Seksi itä vs. Länsisuomessa
Minulla on jostain tullut sellainen ajatus että idässä ja pohjoisessa ihmiset ovat ehkä aavistuksen valmiimpia kasuaaliin seksiin, kun taas lännessä kyräillään pitempään ja yleensä seksisuhde on seurustelusuhde. Olisihan se ihan luontevaa että jotain eroa olisi, kun kulttuurit ovat kovin erilaisia.
Kommentit (39)
Silloin kun olin vielä sinkku, niin Joensuussa oli aina ja heti vientiä. Ja iloisella mielellä. Hesassa taas ei koskaan mitään. Löysinkin heilani Karjalasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siinä voisi olla vinha perä, mutta en tiedä siitä tehdyn yhtään tutkimusta. Kynis.mi
Enpä minäkään ole törmännyt mihinkään tutkimukseen. Nuorena miehenä tuota tuli "tutkittua" ja siihen tulokseen tulin että helsinkiläispojalla kävi parempi tuuri jos tyttö puhui muuta kuin stadin murretta, ja varsinkin Savon ja Karjalan tytöille seksi kelpasi.
Jo helsinkiläistytöt olivat aika nihkeitä, länsirannan tytöt vielä hankalampia.
Jostain syystä poikamiesvaihe venähti minulla pitkäksi. Olisin ollut valmis seurusteluun, mutta lähinnä se oli tuota irtoseksiä kun oli tarjolla tonne reilusti yli kolmeenkymppiin jolloin löytyi oma.
Olisit ollut valmis seurusteluun mutta harrastit vain irtosuhteita. Hmm... Vähän ristiriitaista. Vai t
No sanotaanko näin että sain välillä seksiä, mutta seurusteluhalut ei kohdanneet. Joku olisi varmaan halunnut jatkaa, mutta olen ollut elämäni viimeiset vuosikymmenet kiitollinen siitä että odotin "sitä oikeaa" ja olemme edelleen naimisissa.
"Ripari on myös hyvä esimerkki tästä. Jotkut halusivat yhteissaunoja ja siellä sitten tytöt ja pojat saunoivat keskenään."
Olisi aivan ihanteellista, jos luterilaisilla rippikoululeireillä tulisi yleiseksi tavaksi, että sekä tytöt että pojat saunoisivat ja uisivat yhdessä. Voi vain kuvitella, millainen signaali se olisi kirkon suhtautumisesta, ja miten se yhdistyisi osaksi iloista seksiopetusta ja hitsaisi leiriläisiä yhteen. Protuleireillä, siis uskonnottomilla rippikoulun vastineilla, tässä on tuloksia kuulemma jonkin verran saatukin.
Mutta ei edes uskalla ehdottaa, sillä aina on joku tiukkapipoinen vanhempi, joille se on kauhistus. Tulisi taatusti kirkkoneuvoston tietoon, joka varmuuden vuoksi kieltäisi. Isoset ymmärsivät olla kertomatta minulle leirin vastaavalle pastorille, että olivat käyneet yhteissaunassa minun tietämättäni. Silti sekin oli tullut erään tiukkapipoisen naispastorin tietoon, joka tuli minulle sanomaan, että 'hän ei hyväksy tämmöistä'.
Ikään kuin minulla olisi ollut tieto kaikesta, mitä nukkuessanikin tapahtuu. En jatkanut keskustelua, otin vain moitteet vastaan, mutta mielessäni ajattelin, että ovatpa isoset fiksuja, kun ymmärsivät olla kertomatta minulle.
Vierailija kirjoitti:
"Ripari on myös hyvä esimerkki tästä. Jotkut halusivat yhteissaunoja ja siellä sitten tytöt ja pojat saunoivat keskenään."
Olisi aivan ihanteellista, jos luterilaisilla rippikoululeireillä tulisi yleiseksi tavaksi, että sekä tytöt että pojat saunoisivat ja uisivat yhdessä. Voi vain kuvitella, millainen signaali se olisi kirkon suhtautumisesta, ja miten se yhdistyisi osaksi iloista seksiopetusta ja hitsaisi leiriläisiä yhteen. Protuleireillä, siis uskonnottomilla rippikoulun vastineilla, tässä on tuloksia kuulemma jonkin verran saatukin.
