*** LokaLutuset tiistaita ***
Kommentit (30)
täällä Lahdes meni ainaki pari vuotta sitten niin tuo hammashoito, että raskaana oleva pääsi jonon ohi hammashoitoon kunnallisella puolella. Ja muistaakseni sinne pääsee vielä kun lapsi on alle 6 kk. Mutta kyllä se taitaa kuitenki maksaa sen, mitä nyt kunnallisella puolella yleensäki nuo käynnit maksaa..
Onnea uusille plussanneille.
Tintti: miulla raskaustesti näytti ensimmäisen haamun kp 24/28 dpo 11 ja joka päivä vahvistui kunnes rv 4+2 oli testiviiva ja kontrolliviivaakin vahvempi eli 6 päivää ekasta haamusta. Miekun oon sellainen testihirmu että joka päivä piti tarkistaa etten ollu nähnyt harhoja tmv.
Mielitekoja.. ei vielä oo varsinaisesti mutta makea äklöttää, ei kertakaikkiaan tee yhtään mieli vaan ruisleipää, maitoa ja lämmintä ruokaa voisi syödä vaikka kuinka ja kun karkki ei maistu niin viikossa on paino tippunut kilon kun normaalisti syön puoli pussia päivässä.
Tänään on vihleksinyt ja nippaillut vatsaa ihan urakalla, paljon kovempaa kuin esikoista odottaessa. Pidin koko esikoisen yritys ja raskaus ja vauva ajan ja edelleenkin päiväkirjaa kuten myös tästä yrityksestä ja raskaudesta, on mukava lukea minä päivänä tapahtui mitäkin kun kaikki on niin tarkkaan ylhäällä
Joku kirjoitti mahan turpoamisesta. Esikoista odottaessa vedin mammahousut viikolla 8 jalkaan ja ei ollut turvotusta vaan ihan pyöreä vauvamaha joka sitten kasvoi vaan ihan valtavaksi, tänään ei mennyt farkkujen ylin nappi kiinni ja tiedän että kuukauden päästä siirryn mammahousuihin enkä malta odottaa.
Eipä muuta moi
Pepsi rv 4+3
Saan minäkin aikaiseksi kirjoitella tänne. Ahkerasti olen seuraillut kirjoituksianne jo parin viikon ajan. Meille on siis tulossa lokavauva myös. LA 4.10. Esikoinen on 2v.
Ainoa raskausoire on oikeestaan tämä jatkuva syöminen! Esikoista odottaessani lihosin 22 kg (!!!!!!) joten nyt yritän hillitä meininkiä heti alusta alkaen. Mutta pirun vaikeata tää on.. Paha olo ja pään särky tulee heti, jos on hiemankin nälkä. Tosin ne ylimääräiset 22 kiloa olivat puolessa vuodessa jo pois. Enemmänkin painoa lähti imettäessä, mutta kaikki pelottelee, että toisesta ei enää paino sitten tipukkaan helposti. Olisi kurjaa, jos kaikki nuo ns. laihan ajan vaatteet jäisivät kaappiin turhaan roikkumaan :) Nyt on jo turvotuksen aiheuttama jättipallomaha, jonka seurauksena kaikki housut eivät mene kiinni.
Joo ja on mulla toinen oire: kiukuttelu. Voi mies parkaa! Olisi ehkä parempi, jos se vaikka muuttaisi maasta muutamaksi kuukaudeksi ;) Mutta keneen mä sitten purkaisin tuskani? Lapseen? Ei hyvä ratkaisu.
Läpinät täältä tähän. Palaillaan!
Jonna 6+5
Kumma, mulla kanssa tuo ruisleipä! Ja päälle koskenlaskijan sitä sulatejuustoa. Eilen hirveä himo iski luumutomaatteihin. Piti äsken käydä ostamassa uusi paketti niitä. Myös kaakaota on mennyt moooooonta lasia. Ja nämä kaikki ruisleipä, tomaatti ja kaakao on sellasia, joita normaalisti en syö melkein ollenkaan =) Sitä se tää raskaus kai teettää.
