Onko täällä ketään, joka olisi laittanut alle 1-vuotiaan päiväkotiin?
Oireiliko lapsi mitenkään? Miten lapsi reagoi kun aloitti päivähoidon? Minkä ikäisenä lapsi meni pväkotiin?
Kommentit (41)
päiväkodissa usein paha olla.
Erityislastentarhanopettaja
ja pidetään vaan niitä äitin mussuja kotona kouluun asti. Kylläpä me ollaan kasvattamassa mahtavaa uusavuttomien sukupolvea. 16:n kirjoitus oli hyvä!
Lapseni tarvitsevat äitiä, eivät vieraita aikuisia lohduttamaan, suukottamaan, halaamaan, laulamaan ja leikkimään. On surullista etteivät kaikki halua tai pysty tarjoamaan pienille ihmisille sitä mitä he kaikkein koviten tarvitsevat.
Puolustuspuheet päiväkodin " ihanuudesta" ovat niiden suusta jotka valitsevat uran ennemmin kuin perheen. Ne kenellä ei taloudellisesti ole mahdollista jäädä kotiin, puhuvat päiväkotia vastaan.
t. eräs lapsensa 11 kk ikäisenä p-kotiin vienyt.
Ja olen toki sitä mieltä että kotihoito pienelle on ehdottomasti paljon parempi kuin päivähoito, mutta jos hoitopaikka/hoitaja(t) on hyviä, ei se hoidossa oleminen niin kamalaa ole. En usko, että oma lapseni on kärsinyt asiasta.
ystävättäreni laittoi lapsen 6kk ikäisenä, ja hänen oli pakko palata töihin ettei menettänyt työtään.
Kyllä täälläkin ihan täysipäisiä lapsia kasvaa, vaikka hoidossa ovat noin pienenä.
ketään joka olisi mennyt töihin ja vienyt alle 1 vuotiaan hoitoon vain siksi että lapselle on parempi olla hoidossa? Vaikka rahaa olisi muille jakaa? Mun tutut ainakin sanovat syyksi sen, että rahat ei riitä, on niin paljon asuntolainaa tai menetän muuten työpaikan tai jaksan olla parempi äiti sitten työpäivän jälkeen sen muutaman tunnin minkä valvoo tms. Ja kun nämä ovat kuitenkin ne tärkeimmät syyt mennä töihin niin miksi väitetään että päiväkoti olisi parempi lapsille, kun työhönmenon tarve on kuitenkin sillä aikuisella?
juu niin se on et taalla Briteissa usea aiti vie 3kk ikaisen lapsen hoitoon...ja niin viedaan Ranskassa, Belgiassa, Hoallannissa...jopa Ruotsissakin ennen 1 ikavuotta useasti.... miten te jaksatte jauhaa aina tasta samasta aiheesta???????????????????????????????????????????
11kk vanhan poikani päiväkotiin. Ja nyt on 3v. Toinen tulossa. AIkomuksena on pitää esikoista osan aikaa päiväkodissa ja osan ajasta kotona kun uusi tulokas syntyy. ..... nyt otan kivityksen vastaan..... ja nyt jatkan taas....
3v tarvitsee jo runsaasti virikkeitä ja kaipaa päiväkotiin kun on ollut useamman päivän kotona. AJattelen myös omaa jaksamistani. Joten taidan olla itsekäskin vielä tämän kaiken muun julmuuden keskellä. Ja jos alatte kritisoimaan sitä etten jaksa antaa esikoiselleni virikkeitä niin siitä sitten vain!
ai et suomessa ei ole hulluja psykopaatteja. varmaan väkilukuun nähden enemmän ku muualla. ja SUomessa kasvaakin huonokäytökisisä tuppisuu lapsia, muulla ei.
Minustakin lastenhoito on kokonaisuus ja joskus tuntuu, että se sohvalla makaava, hermoheikko ja heikkolahjainenkin äiti on silti pyhä, koska on kotiäiti. Suoraan sanottuna aika monet äidit on kotiäitejä, koska ovat niin laiskoja, että helpompi laittaa piirretyt pyörimään ja lösähtää itse nettiin kertomaan, kuinka lapset häiriintyy päiväkodissa kuin mennä työhön, jota ei edes ole olemassa.
Ja enpä ole omaani vienyt päiväkotiin 1-vuotiaana, mutta en suostu hyväksymään, että lapsi häiriintyisi ja elämä menisi pilalle päiväkodissa.
Kyllä minäkin uskon, että lapsesta voi tulla normaali vaikka eläisi koko ikänsä päivähoidossa.
Turha kuitenkaan kieltää sitä faktaa, että pienen lapsen on parempi olla kotona oman vanhempansa kanssa!
jauhaa tästä aiheesta päivästä toiseen? eikö se ole jokaisen oma asia millon vie lapsensa päivähoitoon?? kaikilla ei ole mahdollisuutta olla kotona 3 vuotta.
mä oon ihan samaa mieltä teidän kanssa! täällä ne mahti kotiäidit tappelee päivät kuinka kotihoito on best! v###u ihan oikeesti.
Te vaan tuomitsette täällä ja maalailette piruja seinille. Minä taas olen puolestani huolissani siitä, kuinka typerät ihmiset lisääntyy liikaa...
niin minäkin. tyhmien akkojen lapset jotka täällä arvostelevat muita lisääntyy...huolestuttavaa
Jotkut vie lapset hoitoon alle 1v ja sillä sipuli.
Kaikissa perheissä ei ole taloudellista mahdollisuutta olla kotona ja joskus tilanne on vaan sellainen, että äidillä kaatuu seinät niskaan ja siksi menee töihin.
Jos äidillä ei ole mitään sosiaalisia kontakteja päivän aikana vuoteen. Neuvolan täti tai kaupan kassa on ainoat aikuiset kenen kanssa juttelet päivän aikana sitten tulee mies kotiin ja kertoo niistä kymmenistä ihmisistä joiden kanssa oli tekemisissä.
Silloin jos äidin pää ei kestä sosiaalista eristäytymistä ja siksi alkaa käyttäytyä kun raivohärkä on ehkä oikeasti parempi viedä se lapsi hoitoon.
Mutta oma kokemus on, että kannattaa venyttää jos vain suinkin mahdollista sitä hoitoon viemistä esim. siihen saakka että lapsi on 1,5v (kävelee, syö vähän itse, ymmärtää ainakin puhetta jos ei vielä itse puhu). Esikoinen vietiin hoitoon 10kk (kun ihan oikeasti oli pakko) ja vaikka lapsi aluksi tuntui sopeutuvan suhteellisen hyvin, itkukausi tuli myöhemmin ja oli aika kamalaa. Onneksi hän ei joutunut olemaan hoidossa kuin n. 8kk kun jäin kuopuksesta äippälomalle. Usein itki hakiessa, tai jos ei hän, niin joku muu pikkuisista. Vain yksi hoitaja tulloin tuntui ' oikeasti' välittävän lapsista, yksi oli ihan burn out ja yksi oli kamala huutaja. Karmeat muistot jäi! Aina kun hain lasta, joku itki, jos ei oma lapsi, niin sitten joku muu. Kerran olivat laittaneet tytön ' jäähylle' syöttötuoliin jostain syystä! Miettikään, reilu 1v. jäähylle, haloo!! Kyse oli myös ns. pienten ryhmästä, kaikki alle 2v eli sellaista en kyllä suosittele kenellekään!
Ihan oikeasti nyt mietin, että hänen perusluottamuksensa varmaan jotenkin järkkyi, koska on nyt (4,5v) paljon haastavampi ja hankalampi kasvatettava kuin kuopus. Tietysti kyse on myös luonteenpiirteistä, mutta olen kyllä tosi paljon harmitellut jälkeenpäin, että oli pakko tehdä niin kuin tehtiin.
Kuopus sitten meni pk:iin 1,5v (siihen asti molemmat miehen kanssa lyhennettiin työaikaamme ja hoidettiin lapset puoliksi) ja kaikki meni paljon paremmin, eikä hän ole näyttänyt mitenkään ' kärsineen' asiasta. Tietysti eroja on myös päiväkodeissa (nyt tosi mukavia hoitajia, ja kuulin tästä paikasta monilta hyvää etukäteen) ja kuopus meni pk:iin ns. sisarusryhmään yhdessä tämän isosiskonsa kanssa, eli hänelle siitäkin syystä oli helpompaa tuo pk-uran aloitus.
Mutta jos kolmas lapsi joskus meille tulee, niin missään tapauksessa ei mene pk:iin alle vuoden ikäisenä. En tuomitse niitä, jotka niin tekevät, mutta omat kokemukset ovat sen verran huonot, että teen vaikka mitä sen välttääkseni. Enkä tosiaan ole mikään superäiti itsekään, en jaksaisi tosiaankaan hoitaa lapsia kokonaan kotona 3v:ksi, mutta rajansa kaikella.
Kyllä me valehdellaan... Ettei vanhemmille tulisi paha mieli siitä että ovat hylänneet lapsensa isoon laitokseen.
työhöni(akateeminen)
Kotiäitiys ei tarkoita automaattisesti laiskuutta ja velttoilua.