Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Savolaisäiti vaatii lakisääteisesti systeemiä, joka sulkee lasten älypuhelimet tietyn ajan jälkeen

Vierailija
24.09.2024 |

Jo on taas aikoja eletty, että lasten puhelimet pitäisi mennä lukkoon lakisääteisesti tietyn ajan jälkeen päivittäin niin, että vain soittaminen ja viestit ovat mahdollisia.

Äiti kyttää 13-vuotiaan mutta vielä myös 16-vuotiaan puhelimen käyttöä päivittäin merkkaamalla päivittäiset käyttöajat ruutuvihkoon.

Äiti esiintyy omalla nimellä Hesarin jutussa, lapsiparat sanon minä.

Kommentit (94)

Vierailija
1/94 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös itse puhelimeen saa tehtyä rajoituksia?!

Vierailija
2/94 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden kasvattaja. Jäätäviä nuo tuntimäärät artikelissa. Mutta vaikea se on varmaan ottaa lapselta ruutu pois kun itse roikkuu kaikki ajat puhelimella. Nykyajan lapsiparat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/94 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti valittaa Hesarin jutussa, että nuoret osaavat kiertää lukituksen.  Toinen lapsista on 16-vuotias eli sen ikäinen, että hänellä on laillinen oikeus päättää monista asioista (16-vuotias on  myös rikosoikeudellisessa vastuussa), minkä vuoksi minusta vanhemmat eivät voi kytätä tuon ikäisen puhelimen käyttöä tai käyttöaikaa.

Vierailija
4/94 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti valittaa Hesarin jutussa, että nuoret osaavat kiertää lukituksen.  Toinen lapsista on 16-vuotias eli sen ikäinen, että hänellä on laillinen oikeus päättää monista asioista (16-vuotias on  myös rikosoikeudellisessa vastuussa), minkä vuoksi minusta vanhemmat eivät voi kytätä tuon ikäisen puhelimen käyttöä tai käyttöaikaa.

Vanhemmat voivat sen puhelimen vaikka ottaa pois tuon ikäiseltä. Vanhempi määrää alaikäisestä. 

Vierailija
5/94 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä savolaisäipän haastattelu

https://www.hs.fi/suomi/art-2000010707311.html

Vierailija
6/94 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat voivat sen puhelimen vaikka ottaa pois tuon ikäiseltä. Vanhempi määrää alaikäisestä. 

Ei voi, jos se on lapsen omaisuutta. Haloo, kyse on 16-vuotiaasta nuoresta.  

Vierailija
7/94 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni ei tule käyttämään tiktokkia edes sitten kun siihen olisi ikää. Hän kunnioittaa minua ja uskoo kun sanon että ei ja perustelen miksi. Sen lisäksi että se koukuttaa ja on täynnä haitallista sisältöä ja aivopesua, niin yhdenkään lapsen ei pitäisi istua tuntikausia ruudulla eikä liikkua mihinkään.

Vierailija
8/94 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi, jos se on lapsen omaisuutta. Haloo, kyse on 16-vuotiaasta nuoresta.  

Tämä! Jos lapsi on ollut esim. kesätöissä ja ostanut itse puhelimen niin vanhemmat eivät voi sitä ottaa pois. Käytöstä voi toki neuvotella. 

Vierailija
9/94 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei osaa kun pistää nortonin tms. siihen. Erinomainen softa tuollaiselle kylälle muutenkin.

Vierailija
10/94 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuoden kasvattaja. Jäätäviä nuo tuntimäärät artikelissa. Mutta vaikea se on varmaan ottaa lapselta ruutu pois kun itse roikkuu kaikki ajat puhelimella. Nykyajan lapsiparat.

Jäätäviä? Tarkoitatko että 3 tuntia on paljon 16-vuotiaalle?

Minun mielestä ei kun ottaa huomioon miten ne nykyään sitä käyttää: keskustellaan kavereiden kanssa, etsitään tietoa esim. koululäksyihin, luetaan uutisia, luetaan e-kirjoja, kuunnellaan musiikkia ja podcasteja. Katsotaan leffoja, tv-sarjoja ja muita videoita, pelataan. Eihän tuo ikäiset esim. katso tv:tä tai omista jotain erillistä laitetta musiikin kuunteluun. 