Mutta ei edes uskalla ehdottaa, sillä aina on joku tiukkapipoinen vanhempi, joille se on kauhistus. Tulisi taatusti kirkkoneuvoston tietoon, joka varmuuden vuoksi kieltäisi. Isoset ymmärsivät olla kertomatta minulle leirin vastaavalle pastorille, että olivat käyneet yhteissaunassa minun tietämättäni. Silti sekin oli tullut erään tiukkapipoisen naispastorin tietoon, joka tuli minulle sanomaan, että 'h
Sairasta tekstiä. Et siis ole oikea pappi, vaan pastori. Mikäli nyt oikein ymmärsin. Eli sinua ei ole vihitty papiksi. Kerropa mikä siinä olisi niin ihanaa että alle 16-v kakarat alasti kekkaloisivat keskenään ja sinulle, aikuiselle ei saisi kertoa. Kyllä, minä olisin tarkoittamasi tiukkapipoinen vanhempi, vaikka omassa nuoruudessani hölmöilinkin oikein urakalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei edes uskalla ehdottaa, sillä aina on joku tiukkapipoinen vanhempi, joille se on kauhistus. Tulisi taatusti kirkkoneuvoston tietoon, joka varmuuden vuoksi kieltäisi. Isoset ymmärsivät olla kertomatta minulle leirin vastaavalle pastorille, että olivat käyneet yhteissaunassa minun tietämättäni. Silti sekin oli tullut erään tiukkapipoisen naispa
Meillä kyllä Protu-leirillä oli yhteissauna ilman mitään ongelmaa. Sauna oli vielä niin ahdas, että välillä istuttiin sylikkäin, että mahduttiin.
"Meillä kyllä Protu-leirillä oli yhteissauna ilman mitään ongelmaa. Sauna oli vielä niin ahdas, että välillä istuttiin sylikkäin, että mahduttiin."
Kuulostaa erityisen onnistuneelta, luontevalta ja perin ystävälliseltäkin. Meillä kirkossa vain ei lähde käyntiin. Olin seurakuntapastorina kymmenisen vuotta, koko sinä aikana aikana rippikouluvastaavana. Suuressa seurakunnassa oli useita rippileirejä, joista pidin puolet, yhteensä kymmeniä. Loppui, kun sain suuren aivoverenvuodon. Kynis.mi
"Sairasta tekstiä. Et siis ole oikea pappi, vaan pastori. Mikäli nyt oikein ymmärsin. Eli sinua ei ole vihitty papiksi. Kerropa mikä siinä olisi niin ihanaa että alle 16-v kakarat alasti kekkaloisivat keskenään ja sinulle, aikuiselle ei saisi kertoa. Kyllä, minä olisin tarkoittamasi tiukkapipoinen vanhempi, vaikka omassa nuoruudessani hölmöilinkin oikein urakalla."
Luterilaisessa kirkossa ei voi olla pastori, jos ei ole vihitty papiksi. Tuottaa iloa, että olet jo ohi nuoruuden vaiheen, jossa 'hölmöilit oikein urakalla'. Kommenttisi viittaa siihen, ettet ole vielä päässyt kokonaan eroon karkeasta kielestä. Panepa yrittäen. Siunausta sinulle ylenmäärin! Kynis.mi
Vierailija kirjoitti:
"Sairasta tekstiä. Et siis ole oikea pappi, vaan pastori. Mikäli nyt oikein ymmärsin. Eli sinua ei ole vihitty papiksi. Kerropa mikä siinä olisi niin ihanaa että alle 16-v kakarat alasti kekkaloisivat keskenään ja sinulle, aikuiselle ei saisi kertoa. Kyllä, minä olisin tarkoittamasi tiukkapipoinen vanhempi, vaikka omassa nuoruudessani hölmöilinkin oikein urakalla."
