Pystyykö Suomessa oikeasti elämään nelihenkinen perhe yhdellä palkalla?
Jos asuntovelkaa vaikka 100 000? Millainen palkka pitäisi mielestäsi olla? Ja Huom. Puhuin suomesta, en ainoastaan pk seudusta.
Kommentit (52)
Pystyy, muttei kunnolla Helsingin seudulla.
En tiedä pystyykö kyseinen perhe, mutta meidän 5 henkinen perhe elää yhden ihmisen palkalla, tosin sillä erotuksella, että asuntolainaa ei ole, vaan asumme vuokralla.
Pääkaupunkiseutu, 5-henkinen perhe, yksi työssäkäyvä, toinen kotona ilman muita tukia kuin alle 3v kotihoidontuet silloin, kun niihin oli aihetta. Näin mentiin 2000-luvulta alkaen siihen saakka, kun jäin itse työttömäksi, jolloin puoliso ilmoittautui myös työkkäriin. Lapset olivat tuolloin jo lukiossa. Pärjättiin yhdellä palkalla ja ostettiin vaatimaton vanha kerrostalokolmio. En tiedä, pärjättäisiinkö nykyisillä hinnoilla enää. Ei kyllä matkusteltu ulkomaille koko perheen voimin kuin kerran. Pienemmillä kokoonpanoilla tehtiin muutama muu ulkomaanmatka.
Isovanhemmilta ei saatu juurikaan apua lastentarvikkeisiin satunnaisia joululahjaleluja lukuun ottamatta. Itse kierrettiin alennusmyynnit ja kirpparit ja ostettiin mahdollisimman monet tarvikkeet käytettyinä ja kierrätettiin niitäkin sitten eteenpäin. Lapset olivat kotihoidossa, tosin perhekerhoissa ja eskarissa kävivät. Autot hankittiin aina käytettyinä ja korjattiin pääasiassa omin voimin ja kaverien avustuksella. Siksi välillä pidettiin kahta autoa, jotta edes yksi kulkupeli olisi aina käytössä.
Lapset harrastivat partiota ja pianonsoittoa. Muita maksullisia harrastuksia ei ollut. Sukset, luistimet ja polkupyörät hankittiin joko hyvästä tarjouksesta tai käytettyinä ja kierrätettiin lapselta toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50-luvulla pystyi ainakin Amerikassa, kaikki oli kotirouvia.
Vielä 70-luvulla Suomessa oli yleistä, että nainen oli kotona ja miehen palkalla elätettiin koko perhe.
Näin meilläkin oli kaksilapsisessa perheessä 70-luvulla. Isä oli opettaja, äiti kotirouva.
Kyllä me pystyttiin. Miehen palkka oli päälle 4000 euroa silloin. Mä tein paljon itse. Ruuat, kodin kalusteita, vaatteita.. Täysin omillamme mentiin, ei turvaverkkoa. Vain lapsilisät tuli ylimääräisenä rahana. Samalla sain myös asuntolainaa maksettua pois aika reippaasti, kun kaikki ylimääräiset bonarit ja kirpparimyynnit meni lyhennyksiin. Oltiin asuntovelattomia vanhimman ollessa 15v.
Eikä mun mielestä nyt mitään köyhää elämää edes vietetty. Ulkomailla ei käyty. Auto oli ja sitä käytettiin harkiten. Mahdollisimman paljon kuljettiin kävellen, fillarilla ja julkisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä 70-luvulla Suomessa oli yleistä, että nainen oli kotona ja miehen palkalla elätettiin koko perhe.
Näin meilläkin oli kaksilapsisessa perheessä 70-luvulla. Isä oli opettaja, äiti kotirouva.
70-luvulla ei ollut kunnallista päivähoitoa vaan lapset oli pakko hoitaa kotona. Jos äiti meni töihin, lapsen hoiti joku naapurin rouva. Nyt on onneksi päivähoitoa joka lähtöön ja naiset voivat kouluttautua ja tienata itse.
Pystyy, mutta jos mamma vaatii pitkiä viikonloppuja Italiassa ja kaukomatkan joka vuosi, voi olla säästämistä.
Samaten lapsia ei nyt voi laittaa jääkiekkoon ja ratsastukseen (omalla hevosella, tietysti)
Me elämme vain toisen tuloilla. En nosta enää edes kelan työmarkkinatukea itse vaan haalin mitä käsitöillä saan. Asumme velattomasti ja nykyihmiselle vaatimattomasti. Ei lapsia. Elämäni parasta aikaa kun ei ole aikatauluja eikä velvotteita. Toki teen sitten kaikki kotityöt kun toinen tuo leivän pöytään. On hullua että kaupungeissa ei meinaa normaali palkka kattaa edes sitä palkansaajan elämistä perheestä puhumattakaan.
Elän yksin (ja maksan) kolmen makuuhuoneen omakotitalossa. Säästöönkin jää tai matkusteluun tmv. Jos tässä asuisin toinen aikuinen, jolla ei tarvetta autoon (kun ri kävisi töissä), kulut nousisi lähinnä yhden ihmisen ruoka ja hupimenojen osalta. Eli muutama satanen lisää. Lasten kohdalla sama. Päivähoitomaksuja tmv ei tarvitsisi miettiä kun ei sille olisi tarvetta.
Pystyisin siis elättämään tällä 2500 nettopalkallani puolison ja pari lasta, mutta tiukkaa tekisi. Kukaan ei varmaan harrastaisi, ei matkustettaisi ja se pesukoneen hajoaminen olisi luultavasti kriisi.
Toki lapsilisät ja mahdolliset puolison tuet lisää, niin se pesukoneen hajoaminen ei ehkä olisi kriisi. Mutta keittiöremontin tarve olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä ollut!
Ei mutta työstä vierottuneet naiset näin luulevat kun kaatavat koko perheen maksurasitteen miehen hoidettavaksi
No mulla ainakin on sähköauto jota sain ladata ilmaiseksi töissä. Ostin sen ennen kun jäin työttömäksi, ei ole velkaa. Luuletko että kaikilla vastaajilla on taloustilanne ollut koko aikuisiän sama.
-eräs vastaajista