Kansaneläke katkaistaan EU-lta salaa
Hallitus ei aio mainita mitään EU:ssa kansaneläkkeen lakkauttamisesta EU:n alueella vaan se tehdään salaa eikä listata sosiaaliturva-asetuksen liitteisiin. Kansaneläke vain pokkana poistetaan päivityksen yhteydessä liitteistä. Myöhemmin vasta sitten ilmoitetaan, että kansaneläke onkin vähimmäisetuus. Näin on kirjattu lakiesitykseen. Siten turhat spekuloinnitkin siitä, onko kansaneläke ylipäätään laillisesti ja takautuvasti muutettavissa vähimmäisetuudeksi jää kokonaan EU-oikeudellisesti käsittelemättä ja listaamatta EU-käytäntöjen piiriin. Pitää varmaan sitten kansaneläkeläisten itse ilmoittaa asiasta EU-tasolle. Tällaisesta kierosta menettelystä saattaa koitua Suomelle sanktioita.
Lainaus lakitekstistä:
Vähimmäisetuutta koskevassa sosiaaliturva-asetuksen 58 artiklassa ei edellytetä sen soveltamisalaan kuuluvien etuuksien listaamista sosiaaliturva-asetuksen liitteisiin. Kansallisen lainsäädännön tarkastelun ja muutosten takia sosiaaliturva-asetuksen liitteiden seuraavan ajantasaistamisen yhteydessä liitemääräyksiä tulee päivittää siten, että kansaneläkettä koskevat erityissäännöt poistetaan liitteistä. Ehdotetun muutoksen voimaantultua Suomen tulee ilmoittaa Euroopan komissiolle vuosittain annettavassa ilmoituksessa, että kansaneläke on sosiaaliturva-asetuksen 58 artiklan mukainen vähimmäisetuus.
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_128+2024.aspx
Mitä mieltä olette menettelystä.
Kommentit (9307)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on ehkä 2-3 kirjoittajaa, jotka saman sisältöisiä viestejä kirjoittaa toinen toisen perään. Ei teillä ole mitään todisteita, että tätä tehtäisiin EU:lta pimittäen. Ihan normaali lakivalmistelu kyseessä on. Jokainen voisi miettiä paljonko olette Suomelle elinikänänne veroja maksaneet, nyt sitten hirveä poru, kun asutte ulkomailla ja haluaisitte että Suomi maksaisi teille lisää. Sillä nykyisellä asuinmaallanne on sosiaaliturva, hakekaa sieltä toimeentulo!
En ymmärrä, miksi moderaattorit eivät poista tätä spämmiketjua. Varmaan mitään moderaattoreita ei ole, ja mitä pidempi jokin aloitus on, sitä enemmän tarvitaan valituksia automaattipoistoon.
Niin mitäpä sitä mistään EU:n Vammaisstrategioista kirjoittamaan. Pyh. Pitää päästä vaan haukkumaan muita kommareiksi ja haukkumaan julkkiksia kilpaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen työkyvytön ja en tiedä kuntoudunko enää. Enkä tiedä haittaako se edes tällaisessa maassa jossa minulle on osoitettu ihmisarvoni puute niin alleviivaten terveyteni pettämisen takia. Olin töissä ja opiskelinkin. Kadun jokaista hetkeä jolloin ikinä vedin terveyteni äärirajoilla tämän yhteiskunnan vuoksi. Estäkää sitten minua menemästä minnekään, viettämästä aikaa kumppanini kanssa joka menee ja tuhotkaa lukuisten ihmisten elämä ulkomailla koska he on esim sairaita tai muuten vähäosaisia. Toivottavasti persuilla ja kokkareilla on sentän parempi mieli. Tukien maksu ulkomaille jatkuu kun ne on vain oikeanlaisia ihmisiä tälle yhteiskunnalle.
Eikö tällä "kumppanilla" ole mitään velvollisuuksia sinua kohtaan? Sinä, sairas ihminen, vain yrität pysyä sen kumppanin perässä, kun se rymyää pitkin maailmaa. Ei kuulosta kauhean mukavalta suhteelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela on lähettänyt kirjeen EU-alueella asuville kansaneläkettä saaville vanhuksille ja sairaille, että heidän kansaneläke saattaa katketa kahden kuukauden päästä. Jotkut kuulevat tästä ensimmäistä kertaa. Toivottavasti kukaan ei saa sydänhalvausta. Kuinka moni nuorempikaan ehtii hommata itsensä toiseen maahan asumaan kahdessa kuukaudessa kansaneläkebudjetilla.
