Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isäni mielestä maksan liikaa vuokraa omakotitalosta

Vierailija
23.09.2024 |

Eipä tunnu tajuavan tuollainen 50-luvun alussa syntynyt mies, että 500€ vuokraa 150 neliöisestä talosta jopa tällaisella pienellä paikkakunnalla on vähän. Jos vuokraisin kolmion jostakin rivarista, niin vuokra olisi helposti yli 600€. Toki rivareissa yleensä lämmitys kuuluu vuokraan, mutta sitten voikin olla kalliit vesimaksut. Tässä on vesiosuuskunnan halpa vesi. Talvella kaukolämpö on kallis, mutta kesällä taas pieni. Toki kaukolämmön myötä myös sähkölaskut nousee kylminä kuukausina, mutta kesän laskut on pieniä.

Mielummin asun kahden lapsen kanssa tässä omakotitalossa kuin missään rivarissa tai kerrostalossa. Tämä on meille sopiva asumismuoto.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sittenhän kaikki on kunnossa.

Vierailija
2/35 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vain raskasta kuunnella sitä nalkuttamista, että asumme liian kalliisti. Ei mene jakeluun vaikka olen koittanut kertoa todellista hintatasoa. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet jo iso tyttö niin selviät varmaan tästäkin.

Vierailija
4/35 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaukolämpötalossa sähkölasku nousee talvella?

Vierailija
5/35 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatusvirhe varmaankin?

Vierailija
6/35 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vain raskasta kuunnella sitä nalkuttamista, että asumme liian kalliisti. Ei mene jakeluun vaikka olen koittanut kertoa todellista hintatasoa. 

Ap

Älä kuuntele. Sano ettet halua kuunnella ja poistu paikalta jollei jankutus siihen lopu.

Taloudellisessa mielessä teistä kumpi vaan voi olla oikeassa tai väärässä, sitä ei tällä perusteella pysty sanomaan. Sen sen sijaan voi sanoa, että sulla on oikeus maksaa ihan just sellaisesta asumismuodosta, jossa haluat asua, jos rahaa kerran on.

Vierailija
7/35 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan omakotitalosta pienen paikkakunnan keskustassa vuokraa 300 €/kk ja vuokranantaja on tyytyväinen, kun talo pysyy kunnossa, häneltä säästyy lämmityskulut. Hän myös täyttää puuvajan. Sähkölaskut pysyvät kohtuullisina, kun puu kuuluu vuokraan. Meillä on asuminen edullisempaa kuin teillä!

Vierailija
8/35 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ok

Vierailija
9/35 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hyvä kysymys. Kesän sähkön kulutuslaskut on alle 30€ kun taas talvella on satasen pintaan. En mä tiedä miksi näin enkä tiedä näiden juttujen toimintaperiaatteista.

Ap

Vierailija
10/35 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Älä kuuntele. Sano ettet halua kuunnella ja poistu paikalta jollei jankutus siihen lopu.

Taloudellisessa mielessä teistä kumpi vaan voi olla oikeassa tai väärässä, sitä ei tällä perusteella pysty sanomaan. Sen sen sijaan voi sanoa, että sulla on oikeus maksaa ihan just sellaisesta asumismuodosta, jossa haluat asua, jos rahaa kerran on.

En mä enää edes kommentoi mitään vaan vaihdan puheenaihetta. 

Ap

Vierailija
11/35 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksan omakotitalosta pienen paikkakunnan keskustassa vuokraa 300 €/kk ja vuokranantaja on tyytyväinen, kun talo pysyy kunnossa, häneltä säästyy lämmityskulut. Hän myös täyttää puuvajan. Sähkölaskut pysyvät kohtuullisina, kun puu kuuluu vuokraan. Meillä on asuminen edullisempaa kuin teillä!

Ööö okei, no kivat teille. Aina on joku jolla on asuminen edullisempaa tai kalliimpaa. En nyt oikein tajunnut tuota lapsellista kommenttia. 

Tässä ei edes ole takkaa niin ei voi puita lämmittämällä laskea lämmityskuluja.

Ap

Vierailija
12/35 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi kertoa isälle että rivitalossa tai kerrostalossa asuminen ei ole sen halvempaa ja näyttää vaikka muutama ilmoitus esimerkiksi . Se että vaihdat puheenaihetta saa hänet ehkä ajattelemaan että keskustelu jää kesken joka kerta. 

Vierailija
13/35 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö voi kertoa isälle että rivitalossa tai kerrostalossa asuminen ei ole sen halvempaa ja näyttää vaikka muutama ilmoitus esimerkiksi . Se että vaihdat puheenaihetta saa hänet ehkä ajattelemaan että keskustelu jää kesken joka kerta. 

