Pystyykö Suomessa oikeasti elämään nelihenkinen perhe yhdellä palkalla?
Jos asuntovelkaa vaikka 100 000? Millainen palkka pitäisi mielestäsi olla? Ja Huom. Puhuin suomesta, en ainoastaan pk seudusta.
Kommentit (52)
Jätetään vain kalliit jääkiekkoharrasteet ja jokavuotiset ulkomaanmatkat pois.
Jos netto on kolme ja puoli - neljä tonnia niin joo, ja jos lapset on pieniä, riittää todella hyvin, varsinkin jos talo ei ole sähkölämmitteinen.
Vierailija kirjoitti:
Pystyy jos on yh. Aikuinen ja kolme lasta niin kyllähän sitä tukia saa. Parempi kyllä on olla menemättä töihin niin tulee enemmän.
Saan ansiotyöstä bruttopalkkaa keskimäärin 6500 euroa kuussa, käteen jää noin neljä tonnia. Tuet on lapsilisät yh-korotuksella noin 550 kuussa. Lasten isä maksaa 450 euroa kuussa, yhteensä mun tulot on siis käteen viitisen tonnia.
Kyllä me pärjätään vaikka teineihin kyllä saisi uppoamaan loputtomasti. Mutta saisinko tosiaan enemmän jos en kävisi töissä? Mulla on velaton omistusasunto joten mitään asumistukea en ainakaan saisi.
Perheensä pitäisi itse elättää ja on sairasta että yhteiskunnan tuille voi vaan tehdä kakaraliutaa ihan huolettomastia ja rahantuloa ei voi estää.
Ei ne lestojen lapsilaumatkaan pyhällä hengellä elä.
Kuule ap, kyllä pystyy. Mieheni on yrittäjä ja minä kotiäiti kolmelle lapsellemme.
Aion palata työelämään kun kuopuksemme on neljä vuotias.
Meillä nelihenkinen perhe. Asuntolaina vie kuukaudessa 700e, vastike 300e. Sähkö 100e ja vesi 50e, puhelimet 50€. Auton vakuutus ja verot kk tasolle jaettuna 100€/kk. Ruoka 500€. Päivähoito meidän tuloilla maksuton.
Pakolliset kulut meidän perheessä siis n. 1800€/kk. Toki joskus pitää vaatteita yms. uusia, mutta säästöönkin jää vähän rahaa.
Pärjätään kuitenkin minun n. 2000€ palkalla, sekä miehen pienellä opintotuella 400€
Kyllä pystyy. Eläähän Julianna Kovasenkin perhe pelkällä miehen palkalla. Lapsia on 12 tai 13.
Vierailija kirjoitti:
Meillä nelihenkinen perhe. Asuntolaina vie kuukaudessa 700e, vastike 300e. Sähkö 100e ja vesi 50e, puhelimet 50€. Auton vakuutus ja verot kk tasolle jaettuna 100€/kk. Ruoka 500€. Päivähoito meidän tuloilla maksuton.
Pakolliset kulut meidän perheessä siis n. 1800€/kk. Toki joskus pitää vaatteita yms. uusia, mutta säästöönkin jää vähän rahaa.
Pärjätään kuitenkin minun n. 2000€ palkalla, sekä miehen pienellä opintotuella 400€
Unohdin muuten lapsilisät näistä kokonaan pois. Ne siirretään lasten tileille.
Vierailija kirjoitti:
Pystyy. Mutta kyllähän se yleensä noin keskituloisella käytännössä edellyttää, että myös sen ei-työssäkäyvän työpanos tulee perheen hyväksi, säästyy päivähoitomaksut ja ruokakulut pienenee kun on mahdollisuus tehdä perusraaka-aineista kotiruokaa, siivoaa itse eikä tarvitse Woltata tai ostaa kotiin palveluja. Eikä tuohon "ilmaiseen kotityöhön" välttämättä kovin monta vuotta kannata alkaa, koska Suomessa ei kotirouvana saa eläkettä.
Kotirouvuus säästäisi yhteiskunnan tukikuluja valtavasti. Siitä ilosta voisi sitä eläkettäkin vähän nostaa, maksaahan lasten hoitokin yhteiskunnalle paljon. Harvemmin kotihoidetut tarvitsevat muitakaan tukia myöhemmin. Toki työttömät lastentarhanopettajat ja hoitajat sitten veisivät tukirahoja senkin edestä🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyy kyllä, mutta ei mitenkään leveästi. Meillä eli isoimmillaan 6-henkinen perhe yhden palkalla.
Ja paljonko kerjätään rahaa lähiomaisilta. Mun vanhemmat ovat lypsettyjä ihan tyhjiin yhden ahneen suurperheen takia niin ettei niillä ole kohta edes lääkkeisiin rahaa kun synttäreillä vaaditaan entistäkin suurempia summia lasten tileille.