Kohderyhmä huomioon ottaen on tapahtunut hengen ja terveyden vaarantava rikos, tekijänä kela.
Niin, multakin perittiin opintotukea takaisin ja kun sain siitä ilmoituksen, niin verenpaine nousi rutkasti! Kela on vastuussa!
Ihan yhtälailla työkyvyttömiltä voidaan periä etuuksia takaisin jos ne käy liikaa töissä yli työkyvyttömyysrajan. Mutta usein niiltä ei peritä kun ne on niin työkyvyttömiä. Vertauksesi nyt vähän ontuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen työkyvytön ja en tiedä kuntoudunko enää. Enkä tiedä haittaako se edes tällaisessa maassa jossa minulle on osoitettu ihmisarvoni puute niin alleviivaten terveyteni pettämisen takia. Olin töissä ja opiskelinkin. Kadun jokaista hetkeä jolloin ikinä vedin terveyteni äärirajoilla tämän yhteiskunnan vuoksi. Estäkää sitten minua menemästä minnekään, viettämästä aikaa kumppanini kanssa joka menee ja tuhotkaa lukuisten ihmisten elämä ulkomailla koska he on esim sairaita tai muuten vähäosaisia. Toivottavasti persuilla ja kokkareilla on sentän parempi mieli. Tukien maksu ulkomaille jatkuu kun ne on vain oikeanlaisia ihmisiä tälle yhteiskunnalle.
Eikö tällä "kumppanilla" ole mitään velvollisuuksia sinua kohtaan? Sinä, sairas ihminen, vain yrität pysyä sen kumppanin perässä, kun se rymyää pitkin maailmaa. Ei kuulosta kauhean mukavalta suhteelta.&n
No maalaa toki asia sitten niin. Minä taas maalaan sen niin että minä en halua olla kenenkään elätettävänä sairauteni vuoksi tai siinä suhteessa riippakivenä. Säilyttää tietyn ihmisarvon.
Viittaat siis että EU:ssa ei ole työläisille vapaa liikkuvuus ja moraalisesti EU:ssa työläinen on velvoitettu olemaan Suomessa jos kumppani on esim vammainen? Tuo on aika mielenkiintoinen näkökulma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela on lähettänyt kirjeen EU-alueella asuville kansaneläkettä saaville vanhuksille ja sairaille, että heidän kansaneläke saattaa katketa kahden kuukauden päästä. Jotkut kuulevat tästä ensimmäistä kertaa. Toivottavasti kukaan ei saa sydänhalvausta. Kuinka moni nuorempikaan ehtii hommata itsensä toiseen maahan asumaan kahdessa kuukaudessa kansaneläkebudjetilla.
Kohderyhmä huomioon ottaen on tapahtunut hengen ja terveyden vaarantava rikos, tekijänä kela.
Niin, multakin perittiin opintotukea takaisin ja kun sain siitä ilmoituksen, niin verenpaine nousi rutkasti! Kela on vastuussa!
Ihan yhtälailla työkyvyttömiltä voidaan periä etuuksia takaisin jos ne käy liikaa töissä yli työkyvyttömyysraj
Työkyvytönkin voi tarkoittaa monenlaista.
Osatyökyvyttömyyseläkeläistä joka tekee töitä eläkkeen päälle osa-aikaisesti
Työkyvyttömyyseläkeläistä joka tekee töitä esim muutaman vuoron joskus
Työkyvyttömyyseläkeläistä joka ei tee mitään sairautensa vuoksi
Työkyvytönkin kansaneläkettä nostava ihminen voi olla osallistuva ihminen, opiskella, jne. Omien voimiensa rajoissa.
Se ero on että hän tekee sen sairautensa puitteissa eikä aina välttämättä samalla teholla pysty osallistumaan. Tätä vaihtelevuutta kompensoi esim kansaneläke.
Vierailija kirjoitti:
Suomen lakialoite, joka koskee kansaneläkkeen lopettamista Euroopan unionin alueella työkyvyttömyyseläkeläisiltä, herättää useita tärkeitä kysymyksiä vammaisten oikeuksien ja EU:n vammaisstrategian näkökulmasta.
1. **Vammaisten oikeudet**: YK:n vammaisten oikeuksien sopimus (CRPD) korostaa, että vammaiset henkilöt ovat oikeutettuja tasavertaiseen kohteluun ja sosiaaliseen suojaan. Kansaneläkkeellä on merkittävä rooli monien vammaisten henkilöiden toimeentulon turvaamisessa. Jos lakialoite toteutuu, se voi johtaa etuoikeuksien kaventumiseen ja taloudellisten vaikeuksien lisääntymiseen erityisesti heikommassa asemassa olevien vammaisten kannalta.