Luterilaisessa kirkossa ei voi olla pastori, jos ei ole vihitty papiksi. Tuottaa iloa, että olet jo ohi nuoruuden vaiheen, jossa 'hölmöilit oikein urakalla'. Kommenttisi viittaa siihen, ettet ole vielä päässyt kokonaan eroon karkeasta kielestä. Panepa yrittäen. Siunausta sinulle ylenmäärin! Kynis.mi
Kiitos. En tosiaan ole vieläkään päässyt nuoruuden hölmöilyiden aiheuttamista traumoista, tai paremminkin niistä, joita minulle muut aiheuttivat. Ja kyllä, olen ja olin tiukkapipoinen vanhempi. Lapseni ovat jo aikuisia, mutta ainakaan heidän nuoruutensa ei ollut niin traumaattista hölmöilyä kuin omani. Tosin lasteni lapsuuskin oli paljon parempi ja helpompi kuin omani, jotka johtivat minulla nuoruuden hölmöilyihin.
Kun nudismi aikoinaan syntyi runsas sata vuotta sitten, elettiin aivan erityisen seksuaalikielteistä aikaa. Niissä oloissa ei ollut pienintäkään mahdollisuutta päästä viranomaissensuurin läpi, ellei olisi törkeästi VALEHDELTU, että on kyse vain luonnonmukaisuudesta, mutta ei missään tapauksessa seksistä. Valehtelu jatkuu edelleen.
Ajatuksessa, että nuoret tottuvat sukupuolirajat ylittävään alastomuuteen, ei haluta valehdella. Siinä ON myös seksuaalinen momentti mukana, mutta niin kuuluu ollakin. On idioottimainen kuvitelma, että halu nähdä alasti ikätovereita voisi olla vain tietopuolinen. Mutta niin totutellaan luonnolliseen ja herttaiseen. Tuskin mikään on niin herttaista, kuin että tytöt ja pojat saunovat ja uivat yhdessä alasti.
Hineh Mah tov umah na'im shevet achim gam yachad. . Katso kuinka hyvää ja miellyttävää on, että veljet ja sisaret ovat yhdessä. Ps. 133
Heprean maskuliini sisälttää myös feminiinin, jos on kyse sekaryhmistä. https://en.wikipedia.org/wiki/Hine_Ma_Tov Siksi olen ottanut sen huomioon myös kääntäessäni. Kynis.mi
Kirjoitin lähetteeseen psalmin säkeet myös hepreaksi tietämättä, että ohjelma karsi sen pois. Kynis.mi
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun olin vielä sinkku, niin Joensuussa oli aina ja heti vientiä. Ja iloisella mielellä. Hesassa taas ei koskaan mitään. Löysinkin heilani Karjalasta.
Vaivuitko myös hurmahan iäisehen?
Vierailija kirjoitti:
Kun nudismi aikoinaan syntyi runsas sata vuotta sitten, elettiin aivan erityisen seksuaalikielteistä aikaa. Niissä oloissa ei ollut pienintäkään mahdollisuutta päästä viranomaissensuurin läpi, ellei olisi törkeästi VALEHDELTU, että on kyse vain luonnonmukaisuudesta, mutta ei missään tapauksessa seksistä. Valehtelu jatkuu edelleen.
Ajatuksessa, että nuoret tottuvat sukupuolirajat ylittävään alastomuuteen, ei haluta valehdella. Siinä ON myös seksuaalinen momentti mukana, mutta niin kuuluu ollakin. On idioottimainen kuvitelma, että halu nähdä alasti ikätovereita voisi olla vain tietopuolinen. Mutta niin totutellaan luonnolliseen ja herttaiseen. Tuskin mikään on niin herttaista, kuin että tytöt ja pojat saunovat ja uivat yhdessä alasti.
