Miksi sisustan muita varten?
Asiallisia vastauksia kiitos.
Tykkään seurata sisustustilejä somessa ja lainaan kirjastosta aina uusimmat sisustuslehdet. Selailen etuovea joka päivä. Tykkään jutella sisustamisesta muiden kanssa.
Kun sisustan omaa kotiani, niin en todellisuudessa edes tiedä millainen mun oma maku on. Muiden silmissä kotimme saattaa olla "täydellinen trendikoti", mutta en varsinaisesti edes tykkää kaikesta, mitä meillä on. Haluaisin laittaa näyttäviä tapetteja, mutta en uskalla ja osaa. Jos ostan uuden sohvan, niin mun pitää kysyä vaikka kuinka monelta ihmiseltä mielipidettä. En koskaan päädy siihen huonekaluun, josta itse tykkään, vaan siihen josta muut tykkäävät. Jos ostain jotain uutta niin mietin vaikka kuinka kauan, että mitä jos se on jonkun toisen mielestä huono. Tykkääkö Laura ja Leena mun uudesta päiväpeitosta. Entäs Johanna tai Erkki? Mitä jos Saija ei tykkää siitä?
Mulle kävi esim niin, että löysin kivan nojatuolin, joka oli muidenkin mielestä kiva. Tuoli oli aivan ihana. Ostin sen. Myöhemmin sain kuulla, että mun yksi tuttava ei pidä sen mallisista tuoleista ja nyt mua kaduttaa aivan sikana koko tuoli. Jotenkin hävettää se.
Haluaisin, että kotimme olisi kaikkien mielestä hieno. Tiedän, että se on mahdotonta.
En kaipaa nyt kettuilua tai haukkuja. Haluaisin päästä ulos tästä.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys vapauttaa tällaisistakin ongelmista! 😄 Sisustukseni koostuu perintöhuonekaluista, sukulaisten hylkäämistä ja kirpparitavaroista. Mielestäni kotini on silti kaunis ja persoonallinen, muutkin ovat sanoneet samoin.
Se kauneus ja tunnelma tuleekin siitä, että siinä on kerroksellisuutta. Sitä tunnelmaa ei koskaan saa pelkästään uusilla huonekaluilla. Uudet huonekalut ja uusitut pinnat tekevät tilasta steriilin ja hengettömän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole yksin, tosiaankaan. Olen käynyt sisustusalan opintoja muutaman vuoden ja melkeenpä voisin sanoa, että sisustaminen on jopa vaikeampaa kuin ennen. Rakastan sisustaa, mutta koen siitä valtavia paineita. Varmasti yksi tämän päivän vitsauksista.
Tätä ketjua on karmea lukea. Ei ole tullut mieleenkään että näinkin monta täysiin umpihullua ihmistä edes löytyisi.
Alkaa jo toivoa että tulisi helvetti joku luonnonkatastrofi tai sota tai jotain että olisi teilläkin kerrankin oikeita ongelmia.
Mua tämä ei yllätä yhtään. Aivan valtava määrä ihmisiä seuraa somesta sisustusjuttuja ja valtava määrä kuvaa omaa kotiaan someen. Koko talon sisustus ja lattiat vaihtuvat joka trendin mukaan. Miksi kukaan muuten vaihtaisi esimerkiksi täysin uudenveroisia lat
Itse ajattelen tämän liittyvät tarpeeseen kuulua johonkin. Olla samaa jengiä, kuin joku toinen, joka vaikuttaa tredikkäältä tai jotenkin ihailtavalta.
Me olemme jo vähän vanhempia ja meidän kodit ovat tietty sen mukaisia. Meitä on kuuden naisen ryhmä ja kaikkien kodit ovat todellakin omanlaisia. Jokaisella kunkin oman näköinen. Ehkä tässä iässä ei vaan enää kiinnosta muiden mielipiteet. Oma viihtyvyys tärkeintä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin ennen samanlainen. Minut herätti tämä korkojen nousu yms. En edes tiennyt, mistä tykkään. En ollut oikein ikinä miettinyt, että mikä MINUN makuni on. Sisustelin vain sen mukaan, mikä on trendikäs ja sellainen, josta kaikki tykkää. Kyselin myös ties keneltä mielipidettä ennen kuin uskalsin ostaa. Jotenkin halusin olla varma, että meillä on aina muiden mielestä hienoa ja sellaista, josta tykätään. Ostin esim flos valaisimen luotolla. Korkojen noustessa olinkin sitten pulassa, koska asuntolaina nousi paljon ja samalla piti edelleen maksaa juurikin tuota flosia. Meillä oli myös aivan priimakunnossa oleva ihan kiva laminaattilattia, mutta vaihdoin sen puun väriseen vinyyliin, koska monella muullakin oli.
