HS: Savolaisäiti vaatii lakisääteisesti systeemiä, joka sulkee lasten älypuhelimet tietyn ajan jälkeen
Jo on taas aikoja eletty, että lasten puhelimet pitäisi mennä lukkoon lakisääteisesti tietyn ajan jälkeen päivittäin niin, että vain soittaminen ja viestit ovat mahdollisia.
Äiti kyttää 13-vuotiaan mutta vielä myös 16-vuotiaan puhelimen käyttöä päivittäin merkkaamalla päivittäiset käyttöajat ruutuvihkoon.
Äiti esiintyy omalla nimellä Hesarin jutussa, lapsiparat sanon minä.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös itse puhelimeen saa tehtyä rajoituksia?!
Äiti valittaa Hesarin jutussa, että nuoret osaavat kiertää lukituksen. Toinen lapsista on 16-vuotias eli sen ikäinen, että hänellä on laillinen oikeus päättää monista asioista (16-vuotias on myös rikosoikeudellisessa vastuussa), minkä vuoksi minusta vanhemmat eivät voi kytätä tuon ikäisen puhelimen käyttöä tai käyttöaikaa.
Vanhemmat voivat sen puhelimen vaikka ottaa pois tuon ikäiseltä. Vanhempi määrää alaikäisestä.
16-vuotialla on laillinen oikeus valita itse mitä menee opiskelemaan 2. asteelle. Hän voi valita ettei edes asu enää kotona.
Huomatkaa että tuossa jutussa poika, joka käyttää puhelinta pelaamiseen ja videoiden katseluun, noudattaa ruutuaikaa ja tottelee vanhempia, mutta tyttö joka käyttää TikTokia ei noudata ollenkaan, vaan on täysi addikti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti valittaa Hesarin jutussa, että nuoret osaavat kiertää lukituksen. Toinen lapsista on 16-vuotias eli sen ikäinen, että hänellä on laillinen oikeus päättää monista asioista (16-vuotias on myös rikosoikeudellisessa vastuussa), minkä vuoksi minusta vanhemmat eivät voi kytätä tuon ikäisen puhelimen käyttöä tai käyttöaikaa.
Vanhemmat voivat sen puhelimen vaikka ottaa pois tuon ikäiseltä. Vanhempi määrää alaikäisestä.
16-vuotialla on laillinen oikeus valita itse mitä menee opiskelemaan 2. asteelle. Hän voi valita ettei edes asu enää kotona.
Tyttö on 13 v ja hänellä se ongelma on. Häneltä on puhelin jouduttu väkisin ottamaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvatus ja lasten paras ajaa tuollaisen ohi aina.
Eihän 16 v voi käydä edes lukiota jos ruutuaikaa on 3 h.
Meidän 16 v harjoitteli eilen matikan kokeeseem jotain 7 h, läppärillä tietenkin kun kaikki materiaali on sähköistä.
Aivan kädettömiä on nyky vanhemmat. Puhelin pois ja sillä selvä. Tv. Rouva 53v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuoden kasvattaja. Jäätäviä nuo tuntimäärät artikelissa. Mutta vaikea se on varmaan ottaa lapselta ruutu pois kun itse roikkuu kaikki ajat puhelimella. Nykyajan lapsiparat.
Jäätäviä? Tarkoitatko että 3 tuntia on paljon 16-vuotiaalle?
Minun mielestä ei kun ottaa huomioon miten ne nykyään sitä käyttää: keskustellaan kavereiden kanssa, etsitään tietoa esim. koululäksyihin, luetaan uutisia, luetaan e-kirjoja, kuunnellaan musiikkia ja podcasteja. Katsotaan leffoja, tv-sarjoja ja muita videoita, pelataan. Eihän tuo ikäiset esim. katso tv:tä tai omista jotain erillistä laitetta musiikin kuunteluun.
Eiköhän tuo aika mene valtaosin ihan somessa roikkumiseen.
Niin? Se some vastaa sitä kun itse teininä roikkui puhelimessa
Laitoitko niihin kirjeisiin aina tissikuvan itsestäsi?
Millä ne sitä ruutuaikaa mittaa, perustuuko lukemat omaan ilmoitukseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi, jos se on lapsen omaisuutta. Haloo, kyse on 16-vuotiaasta nuoresta.
