Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Leskeneläke

Vierailija
24.09.2024 |

Kuinka kauan takautuvasti sitä maksetaan? Äitini on ollut leski jo yli 10 vuotta, mutta käsittääkseni hän ei saa leskeneläkettä. Voisiko sitä hakea  vielä? 

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takautuvasti maksetaan kuusi kuukautta.

Vierailija
2/22 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko hän oikeutettu siihen? Hän oli 66-vuotias, kun isäni kuoli. Miksi sitten anoppi saa leskeneläkettä, vaikka hän oli 76-vuotias miehensä kuollessa?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko hän ei ole hakenut sitä, avioliiton ehdot eivät täyttyneet tai hän isompituloinen. 

Vierailija
4/22 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olisi pitänyt saada, jos olivat aviossa. Onko hakenut ja miten niin käsittääkseni. Miksi teit edes aloituksen, jos et ole varma? 

Vierailija
5/22 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haetaanko sitä vain Kelalta? Kyllä avioliiton ehdot ovat täyttyneet eikä hän ole suurituloinen. Hakemisesta en tiedä...

Vierailija
6/22 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työeläkeyhtiöltä esim. Varma.

Vierailija
7/22 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haetaanko sitä vain Kelalta? Kyllä avioliiton ehdot ovat täyttyneet eikä hän ole suurituloinen. Hakemisesta en tiedä...

Vain alle 65 vuotiaat hakee Kelasta. Työeläkkeitä haetaan sitten sieltä mikä taho on ollut puolison eläkkeen maksu paikka. 

Vierailija
8/22 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi Elo, Ilmarinen ja Veritas.

Vierailija
9/22 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelen näin, että pitää sanoa "tahdon" ennen kuin täyttää 50v, onkohan tämä sääntö enää voimassa?

Vierailija
10/22 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

Mistä leskeneläkettä haetaan?

Helpoiten haet perhe-eläkettä verkossa. Samalla hakemuksella voit hakea perhe-eläkettä sekä työeläkejärjestelmästä että Kelasta. Hakemuksen käsittelee, eläkepäätöksen antaa ja eläkkeen maksaa se eläkelaitos, jossa edunjättäjä on ollut vakuutettuna"

Vierailija
11/22 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai onko hän oikeutettu siihen? Hän oli 66-vuotias, kun isäni kuoli. Miksi sitten anoppi saa leskeneläkettä, vaikka hän oli 76-vuotias miehensä kuollessa?

Ap

Työeläkkeissä ei ole ikärajaa. Kela maksaa alle 65 vuotiaille.

Mene ihmeessä jonkun työeläkeyhtiön sivulle, siellä on ehdot ja laskureitakin. Saat oikeaa tietoa. 

.

Vierailija
12/22 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääntöjä on uusittu ja sääntöjä on kaikenlaisia tähän liittyen. 

Vierailija
13/22 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äitisi ja isäsi olivat naimisissa isäsi kuollessa ja heillä oli yhteinen lapsi (sinä), niin äitisi on oikeutettu saamaan työeläkeyhtiöltä leskeneläkettä, jos hänen oma työeläkkeensä on pienempi tai korkeintaan noin 800 euroa suurempi kuin mitä isäsi työeläke olisi, jos hän olisi vielä elossa. Tilanne voi olla toinen, jos isäsi ei olisi oikeutettu työeläkkeeseen. Jos isäsi oli esim. yrittäjä tai maatalousyrittäjä, säännöt voivat olla vähän erilaiset.

Vierailija
14/22 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leskeneläke pitäisi lopettaa tulevilta leskiltä, ei nykyisiltä. Leskeys ei ole mikään peruste tukiaisiin, vaan menneen ajan relikti. Naiset käyvät työssä ja tienaavat omat eläkkeensä itse, ei kotirouvia enää ole edes maaseudullakaan.Eiväthän eronneetkaan saa erotetun eläkettä.

Vierailija
15/22 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni kuoli 2012. Äitini oli silloin 64v.  Saa leskeneläkettä 1100€/kk. Tämä siis käteen jäävä summa. Siihen oma eläkkeensä päälle. Näistä jää käteen 2600€. Paremmin ansaitsee nyt, kuin mitä sai ollessaan vielä työelämässä.

Vierailija
16/22 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen ollut leskenä yli 10 vuotta, enkä ole oikeutettu leskeneläkkeeseen. Olin tuolloin 42v. 

Ei tullut yllätyksenä, Ilmarisen asiakaspalvelija sanoi tuolloin puhelimessa, että kun nuorin lapsista täyttää 18v, niin eläkkeeni tarkistetaan. 

Tarkistaminen tarkoittaa sitä, että puolisostasi saamastani perhe-eläkkeestä tehdään erinäisiä vähennyksiä. Joten minun häpeä, että olin ja olen työelämässä mukana ja minun oletetaan olevan myös seuraavat 20-25 vuotta samalla tavalla työelämässä ja  kerryttäväni omaa tulevaa eläkettäni samaan tahtiin. Siis minun laskennallisesti tuleva oma eläkkeeni vähennetään tästä puolisoni työelämässä kertyneestä eläkkeestä ja miinuksellehan se meni. Ihme, etten jopa joudu maksamaan takaisinpäin, heh heh. 

Itse ajattelin se olleen vastaava raha, kuin jos olisimme eronneet ja puolisoni olisi maksanut elatusmaksuja. Tosin lapset eivät lähteneet kotoa mihinkään kun täysi-ikäistyivät ja kuitenkin eläketulot loppuivat siihen.

Se siitä leskeneläkkeestä. Ei kannata olla kateellisia heille, jotka sen saa. Työeläke on luotu naisten turvaksi aikana, jolloin naiset eivät juurikaan olleet kodin ulkopuolella palkkatöissä. 

Vierailija
17/22 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Siis ei työeläke vaan leskeneläke

Vierailija
18/22 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon pienipalkkaisia naisia, jotka ovat sijoittavat koko palkkansa perheeseensä. Näille tietenkin leskeneläke, jos mies kuolee aikaisemmin.

Vierailija
19/22 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelaan voi jättää hakemuksen vaikka hakisi eläkeyhtiöltä. Niin tein ja virkailija tarkisti jotta se oli oikein. Seuraavan kuun alussa jo tuli tilille.

Vierailija
20/22 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tapauksessa kannattaa hakea suoraan työeläkeyhtiöltä, koska 66-vuotiaana leskeksi tullut ei ole oikeutettu Kelan leskeneläkkeeseen.