Paljonko maksatte perheen (muualla asuvien) opiskelijoiden kuluja?
Itse maksan tällä hetkellä bussikortin ja puhelinliittymän.
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Ihan en ymmärrä miksi väitätte ettei kaikilla ole syntymästä asti samat mahdollisuudet? Ymmärtääkseni jokainen syntyy alasti, ilman lompakkoa ja ihan rahattomana. Sen jälkeen kaikki on on ihan omista valinnoista kiinni ja jokaisella on samanlaiset neuvolat, esikoulut, ala ja yläasteet ja niiden jälkeen voi itse valita lähteekö lukioon, ammattikouluun ja niin edelleen. Omia valintoja.
Ja jos joku vänkää jotakin vanhemmista niin kyllä hekin ovat ihan rahattomina tänne syntyneet ja he ovat tehneet omia valintojaan. Se joka väittää,että elämä ei ole omien valintojen summa on totaalisen väärässä.
Tässä meillä yks ääliö joka voisi mennä vaikka ensi kaudella kokoomuksen riveihin, kun on noin kaukana todellisuudesta.
Mielenkiintoista lukea näitä erilaisia tukemisen tapoja. Meillä esikoinen on lukion toisella, eli omat kokemukset vasta edessäpäin.
Mutta poika on säästänyt lähes kaikki palkkansa 14-vuotiaasta saakka. (Tekee vuoroja ympärivuotisesti + kesätyöt.)
Joskus kysyin, mihin säästää, niin kuulemma opiskeluaikaan. Erittäin hieno suunnitelma!
Meillä olisi taloudellisesti mahdollista tukea jonkin verran, ja toki tarvittaessa sen teemme. Mutta minusta on aika mahtava juttu, että poika on itse jo päättänyt kantaa vastuuta.
Ja näyttää tietenkin kuopukselle mallia tässä.
N 100 /vko ja maksan puhelinlaskun. Annoimme myös vanhan automme hänen käyttöön mutta bensat hän saa maksaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei autettu minua taloudellisesti kun opiskelin. Monet auttaa näköjään kun täältä lukee. Olisi ollut moni asia paremmin, jos olisin saanut tarvitsemaani apua.
Nyt ihmettelevät kun välit ovat viileät.
Sama. Eivät ikinä edes kysyneet miten pärjään, jo sekin olisi auttanut jos olisi joku tsempannut ja välittänyt, tai joskus vaikka maksanut sen bussilipun kotikäynnille. Hirveä stressi silloin oli kuitenkin itsellä toimeentulosta ja opintolainan nostamisesta jne. Olisi niillä rahaa ollut edes muutama kymppi kuussa auttaa, mutta jos ei kiinnosta niin ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksamme vuokran
Paljonko menee? Eikö saa asumistukea vai käyttääkö sen siis muuhun kuin vuokraan?
750€, saa asumistukea ja saa käyttää sen muuhun elämiseen
lopun elämääs makselet jotain ja lapses ei kasva koskaan aikuiseks.
Miksi maksamisen lopun elämääni? Opiskeluiden jälkeen valmistuu sellaisiin hommiin että työpaikka on aika varma ja tulot hyvät. Vai meinaatko että vain köyhänä ja kituuttamalla opiskelijasta kasvaa aikuinen?
Lapsi vasta lukiossa, mutta jokin sellaien tuen muoto, että joutuu itse talouttaan laskemaan ja vähän pähkäilemään. Eli maksan vuokrat ja vakuutukset tai annan rinnakkaiskortin visaan ja joku sovittu summa mitä saa höylätä per kk. Ei siten että kaiken saa tuosta vaan pyytämällä, mutta tietää selustan olevan turvattu jos toimii järkevästi.
Hänelle on myös säästetty ja sijoitettu, olkoon ne koskematta jos oma työni pysyy. Pihinpuoleinen tyttö, isäänsä tullut.
Asumistuen ylittävän vuokran, puhelinlaskun, bussikortin ja yliopiston ruokailut. Kun käy kotona, saa ruokakassin mukaansa.
