Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Seksi itä vs. Länsisuomessa

Vierailija
24.09.2024 |

Minulla on jostain tullut sellainen ajatus että idässä ja pohjoisessa ihmiset ovat ehkä aavistuksen valmiimpia kasuaaliin seksiin, kun taas lännessä kyräillään pitempään ja yleensä seksisuhde on seurustelusuhde. Olisihan se ihan luontevaa että jotain eroa olisi, kun kulttuurit ovat kovin erilaisia. 

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjanmaalla on paljon uskovaisia, joten saattaa tuossa jotain perää olla.

Vierailija
2/39 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä syntyi sellainen käsitys että muualta tulleilta sai helpommin, ja että jos ne puhui itäsuomaista miumauta niin oli iloisia ja ongelmattomia ihmisiä. Seksikin mutkatonta.

Länsisuomalaiset mielellään seurustelvat ensin. Arvostavat psysyvyyttä varmaankin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapissa ollaan jäyhiä mutta paikalliset saattavat jopa turistin kanssa harrastaa seksiä. Siellä on pitkät etäisyydet niin melko lyhyet kohtaamiset saattavat johtaa seksiin. Ja mitäpä ne talvipimeällä tekisivät. 

Oman osansa tekee lomalaiset, jotka siellä hiihtelee tai laskettelee, ja illalla kun vähän otetaan häppää niin pannaan ensin jalalla koreasti ja sitten muuten vain.

Vierailija
4/39 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapissa ollaan jäyhiä mutta paikalliset saattavat jopa turistin kanssa harrastaa seksiä. Siellä on pitkät etäisyydet niin melko lyhyet kohtaamiset saattavat johtaa seksiin. Ja mitäpä ne talvipimeällä tekisivät. 

Oman osansa tekee lomalaiset, jotka siellä hiihtelee tai laskettelee, ja illalla kun vähän otetaan häppää niin pannaan ensin jalalla koreasti ja sitten muuten vain.

Jo Kuusamossa jouduin nöyrtymään saunaan +70v leskirouvan kanssa. Oli kyllä muutakin kun pelkkä saunominen, olin silloin alle viiskymppinen mies.

Vierailija
5/39 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen vaikutelma tuli itä-suomessa että eivät pida seksiä pahana, ja että pienellä paikkakunnalla kaikki tietää kuka on maannut kenenkin kanssa eivätkä ole mustasukkaisia toisilleen vaikka välillä kävisi toistakin höyläämäasä.

Vierailija
6/39 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itä-Suomessa nuorena kolportöörinä, matkasaarnaajana reissatessa kerran kotimajoituksessa oli minulle tarjolla rouvan "reittä", kuten asia ilmaistiin. Uhkeat oli reidet, lämpimät, ja niiden välissä niin märkä otatin, että en ollut moiseen sitä ennen törmännyt.

Vierailija
7/39 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä syntyi sellainen käsitys että muualta tulleilta sai helpommin, ja että jos ne puhui itäsuomaista miumauta niin oli iloisia ja ongelmattomia ihmisiä. Seksikin mutkatonta.

Länsisuomalaiset mielellään seurustelvat ensin. Arvostavat psysyvyyttä varmaankin. 

Täällä miumau nainen. Varmaan on perää tuossa väitteessäsi. Itä-Suomessa jossa kasvoin oli seksuaalisuus teinien kesken jokseenkin avointa. Muutin opiskelemaan muualle ja siellä huomasin, ettei meilläpäin vallinnut kulttuuri onneksi pätenytkään ja seurustelinkin ihan toisella tavalla länsisuomalaisen kanssa. Itä-Suomessa minua muutenkin ahdisteltiin, lännessä ei.

Vierailija
8/39 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä olen ollut pankin tarkastajana 80-luvulla , tuloani pelättiin - mikä oli turhaa, sillä en ollut siellä etsimässä virheitä vaan ihan vaan yhdenmukaistamassa käytäntöjä ja katsomassa ettei pankki ole ihan huolimattomasti menetellyt. 

Yleensä ei löytynyt virheitä, vaan suurin virhe saattoi olla liika varovaisuus.  

Lähes poikkeuksttä joku pankkineideistä tuli iholle hotellin baarissa. En kehdannut niitä kovin usein ruveta lykkimään ettei tule pahoja puheita tarkastuksen laadusta, mutta jos oli arki-ilta eikä todistajia niin miksi ei. Mutta naispuoliset konttorinjohtajat oli usein sellaisia kivan keski-ikäisiä ja kotona laiminlylötyjä, ja kun ajoi fiksulla (leasing)autolla pihaan ja puku päällä ja käyttäytyikin inhimillisesti ja miellyttävästi, niin pitkän tarkastuksen jälkeen mentiin kunnon helpotuspanolle ja näin säästöpankkilliike taas lujittui.  

Läntisessä suomessa joutui usein tyytymään kädenpuristukseen. 

Vierailija
9/39 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä iässä länsi-Suomessa aloitettiin seurustelu? Toki tämä vaihtelee ihmisten välillä, mutta miten sinä joka lännestä olet? Itä-Suomessa 80-luvulla oli "normaalia" että jo 8 luokkalaisia tyttöjä oli täysi-ikäiset poikaystävät hakemassa autolla koulusta ja yläasteella ihan avoimesti teinit seurusteli keskenään tai oli vanhempi kumppani muualta. Lukiossa oli jo hyvin paljon pareja. Koulussa oli myös seksuaalista ahdistelua, jonka kohteeksi itsekin jouduin.

Vierailija
10/39 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisin toisesta pankista! en ollut vastaavassa virassa mutta olin esimiesvalvemmenuksessa ja pidin myöhemmin luentoja pankin koulutuskeskuksessa. Siihen aikaan oli paljon esimiehiä ja pankkineitejä, ja kun oltiin tällä ruuhka-suomessa paossa perhettä ja kotikylän tunkkaista ilmapiiriä niin kyllä ne estot varisi. Siellä pantiin PALJON. Siltä ajalta on muuten ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa ryhmäseksikokemus kun kaksi pankin rouvaa päätti lähteä peittelemään ja huikkasin ohimenenn pankin juristin mukaan valvomaan etujani. Aamulla väsytti. 

Vierailija
11/39 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä miumau nainen. Varmaan on perää tuossa väitteessäsi. Itä-Suomessa jossa kasvoin oli seksuaalisuus teinien kesken jokseenkin avointa. Muutin opiskelemaan muualle ja siellä huomasin, ettei meilläpäin vallinnut kulttuuri onneksi pätenytkään ja seurustelinkin ihan toisella tavalla länsisuomalaisen kanssa. Itä-Suomessa minua muutenkin ahdisteltiin, lännessä ei.

Hei miumau, ahdistelu on toki yksiselitteisen paha asia ja pahoin pelkään että siltä et ole turvassa missään. Oliko tuossa avoimuudessa kuitenkin mielestäsi jotain hyvääkin? Millä tavoin se oli "avointa", hyvällä tavalla vai jotenkin juoruisalla tavalla? 

Vierailija
12/39 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei miumau, ahdistelu on toki yksiselitteisen paha asia ja pahoin pelkään että siltä et ole turvassa missään. Oliko tuossa avoimuudessa kuitenkin mi

Ei ollut mielestäni hyvää. Paljon oli myös juoruilua, aiheellista ja aiheetonta. Minuakin kuulemma oli yksi ja toinen pannut, vaikka siinä vaiheessa en ollut harrastanut seksiä kenenkään kanssa. Tämä alkoi heti kun 7. luokka alkoi. Vonkaaminen oli yleistä, tai sitten se oli yksi koulukiusaamisen muoto? Ripari on myös hyvä esimerkki tästä. Jotkut halusivat yhteissaunoja ja siellä sitten tytöt ja pojat saunoivat keskenään. Näin jälkeenpäin ajateltuna meno oli kyllä aika holtitonta koko yläasteen ajan monessakin suhteessa. Alkoholia juotiin ja osa sammui, tupakkaa sai kaupasta ihan helposti, silloin oli ikäraja 16 v, mutta aina joku alkoholia ja tupakkaa sai jostain.

Vierailija
13/39 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkökulma on minulle uusi ja outo, kun siinä verrataan kahden alkujaan hyvin etäisen väestöryhmän seksiin suhtatumista. Olen tosin ennenkin pitänyt älyllisiin ratkaisuihin perustuvaa moraalista päättelyä parempana kuin perittyä kaikkiin tilanteisiin sovellettavaa jäykkää moraalia.

Länsisuomalaisethan ovat ovat alkujaan samaa kansaa kuin virolaiset, itäsuomalaiset taas samaa karjalaisten kanssa, joista osa Ruotsin valloitusten mukana suomalaistui kulttuuriltaan, luterilaistui ja muuttui savolaisiksi 1300-luvulta lähtien.

Suomalais-virolaiset olivat jo kauan sitten jäyhiä ja karjalaiset ja heistä erkaantuneet savolaiset taas rentoja, mikä näkyy edelleen. Palstalla useat esittävät, että se olisi heijastunut myös seksiasenteisiin. Kyllä siinä voisi olla vinha perä, mutta en tiedä siitä tehdyn yhtään tutkimusta. Kynis.mi

Vierailija
14/39 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen vaikutelma tuli itä-suomessa että eivät pida seksiä pahana, ja että pienellä paikkakunnalla kaikki tietää kuka on maannut kenenkin kanssa eivätkä ole mustasukkaisia toisilleen vaikka välillä kävisi toistakin höyläämäasä.

Ajatelkaa, tällaiset mallin lapset ja teinit saavat elämälleen.

Vierailija
15/39 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että seksi olisi hyvä ja iloinen asia? Se olisi kyllä kauheata. On parempi opettaa lapsille että seksi on kauhistus, ja että ihminen on saatanan vallassa jos näkee alastonta ihoa, eikä pysty itse estämään itseään. 

Vierailija
16/39 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siinä voisi olla vinha perä, mutta en tiedä siitä tehdyn yhtään tutkimusta. Kynis.mi

Enpä minäkään ole törmännyt mihinkään tutkimukseen. Nuorena miehenä tuota tuli "tutkittua" ja siihen tulokseen tulin että helsinkiläispojalla kävi parempi tuuri jos tyttö puhui muuta kuin stadin murretta, ja varsinkin Savon ja Karjalan tytöille seksi kelpasi. 

Jo helsinkiläistytöt olivat aika nihkeitä, länsirannan tytöt vielä hankalampia.  

Jostain syystä poikamiesvaihe venähti minulla pitkäksi. Olisin ollut valmis seurusteluun,  mutta lähinnä se oli tuota irtoseksiä kun oli tarjolla tonne reilusti yli kolmeenkymppiin jolloin löytyi oma. 

Vierailija
17/39 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin että seksi olisi hyvä ja iloinen asia? Se olisi kyllä kauheata. On parempi opettaa lapsille että seksi on kauhistus, ja että ihminen on saatanan vallassa jos näkee alastonta ihoa, eikä pysty itse estämään itseään. 

Varmaan tajusit itsekin että tässä viitattiin ruohon ristiinnaimiseen ja sen hyväksymiseen, ei seksiin yleensä. 

Vierailija
18/39 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu: olen kiinnostunut BDSM-asioista ja minusta sen sortin klubitoiminta on aktiivisinta Tampereella ja yllättävän yleistä muutamalla länsi-Suomen paikkakunnalla. 

että ehkä sitten piiskanheilutus toimii heillä paremmin kuin rakastelu.

Vierailija
19/39 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siinä voisi olla vinha perä, mutta en tiedä siitä tehdyn yhtään tutkimusta. Kynis.mi

Enpä minäkään ole törmännyt mihinkään tutkimukseen. Nuorena miehenä tuota tuli "tutkittua" ja siihen tulokseen tulin että helsinkiläispojalla kävi parempi tuuri jos tyttö puhui muuta kuin stadin murretta, ja varsinkin Savon ja Karjalan tytöille seksi kelpasi. 

Jo helsinkiläistytöt olivat aika nihkeitä, länsirannan tytöt vielä hankalampia.  

Jostain syystä poikamiesvaihe venähti minulla pitkäksi. Olisin ollut valmis seurusteluun,  mutta lähinnä se oli tuota irtoseksiä kun oli tarjolla tonne reilusti yli kolmeenkymppiin jolloin löytyi oma. 

Olisit ollut valmis seurusteluun mutta harrastit vain irtosuhteita. Hmm... Vähän ristiriitaista. Vai tarkoitatko ettei kukaan halunnut seurustella kanssasi ja halusi sinulta vain irtoseksiä?

Vierailija
20/39 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itä-Suomessa on enemmän mt-ongelmaisia ja epävakaita tapauksia. Muutenkaan stereotypia puheliaista, avoimista ja rempseistä itäsuomalaisista ei pidä ollenkaan paikkansa. Lännessä ihmiset ovat jotenkin mieleltään vahvempia. "Raamattu-vyöhykkeellä" voi olla pientä estoisuutta, mutta toisaalta osa herätysliiketaustaisia nuoria on hyvinkin seksuaalisia jo nuoresta asti. Kaikkialla maaseudulla seksin harrastamista rajoittaa se, että nuoret asuvat vanhempiensa luona, ja sekstailu samassa talossa heidän kanssaan ei tule kuuloonkaan. Jos jotain kesämökkiä ei ole käytössä, niin seksielämä aloitetaan usein vasta sitten, kun on muutettu omilleen ja lähdetty opiskelemaan. Olen samaa mieltä yhden vastaajan kanssa siitä, että Lapissa on estotonta väkeä: tilaisuuksia seksiin tulee harvoin, joten ne pitää käyttää hyväksi. Etelä-Suomessa asuvat tietysti maan löyhämoraalisimmat ihmiset, kun väkeä ja tilaisuuksiakin on eniten. Luulen, että muualta tulevan on kotimaassa vaikeinta saada seksiä jossain Lounais-Suomessa. Siellä on pisimmät ja kauneimmat naiset, ruotsalaistyyppiset pitkät vaaleat kaunottaret, jotka eivät kelpuuta mitä tahansa pullakoita maalaisjuntteja sänkyynsä.