Kansaneläke katkaistaan EU-lta salaa
Hallitus ei aio mainita mitään EU:ssa kansaneläkkeen lakkauttamisesta EU:n alueella vaan se tehdään salaa eikä listata sosiaaliturva-asetuksen liitteisiin. Kansaneläke vain pokkana poistetaan päivityksen yhteydessä liitteistä. Myöhemmin vasta sitten ilmoitetaan, että kansaneläke onkin vähimmäisetuus. Näin on kirjattu lakiesitykseen. Siten turhat spekuloinnitkin siitä, onko kansaneläke ylipäätään laillisesti ja takautuvasti muutettavissa vähimmäisetuudeksi jää kokonaan EU-oikeudellisesti käsittelemättä ja listaamatta EU-käytäntöjen piiriin. Pitää varmaan sitten kansaneläkeläisten itse ilmoittaa asiasta EU-tasolle. Tällaisesta kierosta menettelystä saattaa koitua Suomelle sanktioita.
Lainaus lakitekstistä:
Vähimmäisetuutta koskevassa sosiaaliturva-asetuksen 58 artiklassa ei edellytetä sen soveltamisalaan kuuluvien etuuksien listaamista sosiaaliturva-asetuksen liitteisiin. Kansallisen lainsäädännön tarkastelun ja muutosten takia sosiaaliturva-asetuksen liitteiden seuraavan ajantasaistamisen yhteydessä liitemääräyksiä tulee päivittää siten, että kansaneläkettä koskevat erityissäännöt poistetaan liitteistä. Ehdotetun muutoksen voimaantultua Suomen tulee ilmoittaa Euroopan komissiolle vuosittain annettavassa ilmoituksessa, että kansaneläke on sosiaaliturva-asetuksen 58 artiklan mukainen vähimmäisetuus.
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_128+2024.aspx
Mitä mieltä olette menettelystä.
Kommentit (10010)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä ulkomailla lisätienestejä. Keskimääräinen ulkomaille maksettu kansaneläke on 200 euroa kuussa. Eli suurin osa kuitenkin työeläkettä. Siihen ei tarvitse paljon puuhailla, niin sen verran tienaa. Niin monessa matalapalkkamaassa muutkin eläkeläiset tekee, joiden saama maan minimieläke on puolet tai kolmasosa suomalaisten koko kansaneläkkeestä.
Tässä tein tietokonehommia sunnuntain ratoksi omaan yhden hengen firmaan viisi tuntia ja voin lähettää tästä 450 euron + alv laskun asiakkaalle. Tuosta voin maksaa itselleni palkkaa noin 400 euroa, joten se on jo tuplasti enemmän kuin se 200 euron keskimääräinen kansaneläke. Tsekkailee vain, mitä hommaa on mihin omat kyvyt riittää. Samalla pysyy mieli virkeänä ja tuntee itsensä tarpeelliseksi, niin tekee hyvää myös henkiselle puolelle.
En usko että minulta kukaan tarvii mitään etätöitä. Mahdat olla aika arvokas jos viidestä tunnista nostat tuollaisia liksoja ja sinulla on joku "high income skill", johon en todellakaan työkyvyttömänä pysty. Oman alan töihin olen työkyvytön. Fyysiset hommat ei pääsääntöisesti onnistu. Siinä sulle lisätöiden tekoa urpo joka laitat työkyvyttömille työntekoehdotuksia. Toki osa voi pystyä jonkinverran vuoroja tekemään, heitä tuo voi ehkä koskeakin. Sinne vain kilpailemaan työkyvyttömänä terveiden nuorten kanssa.
Joo ootapas kun pistän firman pystyyn. NOT.
Vierailija kirjoitti:
Menkää töihin! Lähes 200 sivua pelkkää p@skanjauhamista. Kukaan pummeista ei tiedä tuon taivaallista mistään lainsäädännöstä. Ja olen jo vuosikausia kertonut, että tukia tullaan vähentämään ja perusteita tiukentamaan. Ja ei siellä Espanjassa ole kuin pääsääntöisesti alkkiksia Aurinkorannikolla.
Sulta tulee pelkkää paskanjauhamista.
