Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Epäitsenäinen 10-vuotias aloittaa KAIKEN "äiti"

Vierailija
22.09.2024 |

Jessus menee hermot tuohon epäitsenäiseen 10-vuotiaaseen. Kaikkeen tarvitsee aikuisen kaveriksi, yksin ei tee mitään. Ja ihan kaikki jutut alkaa "äiti...". Jos keskustellaan ja tulee kymmenen sekunnin tauko, niin taas alkaa "äiti..." ja juttua ei jatka ennen kuin kuittaan takaisin "no". Ihan kuin kolmevuotiaalla! Ja ihan kaiken hän sanoittaa. 

Hänen huoneensa on olohuoneen vieressä, ja ovi tietysti siinä. Meillä on sääntö ollut aina, että lelut pysyy lasten omissa huoneissa. Sitkeästi hän tuo leikkinsä olohuoneeseen ja kun leikit komennetaan omaan huoneeseen, hän jää ihan oviaukolle leikkimään.

Kun menen ulos vaikka viemään pyykkejä, hän juoksee perässä mukaan. Kesällä istui auringossa, valitti kuumuutta, mutta ei suostunut siirtymään varjoon, koska minä makasin ottamassa aurinkoa. Varjo olisi ollut noin kolmen metrin päässä.

Lapsi on normaali kehitykseltään, koulu sujuu ja käy harrastamassa keramiikkakerhossa. En tiedä, mitä tässä valitan, mutta valitan. Kiitos avautumismahdollisuudesta. Ehkä tämä tästä taas. 

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minä myönnän, että henkilökohtaisesti verenpainetta nostaa se että kun lapsilla on KAKSI vanhempaa, niin miksi aina äiti? Jos se isä istuu siinä sohvalla ihan joutilaana, niin miksi minulle pitää tulla vessan oven läpi kertomaan juttua toissapäivänä metsästä löytyneestä kepistä, tai jos olen parhaillaan auttamassa toista lasta läksyissä, niin eikö sen piirustuksen voisi näyttää isälle sen sijaan että keskeyttää meidät neljästi ja sit ihmettelee kun sisko tiuskii? Parhaimmillaan lapset soittelee minulle kauppaan, harrastukseen tai töihin asioilla joita voisivat aivan mainiosti kertoa sille kotona olevalle isälle. 

Tuon turhautumisen sinun åitäisi purkaa miehellesi, eikä lapsellesi. Lapsi on liian nuori kantaakseen tuollaista taakkaa; sellainenhan se on, epäsuora syyllistäminen miksi hän häärii vain

Olet tavallaan ihan oikeassa vanhemman ja lapsen vastuusta ja turhautumisen suunnasta, mutta minä puhut nyt jo hyvän matkaa kouluikäisistä lapsista, joiden pitäisi pystyä vaikka odottamaan vessakäynnin ajan asiansa kertomista vaikka isä olisi ameeba. Ja tarinan tiuskija sisko, vaikka minulla verenpainetuntemuksia onkin. 

Vierailija
42/48 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan varmasti aika auttaa. Ennen pitkää tulee jo teini-ikä ja sitten saa kamppailla toisenlaisten ongelmien kanssa. Sinulle voi vielä tulla ikävä tätä aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan varmasti aika auttaa. Ennen pitkää tulee jo teini-ikä ja sitten saa kamppailla toisenlaisten ongelmien kanssa. Sinulle voi vielä tulla ikävä tätä aikaa.

Totta, ja niin hyödytöntä. Muistakaa nyt pienempien lasten äidit uupuneina tuntea kaupan päälle syyllisyyttä siitä, ettei kaikesta vain varauksetta nauti, koska myöhemmin kaduttaa kun et nauttinut! 

Vierailija
44/48 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei taas, ja hyvä että avauduit, vaikka avautumisvaihe on joskus se kivuliain. Yhtäkaikki, nyt vaikuttaa siltä, että 10 vuotiaasi jää pysyväisesti tilaan jossa hän nyt on. Hän on saavuttanut sen värähtelytason, jolle voi parhaimmillaan elämässään yltää, tämä resonoi sinuun hyvin voimakkaasti, mutta häneen vielä enemmän.

Värähtely eri taajuuksilla on se suurin kitkaa aiheuttava tekijä ihmisten välillä. Värähtely ja kitka puolestaan ovat fysiikan alaan kuuluvia ilmiöitä, joten ehkäpä lähtisin hakemasn tässä apuja ja vastauksia myös  joltakin aikamme tunnetulta fyysikolta. Esko Valtaoja käy paremman puutteessa, eikä toisaalta ole liioteltua pöyräyttää poikaa papin tai diakonissan tykönä näytillä.

- avustava lastenkasvatustyön professori ja mieliteteilijä-

Vierailija
45/48 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joiden lapset huutaa aina äidin apuun ja kertoo juuri äidille kaikki asiansa, niin onko teillä isäkin ollut hoitovapaalla vai pelkästään äiti? Mietin tätä kun omat lapset aina tarvitsee juuri minut kaikkeen, vaikka isä osallistunut hoitoon yhtälailla, mutta ei ole kuitenkaan ollut hoitovapaalla. Mietin että johtuuko se siitä että olen ollut kotona oleva vanhempi ja isä ei.

Vierailija
46/48 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te joiden lapset huutaa aina äidin apuun ja kertoo juuri äidille kaikki asiansa, niin onko teillä isäkin ollut hoitovapaalla vai pelkästään äiti? Mietin tätä kun omat lapset aina tarvitsee juuri minut kaikkeen, vaikka isä osallistunut hoitoon yhtälailla, mutta ei ole kuitenkaan ollut hoitovapaalla. Mietin että johtuuko se siitä että olen ollut kotona oleva vanhempi ja isä ei.

Hoitovapaalla ei ollut, mutta työttömänä siinä kohtaa, kun palasin itse töihin. On siis ihan samalla tavalla hoitanut kotona lapsia kuin minä itsekin. Silti kaikki asiat pitää esittää minulle. Isä joka istuu vieressä sohvalla ei käy. Olisi joskus kiva saada selvyys tähän ilmiöön.

Vierailija
47/48 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"912-vuotiaan persoonallisuuden kehitys

Moni tämän ikäinen nauttii, että saa asioita aikaan ja valmiiksi. Lapsen on tärkeää tuntea, että hän on tarpeellinen ja luottamuksen arvoinen. Lapsen vastuulle on viimeistään nyt hyvä antaa joitain sopivan vaativia kotitehtäviä.  Velvollisuuksien hoitaminen ei silti läheskään aina ole mieluista, muistuttamista tarvitaan. Lapsen persoonaan vaikuttaa paljon hänen ympärillään olevat ihmiset."

912-vuotiaan luulisi olevan jo aika kokenut...

Vierailija
48/48 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämätöntä. Aivan kuin olisin lukenut kirjoitusta omasta nelivuotiaastani. Aivan huoneen sijoittelua, olohuoneeseen lelujen viemistä, joka paikkaan seuraamista ja kaiken keskustelun aloittamista sanalla "äiti"