Nyt kaikki maksettu. Parhaimmillaan oli reilu 12k velkaa näistä sisustushankinnoista. Nyt tunnen itseni tyhmäksi. Toisaalta olen oppinut..on ihana tunne, kun jää rahaa matkusteluun ja säästöön.
Itsellä on aina ollut periaatteena, ettemme laita mitään sellaista, joka vanhenee kymmenessä vuodessa. Pahinta on sisustus, josta heti tunnistaa vuosiluvun. Niihin myös kyllästyy todella nopeasti. Tähän on ollut hyvä ratkaisu antiikki. Sitä on meillä (tosin perittynä) jonkin verran. Se ei koskaan vanhene, kun on jo vanhaa😁 Mutta niissäkin vain esineitä, jotka oikeasti miellyttää omaa silmää.
Mun mielestä on suoraan sanottuna naurettavaa, kun ihmiset vaihtaa uudehkoja ja täysin toimivia asioita uuteen ihan vain siksi, että avotakan kannessa ja suositulla somettajallakin on. Uudehko hieno sohva vaihdetaan johonkin halpaa ja huonolaatuiseen jyskin kuplasohvaan/palasohvaan lennosta, koska trendit.
Marimekon Grathan kaltaisia kameralaukkuja on miljoonalla ei valmistajalla. Silti joka toisella naisella on nimenomaan se Gratha. Perustellaan "kun se on niin sopivan kokoinen ja ajaton". Silti kukaan ei halua miltään muulta merkiltä vastaavaa laukkua, koska sen logohihnan on oltava marimekko. Laukku on sitäpaitsi todella arkinen ja enemmän sporttinen. Ei mikään ajaton. Käyttäkööt jokainen mitä tykkää. Itseäni alkaisi jo häiritä, jos kassajonossa olisi about jokaisella tismalleen sama laukku.
Mä ostan mielelläni laatua ja klassikoita. Yleensä ostan tarpeeseen, mutta kyllä välillä vaihtelen sisustustyynyjä, mattoja jne fiiliksen mukaan.
Meillä töissä naiset puhuivat taannoin, miten harmaa on niin nolo väri ja mennyttä muotia. Ilmeisesti miltei kaikki olivat (puheiden perusteella) laittanut seinät beigellä, valkoisella ja vihreällä. Hetken mietin kotona omia seiniäni ja sohviani. Puheet vaikuttivat minuun hetkellisesti. Lopulta kuitenkin tulin siihen tulokseen, että pidän itse enemmän harmaasta. En halua kodistani täysin beigeä.
Itsekin tykkään mieluummin harmaasta kuin beigestä. Beigessä risoo eniten ehkä se, miten massamuotia se on.
Asumme vuokralla. Kaikki seinät ovat valkoisia. Lattia on vinyyliä, sellainen vaaleahko puun värinen. Keittiön tasot ovat samaa väriä, kuin lattia. Vaalean puun väriset. Mikäli asunto olisi oma, niin laittaisin kauniita ja värikkäitä tapetteja.
Marimekon Gratha mulla on. Mikään laatulaukku se ei ole. Naarmuuntuu nopeasti. Ihan kiva laukku muuten. Hieman häiritsee, kun se on aivan poikkeuksellisen yleinen.
Meillä on myös parjattu jyski palasohva/kuplasohva. Eipä tässä opiskelevana yksinhuoltajana oikein ole varaa muuhun. Hakolan lazyn ostaisin, jos olisin varakas.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on suoraan sanottuna naurettavaa, kun ihmiset vaihtaa uudehkoja ja täysin toimivia asioita uuteen ihan vain siksi, että avotakan kannessa ja suositulla somettajallakin on. Uudehko hieno sohva vaihdetaan johonkin halpaa ja huonolaatuiseen jyskin kuplasohvaan/palasohvaan lennosta, koska trendit.
Marimekon Grathan kaltaisia kameralaukkuja on miljoonalla ei valmistajalla. Silti joka toisella naisella on nimenomaan se Gratha. Perustellaan "kun se on niin sopivan kokoinen ja ajaton". Silti kukaan ei halua miltään muulta merkiltä vastaavaa laukkua, koska sen logohihnan on oltava marimekko. Laukku on sitäpaitsi todella arkinen ja enemmän sporttinen. Ei mikään ajaton. Käyttäkööt jokainen mitä tykkää. Itseäni alkaisi jo häiritä, jos kassajonossa olisi about jokaisella tismalleen sama laukku.
Tuo on myös yksi tapa ajatella, ettei halua jotain, mikä monella muullakin on. Itseäni se ei häiritse ollenkaan, jos pidän itse tuotteesta. Tätä kyseistä kameralaukkua ei itsellä ole, enkä tiedä tarkkaan, miltä edes näyttää. Mutta jos siihen tykästyiain, varmaan hankkisin. Ihan sama, onko naapurin Pirkolla, vai ei.