SAPA: joo se 4D ultra on tullu vasta viime syksynä. Kuulemma tosi hieno ja ihan uusi masiina!! Pakko päästä testaamaan. Mullakin oli viime viikolla ihan järkky turvotus ja maha oli ihan pallo mutta nyt se on laskenut :))))
Mäkin kuulin just ton, että jonojen ohi pääsee mutta se maksaa...taidan sitten mennä yksityiselle kun saa kelan korvauksen pois niin sittenhän se jo helpottaa aika paljon.
Miten on, meinaatteko ottaa sen syntymättömän lapsen vakututuksen? Mä olen vähän pihalla kannattaako se vai ei?
Katarina 5+2
Piti vielä tulla kommentoimaan :)
Ensimmäistä odottaessa oli hirmu himo light cocacolaan,eikä käyny mistä vaan! Piti olla mäkkäristä,jäillä ja vähän laimeeta,mutta kylmää?!
Nyt tuntuu vatsassa, että on koko ajan tyhjä vaikka olisi syönyt esim 30 min sitten. Leivän päälle en voi ottaa kinkkua tai makkaraa, yök!
Tosi ihanaa kun meitä on näin monta, on sitten koko tällä matkalla monta ihmistä samassa tilanteessa. Saa sitä vertaistukea,hih!
Ihanaa ihanaa odotusta kaikille!!
Olipa kiirus päivä, mut nyt mukelot nukkuu ja saa hetken hengähtää. Mies kömpii vasta aamusta töistä joten siksikin ollu hektistä. Edelleen tulvahtaa huono olo ellei tarpeeksi ajoissa syö. Pakko siis koittaa tankata. Kiva lukea juttuja mieliteoista :) Mä ihastuin ihan kaurapuuroon ja sen päälle jotain valion mehukeittoa, kun en pystynyt vatsataudin jälkeen muuta alkuun ottamaan. Heti sillon ei menny mikään haukattava alas eikä oikein edelleenkään, eli mieluiten lusikoin. Kaikki leivät on yök ;)
Vakuutusasiaa -todella vaikea sanoa kannattaako vai ei. Meillä on ollut kaikilla kolmella atopia ja korvakierre, sekä nuorimmaisella maitoallergia, joten vakuutus korvaamassa yksityisen puolen kulut on ollut korvaamaton apu! Putkitus hoitui viikossa tarpeen toteamisesta jne. Toisaalta mulla on kavereita joiden perusflunssat on hoitunu helposti ja vakuutuksen otto ei olisi kannattanut.. Joka tapauksessa jos syntymättömälle ottaa niin 3kk ennen laskettua aikaa pitää hakea, aika menee tästä pian kevätkesään hihi..
Mjaa unohtui taas kaikki muu mitä piti sanoa, R-D rulaa ;) Tervetuloa kaikille uusille! Ä+poikakolmikko sekä pömppis rv 7
Täällähän käy kovat sutinat. =)
Yritän aina lukasta ja tulla mukaan juttuun mutta menee koko ilta lukiessa, mutta hyvähän se on että meitä on paljon ja lisää tulee.
Onnea siis juuri plussanneille. =)
Täällä ollaan kanssa turvoksissa eikä kyllä yhtään ilahduta kun on reippaasti ylipainoa ja vielä paisuu lisää. Onkin mietityttäny miten sitä jaksaa loppuun asti itsensä kantaa.
Ja ne mieliteot ne vasta kauhistuttaa. En ole pariin vuoteen juuri suklaasta perustanut ja nyt se maistuu, kuten myös sipsit yms yms epäterveellinen. Ja mulla kun ei pahoinvointia ole ollut kahdessa edellisessä raskaudessa niin epäilen ettei tule nyttenkään ja mulle ei tule raskaus aikana finnejä. Normaalisti tällä suklaan syönnillä naama kukkis, mutta nyt on niin hyv iho että.
Rinnat kasvaa ja on kipeet. Pitää kohta varmaan mennä ostamaan ne D-E kupin liivit. =( On siinäkin sitten taas kantamista.
tsirppana rv 5+5 - 6+3 (jotakin siltä väliltä)
Viimeajat on tullut taustailtua, mutta nyt on tilanne normalisoitunut (ollaan selvitty esikoisen flunssa-flunssa-korvatulehdus-vesirokko-sumasta), ja ehdin taas kirjoittelemaankin.