Mä olen kyllä näyttänyt mitä vuokrat todellisuudessa on, mutta ei mene jääräpäälle jakeluun. Siksi en enää jaksa vastata mitään kun ei siitä vastaamisesta ole mitään hyötyä.

Ap

Vierailija
14/35 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kaukolämmitteinen omakotitalo. Käytössä myös ilmalämpöpumppu. Sähkölasku (toki myös kaukolämpölasku myös) ovat talvella suurempia johtuen seuraavista asioista:

- Minulla on pörssisähkö. kWh maksaa keskimäärin talvella enemmän kuin kesällä.

- Ilmalämpöpumppu on paljon päällä. Se vie sähköä.

- Käytän valoja enemmän. Yksi lamppu ei vie paljoa, mutta kyllä se hieman euroissa näkyy, kun huoneissa on valot päällä talvella ja kesällä ei. Katso myös ensimmäinen kohta.

- Kaukolämmön kiertopumppu toimii sähköllä. Kesällä se on kiinni, kun suljen lämmönkierron keväällä.

Vierailija
15/35 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut varttuneemmat henkilöt elävät edelleen jossain 70-luvulla ja kuvittelevat hintojen olevan sen mukaisia. Isäni kauhistelee minun ja mieheni vuokra-asunnon hintaa, vaikka se on todellisuudessa halvimpia mahdollisia asuntoja sillä neliömäärällä. 900? Ei kai? Ei voi olla, hirveä hinta. No, saunallinen ja parvekkeellinen 65 neliön kaksio ylimmässä kerroksessa keskustassa maksaa yleensä enemmän, eli olemme tyytyväisiä.

Vierailija
16/35 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hyvä kysymys. Kesän sähkön kulutuslaskut on alle 30€ kun taas talvella on satasen pintaan. En mä tiedä miksi näin enkä tiedä näiden juttujen toimintaperiaatteista.

Ap

Olisi syytä tietää omat raha-asiansa.

Kaukolämpötalossa ei ole mitään hyvää syytä, että sähkö kuluu enemmän kuin talvella. Ellei sitten lämmityksestä osa ole kuitenkin sähköllä, kuten vaikkapa pesutilojen lattioiden mukavuuslämmitys.

Vierailija
17/35 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vaan iloisesti että VARAA ON! Älä sinä isäpappa huolehdi.

Vierailija
18/35 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on kaukolämmitteinen omakotitalo. Käytössä myös ilmalämpöpumppu. Sähkölasku (toki myös kaukolämpölasku myös) ovat talvella suurempia johtuen seuraavista asioista:

- Minulla on pörssisähkö. kWh maksaa keskimäärin talvella enemmän kuin kesällä.

- Ilmalämpöpumppu on paljon päällä. Se vie sähköä.

Miksi käytät ilmalämpöpumppua kaukolämpötalossa?

- Käytän valoja enemmän. Yksi lamppu ei vie paljoa, mutta kyllä se hieman euroissa näkyy, kun huoneissa on valot päällä talvella ja kesällä ei. Katso myös ensimmäinen kohta.

Nykyaikaisilla valoilla ei kyllä kovin kummoista piikkiä saa sähkölaskuun.

- Kaukolämmön kiertopumppu toimii sähköllä. Kesällä se on kiinni, kun suljen lämmönkierron keväällä.

Se on 20-30 wattia eli ei paljoa mitään. Ja ei muuten välttämättä kannattaisi sulkea kesäksi. Voi olla, ettei se enää jonain syksynä käynnisty, jos sattuu kesän aikana jumittumaan.

Vierailija
19/35 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kaukolämpötalossa ei ole mitään hyvää syytä, että sähkö kuluu enemmän kuin talvella. Ellei sitten lämmityksestä osa ole kuitenkin sähköllä, kuten vaikkapa pesutilojen lattioiden mukavuuslämmitys.

Mitä kummaa? Totta kai talvella sähköä kuluu enemmän, kun ihan jo valot ovat päällä suuren osan päivästä, toisin kuin kesällä. Omalla kohdallani myös viihde-elektroniikkaa tulee käytettyä talvella paljon enemmän kuin kesällä. Myös pyykkiä pitää pestä talvella enemmän kun vaatteet ovat paksumpia ja pitkähihaisia ja -lahkeisia. Kesällä muutaman sortsin ja topin peseminen silloin tällöin riittää.

Vierailija
20/35 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No mähän tiedän omat raha-asiani. Sähköä menee enemmän talvella ja se johtuu kyllä lämmityksestä. Kylppärissä on lattialämmitys ja pakko se on olla koska sehän olisi ihan kylmä tila ilman sitä. Ei ole mikään mukavuuslämmitys vaan ihan vain lämmitys. Kai tuo kaukolämpö on jollakin sellaisella systeemillä, että se vie sähköä.

Ap