Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka usein pesette vaatteita?

Vierailija
22.09.2024 |

Alusvaatteet ja t-paidat ym ihonmyötäiset toki pesen päivittäin, t-paitaa saatan joskus pitää muutaman päivän, mutta sitten housut, farkut, hupparit, neuleet ym, pesen aika harvoin, ellei niihin tule näkyvää likaa tai ala haista pahalle. Saattaa siis mennä kuukausia pesemättä housut tai hupparit, toki vaihtelen vaatteita, etten käytä jatkuvasti samoja, mutta tuli vain mieleen kuinka usein te muut pesette vaatteitanne? 

Olen pohtinut tätä viime aikoina, kun täällä oli joitain päiviä sitten joku talvitakin pesuun liittyvä ketju, jossa joku ihmetteli kun oli vuosia ollut takki pesemättä (yllätys yllätys, en itsekään pese talvitakkeja kuin harvoin, jos koskaan). Myös Sara Sieppi kauhisteli jossain haastattelussa kun joku exänsä pesi housujaan harvoin ja kuulemma haisi(?). Mietin vain miksi niitä päällys vaatteita pitäisi pestä viikottain, jos ne eivät ole likaisia eivätkä haise? Se jatkuva pesuhan niitä vasta kuluttaakin? 

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalisti kaiken yhden käyttökerran jälkeen. Pesen kaksi koneellista viikossa - toisessa pyyhkeet, lakanat ja pesuliinat, toisessa vaatteet. 

Jostain syystä poikkeuksen tekee rintsikat. Mulla on vain yksi pari normaaleita ja toinen urheiluliivejä, ja ekat voi olla kaksikin viikkoa pesemättä...

Vierailija
22/37 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran tai kaksi kuukaudessa. Asun yksin ja vaatteita on niin paljon, että puhtaita riittää koko kuukaudeksi.

Tämän tuntuu nyt kaikki ymmärtävän väärin. Kyse on keskimääräisestä pesuvälistä tietylle vaatteelle, esim housut tai huppari. Pidätkö samoja housuja tai hupparia kuukauden tai yli, ennenkuin se menee pyykkiin, vai heitätkö koriin viikon jälkeen ja otat puhtaan tilalle? Se on epäoleellista kuinka usein itse kone käy. 

Teit otsikon väärin. Siinä vika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesen pyykkiä täyden koneellisen 1-2 kertaa viikossa. Taloudessa 2 aikuista. Vaihtovaihteia riittää alushousuista lähtien.

Pointti ei ollutkaan se että kuinka usein kone käy, vaan se että kuinka monen käyttökerran jälkeen vaate menee pyykkikoriin.

-ap

Tarkoitko kenties käyttöpäivän jälkeen? Alushousut vaihdan silloin kun käyn suihkussa, samoin t-paidat. Suihkussa käyn viileillä keleillä joka toinen päivä. Farkut pesen joka toinen viikko ja pitkähihaiset sitä mukaan kun haisevat hieltä.

Juuri tätä tarkoitin. Itsellä siis saattaa samat farkut tai huppari olla (vaihtelevasti) kuukausia käytössä pesemättä, elleivät ole selkeästi likaisia. Osa ihmisistä taas tuntuu pesevän vaatteitaan paljon tiheämmin, esim housut 3-5 päivää ja pesuun. 

Vierailija
24/37 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran tai kaksi kuukaudessa. Asun yksin ja vaatteita on niin paljon, että puhtaita riittää koko kuukaudeksi.

Tämän tuntuu nyt kaikki ymmärtävän väärin. Kyse on keskimääräisestä pesuvälistä tietylle vaatteelle, esim housut tai huppari. Pidätkö samoja housuja tai hupparia kuukauden tai yli, ennenkuin se menee pyykkiin, vai heitätkö koriin viikon jälkeen ja otat puhtaan tilalle? Se on epäoleellista kuinka usein itse kone käy. 

Teit otsikon väärin. Siinä vika.

Jos lukee aloitusviestin, niin asian pitäisi kyllä aueta.. 

Koneen käyntitiheys liittyy myös siihen paljonko ihminen omistaa vaatteita, se ei minua kiinnosta. 

Vierailija
25/37 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö joudu itse vettä maksamaan kun kone pyörii päivittäin?

Vierailija
26/37 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alusvaatteet menee pesuun joka päivä. Samoin hikiset lenkkivaatteet

Työ on toimistotyötä joten vaihdan vaatteita joka päivä mutten pese kuin viikon käytön jälkeen. Farkut pesen muutaman kerran vuodessa koska köyhän niitä tosi harvoin. Talvitakin aina keväällä

Vierailija
27/37 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen likaisuuden mukaan. Työvaatteet menee työpäivän jälkeen pyykkikoriin, koska päiväkodissa ne sotkeutuu vähintään räkään ja ruokaan. Samoin urheiluvaatteet menee käytön jälkeen pyykkikoriin koska vaikka ne ei vielä haisisi, niin luultavasti seuraavalla hikoilulla haju olisi karsea.

Kotivaatteita pidän hikoilusta ja sotkemisesta riippuen 1-3pv, joku huppari ehkä menee viikonkin, jos alla on ollut pitkähihainen enkä ole onnistunut sitä muutoin sotkemaan. Harvoin pidettävät farkut ja päällyspaidat voi olla kuukausia pesemättä.

Jalat ei mulla hikoile juurikaan, joten samat sukat voi olla 2-3 päivää. Alkkarit pesuun päivittäin ja rintsikat hikoilun mukaan. Ulkovaatteita pesen vain niiden oikeasti sotkeentuessa, eli todella harvoin. Tuuletan ja poistan pienet tahrat paikallisesti. Saatan antaa myös lumipesuja niille talvella. 