2. **EU:n vammaisstrategia 20212030**: EU:n vammaisstrategiassa korostuu vammaisten henkilöiden osallistumisen ja vaikutusmahdollisuuksien parantaminen. Tällainen lakialoite voisi olla ristiriidassa strategian periaatteiden kanssa, koska se voi vaikeuttaa vammaisten henkilöiden el
Joku alapeukuttaa vammaisten oikeuksista puhumista 😂
Hitto kun nuo vammaisten oikeusstrategiat EU:ssa on vasemmistolaisten hapatusta. Jaksa niihtä vammaisten oikeuksia missään ihmisoikeussopimuksissa suostua edistämään tai EU-tasolla.
Riittääkö että sanotaan että vammaiset on kivoja? Että ei niitä välttämättä tarvi koskea esim vapaa liikkuvuus niin että sitä edistettäisiin esim kansaneläkkeellä kun niiden voimat ei oo välttis samalla tasolla, mut ne on kivoja? Kivoja ihmisiä niin. Avataan ovi kun liikutaan tuolla kaupassa kun joku on pyörätuolin kanssa!
T. Orpon hallitus
Veronmaksukyky on tärkeintä. Vahvat sisään heikot ulos. Tää on tällasta kurjaa potkia mummoja mutta kyllähän se vaan pakko on kun tehdään sosiaaliturvamuutoksia. Yleistuki here we come!👍
T. Impivaaran avovankilan johtajisto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kappas joku opiskelija vai vastavalmistunutko eläkeläis kateellinen se täällä kirjoittelee?
Etuuksia maksetaan maailmalle edelleen. Perhe-eläkettä, opintotukea joka on vähimmäisetuus.
Lisäksi kansaneläkettä maksetaan ei siis enää vapaan liikkuvuuden EU:ssa vaan esim Chilessä, jonka kanssa Suomella on oma sosiaaliturvasopimus. Toki Purra ja Orpo työskentelevät herkeämättä että tällainen sosiaalipummeilu Suomen rajojen ulkopuolella loppuu asappina. Semmoinen ei sovi käyvän.
EU tarkoittaa sitä että köyhä tai esim vammautunut kansaneläkettä työeläkkeen päälle nostava ei ole enää oikeutettu liikkumaan perheensä kanssa EU-alueella saaden eläkettään koska se on sosiaalitukea. Hän voi liikkua vajaaksi jäävällä työkyvyttömyyseläkkeellä ja uskoa ihmisten hyväntekeväisyyteen. Toki hän voi köyhyydessä henkensä pitimiksi oleskella ilman terveydenhuoltoa. Esimerkiksi sillan allakin on hyvä olla. Eikö ole vain parempi idea jäädä Impivaaraan?
Voisko ne työkyvyttömät mennä jatkossa vaikka pakolaisvastaanottokeskuksiin jos meinaa siirtyä toisen maan sosiaaliturvan asiakkaiksi? Menkää sillan alle asumaan siksi aikaa kun valtio hyväksyy teidät asukkaiksi. Työkyvyttömätkin voi hyvin mennä töihin.
Tai ehkä teillä voisi olla rikas kumppani joka elättää? Tai ehkä teidän kumppani voisi kuolla eka niin saatte perhe-eläkettä.
Miksette ole vain terveitä? Helpompi kai se niin olisi.
T. Orpon hallitus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oleskelitko silloin ulkomailla ja teit siellä liikaa töitä?
Vierailija kirjoitti:
Älä huolehdi. Jos kumppanisi rakastaa sinua, niin kyllähän hän sinun elämäsi myös ulkomailla kustantaa, jos sinne muuttaa! Tai sitten on hyvä, että pääset hänestä eroon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on ehkä 2-3 kirjoittajaa, jotka saman sisältöisiä viestejä kirjoittaa toinen toisen perään. Ei teillä ole mitään todisteita, että tätä tehtäisiin EU:lta pimittäen. Ihan normaali lakivalmistelu kyseessä on. Jokainen voisi miettiä paljonko olette Suomelle elinikänänne veroja maksaneet, nyt sitten hirveä poru, kun asutte ulkomailla ja haluaisitte että Suomi maksaisi teille lisää. Sillä nykyisellä asuinmaallanne on sosiaaliturva, hakekaa sieltä toimeentulo!
Varaudu siihen, että se asuinmaa on Suomi. Periaatteessa 26.000 kansaneläkeläistä on tulossa ja mistä sen tietää jos vaikka työeläkeläisiä toinen mokoma innostuisi paluumuuttamaan. On hölmöyden huippu rakentaa budjetti sen varaan, että varattomiksi vedetyt ikäihmiset ja vammaiset eivät palaisi synnyinseuduilleen eläkkeitään nostamaan.
No, on ainakin piristysruiske varmaan monen muuttotappiokunnan vuokramarkkinoille!
Valtioneuvosto:
6.5 Lausuntopalaute vaikutuksesta eri väestöryhmiin
Lausuntopalautteessa kiinnitettiin huomiota sukupuolten tasa-arvoon ja siihen, että ehdotetun
muutoksen negatiiviset vaikutukset kohdistuvat jo valmiiksi heikommassa taloudellisessa
asemassa oleviin ikääntyneisiin naisiin.
Joidenkin lausuntojen mukaan esitys heikentäisi ihmisten yhdenvertaisuutta. Yksittäisissä
lausunnoissa ehdotuksen katsottiin olevan ongelmallinen esimerkiksi ikääntyneiden oikeuksien,
vammaisten oikeuksia ja naisten syrjinnän poistamista koskevien kansainvälisten sopimusten
näkökulmasta. Muutoksen katsottiin asettavan kansalaiset epätasa-arvoiseen asemaan muun
muassa sen vuoksi, että toiset sosiaaliturva-asetusta soveltavat maat saattavat kompensoida
Suomen kansaneläketulon menetystä, mutta kaikki maat eivät sitä välttämättä tee.
Lausuntopalaute on otettu esityksen jatkovalmistelussa huomioon.
Vierailija kirjoitti:
EU tarkoittaa sitä että köyhä tai esim vammautunut kansaneläkettä työeläkkeen päälle nostava ei ole enää oikeutettu liikkumaan perheensä kanssa EU-alueella saaden eläkettään koska se on sosiaalitukea. Hän voi liikkua vajaaksi jäävällä työkyvyttömyyseläkkeellä ja uskoa ihmisten hyväntekeväisyyteen. Toki hän voi köyhyydessä henkensä pitimiksi oleskella ilman terveydenhuoltoa. Esimerkiksi sillan allakin on hyvä olla. Eikö ole vain parempi idea jäädä Impivaaraan?
Voisko ne työkyvyttömät mennä jatkossa vaikka pakolaisvastaanottokeskuksiin jos meinaa siirtyä toisen maan sosiaaliturvan asiakkaiksi? Menkää sillan alle asumaan siksi aikaa kun valtio hyväksyy teidät asukkaiksi. Työkyvyttömätkin voi hyvin mennä töihin.
Tai ehkä teillä voisi olla rikas kumppani joka elättää? Tai ehkä teidän kumppani voisi kuolla eka niin saatte perhe-eläkettä.
Miksette ole vain terveitä? Helpompi ka
Höpö! Höpö! Voi ihan vapaasti ja matkustella yksin tai perheen kanssa kuusi kuukautta vuodessa EU-alueella! Tai miksi ei vaikka reissata maailman ympåri!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä huolehdi. Jos kumppanisi rakastaa sinua, niin kyllähän hän sinun elämäsi myös ulkomailla kustantaa, jos sinne muuttaa! Tai sitten on hyvä, että pääset hänestä eroon!
Minun kumppanillani ei ole mitään velvollisuutta kustantaa minun työkyvyttömyydestäni johtuvaa kansaneläkeosaani jos haluan asua hänen kanssaan. Toki teillä kokkareilla on ilmeisesti vähän eri näkökulmat elättämisestä parisuhteissa. Helppo olla toisen siivellä, sitten kuolintilanteissakin voi nostaa vaikka ökyisoja perhe-eläkkeitä.
Tuo laittaa vammaiset käytännössä kumppanin kontrollin alle monia. Pitää toivoa että heillä on rakkaudellisia kumppaneita!
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. Täysosuma Orpolta ja Purralta kun löydettiin hyvä säästökohde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja älä huoli, jos kumppanini oleskelee pois Suomesta pitempiä aikoja voin nostaa eläkkeensaajan asumistukea jos hän siirtää kirjat pois ollen siellä. Näin saan jo tupla kansaneläkkeen mitä en muuten saisi jos hän asuu kanssani. Eihän hän sitten asu jos hän oleskelee ulkomaille jonne hän saa palkan mutta minä en eläkettäni. Ihan kuule puolet asumisesta maksan itse eläketuloillani työ ja kansaneläkkeestä ilman asumistukia.
Jos saan hoitotukea kun kumppani auttaa kotiasioissa, voin hankkia ulkopuolista apua auttamaan minua. Eikö ole hyvä kuvio? Win win, kyllähän valtio kummasti säästää tässä