Tämä! Jos lapsi on ollut esim. kesätöissä ja ostanut itse puhelimen niin vanhemmat
Kyllä voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttö on 13 v ja hänellä se ongel
On se 13-vuotiaallekin vähän jos käytttää laitettaan "kaikkeen" eli 3 tuntiin sisältyy tv:n katselu, kaikki musiikinkuuntelu, juttelut kavereiden kanssa, kirjojen lukeminen yms.
Saako nauraa? Kuka määrää perheessä? Meillä ainakin määrää aikuinen.
Onpa hölmö nainen haluaa varmaan että valtio alkaa sääntelemään myös ruoka-aikoja😂
Ei se millään ruutuvihkoon kirjauksella asia parane. Siinä käy niin, etä kun lapset aikuistuvat ja pääsevät päättämään itse, otetaan kaikki se takaisin, mikä nuoruudessa älyttömillä säännöillä rajoitettiin.
Eipä tullut rajoitettua ja kytättyä omia nuoria. Tiesivät kyllä, että puhelinta ei kannata ottaa sänkyyn yöksi. Jos lapset heräävät kouluun ilman ongelmia ja hoitavat koulunsa kohtuudella, kännykän käyttöajan vahtimiselle ei ole mitään syytä eikä edes oikeutta varsinkaan, kun nuori on yli 15-vuotias.
Nuorella on yli 10 vanhana osin oikeus päättää, mitä terveystietoja vanhemmilla on oikeus nähdä. Jossakin menee raja, minkä ikäisen lapsen, nuoren puhelimen käyttöaikaa vanhempi saa kytätä ja rajoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Huomatkaa että tuossa jutussa poika, joka käyttää puhelinta pelaamiseen ja videoiden katseluun, noudattaa ruutuaikaa ja tottelee vanhempia, mutta tyttö joka käyttää TikTokia ei noudata ollenkaan, vaan on täysi addikti.
Niin, mitä sitten? Tässähän keskustellaan myös periaatteesta ja siitä onko 3 h paljon vai vähän teini-ikäisille.
Mun 15 v saattaa käyttää laitettaan pelkästään musiikin tekemiseen jo tuon 3 h per päivä (on musiikkilukiolainen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuoden kasvattaja. Jäätäviä nuo tuntimäärät artikelissa. Mutta vaikea se on varmaan ottaa lapselta ruutu pois kun itse roikkuu kaikki ajat puhelimella. Nykyajan lapsiparat.
Jäätäviä? Tarkoitatko että 3 tuntia on paljon 16-vuotiaalle?
Minun mielestä ei kun ottaa huomioon miten ne nykyään sitä käyttää: keskustellaan kavereiden kanssa, etsitään tietoa esim. koululäksyihin, luetaan uutisia, luetaan e-kirjoja, kuunnellaan musiikkia ja podcasteja. Katsotaan leffoja, tv-sarjoja ja muita videoita, pelataan. Eihän tuo ikäiset esim. katso tv:tä tai omista jotain erillistä laitetta musiikin kuunteluun.
Mutta millaisia leffoja, sarjoja tai videoita he katsovat? Ovatko ne haitallisia? Kolme tuntia on pitkä aika altistua jollekin. Nuorten aivot eivät ole kehittyneet aikuisen tasolle. Kielsin aikoinaan nuorempaa lastamme katsomasta yhtä elokuvaa, jossa oli ok alun jälkeen pahaa väkivaltaa. Hän oli vihainen, kun käskettiin mennä nukkumaan. Akuisena hän muisti tapauksen ja sanoi, että elokuva ei todellakaan sopinut lapsille.
Senkun hommaa niille teineilleen sitten prepaidit joissa datasta maksetaan käytön mukaan. Kun saldo on täynnä niin loppuu datailu. Kai tuo saldorajan saa tavallisiin laskuliittymiinkin.
Kyllä mä nyt sanon että mennyt jo vähän muukin pieleen kun ruutuaika.
Ei hyvää päivää. Nyt pitäis naisen itse ottaa vastuun kasvattamistaan p.hedelmistään.
Ei jumaliste sentään. Kasvattais itse niitä kakaroitaan, ei kaikkea voi ulkoistaa.
Vierailija kirjoitti:
Pistää jonkun sopivan turvallisuusohjelman, niin saa ajastukset, virusturvat, varkausturvat blokattua tiktokit tms. Ei ole edes hirveän kalliita. Ja kun äiti pitää hallinnan salasanan itsellään niin teinit eivät ohita niitä estoja.
Mutta jotkut vaan haluavat valtion holhoavan, niin ei sitä itse voi tehdä asialle mitään.
TikTok on vahvempi kuin jonkun aikuisen sana. Ymmärrätkö?