Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmeessä kaikki työpaikat ovat vuokratyöpaikkoja nykyään?

Vierailija
25.09.2024 |

Vuokratyöfirmojen kanssa kaikesta saa tapella.

Lomarahoja ei haluta maksaa.

Palkkaluokan nouseminen pitää itse huolehtia (muuten ei makseta)

Ilta- ja yölisistä pitää huomauttaa että kuuluu maksaa (muuten ei makseta)

Sopimukset aina surkeita määräaikaisia nollatuntisopimuksia joita uusitaan muutaman kuukauden välein.

Kun katsoo työpaikkailmoituksia, huomaa että jokainen työpaikka on vuokrafirman kautta.

Vuokrafirmat maksavat tessin minimipalkan, ei mitään etuja tai kunnollista työterveyshuoltoa.

Eipä sitä makseta sairasajan palkkaakaan,  koska työvuorot ilmoitetaan niin  lyhyellä varoitusajalla että ei ole ehditty edes työvuoroja laittaa ennen kuin ilmoitaa tulleensa kipeäksi.

Miten voi olla mahdollista että vuokratyö on ainoa työnsaantimahdollisuus nykypäivänä?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole koskaan ollut mitään ongelmia.

- vuokratyöntekijä since 1994

Vierailija
22/56 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa aikuisuuteen. Aikuisuus on vastuuta, eikä siellä ole enää äitiä kattamassa pöytää valmiiksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo päästä työntekijästä eroon. Ilmoitetaan vain että sulla loppuu nyt hommat meillä, mene kyselemään sieltä vuokrafirmasta lisää.

Vierailija
24/56 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sopimukset aina surkeita määräaikaisia nollatuntisopimuksia joita uusitaan muutaman kuukauden välein."

Tämä ei pidä paikkaansa.

Vierailija
25/56 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, vuokratyöntekijä ei tosiaan tule aina kalliimmaksi kuin oma, eihän niitä kukaan käyttäisi muuten.

Korkeampaa tuntipalkkaa toki joudut vuokrafirmalle maksamaan, eli tuntiajattelussa se vuokratyöntekijä maksaa enemmän, mutta jos sattuu huono tuuri ja palkkaat työsuhteeseen henkilön, joka vakinaistamisen jälkeen keksii alkaa saikuttaa ja lintsata, niin et pääse hänestä eroon pitkään aikaan ja makselet palkkaa kotona valumisesta, todella pitkäänkin jos hän vaivautuu aina välillä vähäksi aikaa töihin tekemään huonoa jälkeä.

Eli tämä on iso syy miksi vuokratyövoimaa käytetään. 

Vierailija
26/56 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo päästä työntekijästä eroon. Ilmoitetaan vain että sulla loppuu nyt hommat meillä, mene kyselemään sieltä vuokrafirmasta lisää.

No, ei se noin mene. Sopimuksissa on ihan samalla tavalla se irtisanomisaika. 

Vierailija
27/56 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä tarvitse edes ilmoittaa työntekijälle, joka ei ole työsuhteessa ko. työpaikkaan.  Ilmoitus vuokrafirmalle riittää

Vierailija
28/56 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se vuokratyöntekijä ole sopimussuhteessa työn tekopaikkaan vaan siihen vuokrafirmaan. Ja usein nollasopimuksella, eli jokainen vuoro sovitaan erikseen. Silloin hommat tosiaan voivat loppua noin vain.

Vierailija
29/56 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia töihine i pääse kun vuokrafirmat ei osaa hyviä työntekijöitä valita. Itse olen aina mennyt hakemaan töitä suoraan firmasta. Olen firmassa sanonut että vuokrafirmat on perseestä ja että saatte nyt tästä heti hyvän ja kokeneen työntekijän. Olen yleensä työn sitten saanut. Yhdestä firmasta vaihtui pomo ja se oli hankala pomo joka ei arvostanut kokemusta vaikka olin siinä firmassa jo ekan kerran  v 2000 töissä. Sitten olen ollut jotain 10 kertaa siinä hommissa ennen pomon vaihtumista joten enää en kelpaa sinnekkään.

Vierailija
30/56 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se vuokratyöntekijä ole sopimussuhteessa työn tekopaikkaan vaan siihen vuokrafirmaan. Ja usein nollasopimuksella, eli jokainen vuoro sovitaan erikseen. Silloin hommat tosiaan voivat loppua noin vain.

Eikä voi. Työnantaja ja vuokrasopimusfirma solmivat sopimuksen johon on määritely esim irtisanomisaika. 