Tässä sekalaisia kommentteja parin edellisen päivän keskusteluaiheisiin:
Alkuraskauden ultra: sain vihdoin tänään varattua ensi maanantaille. Mies aikansa mietiskeli, ja näytti sitten vihreää valoa. Eka neuvola on sitten ensi viikon perjantaina. Mies tulee kaikille käynneille mukaan, mille vaan pääsee, ja sen mukaan yritän varata, että pääsee.
Töissä kertomisesta: mulla on kehityskeskustelu maaliskuun alussa, ja silloin ajattelin kertoa. Silloin on melkein 10 viikkoa täynnä. Varmemmaltatuntuisi kertoa vasta np-ultran jälkeen, mutta hölmöltä tuntuu käydä kehityskeskustelua, kun tietää puhuvansa p**kaa. Ilmapiiri on hyvä, samoin suhe esimieheen, ja samasta työpaikasta jäin ekalle äitiysvapaallekin, joten siltä kannalta en jännitä aikaista kertomista. Jos tilanne olisi toinen, niin sitten saattaisin pantatakin tietoa ja vetää kehityskeskustelun pokalla.
Menu: Mulle maistuu suolainen, kirpeä ja hapan. Valion appelsiinimehu, Kidius-jogurtti, vihreät omenat, muinainen kasari-Dracula-salmiakki, mitä taas löytyy kaupoista, pippurimeetvursti, niin ja se ruisleipä. Makeaa ei tee mieli. Suklaa on ehdoton no-no, samoin kala.
Vakuutuksista: aioitaan kyllä ottaa, esikoisellakin on. Vaakakupissa ei paina ainoastaan hinta, vaan myös vaivattomuus. Hoitoa saa, kun sitä tarvii. Ja lääkkeethän maksaa aina saman verran, kävi yksityisellä tai julkisella. Esikoinen ei ole paljoa sairastellut, mutta niillä kerroilla, kun on, niin lääkkeet ovat kattaneet suuren osan tuosta omavastuusta, joten lääkärissäkäynnistä ei ole jäänyt paljoa maksettavaa.
Sitten vielä pakolliset oireilusta: pahaolo, onneksi toistaiseksi vain aaltoina, esikoisen kanssa 24/7, sitä odotellessa, jatkuva tarve syödä, outoja tuntemuksia alavatsassa, niin ja kertaalleen menetetty c-kuppi sentään on (väliaikaisesti) palannut.
Tulipas pitkä turina. Nyt jääkaapin kautta nukkumaan.
-Ja_me rv 7+4
Töissä vielä istun, mutta nyt kun menee jo ylitöiden puolelle, voi hyvällä omatunnolla hetken pyörähtää täälläki.
Katarina: sithän me varmaan jossain vaiheessa saatetaan Paavolassa vaikka törmätäki. :)
Me käytiin esikoisen odotuksen aikaan rakenneultrassa siinä Hämeenkadun yks.äitiysneuvolassa. En enää muista sen lääkärin nimeä, mutta pätevältä seki kuitee vaikutti. Siihen aikaan (2 v sitten) ei tainnu Lahes vielä noita 3d/4d ultria olla...? Kiva tietää, että täälläkin on nyt semmoseen mahdollisuus.
Lisää oli tullut uusia lokavauvan odottajia, jee, tervetuloa! :)
Kovasti on jo huonosta olosta kärsiviä. Tsemppiä teille kovasti ja toivotaan, ettei kenelläkään se pahoinvointi kuitenkaan ihan hirveeksi käy, ettei sairaalahoitoon kenenkään tarvi turvautua.
Minuu ihmetyttää, että tää eto-olo on jo nyt alkanu. En muista, että esikoisesta olis jo tässä vaiheessa etonu.. No, ei tää paha viel kuitenkaa oo.
Mut tää mahan turvotus on aivan järkyttävää! Mie näytän jo tällä hetkellä niinku olisin viikolla 16 tai jotain. Sama oli edellisessäki raskaudessa. Aamulla olo on ihan normaali, mutta viimeistään iltapäivästä toi maha paisuu ku pullataikina. Ja tätä kestääki varmaan sitten suunnillee sinne asti, kunnes se maha oikeesti pullahtaa esiin. Olo on vaan tosi tukala, kun housut alkaa puristamaan ja olo on ku ilmapallolla, mikä ei vaan suostu poksahtamaan ei sit millään. ;)
sapa rv 4+4