Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttääkö muita se että 90-luvulla syntyneet käyttävät termiä "ennen vanhaan" viitatessaan 2000-luvun alkuun?

Vierailija
22.09.2024 |

Ymmärtäisin jos iäkäs mummo tai pappa käyttäisi ilmaisua viittamaan sotien aikaan jolloin olivat nuoria aikuisia, mutta en sitä että joku 25-35 vuotias käyttää samaa ilmausya viittamaan 2000-luvun alkuun ja "aikaan ennen moderneja älypuhelimia".

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tarkoittaako sillä lähimenneisyyttä vai tosi vanhaa aikaa. Koska muille se ei ole kovin vanhaa aikaa. 

Vierailija
2/22 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullutkaan. Itse olen syntynyt 1980 ja minulle "ennen vanhaan" tarkoittaa 1800-lukua ja 1900-luvun alkupuoliskoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sanovat että 90-luvulla olisi ennen vanhaan. 

Vierailija
4/22 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ärsyttänyt koska en kiinnitä siihen huomiota tai ainakaan huomannut. Mutta veikkaisin että syy termin käyttöön on se että 90-luvulla syntyneet  ovat lähinnä olleet omien isovanhempiensa kasvattamia koska näiden vanhemmat olivat jatkuvasti töissä 2000-luvun alun nousukauden aikana. Tuolloin isovanhempien rooli lastenhoitajina kasvoi nopeasti kunnes isovanhemmille alkoi riittämään se että lapset jätettiin heille parkkiin siksi aikaa että vanhemmat ehtivät olemaan töissä. Nykyisin moinen ei edes tulisi kuuloonkaan ja hyvä jos nykyisin lapset näkevät isovanhempiaan edes kerran vuodessa jos sitäkään.

Vierailija
5/22 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan 25-35 vuotias käyttänyt "ennenvanhaan" ysärillä ja tiedän sen hyvin koska olin itse tuon ikäinen silloin.

Vierailija
6/22 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä kuullut ja ärsyttää koska se saa olon tuntumaan vanhaksi ja ikälopuksi.

Vierailija
7/22 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut itse käyttäväni. Maailma oli vain silloin jotenkin niin erilainen. Vielä ei ole ärsyttänyt, en ainakaan tiedä jos jotain muuta ärsyttää.

Oon kyllä jo 45v, että tämän ikäisille ehkä jo sallitaan.

Vierailija
8/22 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä toi on aika hyvä termi kuvaamaan menneitä aikoja. Mikä olis AP:lle hyväksyttävä korvike? Saako sanoa esim. "menneisyydessä" tai "sillon kun olin nuori"?

Vierailija
9/22 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle "ennen vanhaan" on 1920-50 -luvuilla ja viittaa todella omien isovanhempien lapsuuteen ja nuoruuteen. Ennen muinoin on toinen, joka jotenkin epäloogisesti tuntuu olevan käytössä kun puhutaan ajasta tuon ennen vanhan jälkeen.

Vierailija
10/22 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa, sillä menneisyyttähän se on ja parikymmentä vuotta on pitkä aika

Vierailija
11/22 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei haittaa, sillä menneisyyttähän se on ja parikymmentä vuotta on pitkä aika

Se on totta. Sitä ei ajattele niin pitkänä kun ei haöua ajatella vanhenemistaan.

Vierailija
12/22 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000-luvun alku oli ennen vanhaan. Sinä olet vanha, siksi se ärsyttää. 2000-luvun alku oli vuosikymmeniä sitten vaikka olikin ihan äsken.

Vierailija
13/22 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap keksii omiaan ja juttelee itsensä kanssa. Kohta se kävelee käsillään ja syö heinää.

Kyllä häiritsee, ettei mielenterveysongelmien hoitoon ole satsattu.

Vierailija
14/22 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä. On suloista mielestäni.

N43

Vierailija
15/22 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2000-luvun alku oli ennen vanhaan. Sinä olet vanha, siksi se ärsyttää. 2000-luvun alku oli vuosikymmeniä sitten vaikka olikin ihan äsken.

Itse huomaan tulleeni vanhaksi siitä, että 80-lukua muistellaan kuin silloin olisi ollut kaikki täydellisen hyvin, ja jopa ysäriä, joka oli nykyiseen verrattuna oikeaa lama-aikaa. Useimmat eivät tiedä mistä puhuvat, kun ovat olleet lapsia tai eivät vielä edes syntyneet. Ennen ei ollut paremmin. 

Vierailija
16/22 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan 25-35 vuotias käyttänyt "ennenvanhaan" ysärillä ja tiedän sen hyvin koska olin itse tuon ikäinen silloin.

ysärillä noista nuorimmat eivät osanneet vielä edes puhua

Vierailija
17/22 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse huomaan tulleeni vanhaksi siitä, että 80-lukua muistellaan kuin silloin olisi ollut kaikki täydellisen hyvin, ja jopa ysäriä, joka oli nykyiseen verrattuna oikeaa lama-aikaa. Useimmat eivät tiedä mistä puhuvat, kun ovat olleet lapsia tai eivät vielä edes syntyneet. Ennen ei ollut paremmin. 

Kyllä oli. 90 ja 80 luvuilla oli kaikki paremmin.

Vierailija
18/22 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavampaa on ihmiset jotka puhuu edelleen että 90-luku oli 10 vuotta sitten. Valitettavasti suuttuvat ja närkästyvät  jos korjaa ja muistuttaa että esim 1994 oli jo kolme vuosikymmentä sitten.

Vierailija
19/22 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavampaa on ihmiset jotka puhuu edelleen että 90-luku oli 10 vuotta sitten. Valitettavasti suuttuvat ja närkästyvät  jos korjaa ja muistuttaa että esim 1994 oli jo kolme vuosikymmentä sitten.

2006 oli ihan äsken ja silloin 90 luvun puolivälistä oli 10 vuotta.

Vierailija
20/22 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle 90 luku oli noin kymmenen vuotta sitten. Sen jälkeen alkoi 2000 luku joka tuntuu pitkältä ja venyvältä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan