Epäitsenäinen 10-vuotias aloittaa KAIKEN "äiti"
Jessus menee hermot tuohon epäitsenäiseen 10-vuotiaaseen. Kaikkeen tarvitsee aikuisen kaveriksi, yksin ei tee mitään. Ja ihan kaikki jutut alkaa "äiti...". Jos keskustellaan ja tulee kymmenen sekunnin tauko, niin taas alkaa "äiti..." ja juttua ei jatka ennen kuin kuittaan takaisin "no". Ihan kuin kolmevuotiaalla! Ja ihan kaiken hän sanoittaa.
Hänen huoneensa on olohuoneen vieressä, ja ovi tietysti siinä. Meillä on sääntö ollut aina, että lelut pysyy lasten omissa huoneissa. Sitkeästi hän tuo leikkinsä olohuoneeseen ja kun leikit komennetaan omaan huoneeseen, hän jää ihan oviaukolle leikkimään.
Kun menen ulos vaikka viemään pyykkejä, hän juoksee perässä mukaan. Kesällä istui auringossa, valitti kuumuutta, mutta ei suostunut siirtymään varjoon, koska minä makasin ottamassa aurinkoa. Varjo olisi ollut noin kolmen metrin päässä.
Lapsi on normaali kehitykseltään, koulu sujuu ja käy harrastamassa keramiikkakerhossa. En tiedä, mitä tässä valitan, mutta valitan. Kiitos avautumismahdollisuudesta. Ehkä tämä tästä taas.
Kommentit (48)
Aivan varmasti aika auttaa. Ennen pitkää tulee jo teini-ikä ja sitten saa kamppailla toisenlaisten ongelmien kanssa. Sinulle voi vielä tulla ikävä tätä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti aika auttaa. Ennen pitkää tulee jo teini-ikä ja sitten saa kamppailla toisenlaisten ongelmien kanssa. Sinulle voi vielä tulla ikävä tätä aikaa.
Totta, ja niin hyödytöntä. Muistakaa nyt pienempien lasten äidit uupuneina tuntea kaupan päälle syyllisyyttä siitä, ettei kaikesta vain varauksetta nauti, koska myöhemmin kaduttaa kun et nauttinut!
Hei taas, ja hyvä että avauduit, vaikka avautumisvaihe on joskus se kivuliain. Yhtäkaikki, nyt vaikuttaa siltä, että 10 vuotiaasi jää pysyväisesti tilaan jossa hän nyt on. Hän on saavuttanut sen värähtelytason, jolle voi parhaimmillaan elämässään yltää, tämä resonoi sinuun hyvin voimakkaasti, mutta häneen vielä enemmän.
Värähtely eri taajuuksilla on se suurin kitkaa aiheuttava tekijä ihmisten välillä. Värähtely ja kitka puolestaan ovat fysiikan alaan kuuluvia ilmiöitä, joten ehkäpä lähtisin hakemasn tässä apuja ja vastauksia myös joltakin aikamme tunnetulta fyysikolta. Esko Valtaoja käy paremman puutteessa, eikä toisaalta ole liioteltua pöyräyttää poikaa papin tai diakonissan tykönä näytillä.
- avustava lastenkasvatustyön professori ja mieliteteilijä-
Te joiden lapset huutaa aina äidin apuun ja kertoo juuri äidille kaikki asiansa, niin onko teillä isäkin ollut hoitovapaalla vai pelkästään äiti? Mietin tätä kun omat lapset aina tarvitsee juuri minut kaikkeen, vaikka isä osallistunut hoitoon yhtälailla, mutta ei ole kuitenkaan ollut hoitovapaalla. Mietin että johtuuko se siitä että olen ollut kotona oleva vanhempi ja isä ei.
Vierailija kirjoitti:
Te joiden lapset huutaa aina äidin apuun ja kertoo juuri äidille kaikki asiansa, niin onko teillä isäkin ollut hoitovapaalla vai pelkästään äiti? Mietin tätä kun omat lapset aina tarvitsee juuri minut kaikkeen, vaikka isä osallistunut hoitoon yhtälailla, mutta ei ole kuitenkaan ollut hoitovapaalla. Mietin että johtuuko se siitä että olen ollut kotona oleva vanhempi ja isä ei.
Hoitovapaalla ei ollut, mutta työttömänä siinä kohtaa, kun palasin itse töihin. On siis ihan samalla tavalla hoitanut kotona lapsia kuin minä itsekin. Silti kaikki asiat pitää esittää minulle. Isä joka istuu vieressä sohvalla ei käy. Olisi joskus kiva saada selvyys tähän ilmiöön.
Vierailija kirjoitti:
"912-vuotiaan persoonallisuuden kehitys
Moni tämän ikäinen nauttii, että saa asioita aikaan ja valmiiksi. Lapsen on tärkeää tuntea, että hän on tarpeellinen ja luottamuksen arvoinen. Lapsen vastuulle on viimeistään nyt hyvä antaa joitain sopivan vaativia kotitehtäviä. Velvollisuuksien hoitaminen ei silti läheskään aina ole mieluista, muistuttamista tarvitaan. Lapsen persoonaan vaikuttaa paljon hänen ympärillään olevat ihmiset."
912-vuotiaan luulisi olevan jo aika kokenut...
Käsittämätöntä. Aivan kuin olisin lukenut kirjoitusta omasta nelivuotiaastani. Aivan huoneen sijoittelua, olohuoneeseen lelujen viemistä, joka paikkaan seuraamista ja kaiken keskustelun aloittamista sanalla "äiti"
Olet tavallaan ihan oikeassa vanhemman ja lapsen vastuusta ja turhautumisen suunnasta, mutta minä puhut nyt jo hyvän matkaa kouluikäisistä lapsista, joiden pitäisi pystyä vaikka odottamaan vessakäynnin ajan asiansa kertomista vaikka isä olisi ameeba. Ja tarinan tiuskija sisko, vaikka minulla verenpainetuntemuksia onkin.