Säännöllisesti 200 e kuussa meiltä vanhemmilta ja isovanhemmilta satanen. Lisäksi junalippuja kotiin ja joskus kalliimmat kengät tms.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista lukea näitä erilaisia tukemisen tapoja. Meillä esikoinen on lukion toisella, eli omat kokemukset vasta edessäpäin.
Mutta poika on säästänyt lähes kaikki palkkansa 14-vuotiaasta saakka. (Tekee vuoroja ympärivuotisesti + kesätyöt.)
Joskus kysyin, mihin säästää, niin kuulemma opiskeluaikaan. Erittäin hieno suunnitelma!
Meillä olisi taloudellisesti mahdollista tukea jonkin verran, ja toki tarvittaessa sen teemme. Mutta minusta on aika mahtava juttu, että poika on itse jo päättänyt kantaa vastuuta.
Sama täällä. Meillä lapsi ei edes suostu ottamaan mitään satasien kuukausi rahaa koska haluaa opetella pärjäämään itse.
Toki me ihan verotuksillisista syistä säästämme hänelle rahastoihin, mutta ei niin että joka kuukausi rahaa vaan tulee käteen satoja euroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Meillä lapsi ei edes suostu ottamaan mitään satasien kuukausi rahaa koska haluaa opetella pärjäämään itse.
Toki me ihan verotuksillisista syistä säästämme hänelle rahastoihin, mutta ei niin että joka kuukausi rahaa vaan tulee k
Kyse on siis jo täysikäisestä lapsesta joka opiskelee ja käy töissä, alaikäisenä hän asui kotona ja sai tarvittaessa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki me ihan verotuksillisista syistä säästämme hänelle rahastoihin, mutta ei niin että joka kuukausi rahaa vaan tulee k
Idioottimaista olisi olla tukematta, se on verosuunnittelua. Meillä tuetaan paljon, lapsi säästää ja sijoittaa itse rahojaan. Ei tuki tarkoita sitä pärjäisi itse. Mä olen 55v ja mun vanhemmat maksavat välillä suuria laskujani, remontteja yms. Näin pienennämme perintöveroja. Varaa olisi itselläkin, pistän sitten rahani sijoituksiin ja seuraavalle sukupolvelle.
Hmm, ilmakos ei tietyt asunnot enää kelpaa opiskelijoille, jos kerran vanhemmat maksaa asumistuen ja vuokran erotuksen. Ei tarvitse tyytyä missään vaiheessa elämää. Onko se sitten hyvä vai huono, niin eos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki me ihan verotuksillisista syistä säästämme hänelle rahastoihin,
Juu niinkuin sanoin me laitamme lapselle rahastoon rahaa ihan verotuksellisista syistä.
Mutta lapsi itse ei halua edes ottaa vastaan joka kuukausi mitään satoja euroja, hän pärjää hyvin omalla työllään ja haluaa opetella elämään sillä tavoin. Se on meille ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksamme vuokran
Paljonko menee? Eikö saa asumistukea vai käyttääkö sen siis muuhun kuin vuokraan?
750€, saa asumistukea ja saa käyttää sen muuhun elämiseen
lopun elämääs makselet jotain ja lapses ei kasva koskaan aikuiseks.
Höpö höpö, sain paljon avustusta opiskeluaikoina, mutta nyt on hyvä työ ja pärjään elämässäni oikein hyvin. Olen niin onnellinen opiskeluajoista, kun ei tarvinnut kitkutella rahapulassa vaan sain nauttia opiskelijaelämästä. Osallistuin kaikille mahdollisille ulkomaan excursioille ja sain paljon käyttörahaa vanhemmiltani. Eri
En penniäkään. Jos ei 18 vuotiaana saatu kymppitonni riitä töiden ja tukien lisäksi niin sitten pitää heidän keksiä joku muu rahoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä. Valmistumisen jälkeen voi kantaa vastuuta. Minä otin kaiken avun opiskeluaikoina ja olen niistä tosi kiitollinen ja valmistumisen jälkeen työhommiin. Onneksi en kantanut vastuuta opiskellessa vaan keskityin opiskeluun ja hauskanpitoon.
Näin. Omistajuus pysyy pojalla mutta äiti voi maksaa halvempaa vakuutusta.