Olen aika kova vaihtamaan vaatteita, sillä saatan kotona ollessakin vaihtaa useamman kerran päivässä vaatteet. Tästä syystä puolipitoista pino on iso ja aika usein haistelen ennen ja jälkeen käytön onko tarvetta viedä vaate pyykkiin. 

Vierailija
28/37 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesen pyykkiä täyden koneellisen 1-2 kertaa viikossa. Taloudessa 2 aikuista. Vaihtovaihteia riittää alushousuista lähtien.

Pointti ei ollutkaan se että kuinka usein kone käy, vaan se että kuinka monen käyttökerran jälkeen vaate menee pyykkikoriin.

-ap

Tarkoitko kenties käyttöpäivän jälkeen? Alushousut vaihdan silloin kun käyn suihkussa, samoin t-paidat. Suihkussa käyn viileillä keleillä joka toinen päivä. Farkut pesen joka toinen viikko ja pitkähihaiset sitä mukaan kun haisevat hieltä.

Juuri tätä tarkoitin. Itsellä siis saattaa samat farkut tai huppari olla (vaihtelevasti) kuukausia käytössä pesemättä, elleivät ole selkeästi likaisia. Osa ihmisistä taas tuntuu pesevän vaatteitaan paljon tiheämmin, esim housut

Osa ihmisistä sotkee vaatteensa helpommin? Mä olen vähän sellainen homssu, että aina on jotain hammastahnaa, ketsuppia tai kahvia rinnuksilla tai housussa jotain mohnää kun olen istahtanut ulkona. 

Vierailija
29/37 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilta opittua, milloin vaihtaa puhtaaseen:

Alusvaatteet: 1pv.

Aluspaita: 1-2pv. 

Hupparit yms aluspaidan päällä olevat: 2-4 pv. Villapaidat erikseen.

Housut, mekot: 3-7pv. Riippuu materiaalista ja onko esimerkiksi sukkahousut alla

Sääntöjä venytän, jos kyse on kotivaatteista. 

Vierailija
30/37 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmilta opittua, milloin vaihtaa puhtaaseen:

Alusvaatteet: 1pv.

Aluspaita: 1-2pv. 

Hupparit yms aluspaidan päällä olevat: 2-4 pv. Villapaidat erikseen.

Housut, mekot: 3-7pv. Riippuu materiaalista ja onko esimerkiksi sukkahousut alla

Sääntöjä venytän, jos kyse on kotivaatteista. 

Itse taas pidän noin tiheää pesuväliä housuille ja päällipaidoille turhan tiheänä, mutta taidan itse olla vähemmistössä. 

-ap

Vierailija
31/37 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi pitkien housujen ja farkkujen pesuväliä on vaikeaa vertailla ihmisten kesken, kun joku puhuu saman housuparin päivittäisen käytön pohjalta, joku toinen taas vaihtaa asua päivittäin. Tuskinpa tähän muutenkaan mitään yleispätevää sääntöä voi esittää. Nykyään paljon esillä on ajatus  välttää turhaa pesemistä, mikä onkin viisas neuvo vaikkapa neuleita koskien. Se saattaa myös opettaa arvioimaan pesutarvetta tilannekohtaisesti. Ap ottaa esiin vaatteen "haisemisen". Jos ei ole kyse jostain äkillisestä hajukatastrofista, joka tietenkin johtaa vaatteen pesemiseen, muuten haiseminen on kyllä jo aika pitkälle edennyt merkki, jota ei voi ruveta odottamaan pesutarpeen merkiksi. 

Vierailija
32/37 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pese pikkareita kolmeen päivään enkä käytä niitä sen jälkeen :) Niistä saa 20 kun laittaa myyntiin vakkareille.

Ihan normisti muuten

Vierailija
33/37 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 koneellista viikko.

Vierailija
34/37 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen neuleetkin varuiksi joka käytön jälkeen ku töissä tulee stressihiki 😂 Jos oon muualla, ni ei oo ongelmaa ja pidänkin pari/kolme päivää putkeen joskus.

Vierailija
35/37 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pese vaatteita kuin kerran viikossa, mutta alusvaatteet ja sukat vaihdan päivittäin. Puserot on päällä 1-3 päivää, housut 1-7 päivää, takit pesen1-2 kertaa kaudessa. 

Vierailija
36/37 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alushousut, sukat, treenivaatteet: 1 käyttökerta. Suosittelen kyllä kaikille salikävijöille, että puetaan puhtaat treenikamat joka kerta. On todellista piinaa muille treenajille, kun vieressä joku haisee pinttyneelle hielle.

Muut vaatteet vaihdetaan likaisuuden ja hikisyyden mukaan, mutta viikkotolkulla en säilö mitään puolipitoista, koska kyllä niistä tulee tunkkaisia, vaikka eivät olisi olleet kuin pari kertaa käytössä ja vaikka kuinka ilmavasti säilyttäisi. 

Vierailija
37/37 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pese esim farkkuja viikottain, mulla on tosin aika paljon vaatteita niin tulee vaihdeltua. Mutta ihoa vasten olevat vaatteet, alusvaatteet ja sukat pesen yhden max kahden käytön jälkeen (talvella 2x)  pitkähihaiset ja t paidat sitten kun alkavat vähän likaantua eivätkä ole enää freesin tuntuisia, ehkä 2-4 käytön jälkeen. Housuja pesen tosiaan harvimmiten koska eivät yleensä kovin helposti likaannu tai haise. Takit yms kerran kaks vuodessa noin, sillon kun ovat selkeästi likaset.