Mua alkaa kyllästyttää ja sitten "tympiä" jos jotain asiaa näkee melkein kaikilla. Meille on rakenteilla talo, joka valmistuu toivottavasti 3/25. Kierreltiin ja kierrellään edelleen paljon talonäytöissä hakemassa inspiraatiota. Uskaltaisin väittää, että 98% kohteista on ihan samanlaisia. Moderneja pelkistettyjä taloja, joissa seinät ovat valkoisia, beigejä, rimaseinää, vihreää ja lastenhuoneessa ehkä vaaleanpunainen. Musta keittiö tai beige keittiö. Tässä tyylissä ei ole mitään vikaa, mutta minusta se on vain tylsä ja tusinamainen.
Nämä "näe mun sisustus ja kehu sitä pliis" tyypit tunnistaa facen kirppareilla. Myynnissä oleva tavara on laitettu esille niin, että näkyy mahdollisimman paljon huonetta tai muuta tilaa takana. Myydään esim laukku, niin taustalla näkyy koko olohuone.
Meidän paikallisella facekirpparilla on juuri sellainen huomionkerjääjä, joka myy milloin mitäkin (asiallista tavaraa kyllä), mutta kuvasta on vaikea erottaa se, mitä myy. Myyntikuvat on lähinnä sisustuskuvia, joista pitää etsiä kovalla työllä se myytävä esine. Koko huone/tila pitää saada kuvattua. Sisustus on sellainen pintatrendien mukainen tusina ja selvästi odottaa, että saisi kehuja. Tämän saman on huomannut moni muukin ja jopa ylläpitäjä, joka joskus mietti, että pitääkö jotenkin antaa jo palautetta, että myytävä esine pitää näkyä selvästi. Tänään myi joulukuusta, jossa kuitenkin etusijalla näkyi kattaus, astioita yms. "Ei ole parempaa kuvaa kuusesta" ja kas kummaa kommenteissa oli kuitenkin vain ja ainoastaan kuusesta selvä kuva.
Entäpä jos tähtäät jatkossa ajattomuuteen? En tarkoita tässä nyt sisustuksen ajattomuutta yleisesti vaan sinun (ja mahdollisen puolisosi) kannalta. Olennaista tässä on hitaus eli ettei tee hätiköityjä päätöksiä. Silmä harjaantuu kyllä huomaamaan mistä pidät ja mistä et jos et jatkossa kelpuutakaan jotain vain siksi, että se on muodissa. Sisustuslehtiäkin on erilaisia, tuntuu, että olet löytänyt vain ne tietynlaiset. Oletko katsonut esimerkiksi brittien sisustuslehtiä? Niissä usein on usein muukin tyyppisiä sisustuksia kuin sen hetken Suomessa trendikkäintä. Katso rauhassa läpi erilaisia vaihtoehtoja älä pelkästään sitä samaa kuin tähän asti, mieti hankintoja mieluummin jopa useita kuukausia. Oikeasti itseä miellyttävässä kodissa mieli ja silmä lepää eikä trendejä kaipaa koska ne tarjoavat suurimmaksi osaksi vain huononnusta nykytilaan. Säästät myös rahaa ja luontoa.
Mun on vaikea edes ymmärtää että on olemassa aikuisia ihmisiä, jotka miettii kaikessa, että mitähän muut ihmiset ajattelee. Mitä väliä muiden mielipiteillä? Kun itse tietää mistä aidosti tykkää, ja ymmärtää ettei ole mitään absoluuttista makua, niin ihan sama mitä muut ajattelee.
Alkaisin sinuna tutkia, mitkä asiat kutkuttaa ja riemastuttaa sua sisustuksessa. Esimerkiksi ne näyttävät tapetit. Ala etsiä omaa makuasi. Sitten kun se alkaa muodostua, muodit ja muiden mielipiteet ei niin kauheasti hetkauta.
Nyt menet joku alitajuinen miellyttämisen ja joukkoon kuulumisen tarve edellä ja pelko muiden mielipiteistä ohjaa valintojasi.
Kannattaa myös muistaa, että loppujen loppuksi ihmisiä ei hirveästi kiinnosta muiden asiat :D siis joku sisustuksesta kiinnostunut Pirkko saattaa joskus ohimennen miettiä, että tollasta nojatuolia en ainakaan haluaisi, mutta ei hän vietä päiviään miettien, miten kauhea sun nojatuoli on. Sun nojatuoli on loppujen lopuksi melko yhdentekevä asia kaikille muille paitsi sinulle itsellesi.