Kuka muka noin iso perhe elää "omillaan" eikä käytä hyväkseen muita ihmisiä. Onhan se uskomatonta ja hyvin harvinaista että elää 6-henkinen perhe yhden palkalla. Sen tienaajan tarvitsee olla yksityisyrittäjä tai kansanedustaja, elikkä tyhjäntoimittaja.
Meidän perheen pää on ihan tavallinen työpäällikkö isossa raksafirmassa, koulutukseltaan rakennusmestari ja vuositulot +-100ke/v. Ihan kohtalaisesti eletään, vaikka meitä tosin on vain 5 hlöä perheessä. Koskaan ei olla pyydetty eikä saatu rahaa lapsille sukulaisilta. Sulla nyt vaan sattuu olemaan omat traumasi, ikävä kuulla.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin maa han muu tta jat pystyvät
Moniosaajat eivät tarvitse edes palkkaa 15-henkisen perheen elättämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Aika pieni sähkölasku, kun satasella lataatte sähköauton ja katatte asunnon sähköt. Uusi, käteisellä ostettu sähköauto teillä on, koska bensa/diesel laskua ei ole. Eikä lainalyhennyksiä autosta. Eikä tarvitse katsastaa. Toisaalta, kun ei ole huolto, rengas, korjauskuluja autosta niin ilmeisesti teillä siis on sähköauto jolla ette aja metriäkään. Työsuhdeauto se ei ole, koska verot ja vakuutukset joudutte maksamaan.
Eläähän kissakin, vaikka sillä on yhdeksän henkeä!
Vierailija kirjoitti:
Pystyy jos on yh. Aikuinen ja kolme lasta niin kyllähän sitä tukia saa. Parempi kyllä on olla menemättä töihin niin tulee enemmän.
Ai, minä olen saanut kuukaudessa rahaa 3000e, siis kaiken, eli palkan, lapsilisät, elarit ja olen paitsi elättänyt lapseni, myös maksanut asuntolainan 120 000. Auto minulla on myös, tukia en ole saanut
Vastaus kysymykseen: pystyy elättämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50-luvulla pystyi ainakin Amerikassa, kaikki oli kotirouvia.
Kohtaan ollaan taas samassa tilanteessa. Se joka haluaa ja pystyy, on kotirouva, ylpeästi. Työpaikkoja ei riitä kaikille. Kuka huolehtii lapset, kun päiväkotiin on kriisissä? Syntyvyys nousee, jos annetaan jo lupa hoitaa lapset kotona, ilman urapaineita.
Eihän niitä lapsia kannata tehdä kuin yksi, jos enemmälle ei löydy työpaikkoja vanhempienkaan sukupolvessa...
Minä elätän itseni + 16 ja 18v lapset. Lisäksi on koira.
Tulot: palkka 4600€ brutto, 3170€ netto. Lisäksi yksi lapsilisä yksinhuoltajakototukselka sekä 150€ elatusmaksu.
Asuntolainaa 86 000€.
Hyvänä kuukautena jää 500€ säästöön, huonona mennään miinukselle. Ihan ok pärjäillään - ei syödä ulkona tai ostella turhia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika pieni sähkölasku, kun satasella lataatte sähköauton ja katatte asunnon sähköt. Uusi, käteisellä ostettu sähköauto teillä on, koska bensa/diesel laskua ei ole. Eikä lainalyhennyksiä autosta. Eikä tarvitse katsastaa. Toisaalta, kun ei ole huolto, rengas, korjauskuluja autosta niin ilmeisesti teillä siis on sähköauto jolla ette aja metriäkään. Työsuhdeauto se ei ole, koska verot ja vakuutukset joudutte ma
No tämä miehen opiskelu tilanne on ollut nyt 1,5v päällä. Tottakai aiemmin on ollut töissä käyvä. Autoa tankataan ehkä 50e/kk. Anteeksi unohdin sen laskemista. Menen usein pyörällä töihin kun matkaa 6 km. Autosta ei ole yhtään velkaa. Ennen lapsia asuttiin vielä edullisemmin pienemmässä asunnossa ja rahaa jäi 2 töissäkäyvältä säästöön. Itsellä oli silloin paremmin palkattu ja vaativampi työ, koska nyt teen 6h päiviä. Auto on ostettu uutena 2v sitten. Vaikka ei sähköauto olekkaan. Ei tarvitse korjata vielä.
Sossuhullu kertoo teille. 4 henkiselle perheelle jää elämiseen n. 1900€ netto asumiskulujen jälkeen. 2 x 550 ja 2 x 400?
Jos asumiskulut vaikka 1200 on siis tulot 3100 netto eli nuo 3600 bruttopalkat jää alle.
Tuosta sitten maksetaan vapaavalintaiset kulut summilla mitä haluaa niihin laittaa. Pakollisia terveys tai hoitomaksuja ei tuosta tarvitse maksaa. Eikä työmatkskuluja.