Vierailija
31/56 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne sovikaan kellekään muulle kuin meille eläkeläisille tai niille joilla on vakituinen työ ja tekee keikkaa työnsä ohessa. Sitten ei ole väliä sairaspäivärahoilla ja on röyhkeyttä tapella iltalisistä ym. Palkka tosiaan taitaa minullakin olla kuukausipalkkana laskettuna 300-400e vähemmän kuin vakituisilla. Näin muistelisin että ero olisi ollut kun työkaverin kanssa juteltiin.

Vierailija
32/56 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni oli vuokrafirman kautta töissä, työterveydenhuolto oli Mehiläisessä kaikilla mausteilla ei siis se alin mahdollinen sopimus, ylityö-ja lomakorvaukset maksettiin moitteettomasti. Näköjään oli poikkeus.

Olet oikeassa ettei varsinkaan rakennusalalla ole mitään mahdollisuuksia töihin muuten kuin vuokrafirman kautta ja nyt se on lähes mahdotonta nykytilanteen takia. Mainostavat työpaikkoja, joita ei oikeasti ole. 

Vierailija
33/56 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa aikuisuuteen. Aikuisuus on vastuuta, eikä siellä ole enää äitiä kattamassa pöytää valmiiksi. 

Vuokratyönantajalle varmaan oli tämä neuvo, että noudattaa lakia ja sopimuksia. Niin kuin aikuiset.

Vierailija
34/56 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokratyönantajalle varmaan oli tämä neuvo, että noudattaa lakia ja sopimuksia. Niin kuin aikuiset.

Älä jaksa. Tiedät varsin hyvin itsekin miten huonosti ihmiset ovat perillä omista laillisista oikeuksistaan esim työelämässä.

Vierailija
35/56 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä jaksa. Tiedät varsin hyvin itsekin miten huonosti ihmiset ovat perillä omista laillisista oikeuksistaan esim työelämässä.

Aivan. Eikä se ole työntekijän vastuulla suojella itseään rikollista työnantajaa vastaan vaan työnantajan vastuulla on olla rehellinen. Hän tekee siinä kirjanpitorikosta ja varastaa valtiolta verotuloja josta Suomessa rankaistaan kovemmin kuin ihmisen hengen ottamisesta. Työntekijän ei tarvitse vahtia työnantajaansa,ettei se syyllisty rikoksiin. Siitä täytyy sitten jo maksaa erillinen korvaus jos lapsenvahdiksi täytyy ryhtyä.

Vierailija
36/56 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luettelit ihan hyvin niitä syitä, miksi suositaan vuokratyöpaikkoja työnantajan toimesta.

Kannattaa muistaa, että työnantaja maksaa työn vuokraajalle vain niistä tunneista, jotka työntekijä tekee, joten jos Ada on sairaana, niin tilalle tulee Veera. Työnantajalle ehdottomasti helpompaa kuin joutua itse etsimään sijaista. Työnantajan riskit ottaa vuokratyöyritys, jonka palkkalistoilla työntekijä on. Työnantaja ei tiedä, kuuluuko tekijälle joku kokemuslisä vai ei, se on varsinaisen palkanmaksajan asia, samoin erilaisten lisien maksaminen.

Vierailija
37/56 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä bisnes ottaa rahaa jokaisesta, joka menee töihin.

Ajattelepa jos sinulla olisi 3 tonnin palkka ja joku tekisi sen 2 tonnilla, saisit tonnin ei mistään, sitten voisit hommata näitä työpaikkoja vaikka 10 ja saisit 10 tuhattta vaikka et itse käy siellä töissä.

Vierailija
38/56 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun alallani kaikki ovat aina olleet freelancereita ja ilman työsopimusta. Eläke- ja sosiaaliturvamaksuista huolehdimme itse.

Vierailija
39/56 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä bisnes ottaa rahaa jokaisesta, joka menee töihin.

Ajattelepa jos sinulla olisi 3 tonnin palkka ja joku tekisi sen 2 tonnilla, saisit tonnin ei mistään, sitten voisit hommata näitä työpaikkoja vaikka 10 ja saisit 10 tuhattta vaikka et itse käy siellä töissä.

Muutama vuosi sitten joku teki näin, diilari yksityishenkilönä jonkun tekemään työnsä, sai potkut ja sakot.

Kun ministerin serkku tekee saman, hän on sankari ja häntä pyydetään tuomaan tekijöitä lisää.

Vierailija
40/56 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkat, lisät, yms maksetaan tuntikirjausten mukaisesti siten miten työntekijä on ne kirjannut ja esihenkilö hyväksynyt. Ei siinä voi palkan maksuun laittava henkilö alkaa sooloilemaan.