Vierailija
11/94 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älypuhelimet pois ja vanha nokialainen tilalle. Riittää että pystyy soittamaan ja laittamaan tekstiviestiä.

Vierailija
12/94 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osta lapsille niitä puhelimia. Tadaaaa! Mä haluan lakisääteisen systeemin joka kieltää vtn tyhmät ihmiset.

Vierailija
13/94 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä savolaisäipän haastattelu

https://www.hs.fi/suomi/art-2000010707311.html

Ei hyvää päivää! 

Vierailija
14/94 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä valtion pitää hoitaa kun ei taas kansalainen osaa... Tämä suomalaiskansallinen kaipaus holhousyhteiskuntaan on kyllä ihastuttava: mistään ei tarvitse ottaa itse vastuuta, vaan kyllä joku herra ne säännöt määrää meille.

Vierailija
15/94 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä ei kun ottaa huomioon miten ne nykyään sitä käyttää: keskustellaan kavereiden kanssa, etsitään tietoa esim. koululäksyihin, luetaan uutisia, luetaan e-kirjoja, kuunnellaan musiikkia ja podcasteja. Katsotaan leffoja, tv-sarjoja ja muita videoita, pelataan. Eihän tuo ikäiset esim. katso tv:tä tai omista jotain erillistä laitetta musiikin kuunteluun. 

Eiköhän tuo aika mene valtaosin ihan somessa roikkumiseen.

Vierailija
16/94 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset surffailleet netissä tai muuten roikkuneet kännykällä keskellä yötä kun pitäs olla nukkumassa. Yhen kahden aikaan yöllä. 🙄

Vierailija
17/94 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joka ilta kello kahdeksalta jokainen perheenjäsen kirjaa päivän mittaan kertyneen ruutuaikansa yhteiseen ruutuvihkoon"

Tarkoittaako tuo ettei klo 20 jälkeen saa enää käyttää?

Mun 16 v tulee usein harrastuksesta kotiin klo 20 ja sen jälkeen on yhteydessä kavereihin (joilla heilläkin on monilla omat harrastukset yhtä myöhään) . Tuollainen tiukkisperheen kaveri, joka ei saa koskaan osallistua, jäisi helposti ulkopuoliseksi. 

Vierailija
18/94 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan tämä halutaan saada vanhempien, etenkin äitien viaksi, mutta kun asia ei ole niin yksinkertainen.

Siinä on yksittäisen vanhemman tosi vaikea pysyä kovana jonkun älypuhelinhankinnan kanssa, kun lapsen kaikilla kavereilla on sellaiset. Omina kouluaikoina kiusatuksi joutumiseen riitti se, jos ei saanut juuri oikeanlaisia talvikenkiä. En edes uskalla kuinka ulkosyrjälle joutuu lapsi jolla ei ole älypuhelinta ja somen yhteydenpitoa. Lisäksi vielä se mitä jutussakin mainitaan, eli puhelin on myös turvallisuusväline. Kuinka moni vanhempi on valmis lykkäämään lapsensa ulos ilman, että puhelin on mukana vain estääkseen tiktokin käytön.

On sille syynsä, miksi esim. Kiina on kieltänyt koko hemmetin tiktokin, mutta täällä pitäisi töissäkäyvän vanhemman olla valvomassa lapsensa puhelimenkäyttöä 24/7 tai muuten on huono äiti.

Vierailija
19/94 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on avuton vanhempi  jos ei itse saa lastensa puhelin käyttöä kuriin. 

Menee jo liian pitkälle jos lakeja pitäis tällaiseen tehdä. 

Vierailija
20/94 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuo aika mene valtaosin ihan somessa roikkumiseen.

Niin? Se some vastaa sitä kun itse teininä roikkui puhelimessa kaverin kanssa tai kirjoitti kirjeitä kirjeenvaihtokavereille. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi