Kansaneläke katkaistaan EU-lta salaa
Hallitus ei aio mainita mitään EU:ssa kansaneläkkeen lakkauttamisesta EU:n alueella vaan se tehdään salaa eikä listata sosiaaliturva-asetuksen liitteisiin. Kansaneläke vain pokkana poistetaan päivityksen yhteydessä liitteistä. Myöhemmin vasta sitten ilmoitetaan, että kansaneläke onkin vähimmäisetuus. Näin on kirjattu lakiesitykseen. Siten turhat spekuloinnitkin siitä, onko kansaneläke ylipäätään laillisesti ja takautuvasti muutettavissa vähimmäisetuudeksi jää kokonaan EU-oikeudellisesti käsittelemättä ja listaamatta EU-käytäntöjen piiriin. Pitää varmaan sitten kansaneläkeläisten itse ilmoittaa asiasta EU-tasolle. Tällaisesta kierosta menettelystä saattaa koitua Suomelle sanktioita.
Lainaus lakitekstistä:
Vähimmäisetuutta koskevassa sosiaaliturva-asetuksen 58 artiklassa ei edellytetä sen soveltamisalaan kuuluvien etuuksien listaamista sosiaaliturva-asetuksen liitteisiin. Kansallisen lainsäädännön tarkastelun ja muutosten takia sosiaaliturva-asetuksen liitteiden seuraavan ajantasaistamisen yhteydessä liitemääräyksiä tulee päivittää siten, että kansaneläkettä koskevat erityissäännöt poistetaan liitteistä. Ehdotetun muutoksen voimaantultua Suomen tulee ilmoittaa Euroopan komissiolle vuosittain annettavassa ilmoituksessa, että kansaneläke on sosiaaliturva-asetuksen 58 artiklan mukainen vähimmäisetuus.
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_128+2024.aspx
Mitä mieltä olette menettelystä.
Kommentit (9304)
Vierailija kirjoitti:
Kansanedustajat ihmettelivät eduskunnassa, miksi ei ollut aikaa heidän pyytämään lausuntoon edes kirjallisesti. Siksi kun katkaisu on jo pantu täytäntöön. Verottaja on jo marraskuussa lähettänyt EU:alueelle veropäätöksiä, joissa kansaneläke maksetaan vain tammikuussa, työeläke koko vuoden. Päätökset on päivätty marraskuulle. Nämä ovat kullan arvoisia EU:ssa vaikka laki menisikin läpi.
Samalla tyylillä muutkin päätökset runnottu läpi tällä hallituskaudella. Valittakaa vain eteenpäin asiasta täytyy seurata miten asia etenee ja valittaa myös itseä koskevista päätöksistä. Potista ei ole jaettavaksi kaikille joten katsotaan joutuvatko eläkeläiset vai lapset säästöjen kohteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla asuvilla ei ole käsitystä mitä Suomessa on meneillään. Tämä maa on luhistumassa.
Ei ole, valehtelet ja koetat manipuloida. Ne ulkomailla asuvien kansaneläkkeet ovat keskimäärin luokkaa 200 e/kk. Niiden lakkauttamiseen kukaan ei kuole. Ja Suomeen palattuahan ne maksetaan normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset riehuvat vauva lehden palstalla. Kyllä on pokkaa mutta niinhän sitä Suomessa heillä on. Viedään kaikki pois seuraavilta sukupolvilta. Kansaneläkettä einole ansaittu työtä tekemällä se maksetaan nyt työtä tekevien veroilla jolle on muutakin käyttöä kuin eläkeläisten pohjaton suu!
Kyllä hallituksellakin on pokkaa palkata joku herjaaja. Jäljet selvästikin johtaa pääkallopaikalle.
Aikooko AlaP 👎 osallistua 612 kulkueeseen, teikäläisiä on siellä muitakin. Muista raportoida. Ja sinne Itä-siipeen myös, että tietävät teidän olleen kilttejä ja täyttäneet käskyt. Kili kili rahoja kilisee..
Olet kyllä ihan seko! Minä olen ihan tavismamma Helsingistä joita ottaa päähän eläkeläisten erikoisedut. Mm asumistukea ei eläkeläisiltä leikata toisin
No minulla nousi veroprosentti 30:een, joten maksan kyllä veroja sinunkin puolestsi vielä eläkkeelläkin. Asumistukea en ole koskaan saanut, joten ei sitä voi leikata. - Eläkkeellä
Vierailija kirjoitti:
Kansaneläke ei ole eläke sanan varsinaisessa merkityksessä, se ei siis ole eläkettä Suomessa tehdystä työstä, se ei ole työeläke.