Hineh Mah tov umah na'im shevet achim gam yachad. . Katso kuinka hyvää ja miellyttävää on, että veljet ja sisaret ovat yhdessä. Ps. 133
Heprean maskuliini sisälttää myös
Myönnät että tässä on seksuaalinen momentti mukana, joten miksi ihastelet ja toivot riparilaisten, alle 16-vuotiaiden, joka muuten on seksin suojaikäraja olevan alasti keskenään saunomassa. En vaan voi ymmärtää tätä.
"Myönnät että tässä on seksuaalinen momentti mukana, joten miksi ihastelet ja toivot riparilaisten, alle 16-vuotiaiden, joka muuten on seksin suojaikäraja olevan alasti keskenään saunomassa. En vaan voi ymmärtää tätä."
Laissa mainittu suojaikäraja koskee vain aikuista, joka seksuaalisella teolla kajoaa alle 16-vuotiaaseen. Laki ei sano mitään kahdesta NUORESTA vapaaehtoisessa seksissä. Sitä paitsi laki ei tunne rankaisua ajattelusta, jos ei syyllisty lain määrittämään rikokseen. Eikä saunassa harjoiteta seksiä, vain alastomuutta.
Koeta ymmärtää, että seksuaalinen momentti ei ole rikollinen, eikä rangaistava. Me kaikki olemme seksuaalisia. Kynis.mi
Protuleirit syntyivät aikana, jolloin yhteissaunominen oli hyvässä huudossa. Katkeamattomasti on niillä pidetty siitä kuitenkin kiinni ja on jatkuvasti tiedotuksessa kerrottu, että sekin mahdollisuus on. Protuleirille tulevat tietävät, että se on edessä, ja haluavat yhteissaunaan.
Koska kirkollisilla rippileireillä ei koskaan ole aloitettu tällaista tapaa, sinne tulevat eivät joudu asiaa miettimään. Yhteissaunan suosio ei ole nykyään likikään niin suuri, kuin menneinä aikoina. Epäilen, että jo ennakko-odotukset karsivat protuleireille ilmoittauneista kaikkein ujoimmat.
Se ei suinkaan ole ongelma, koska pyrkijöitä silti on enemmän, kuin voidaan ottaa. Prometeus-yhdistys ei näes voi pitää riittävästi leirejä, koska silti menee pienistä rahoista myös yhdistyksen järjestämille leireille. Meillä kirkossa on rahatilanne siihen nähden runsas. Kynis.mi
Keskustelija, joka kerroit hölmöilleesi nuorena ja olevasi nyt tiukkapipoinen. Meillä on ilmeisesti jotakin yhteistä takanamme. Rovasti-isäni oli niin kiivasluontoinen, että meni reilusti mielisairauden rajan yli. Hän hakkasi milloin milläkin esineellä, raivoissaan mylvi kuin villipeto ja uhkasi hakata makkaroiksi.
Vaati olemaan itkemättä tai hakkaa vielä lisää. Veljeäni hän jopa potki. Koko lapsuus kului suunnattomassa pelossa ja maanpäällisessä helvetissä. En kuitenkaan millään tavalla provosoinut häntä, sillä olin epätavallisen kiltti ja arka lapsi. Kauhu loppui siihen, kun voimistuin ja olin kykenevä panemaan vastaan. Kynis.mi
Vierailija kirjoitti:
Keskustelija, joka kerroit hölmöilleesi nuorena ja olevasi nyt tiukkapipoinen. Meillä on ilmeisesti jotakin yhteistä takanamme. Rovasti-isäni oli niin kiivasluontoinen, että meni reilusti mielisairauden rajan yli. Hän hakkasi milloin milläkin esineellä, raivoissaan mylvi kuin villipeto ja uhkasi hakata makkaroiksi.
Vaati olemaan itkemättä tai hakkaa vielä lisää. Veljeäni hän jopa potki. Koko lapsuus kului suunnattomassa pelossa ja maanpäällisessä helvetissä. En kuitenkaan millään tavalla provosoinut häntä, sillä olin epätavallisen kiltti ja arka lapsi. Kauhu loppui siihen, kun voimistuin ja olin kykenevä panemaan vastaan. Kynis.mi
Näyttää olevan yhteistä. Minua hakattiin lapsena, haluttiin nähdä minun itkevän. Sitten kun itkin, olin muutaman vuoden ikäinen silloin, kesken pahoinpitelyn minun haluttiinkin olevan itkemättä ja ottavan "ansaitsemani " rangaistuksen pystypäin vastaan. Pissasin housuun ja taju lähti. Lapsuudenkodissa oli jatkuva henkinen, fyysinen ja seksuaalinen väkivalta, joten ei ole ihme, että minulla jo esiteininä alkoi hallitsematon hölmöily. Silloin oli "enää" henkistä väkivaltaa. Meillä tähän osallistui molemmat vanhemmat, eli mitään tukea tai apua ei ollut mistään suunnasta saatavilla. Myös minä olin hyvin kiltti ja arka, kunnes aloitin oman selvitymistaisteluni=hölmöilyt. Vanhempani eivät välittäneet tippaakaan miten huonosti voin, ainoa tärkeä asia oli ettei perheen "kunniaa" loata. Omat lapseni olen kasvattanut aikuisiksi ilman väkivaltaa, olin sukumme ensimmäinen kuka halusi lopettaa pahan kierteen. Hienoa että pistit pahoinpitelijälle vastaan. Itse en tähän koskaan uskaltautunut, mutta aikuisena olen katkaissut välini.
"Lapsuudenkodissa oli jatkuva henkinen, fyysinen ja seksuaalinen väkivalta, joten ei ole ihme, että minulla jo esiteininä alkoi hallitsematon hölmöily."
Enpä arvannutkaan, että meiltä löytyi näin paljon yhteistä lapsuudestamme. Äitini oli teologian professorin tytär, kotirouva, aivan lapsellinen ja kykenemätön estämään kammottavaa pahoinpitelyä. Perheemme oli enemmän kuin sairas. Havaitsin sen vasta myöhemmin. Eihän useimpien muiden kotona ollut ollut tällaista julmuutta.
Molemmat vanhempani ovat jo vuosikymmeniä sitten päässeet lepoon kaiken kärsimyksen ulkopuolelle, mutta ei ole sitä voimaa, joka vetäisi heidän haudalleen muistelemaan karmeaa lapsuuttani. R.I.P.
Kehityksemme on ollut erilainen, mutta en yhtään ihmettele, että olet olet joutunut tiukkapipoisuuteen. Minä olen taas joutunut pikku hiljaa purkamaan entisen päätymällä vapaamielisyyteen. Iloitsen, että olet karmeuden jälkeen päässyt selville vesille. Toivotan sinulle ylenpalttista siunausta! Kynis.mi
Vierailija kirjoitti:
"Lapsuudenkodissa oli jatkuva henkinen, fyysinen ja seksuaalinen väkivalta, joten ei ole ihme, että minulla jo esiteininä alkoi hallitsematon hölmöily."
Enpä arvannutkaan, että meiltä löytyi näin paljon yhteistä lapsuudestamme. Äitini oli teologian professorin tytär, kotirouva, aivan lapsellinen ja kykenemätön estämään kammottavaa pahoinpitelyä. Perheemme oli enemmän kuin sairas. Havaitsin sen vasta myöhemmin. Eihän useimpien muiden kotona ollut ollut tällaista julmuutta.
Molemmat vanhempani ovat jo vuosikymmeniä sitten päässeet lepoon kaiken kärsimyksen ulkopuolelle, mutta ei ole sitä voimaa, joka vetäisi heidän haudalleen muistelemaan karmeaa lapsuuttani. R.I.P.
Kehityksemme on ollut erilainen, mutta en yhtään ihmettele, että olet olet joutunut tiukkapipoisuuteen. Minä olen taas joutunut pikku hiljaa purkamaan entisen päätymällä vapaamielisyyteen. Iloitsen, että olet karmeuden jälkeen päässyt selville ve
Kiitos. Sinulle samoin.
Hesassa transuhomoilua muualla suomessa normisex