalueella tarpeeksi isolla tontilla, antaisiko hän luvan haudata koiran sinne? Pienen koiran voisi polttaakin jossain isommassa risukokossa.

Vierailija
26/43 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat sekajätteeseen. Pakkaa mielummin muovipussiin kuin pahvilaatikkoon ettei kukaan ala penkomaan kun pahvilaatikko on väärässä jätelajissa.

Vierailija
27/43 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koira heitettiin lähimetsikköön. Siitä on nyt muutama vuosi aikaa ja emme ole kuulleet mitään, että kukaan olisi löytänyt sen sieltä.

Vierailija
28/43 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vie se roskikseen.

Hyi kamala mä muistan vieläkin sen järkytyksen, kun jotain 8-vuotiaana menin äidin pyynnöstä viemään roskia meidän taloyhtiön (rivitalo) roskakatokseen, ja siellä oli sekajätteessä naapurin pieni terrieri. Se oli vielä edellisenä päivänä nuollut minua vastaan tullessa, oli kyllä aika shokkielämys. 

Vierailija
29/43 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse ilmoittaa kasvattajalle. Koirasi ei ole kasvattajan enää vaan sinun.

Ei tarvitse, mutta itse ainakin olen aina ilmoittanut kasvattajalle kuolinsyyn. 

Mikäpä se siinä. Saat tehdä niin kuin itse haluat. Aloittaja kuitenkin kysyi, että pitääkö kasvattajalle ilmoittaa. Kirjoitin, että ei tarvitse ilmoittaa, koska koira ei ole kasvattajan enää. Jos se koira on sijoituskoirana tällä aloittajalla, niin sitten pitää ilmoittaa sijoitukseen antajalle, mikäli omistus ei ole vielä siirtynyt sijoitukseen ottajalle.

Vierailija
30/43 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa kaupungeissa on lemmikkien hautausmaita.    Joissain paikoissa maksullisia ja joissakin kun hoidat hautauksen itse ja pidät hhalutesssasi hautaa yllä ei maksa mitään.  Meidän koira tuhkattiin ja tuhka lähetettiin postissa kotiin.  Krematoriosta tulkiitn hakemaan, haun ja tuhkauksen tietysti maksoimme.

Vierailija
31/43 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä rakas kissa haudattiin pihalle pensaan alle.

Taamajassa ei ainakaan saa lemmikkejä haudata omalle pihalle eli todennäköisesti asutte maalla?

Kyllä saa omalle pihalle haudata lemmikin. Ja metsään maanomistajan luvalla.

Vierailija
32/43 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se laitetaan taloyhtiön poltettaviin jätteisiin.

Vierailija
33/43 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hautaat jonnekin lemmikkisi, niin montun pitää olla noin metrin syvällä maanpinnasta.

Löytyykö läheltä erämaan tyyppistä korpimetsää? Jos viet paikkaan sen koiran, missä juurikaan ei kukaan käy, niin tuskin siitä hautaamisesta mitään haittaa kenellekään seuraa.

Aikoinaan joskus 40 vuotta sitten yhdellä kaatopaikalla oli peittelemätön kuollut koira. Se ei ollut kyllä kivaa katsottavaa.

Vierailija
34/43 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie metsään. Luonto hoitaa ilman hautaamistakin.

Vierailija
35/43 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina ilmoittanut kasvattajalle ja kiittänyt viimeisen kerran ystävästä, jonka hän oli mulle kasvattanut. Näin olen toiminut kaikkien eläinteni kohdalla. Mikään pakkohan ei ole.

Vierailija
36/43 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kasvattajana sanon, että jos et minulle ilmoita koiran kuolemasta ja sen syystä, turha tulla minulta enää ikinä kyselemään uutta koiraa. Jokaista vastuullista kasvattajaa kiinnostaa tietää.

Vierailija
37/43 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Käärit vessapaperiin, vanhaan vaatteeseesi esim t-paita tai takki, college-paita, vanha viltti,  vanhoihin sanomalehtiin ja lopuksi pariin isoon mustaan muovipussiin. Sekajätteisiin.

- Viet kaupungin jätepisteeseen.

- Jos sinulla on esim sauna, niin poltat uunissa, kokonaisena tai pilkottuna.

Ongelma?

Vierailija
38/43 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet siitä ruokaa.

Vierailija
39/43 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie eläinlääkäriasemalle ja pyydä tuhkausta.

Vierailija
40/43 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirat on kaikki lopetettu eläinlääkärissä ja toimitettu sitä kautta tuhkattavaksi.

Kissa lopetettiin kotona ja sen vein itse pieneläintuhkaamoon tuhkattavaksi.

Kaikki ovat menneet yhteistuhkaukseen, tuhkia en ole halunnut itselleni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi