Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sitä pystyy ottamaan itseään niskasta kiinni?

Vierailija
23.09.2024 |

Olen työtön ja HALUAISIN laihduttaa ja kuntoilla, että olisin työkykyisempi ja energisempi. Nyt siihen olisi aikaa, kun aikaisemmin työ vei koko elämäni ja energiani. Mutta ei vaan onnistu. En kaks laittaa terveellistä ruokaa, vaan tilaan sit pizzaa ja jäätelöä kun on kiljuva nälkä. Kuntoilu jää väliin ja tuijotan sen sijaan päivittäin 10 tuntia somea. Olisi tarkoitus opiskellakin ammattitaidon lisäämiseksi, ilmoittauduin parille nettikurssillekin. Mutta ei tule mitään, ajaudun vaan selaamaan sitä somea. Mitä ihmettä voin tehdä asialle?

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi epäuskottava: nälän tullen työtön TILAA pizzaa ja jätskiä?

En ole ollut työttömänä kuin vasta 4 kuukautta ja entisestä hyväpalkkaisesta töistä on vielä säästöjä.  Mutta toki rahankäyttöäkin pitäisi himmata, kun olen tottunut että kuussa menee 3000-4000 euroa.

Terkuin aloittaja

Vierailija
42/74 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että yksin tuo on mahdotonta.

Tarviit kaverin tai kaksi, keiden kanssa kokata ja käydä kävelylenkeillä.

Noiden myötä isompi ponnistelu onnistuu yksikseenkin, mutta valitettavasti elämän perustukset saa kuntoon vain muiden ihmisten kautta. 

Mutta minulla on se ongelma, että en tahdo jaksaa ihmisiä. He vievät enemmän kuin tuovat. Olen eronnut ja aikuiset lapset kyllä käyvät, mutta heidän vierailunsa jälkeen olen ihan poikki ja pakko ahmia litra jäätelöä, kun tuntuu että en muuten selviä. Kavereita en edes halua nähdä kuin max kerran vuodessa.

terkuin aloittaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee jääkaapin oveen lista niistä tehtävistä mitä viikon aikana pitäisi tehdä. Ei liikaa taskeja yhdelle päivälle. Sitten ylipuhut luovuttamiseen taipuvaisen mielesi siihen, että ne taskit pitää tehdä ennen kuin voit somettaa/herkutella jne. Ei ole ylivoimaista. Laita alkuun vaan yksi tehtävä per päivä ja lisäät vähitellen. Itse vähensin tupakointia niin, että annoin itselleni luvan polttaa vasta kun olet ensin käynyt puolen tunnin lenkillä tai kokannut terveellistä ruokaa. Tee isoja annoksia niin siitä riittää moneksi päiväksi syötävää.

Alku on vaikein, mutta pian näistä asioista tulee rutiini.

Teen joka aamu itselleni työlistan, mutta illalla - hyvä jos yksi niistä tehty.

terkuin aloittaja

Vierailija
44/74 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otat itseäsi niskasta kiinni, aivan kuten aloituksessasi sanoit.

Tänään illalla laitat pienen annoksen tuorepuuroa tekeytymään jääkaappiin.  Huomenna amulla ylös sängystä ihmisten aikaan, siis viimeistään klo 8. Käyt vessassa, peset kasvosi kylmällä vedellä. Pukeudut lenkkivaatteisiin, menet syömään sen tuorepuuron, juot lasillisen vettä ja kupillisen kahvia/teetä. Syömisen ajan voit selata nettiä ja lueskella lehtiä. Sitten ylös, ulos ja lenkille, suihkuun sen jälkeen ja sitten kauppaan ostamaan terveellisen ruoan aineksia, joista sitten valmistat itsellesi lounaan ja illallisen.

Kas näin, huomisesta alkaa uusi elämäsi. 

Minulla on kovasti tuon tapaisia suunnitelmia. Ehkä ensimmäinen niistä onnistuu, sitten tarttuu joku älyruutu silmiin. Seuraavaksi huomaan että on ilta. Muuta ei enää jaksa kun se pizzatilaus ja nukkumaan. Se mitä juuri ihmettelen, on se, että miten tämä niskasta ottaminen oikein onnistuu.

Terkuin aloittaja

Vierailija
45/74 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrätkö, että kaikki on itsestä kiinni? Jotain fiksausta pitää lähteä tekemään, mutta maahan saattaa laittaa ajatus että kaikki pitää laittaa kerralla remonttiin. Mikset aloita lenkkeilyä kaverin kanssa tai yksin jos haluat? Osta käsipainot kotiin ja älä unohda joogaa palauttavana ja hellänä liikuntamuotona. Netissä on vaikka mitä ohjelmia ja sarjoja  painojen kanssa, joita voi tehdä kotonakin. Tee vaikka pieniä tavoitteita paperille tai päiväkirjaan (tämänkin saa muutamalla eurolla).

Mitä saat somen selailusta? 10 tuntia on yli työpäivän. Itse töissä käyvänä laitan kännykän tietyn ajan jälkeen lataukseen ja pois, mietin että selailu ei saa olla pois yöunista. Luultavasti somen selailu passivoittaa ja aiheuttaa masennusta. 

Ota toiseksi tavoitteeksi ruokavalion fiksaus. Pienin stepein ja vaikka viikonloppuna (tai muuna päivänä, voit ostaa lempiruokia ja herkutellakin). Tee kerran pari viikossa kunnon ruuat viikoksi, tai osta salaatteja kaupasta tai tee ne itse. Tee välillä iso annos kasvisruokaa (lompakko kiittää), joka riittää päiväksi pariksi. Tee kunnon iltapuuro iltaisin marjojen ja raejuuston kanssa. Vaikka mitä ateriasuunnitelmia on netistä löydettävissä ilmaiseksi.

Pyri myös aktiivisesti palautumaan työelämään, jotta saat arjesta kiinni ja tietty rytmi hakeutuu. Niin kaikki muutkin elävät vaan arkea, eikä sen enempää. Jokaisella ihmisellä on haasteita joskus, mutta itsestä kaikki lähtee. Liikunta ja ruokavalion fiksaus ovat tällaisia.

Vierailija
46/74 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helposti. Ilmoitat että et halua mitään tukia. Sitten on pakko lähteä liikkeelle metsään sieneen, marjastamaan, kalaan, metsästämään. Ei se ruoka ilman työtä tule. Siinä sivussa saa hyötyliikuntaa ja laihtuu, kun joka päiväksi ei aina saa saalista. Terveisin Työtön ilman tukia.

Hienoa että selviät noin. Itse en selviäisi, koska on isot velat, jotka täytyy maksaa. Kovat oli minullakin suunnitelmat marjanpoimimisen suhteen. Totesin kumminkin että lähimmät marjapaikat 10 km pyöräilyn takana ja sielläkin huono sato.  3 litraa sain kerättyä ja myytyä tänä kesänä.

Terkuin aloittaja

Vierailija
47/74 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on syy sille ap, ettet laita ruokaa etkä syö hyvin päivällä, sillä sehän aiheuttaa pizza himon illalla?

Aikaa sinulla on ruoan laittoon. Jatkuva pizzan tilaus tulee kyllä kalliiksikin. Hyvä ruokavalio tulee jaksamista. 

Vierailija
48/74 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitset mestarin joka käskee sinua. Todellinen mestari ei tarvitse mestaria, koska on itse oman itsensä mestari, joka käskee.

Ei, ei ja ei. Ex mieheni yritti olla moinen mestari.

Terkuin ap

Vierailija
49/74 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en ole löytänyt vastausta tähän. Minulla on jopa tarkemmat "suunnitelmat" sen varalle jos koskaan joudun kodittomaksi, kuin että miten mahdollisesti pääsisin työnsyrjään kiinni. Tunnen tilanteeni niin toivottomaksi, että olen jatkuvassa selviytymismoodissa - eli kun perustarpeet eli ruoka ja katto pään päällä on kondiksessa, en löydä enää energiaa tai ns. "mielenkiintoa" millekään muulle.

Tuota kutsutaan nimellä masennus. Terveen ihmisen energia ei lopu siihen, että saa syötyä ja maksettua vuokran. 

No, minulla työ vei aivan burn outin rajalle. Sinänsä hienoa, että heitettiin pihalle. Mutta nyt haluaisin voittaa uupumuksen. Siksi näitä mietin.

Terkuin aloittaja

Vierailija
50/74 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen töissä ja pari vuotta työn ohessa opiskelin. Se stressi aiheutti viime talvelle ja keväälle 10 kg painon nousun. Nyt syyskuun alusta sitten aloitin ruokavalion. Ostin valmennuksen netistä. Avainsana on puhtaan ruoan syöminen, viljojen ja maitotuotteiden välttäminen. 

Pakko on laihtua. Yksinkertaisesti ei talvivaatteet mahdu päälle eikä moni muu vaate. Hyvin tämä on alkanutkin ja hyvältä tuntuu.

Jostain se motivaatio pitää löytää. Se voi olla työn saanti, terveys, muille näyttäminen tai mikä vain, mutta se pitää olla sellainen, joka saa itsekurin aikaiseksi. 

Minullakin on jo monta valmennusta netistä. Maha on "paskana" ja pitäisi ehdottomasti olla ainakin ilman viljaa. Silti sorrun aina siihen pizzaan, kun se on niin helppoa.

Terkuin aloittaja

Vierailija
51/74 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että yksin tuo on mahdotonta.

Tarviit kaverin tai kaksi, keiden kanssa kokata ja käydä kävelylenkeillä.

Noiden myötä isompi ponnistelu onnistuu yksikseenkin, mutta valitettavasti elämän perustukset saa kuntoon vain muiden ihmisten kautta. 

Minä taas olen aina ollut yksin ja hyljeksitty, mutta tein muutoksen elintapojeni suhteen jo 2 vuotta sitten. Onnistuin. Ei siis kannata jäädä odottamaan, että on kavereita ja tähtien asento oikea tms.

Totta. Ongelma on ihan henkilökohtainen, samoin ratkaisu. Jos jo valmiiksi yksinäinen asettaa itselleen kynnyksen, että pitää olla joku toinen läsnä, että pystyy, ei pysty ikinä. Aikuisen elämässä on ikäviä vastuita ja velvollisuuksia, siitäkään ei pääse mihinkään. Ne vaan täytyy hoitaa, vaikka rasti kerrallaan. Päätös ja toteutus, eikä jää selittelemään itselleen, ettei yksin pysty. Pystyy kyllä, ja se lopultakin on hyvin palkitsevaa. 

Vierailija
52/74 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä sama ongelma. Valmistuin keväällä ja työtön ollut taas siitä asti. Laihduttaa ei sentään tarvitse, kun olen lähes alipainoinen. Mutta pitäisi syödä terveellisesti ja vähän enemmän. Onnistuin jättämään herkut hetkeksi pois ja paino alkoi laskemaan. Onnistun siis joskus tekemään jotain, kuten käyn lenkillä useamman kerran viikossa. Ruokaa laitan kun lapset on täällä, eli joka toisen viikon. 

Mutta liikaa olen täällä ja lisäksi pelaan paljon. Muuten en somessa niin paljon ole. Mutta haluaisin opiskella itsenäisesti lisää tätä uutta ammattia, mutta en vaan saa aikaan. Nyt ilmatkin kylmeni ja ei yhtään huvita lähteä ulos. Salilla käynti kiinnostaisi, mutta saanko aikaan sitäkään. Kavereita ei juuri ole ja nekään pari ei jaksa harrastaa ainakaan minun kanssani. Korkeintaan kahvilla käyntiä. Tai yrittävät korkeintaan hyötyä minusta. 