"Kukaan pummeista ei tiedä tuon taivaallista mistään lainsäädännöstä"
Ensinnäkin, vaikka olen työkyvytön en ole mikään pummi vaan olen ihmisarvoltani myös tärkeä ihminen, vaikka saankin Kelan tukena kansaneläkettä.
Toisekseen, perustuslakivaliokunnan professorit tietää ja osaamme ehkä etsiä vähän tietoakin, älä ala-arvioi meitä. Myös Kela näki ongelmia lainsäädännöllisesti tässä.
Vai että pelkkiä alkkiksia, ei sulla ole mitään käsitystä mistään. Tässä kunnossa en ole käyttänyt esim itse työkyvyttömänä alkoholia vuosiin koska olo on aivan hirveä mikä siitä tulee.
Mille kaikille tahoille kansaneläkkeen katkaisusta on kerrottu etukäteen. Minulle jäi pankissa tunne, että tietävätkö nuo jotain, mitä minä en tiedä, kunnes minulta suomalaisena eläkeläisenä pyydettiin yllättäin lainaneuvotteluissa täydellinen työhistoria. Tämä selittäisi tuon vimmatun kiireen ja pakko saada läpi EU:asetuksista piittaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Mille kaikille tahoille kansaneläkkeen katkaisusta on kerrottu etukäteen. Minulle jäi pankissa tunne, että tietävätkö nuo jotain, mitä minä en tiedä, kunnes minulta suomalaisena eläkeläisenä pyydettiin yllättäin lainaneuvotteluissa täydellinen työhistoria. Tämä selittäisi tuon vimmatun kiireen ja pakko saada läpi EU:asetuksista piittaamatta.
Jeps. 600 000 KANSANELÄKELÄISTÄ. HERÄTKÄÄ, NYT. TEILLE ON LUVASSA VAIN HEIKENNYKSIÄ MYÖS SUOMESSA ELLETTE HERÄÄ. TÄSSÄ ESIMERKKI SIITÄ.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä ulkomailla lisätienestejä. Keskimääräinen ulkomaille maksettu kansaneläke on 200 euroa kuussa. Eli suurin osa kuitenkin työeläkettä. Siihen ei tarvitse paljon puuhailla, niin sen verran tienaa. Niin monessa matalapalkkamaassa muutkin eläkeläiset tekee, joiden saama maan minimieläke on puolet tai kolmasosa suomalaisten koko kansaneläkkeestä.
Tässä tein tietokonehommia sunnuntain ratoksi omaan yhden hengen firmaan viisi tuntia ja voin lähettää tästä 450 euron + alv laskun asiakkaalle. Tuosta voin maksaa itselleni palkkaa noin 400 euroa, joten se on jo tuplasti enemmän kuin se 200 euron keskimääräinen kansaneläke. Tsekkailee vain, mitä hommaa on mihin omat kyvyt riittää. Samalla pysyy mieli virkeänä ja tuntee itsensä tarpeelliseksi, niin tekee hyvää myös henkiselle puolelle.
Minä tässä terveenä teen töitä 450 euroa päivältä ja tulen kertomaan vanhuksille ja työkyvyttömille miten hekin voisivat vain tehdä töitä. Ootapas kun se Sirkka 85 v laittaa IT-alan firman pystyyn. Ja työkyvytön yhtäkkiä menee töihin.Menkää jo kotiinne persut, olette yhteiskunnan syöpä.
Minä ainakin tienaan sen 300 kansaneläkettä ja en lähde Suomesta mihinkään. Olen täällä kuin tatti nostamassa kaikki tuet mihin olen oikeutettu ihan vaan vittumaisena riesana työkyvyttömiä vihaaville arjalais - persuille vielä enemmän mihin olisin ulkomailla oikeutettu. Pitää varmaan lähteä sinne 6 kk matkallekin pakaten koko asuntoni 6 kk jonnekin heikompikuntoisena ja muistaa lähettää persulle postikortti rannalta. :P (oikeasti en ole lähtenyt lähiötä pitemmälle vuosiin, mutta haaveissa elää vielä lähteä täältä pois jossain vaiheessa kuten terveenä haaveilin. Mutta lopetan haaveilun, mitä moisilla hommilla tekee, se on jo menneen talvia ollut pitkään). T: Marttyyri, loinen ja mitä lie.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkää töihin! Lähes 200 sivua pelkkää p@skanjauhamista. Kukaan pummeista ei tiedä tuon taivaallista mistään lainsäädännöstä. Ja olen jo vuosikausia kertonut, että tukia tullaan vähentämään ja perusteita tiukentamaan. Ja ei siellä Espanjassa ole kuin pääsääntöisesti alkkiksia Aurinkorannikolla.