Miksi siis pitäisi maksaa ulkomaille ihmisille rahaa, jotka eivät ole edes Suomessa töitä tehneet?
Työeläke on sosiaaliturvaa etenkin siltä osin kun muut sen maksaa koska et tosiaankaan ole maksanut koko työeläkettäsi, etenkään isoja eläkkeitä.
Leikataanhan ylimenevä osa pois ulkomaan maksuista? Tuut takasin junalla sitten, zuguzugu. Hittoako sun työeläkkeitä maksetaan muiden työläisten ja sijoitusten toimesta
Pienipalkkaisemmalla mummelilla joka on tehnyt työuransa kansaneläkkeestä kompensoidaan eläkkeen pienuutta.
Kumpaakin maksaa myös joku muu
Vierailija kirjoitti:
Miksi eläkeläiset kuvittelevat ettei mikään muutos tai säästö koske heitä?
Siksi kun EU-alueella muutoksen pitää koskea kaikkia eikä vain niitä jotka asuvat eri seudulla. Haluaako joku suomalainen olla huonommassa asemassa kuin muut EU-kansalaiset. Enpä usko. Jos haluaa, niin teillä on mieleisenne haloitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansanedustajat ihmettelivät eduskunnassa, miksi ei ollut aikaa heidän pyytämään lausuntoon edes kirjallisesti. Siksi kun katkaisu on jo pantu täytäntöön. Verottaja on jo marraskuussa lähettänyt EU:alueelle veropäätöksiä, joissa kansaneläke maksetaan vain tammikuussa, työeläke koko vuoden. Päätökset on päivätty marraskuulle. Nämä ovat kullan arvoisia EU:ssa vaikka laki menisikin läpi.
Samalla tyylillä muutkin päätökset runnottu läpi tällä hallituskaudella. Valittakaa vain eteenpäin asiasta täytyy seurata miten asia etenee ja valittaa myös itseä koskevista päätöksistä. Potista ei ole jaettavaksi kaikille joten katsotaan joutuvatko eläkeläiset vai lapset säästöjen kohteeksi.
Miksi lapset vastaan mummojen kansaneläkkeet, miksei lapset vastaan herrojen ökyeläkkeet. Ai niin, palkansaaja haluaa maksaa palkastaan pakollisena mielummin kuin veroista kulutuksensa valinnanvapauden ohjaamana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla asuvilla ei ole käsitystä mitä Suomessa on meneillään. Tämä maa on luhistumassa.
Ei ole, valehtelet ja koetat manipuloida. Ne ulkomailla asuvien kansaneläkkeet ovat keskimäärin luokkaa 200 e/kk. Niiden lakkauttamiseen kukaan ei kuole. Ja Suomeen palattuahan ne maksetaan normaalisti.
Tyypillistä sosialistin tasapäistämisajattelua, keskimäärin ei merkitse mitään yksilötason oikeuksia mitattaessa. Ehkä yksi syy Suomen tilanteeseen on tuo kaikkialle, jopa lainvalmisteluun yksilön kustannuksella yltävä usko kollektiivisen keskiarvon merkitykseen. Siellä on ihmisiä, jotka menettävät yli 600 ja ihmisiä, jotka menettävät koko eläketurvansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset riehuvat vauva lehden palstalla. Kyllä on pokkaa mutta niinhän sitä Suomessa heillä on. Viedään kaikki pois seuraavilta sukupolvilta. Kansaneläkettä einole ansaittu työtä tekemällä se maksetaan nyt työtä tekevien veroilla jolle on muutakin käyttöä kuin eläkeläisten pohjaton suu!
Kyllä hallituksellakin on pokkaa palkata joku herjaaja. Jäljet selvästikin johtaa pääkallopaikalle.
Aikooko AlaP 👎 osallistua 612 kulkueeseen, teikäläisiä on siellä muitakin. Muista raportoida. Ja sinne Itä-siipeen myös, että tietävät teidän olleen kilttejä ja täyttäneet käskyt. Kili kili rahoja kilisee..
Olet kyllä ihan seko! Minä olen ihan tavismamma Helsingistä joita ottaa päähän eläkeläisten erikoisedut. Mm asumistukea ei eläkeläisiltä leikata toisin
Tiedätkö miksi eläkkeensaajan asumistukeen ei kosketa? Saattanet huomata että sitä saa usein sairaat tai vanhat ja jotkut myös jolla on erityistarpeet asumiseen esim terveydentilan vuiksi. Sipilän hallituksen aikana sen leikkuuta mietittiin mutta todettiin että toimeentulotukimenot kasvaisi ja itsenäisen elämän edellytykset heikkenisi ts maton alle, ja maton alta pullahtaa pölyt ulos. Siitä luovuttiin.
Itse olen eläkeläinen ja saan 0 euroa asumistukea koska asun kumppanin kanssa joka käy töissä maksaen puolet kuluista. Kulutin viime kuussa yli puolet mitä saisin eläkkeensaajan asumistukea lääkäri- ja lääkelaskuihin mitä monet tuolla etuudella kompensoi, paitsi etten edes saa sitä. Melkoista luksuselämää eletään, eh?? En ole saanut asumistukea juuri koskaan paitsi opiskelijana.
Teidän kaltaisenne yh:t on syöpää. Olen ollut puolellanne mutta pistää kyllä mietityttämään esim sinä miksi sun puolella olla enempää?
Miksi hankit lapsia? Itselläni ei olisi niihin varaa eikä kuntoa. Niin ne päätökset elämässä näkyy sitten kerta kun tässä kaikki on niin omasta suunnittelusta ja toteutuksesta kiinni.
Ei ole minun eikä ole muiden eläkeläisten vika että teiltä leikataan. Ehkä ikärakenteen eniten. Luulis töitä riittävän kun vanhuksiakin löytyy.
T. Sairaseläkkeellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kyllä ihan seko! Minä olen ihan tavismamma Helsingistä joita ottaa päähän eläkeläisten erikoisedu
Kiitos kauniista sanoistani menen kohta iltavuoroon hymyillen ja kerron terveisesi lapsilleni. Heille tulee hyvä mieli kun äitiä kutsutaan syöpäläiseksi. Toivottavasti sinun lapsesi kuulevat samat kauniit sanat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kyllä ihan seko! Minä olen ihan tavismamma Helsingistä joita ottaa päähän eläkeläisten erikoisedu
Vaikutat todella katkeralta ihmiseltä. Muuta vaikka Espanjaan? kyllä me maksetaan!
Toivottavasti kaikki sairaseläkkeet otetaan uuteen tarkasteluun, juuri oli uutinen että nyt ei eläkkeelle enää helposti pääse. Kohtuullista olisi tarkastella myös jo myönnettyjä eläkkeitä. Moni pystyy jotain työtä tekemään vaikka suoramarkkinointia kotoaan tms jos ei muuta.
Laiskottelun aika on ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kyllä ihan seko! Minä olen ihan tavismamma Helsingi
Ai nyt marttyyriksi alat sädekehä päänpäällä kun ensin haluat roudata vanhukset lyhyellä varoajalla Suomeen ties missä kunnossa osa, tätä puuhataan sellaisella tahdilla että inhimillisyys kaukana ja katkerana syytät pienellä eläketuloilla eläviä siitä että sun asumistukea on leikattu.
Kyllä,tuollainen käytös on juuri syöpää. Alkaa nyt omista leikkauksista katkeroitumaan ja syyttelemään pienituloisimpia vanhuksia jotka ei saa edes sitä hiivatin asumistukeansa ulkomaille. Milloin ne on täällä punikkeja ja milloin niitä roudataan kenenkin mielikuvituksessa ihan minne vain kenen mieli tekee kuin ne olisi esineitä.
Ja vielä pitää vapaa liikkuvuus heiltä kitkeä vaikka väkisin vaikka ei säästettäisi pennin jeniä.
Jos kerran pitää valinnoista syytellä niin yhtähyvin sulle voisi sanoa että no miksi hankit lapsia? Se vaikuttaa tulotasoon. Miksi minä ajauduin työkyvyttömyyseläkkelle ja en vaikka ollut ottanut hemmetinmoista jotain vakuutusta josta olisin saanut isot liksat tapaturman tullessa ja miksi en tehnyt sitä ja miksi en tehnyt tätä.. Siksi koska ihmisiä ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kaikki sairaseläkkeet otetaan uuteen tarkasteluun, juuri oli uutinen että nyt ei eläkkeelle enää helposti pääse. Kohtuullista olisi tarkastella myös jo myönnettyjä eläkkeitä. Moni pystyy jotain työtä tekemään vaikka suoramarkkinointia kotoaan tms jos ei muuta.
Oliko sulle uusi uutinen se että jotkut työkyvyttömätkin käy töissä joko osatyökyvyttömyyseläkkeellä tai työkyvyttömyyseläkkeellä vähäsen voimiensa mukaan kun siinä voi vähän tienata? Ongelma on monilla voimien vaihtelu, esim ystävällä MS ja toisinaan terveys heikkenee, toisinaan voi tehdä vähän, toisinaan ei ollenkaan. Yksi kaveri käy osatyökyvyttömyyseläkkeellä töissä joka oli kokopäivätöissä kokoajan sairaalassa ja työkyky katkesi.
Viesti Eduskunnasta:
" Tänään hävisimme eduskuntasalissa äänestyksen, jossa laki olisi viety suuren valiokunnan arvioitavaksi nimenomaan eu- säännösten näkökulmasta.
Ikävä kyllä hallitus vie lain läpi enemmistöllään."
Vierailija kirjoitti:
Ei huolta itse olen tarkastelussa kokoajan kun visiteeraan lääkärillä aina silloin tällöin. Yhtä työkyvytön olen kuin viimeksikin.
Sinne eläkkeelle ei kultapieni helpolla päästä, itsellä se oli semmonen useamman vuoden juttu. Ravasin useammalla lääkärillä ja sitten lopettivat määräaikaisketjutuksen kun kunto ei vain noussut. Kävin läpi toimintaterapeutit sun muut.
Jos lääkäri toteaa että olen työkyvytön niin olen työkyvytön
Vierailija kirjoitti:
Viesti Eduskunnasta:
" Tänään hävisimme eduskuntasalissa äänestyksen, jossa laki olisi viety suuren valiokunnan arvioitavaksi nimenomaan eu- säännösten näkökulmasta.
No EU-tuomioistuin tarkasteluineen kutsuu sitten heitä👍 ihan periaatteesta se viedään sinne kävi miten kävi. Paljon on mustaa valkoisella jo perustuslakivaliokunnasta alkaen
Tyhmimpiä on persut jotka netissä mesoaa kuinka eläkkeitä maksetaan somaliaan. 😂 Ja kuulemma ihan EU on määrännyt eläkkeet lopetettavaksi.
Newsflash for you:.
Eu ei ole määrännyt mitään kansaneläkkeen lopettamista kuten ei ole pakottanut Suomea asettamaan eläkekattoa monien muiden EU-maiden tavoin.
Kela eikä perustuslakivaliokunnan lausunnon antanut valtiosääntöoikeuden professorikaan tiedä onko hallituksen päätös EU-lain kanssa sopusoinnussa vai asettaako Suomi EU-lain kanssa ristiriidassa olevaa lakia tässä. Jos se on EU-asetus menee etusijalle kansalliseen lakiin eli Suomen lakiin verrattuna ja viimekädessä tämän ratkaisee EU tuomioistuin jos tämä sinne viedään. Kansaneläke on ollut eläke-etuus EU:n sosiaaliturva-asetuksessa ja sen ei katsota muuttuvan vaikka sen status halutaan muuttuvan vähimmäistueksi. Tässä voi olla ongelma.
EU tasolla tämä tarkastelu ja sosiaaliturva-asetus suojaa ihmisten perusoikeuksia (perustuslailliset oikeudet esim oikeus valita asuinpaikkansa) koska se suojaa ihmisiä hallituksien äkillisiltä mielivaltaisilta päätöksiltä kun päätökset voidaan tarkastella myös EU-tasolla. Eu on monesti ottanut kantaa mm vammaisten vapaan liikkuvuuden edistämiseen ynnä muuhun eli kukaan ei EU:ssa ole kieltänyt tämäntyyppisen sosiaaliturvan maksua mtös muihin EU-maihin koska kyseessä ei ole vain vahvimman unioni millaista oikeisto tuntuu ajavan
Somaliaan ei ole maksettu kansaneläkkeitä koska niitä maksetaan sosiaaliturvasopimusmaihin mm Australia, Usa, Israel ja Eurooppaan. Takuueläkettä jota saa jos ei ole tyyliin yhtään työhistoriaa tai kansaneläke jää vajaaksi työeläkkeen kanssa että saisi minimitulot, ei makseta ulkomaille.
Tässä ei potkaista heidän vihaamaa ulkkista vaan jopa Ruotsissa asuvia sotaveteraaneja, pienituloisilla aloilla olleita naisia ja kotiäitejä jotka monet on impivaaralaista alkuperää olleet rakentamassa Suomea sodan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Viesti Eduskunnasta:
Hallituksella on täysin ignorantti ja ylimielinen suhtautuminen EU asetuksiin ja lakeihin, vanhusten hyvinvointiin (pikatahdilla toimiminen), lainsäädäntöprosessiin jossa veroviranomainen on valjastettu tekemään muutoksia jo nyt tässä vaiheessa, perustuslakivaliokunnan valtiosääntöoikeuden professorien lausuntoihin, Kelan toiveisiin, vaikutusarviointeihin. Aivan täysin ylimielinen.
Yleistuki poltattaa. Se poltattaa niin paljon että parit vanhukset heittäkööt stressistä veivinsä.