HS: Savolaisäiti vaatii lakisääteisesti systeemiä, joka sulkee lasten älypuhelimet tietyn ajan jälkeen
Jo on taas aikoja eletty, että lasten puhelimet pitäisi mennä lukkoon lakisääteisesti tietyn ajan jälkeen päivittäin niin, että vain soittaminen ja viestit ovat mahdollisia.
Äiti kyttää 13-vuotiaan mutta vielä myös 16-vuotiaan puhelimen käyttöä päivittäin merkkaamalla päivittäiset käyttöajat ruutuvihkoon.
Äiti esiintyy omalla nimellä Hesarin jutussa, lapsiparat sanon minä.
Kommentit (94)
Minusta tämä on oikein fiksu äiti. Tämä kännykkäorjuus on mennyt aivan liian pitkälle ja tuhoaa ihmisen keskittymiskyvyn. Tässäkin tytär käyttää puhelinta lähinnä tietokin ja snapchatin selaamiseen. Eli juuri kaikusta haitallisimpiin koukuttaviin juttuihin, joista seuraa lopulta täysi keskittymiskyvyn puute.
Niin, kieltämällähän asiat korjaantuvat automaattisesti :)
Ei taida homo sapiens oikein ymmärtää että singulariteetti on tulossa kovalla ryminällä eikä ihminen pysty kohta erottumaan "digistä" niin sanotusti. Jossain vaiheessa pääsemme esimerkiksi internetiin oman pään sisältä jolloin olemme lähempänä biomekaanista vain biologisen eläimen sijaan. Olen aina pitänyt näitä ruutuaikoja jotenkin lapsellisina, ei tästä digimaailmasta pääse enään pois, parempi vaan ottaa koppi ja hyväksyä asia.
https://www.dna.fi/liittymat-ja-palvelut/turvapalvelut/digiturva
Tuolta, voitte rajottaa myös puolisonne puhelinta tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruutuajan rajoittamattomuus on kuin kovia huumeita annettaisi lapsille. Kehittymättömät aivot addiktoituvat helposti ja riski muihin riippuvuuksiin kasvaa aikuisiällä. Mielestäni äiti on aivan oikeassa, huoli on myös ennaltaehkäisevästä terveydenhuollossa todellinen.
t. TerkkariHöpö höpö. Ei rajoitettu kummankaan lapsen ruutuaikaa kännykällä, ipadilla tai tietokoneella. Eivät käytä alkoholia, tupakkaa saati huumeita. Akateemiset loppututkinnot kohta molemmilla aloilta, jonne on vaikea päästä opiskelemaan ja samaan aikaan hyvää työkokemusta. Molemmat erittäin hyväkäytöksisiä, sivistyneitä, vastuullisia ja sosiaalisia. Ei ole jälkikasvun tarvinnut hakeutua amk:n opiskelemaan, vaikka ruutuaikaa ei lähdetty rajoittamaan.
Ihme leimaamista, terkkari.
Mun lapset ovat kutakuinkin samanikäiset.
Älypuhelimia oli jo eskarilaisilla silloin, myös 7 vuotiailla.
Vai mitä ihmettä meinaat?
Häkkinen kertoo, että heidän poikansa noudattaa kolmen tunnin ruutuaikarajoitusta täsmällisesti.
Hän pyrkii optimoimaan toimintansa joka päivä niin, ettei ruutuaika jää pienemmäksi vaan hän saavuttaa sen kolme tuntia.
Tyttären ruutuaika taas ylittää jatkuvasti kolmen tunnin rajan ja vanhemmat joutuvat harva se päivä kieltämään puhelimen käytön. Hermot kiristyvät niin lapsella kuin vanhemmillakin.
"Meidän on ihan pakko laittaa se puhelin välillä väkisinkin pois, koska mikään lupaus ruutuajan vähentämisestä ei pidä.
Huomaa, että pojasta kasvaa vielä ihminen, jolla elämä hallinnassa. Tyttärestä luultavasti aika huithapeli.
Mä olen periaatteestakin vastaan, että kun ei itse osata, niin huudetaan lainsäätäjiä apuun.
Aika kädetöntä vanhemmuutta.
Eihän tämäkään asia voi lakisääteinen olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös itse puhelimeen saa tehtyä rajoituksia?!
Äiti valittaa Hesarin jutussa, että nuoret osaavat kiertää lukituksen. Toinen lapsista on 16-vuotias eli sen ikäinen, että hänellä on laillinen oikeus päättää monista asioista (16-vuotias on myös rikosoikeudellisessa vastuussa), minkä vuoksi minusta vanhemmat eivät voi kytätä tuon ikäisen puhelimen käyttöä tai käyttöaikaa.
Vanhemmat voivat sen puhelimen vaikka ottaa pois tuon ikäiseltä. Vanhempi määrää alaikäisestä.
Ei voi, jos se on lapsen omaisuutta. Haloo, kyse on 16-vuotiaasta nuoresta.
Laissa ei lue, että lapsella eli alaikäisellä pitää olla puhelin. Joten jos ei kelpaa meidän vahempien asettamat (puhelin)säännöt niin puhelin lähtee.
Suomen lainsäädännössä on monta muutakin asiaa, jota siellä ei lue. Esimerkiksi se, että velka tulee maksaa takaisin. Kuitenkin tuomioita tulee, kun velkaa ei ole maksettu takaisin sovitusti.
Eikä lainsäädännössä rajoiteta missään nuorten tai edes lasten kännykän tms. käyttöä. Ei kannata kokeilla ottaa esim.nuorelta kännykkää pois ja alkaa tutkia sen sisältöä ilman lupaa; siinä voi jo syyllistyä rikokseen. Nuorella on esim. oikeus viestintäsalaisuuteen, kuten ennen oli kirjesalaisuus.
Tsiisus, mikä kommentti.
Nämä ruutaika lässyttäjät on just niitä, jotka ei tajua että kehitys kehittyy. Teidän lumihiutaleiden on pakko pysyä mukana kehityksessä tai saattaa työelämä olla tulevaisuudessa hieman hankalaa. Muistakaa tämä pointti, seuraavan kerran ku ette anna NicoAmandalle älykännykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on parkki (hylly), johon ala-aste ikäset tuo älylaitteensa viimeistään klo 20. Yläaste ja lukio/amikset klo 22 ja täysi-ikäiset klo 00. Puhelimet, tabletit, läppärit, pelikojeet..
Laitteita ei oteta makkariin mukaan. Vekkarit on kullakin huolehtimassa herätyksestä. Kellään ei ole makkarissa myöskään telkkareita, eikä leluja.
Laitteet saa käyttöönsä aamusta. Iltapäivällä ja illalla on aikaa pitää yhteyksiä ja tehdä läksyt. Peli ja tuijotusaikaa saa viikonloppuisin ja lomilla.
Semmosta..... onneks en asu teillä
Niin mun uusi miesystäväki sano alkuun ja lähti kotiinsa ruutuja tuijottamaan. :D
Niin meilläkin nukutaan, vaikka mitään tollaisia ei ole. Ihan hyvät yöunet. Meillä osataan mennä nukkumaan, kun väsyttää.
Meillä nukuttiin hyvät yöunet, luettiin kirjoja, ulkoiltiin, pelattiin lautapelejä, tehtiin käsitöitä yms. Oltiin yhdessä.
Nyt pari vuotta myöhemmin m
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä on oikein fiksu äiti. Tämä kännykkäorjuus on mennyt aivan liian pitkälle ja tuhoaa ihmisen keskittymiskyvyn. Tässäkin tytär käyttää puhelinta lähinnä tietokin ja snapchatin selaamiseen. Eli juuri kaikusta haitallisimpiin koukuttaviin juttuihin, joista seuraa lopulta täysi keskittymiskyvyn puute.
Fiksu? Koska hänen tyttärensä roikkuu TikTokissa, pitäisi minun puhelimen käyttöäni lain voimalla rajoittaa (rouva puhuu tosiaan, että kaikissa laitteissa pitäisi olla rajoihin). Eikö tämä äiti voisi ihan itse kasvattaa lapsensa, ilman että puuttuu minun elämääni?
Miksiköhän jutussa ei päästetty ketään muuta kertomaan mielipidettään? Teineiltä eikä mieheltä kysytty mitään?
Meillä nukutaan oikein hyvin vaikka mitään rajoituksia ei ole. Kaikki osaa mennä nukkumaan , silloin kun väsyttää ja silloin, kun pitää aamulla herätä ajoissa. Itse en ede mene nukkumaan ennen puolta yötä vaikka pitäis herätä aikaisin. Olen illan virkku ja siihen ei älylaitteilla ole osaa eikä arpaa.
ikävintä Hesarin haastattelussa on, että se leimaa julkisesti erityisesti 13-vuotiaan tytön. Perheen lapset on tunnistettavissa jutusta, kun äiti esiintyy omalla nimellä, alue on mainittu, lapset ja näiden sukupuolet ja iät.
Minkä takia ???
oon sitä mieltä, että äippä pääsi kostaan tyttärelle julkisesti, kun tyttö ei ole totellut älytöntä kolmen tunnin rajaa.
Sanon vaan, että järki käteen. On olemassa sovellukisa , joilla voidaan rajoittaa lapsen ikätaosisesti , mitä sisältöä esim. voi katsoa tai pelata! Siihen ei tarvita koko kansan kyykyttämistä. Esimerkiksi juuri ruo Digiturva. Siellä pystyy tarkkaan rajata kellonajat, sekä sisällön mihin laitteella pääsee! Mutta jos on niin hemmetin kädetön, ettei aikuinen ihminen osaa mitään itse ja pitäs tehdä joku laki ja rajottaa kaikkia , niin se on jo sairasta. Muuttakoon Kiinaan! Siellä niitä rajotuksia riittää.