Jep, näin juuri. Valtiolla ei ole enää mitään hyväntekeväisyyskassaa Espanjaan lähetettäväksi. Ja PS: eläkeläiset, olisitte miettineet tätä ENNEN KUIN otitte exitit ja kansaneläkkeen.
Eipä oo ei. Tiesitkö esim että kuntoutuksen hinta on 3500 e vuosi ellei jollain enemmänkin. Jotkut nostelee niitäkin Suomessa. <3 Asumistuet päälle ja muut tuet niin kyllä säästöä tulee. Kyllähän se nyt vain kannattaa esim jonkun sairaan ja kipeän isommat lääkärikulut maksaa täällä Suomen puolella palmukateuden vuoksi. Siitähän tässä suurimmilta osin on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeps. 600 000 KANSANELÄKELÄISTÄ. HERÄTKÄÄ, NYT. TEILLE ON LUVASSA VAIN HEIKENNYKSIÄ MYÖS SUOMESSA ELLETTE HERÄÄ. TÄSSÄ ESIMERKKI SIITÄ.
Onko kumppanimaiden rahalaitoksille annettu ennenaikaista ennakkotietoa. Sitä se teettää kun on kokematon valtionvatainministeri. Minulla on kansainvälisen pankin laskelmat mitä oli tarjottu ja miten yhtäkkiä kääntyi kelkka. Laitan aivan varmasti valitukseen. Meni hyvä, sovittu diili sivu suun. Työhistoria, ennen kuulumatonta.
Mikäs salaseura näin rikollisia puuhia tekee?
Vierailija kirjoitti:
Mikäs salaseura näin rikollisia puuhia tekee?
Enemmänkin täällä on koko ketjun otsikossa jo maalailtu ja kehitelty ihmeellinen salaliitto, että Suomi säätäisi lakia jotenkin EU:lta salaa. No, ei säädä. Ihmeellistä salaliittosälää koko ketju täynnä, niin kuin paljon viestejä, että hallituksen ministerit keskustelisi tässä ketjussa tai joku heidän palkkaamansa henkilö.
Lausunto.Kela
Mia Helle, Yksikön päällikkö
*** Kelan on etuuksia toimeenpantaessa noudatettava sekä kansallisen lain että EU-lainsäädännön säännöksiä. Kelan käsityksen mukaan voimassa olevia liitemääräyksiä olisi sovellettava, kunnes niitä koskeva muutos on hyväksytty.
Kelan tiedossa ei ole tuomioistuinratkaisuja tai oikeuskirjallisuutta, joiden mukaan voimassa olevia liitemääräyksiä ei tarvitsisi noudattaa.
Hallituksen esityksessä todetaan, että lainmuutoksen jälkeen Suomi ilmoittaa kansaneläkkeen EU-asetuksen mukaiseksi vähimmäiseläkkeeksi ja että kansaneläkettä koskevat liitemääräykset tulee kumota liitteitä seuraavan kerran ajantasais- tettaessa. Käytännössä liitteiden ajantasaistaminen voi viedä useita vuosia ja Suomen ilmoitus vuoden 2025 tilanteen
osalta tultaneen antamaan vuoden 2026 puolella. Näin ollen toimeenpanoa koskevan epävarmuuden voidaan olettaa kestävän melko pitkään. ***
Vierailija kirjoitti:
Jos ikinä pääsen tuohon kuntoon tekisin noin. Ongelma on vain siihen kuntoon pääseminen. Suomessa on myös hyvin paljon työttömyyttä tällä hetkellä joten kuvittelisin että joku toinen terveempi saattaisi olla toivotumpi tapaus työmarkkinoilla kuin vuosia työkyvytön.