Haluaisin tehdä vaikka mitä ja jos joku vaan pyytää johonkin, n

Voimia sinulle!

Terkuin aloittaja

Vierailija
53/74 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee jääkaapin oveen lista niistä tehtävistä mitä viikon aikana pitäisi tehdä. Ei liikaa taskeja yhdelle päivälle. Sitten ylipuhut luovuttamiseen taipuvaisen mielesi siihen, että ne taskit pitää tehdä ennen kuin voit somettaa/herkutella jne. Ei ole ylivoimaista. Laita alkuun vaan yksi tehtävä per päivä ja lisäät vähitellen.

Huomasitko jo oman virheesi? Kirjoitit tuohon "vaan yksi tehtävä per päivä". Sen sananhan piti olla taski. 

Vierailija
54/74 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilko elämäntapamuutos todella pieniin palasiin, niin muutoksista on helpompi tehdä pysyvämpiä. Ajattele muutosta pikavoittojen sijaan niin, että esim 2 vuoden aikana saat isoja tuloksia. Kun aloittaa pienestä ja muutoksia tekee kokoajan lisäten tahtia, suunnan kääntäminen on helpompaa. Esimerkkejä alla, jotka kuulostavat mitättömiltä, mutta esim 6kk ja 12kk kohdalla alkavat olla jo isoja muutoksia. Näillä opeilla ainakin itse olen saanut elämääni kuntoon sekä lähipiiri on myös.

Liikunta:

- aloita vko1 kävelemällä 5min 5krt/vko. Vko 2 nostat ajan 10min. Vko 3 pidennät matkaa 15min jne. Jossain vaiheessa huomaat, että kävelystä on tullut uusi rutiini. 

- aloita aamuisin venyttely heti noustuasi sängystä. Vko1 teet 2 venytystä, vko2 teet 3 eri venytystä, vko 3 teet 4 jne... 

- kun menet ruokaostoksille, valitse ensi kerralla isompi kauppa, kävely lisääntyy kuin huomaamatta

Ruokavalio:

- älä yritä luopua kaikesta pikaruuasta. Ota tavoitteeksi tehdä 2krt viikossa joku helppo ruoka itse. Myöhemmin nostat määrää 3krt/vko

- ala juomaan säännöllisesti vettä. Tämä vähentää ainakin itsellä mehujen ja limujen tarvetta

- jos syöt paljon karkkia, kokeile ostaa tikkareita. Makeanhimo pysyy kurissa, mutta määrät ovat paljon maltillisempia. 

- jos mahdollista, vaihda limut vähäsokerisempaan kivennäisveteen

Tässä nyt vain jotain esimerkkejä. Jos kaikki huonot elintavat pyrkii orjallisesti lopettamaan kerralla, muutoksen pitäminen on todella vaikeaa. Siksi keskity pieniin asioihin, ajan kanssa pienet muutokset kasvavat isoiksi. 

Vierailija
55/74 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö, että kaikki on itsestä kiinni? Jotain fiksausta pitää lähteä tekemään, mutta maahan saattaa laittaa ajatus että kaikki pitää laittaa kerralla remonttiin. Mikset aloita lenkkeilyä kaverin kanssa tai yksin jos haluat? Osta käsipainot kotiin ja älä unohda joogaa palauttavana ja hellänä liikuntamuotona. Netissä on vaikka mitä ohjelmia ja sarjoja  painojen kanssa, joita voi tehdä kotonakin. Tee vaikka pieniä tavoitteita paperille tai päiväkirjaan (tämänkin saa muutamalla eurolla).

Mitä saat somen selailusta? 10 tuntia on yli työpäivän. Itse töissä käyvänä laitan kännykän tietyn ajan jälkeen lataukseen ja pois, mietin että selailu ei saa olla pois yöunista. Luultavasti somen selailu passivoittaa ja aiheuttaa masennusta. 