T: Työkyvytön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kumppanimaiden rahalaitoksille annettu ennenaikaista ennakkotietoa. Sitä se teettää kun on kokematon valtionvatainministeri. Minulla on kansainvälisen pankin laskelmat mitä oli tarjottu ja miten yhtäkkiä kääntyi kelkka. Laitan aivan varmasti valitukseen. Meni hyvä, sovittu diili sivu suun. Työhistoria, enn
Noi hölösuut on varmaan pilanneet jonkun suomalaisen pienyrityksenkin diilin ulkomailla, ne on yrittäjävetoisia. Ties vaikka jonkun isonkin yrityksen kuviot. Voi hyvänen aika sentään.
Tuomas Ojanen, Lausunto
***Kansaneläkelaitos katsoi
lausunnossaan, että sosiaaliturva- asetuksen ja kansallisen lain välille jää ristiriita, jos kansaneläkelakia muutetaan ilman, että myös sosiaaliturva-asetuksen liitteet saatetaan vastaamaan kansaneläkkeen muutettua luokittelua. Nähdäkseni nämä lakiehdotuksen EU-oikeudenmukaisuutta kyseenalaistavat näkökohdat ovat edelleen perusteltuja. ***
Vierailija kirjoitti:
Tuomas Ojanen, Lausunto
***Kansaneläkelaitos katsoi
lausunnossaan, että sosiaaliturva- asetuksen ja kansallisen lain välille jää ristiriita, jos kansaneläkelakia muutetaan ilman, että myös sosiaaliturva-asetuksen liitteet saatetaan vastaamaan kansaneläkkeen muutettua luokittelua. Nähdäkseni nämä lakiehdotuksen EU-oikeudenmukaisuutta kyseenalaistavat näkökohdat ovat edelleen perusteltuja. ***
Euroopan Unioni on määritellyt Kansaneläkelaitoksen kaltaisille toimijoille erilaisia velvollisuuksia, joita kunkin maan laitosten tulee työssään noudattaa. Herääkin kysymys, voiko kansallinen hallinto ylipäätään puuttua tai estää Kelaa toimimasta EU-asetusten mukaan rajat ylittävissä asioissa. Ei kyllä voi. Kansaneläke on maksettava kuten liitteissä sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ikinä pääsen tuohon kuntoon tekisin noin. Ongelma on vain siihen kuntoon pääseminen. Suomessa on myös hyvin paljon työttömyyttä tällä hetkellä joten kuvittelisin että joku toinen terveempi saattaisi olla toivotumpi tapaus työmarkkinoilla kuin vuosia työkyvytön.
Eihän tässä Suomesta puhuta, vaan siellä ulkomailla kansaneläkeläisten töiden tekemisestä. Ei kansaneläkette Suomessa asuville olla lopettamassa.
Mitä nämä kansaneläkkeen katkaisun kannattajat oikein kuvittelevat olevansa kun tulevat neuvomaan entisiä yrittäjiä ja maanviljelijöitä kuinka tulla toimeen ja työskennellä asuinmaassaan. Innovaatioita Itä-Suomen Teboilin baarista, siis apua. Onko nämä tosissaan.
AlaP👎
*** Tässä tein tietokonehommia sunnuntain ratoksi omaan yhden hengen firmaan viisi tuntia ja voin lähettää tästä 450 euron + alv laskun asiakkaalle. Tuosta voin maksaa itselleni palkkaa noin 400 euroa, joten se on jo tuplasti enemmän kuin se 200 euron keskimääräinen kansaneläke. Tsekkailee vain, mitä hommaa on mihin omat kyvyt riittää. Samalla pysyy mieli virkeänä ja tuntee itsensä tarpeelliseksi, niin tekee hyvää myös henkiselle puolelle.***
Laskuttaa ketä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä nämä kansaneläkkeen katkaisun kannattajat oikein kuvittelevat olevansa kun tulevat neuvomaan entisiä yrittäjiä ja maanviljelijöitä kuinka tulla toimeen ja työskennellä asuinmaassaan. Innovaatioita Itä-Suomen Teboilin baarista, siis apua. Onko nämä tosissaan.
Veronmaksajia. Punikki pysykööt kotimaassa jos valtion almuja tarvitsee. Omalla rahalla menkööt minne vain.