Ota toiseksi tavoitteeksi ruokavalion fiksaus. Pienin stepein ja vaikka viikonloppuna (tai muuna päivänä, voit ostaa lempiruokia ja herkutellakin). Tee kerran pari viikossa kunnon ruuat

Tietenkin ymmärrän että kaikki on itsestä kiinni. Olen hankkinut lenkkeilyn aloitusohjelman, olen hankkinut kotipuntit ja treeniohjelmia, olen tehnyt niistä omat versiot oman superhuonon kuntoni huomioiden. Ruokavaliosta on luettu paljon (netistä!) ja hankittu valmiita ohjelmia (netistä), mutta kaikki jää aina vaan suunnitelmiksi. Selailen myös työpaikkoja ja haen niitä, pakkohan se on. Kun aloitan surffailun netissä, en ollenkaan huomaa ajan kulumista ja yhtäkkiä onkin jo ilta. Kaikki netin ulkopuoliset asiat jäävät tekemättä.

Terveisin aloittaja

Vierailija
56/74 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on syy sille ap, ettet laita ruokaa etkä syö hyvin päivällä, sillä sehän aiheuttaa pizza himon illalla?

Aikaa sinulla on ruoan laittoon. Jatkuva pizzan tilaus tulee kyllä kalliiksikin. Hyvä ruokavalio tulee jaksamista. 

Syy siihen on se, että en hallitse aikaa. Terveellinen aamiainen tulee kyllä tehtyä. Mutta kun illalla herään surffailustani, olen niin nälkäinen etten enää jaksa ruveta väsäämään mitään ruokaa, vaan tilaan sen pizzan.

Terkuin aloittaja

Vierailija
57/74 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syy siihen on se, että en hallitse aikaa. Terveellinen aamiainen tulee kyllä tehtyä. Mutta kun illalla herään surffailustani, olen niin nälkäinen etten enää jaksa ruveta väsäämään mitään ruokaa, vaan tilaan sen pizzan.

Terkuin aloittaja

Niin kuin nytkin. Heräsin kuudelta (nukuttuani 9 tuntia), ja juuri tässä lopettelen aamiaistani. Kello on ihan kohta 12. Aloitin aamiaisen ehkä pari tuntia sitten, mutta kun olen ollut netissä samalla...

Terkuin aloittaja

Vierailija
58/74 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä, että en tunne olevani masentunut, tutustun netissä kiinnostaviin asioihin ja keskustelen kiinnostavien ihmisten kanssa. Olen yleensä hyvällä mielellä ja koen voivani hyvin. Paitsi silloin kauhistuttaa, kun katson peiliin. Ja kaikki fyysinen suorittaminen on todella vaikeaa. Teen myös tosiaan paljon suunnitelmia oman elämäni varalle. Mutta käytännön toteutus ei vaan toimi, ei mitenkään.

Terkuin aloittaja

Vierailija
59/74 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään vielä että olen aina ollut huono ajankäytössä, ja deadline on ollut yleensä se, joka on vasta minut saanut liikkeelle. Syyt, miksi uuvuin töissä olivat a) hyvin sosiaalinen työ, joka kävi luonnolle b) jatkuvat deadlinet, jotka olivat ehdottomia. Tein usein töitä muutaman vuorokauden putkeen nukkumatta, jottai sain asiat ajoissa valmiiksi. Silloinkin ne oli ainakin omaan makuuni huonosti tehty...

Terkuin aloittaja

Vierailija
60/74 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää huoliko, arvoisat mässäilijät, koska naisten kohdalla lihavuus ja epäterveelliset elämäntavat eivät ole paha asia, vaan pikemminkin huippunaisellista KEHOPOSITIIVISUUTTA : )

Ja ruokavaliosi on INTUITIIVISTA SYÖMISTÄ  : )

Tähän tyyliin:

https://www.instagram.com/veerabianca/

Älä jankuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi