Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten houkutella teiniä syömään monipuolisemmin?

Vierailija
22.09.2024 |

Meillä on 3 lasta, yksi heistä jo täysi-ikäinen. Tämän vanhimman kohdalla kaikki ruoka on kelvannut. Keskimmäisen lapseni kanssa olen vähän hämilläni. Hän syö, jos on mieluista ruokaa. Niitä ruokalajeja ovat lohikeitto, lohi ja muusi, tonnikalakiusaus, tonnikalapisa, tonnikalakastike ja makaroni, kasvissosekeitto, tortillat, nachopelti. Käytännössä hyvin harvoin suostuu mitään muuta edes maistamaan. Lapsena söi paljon monipuolisemmin. Nyt jos laitan vaikka uunissa lihapullia ja perunamuusin, se on kuulemma ällöttävää. Punaista lihaa meillä muutenkin syödään vain noin kerran viikossa, ja yleensä mikään punainen liha ei maistu hänelle, jos ei joulukinkkua lasketa.

Tänään tein broilerikastiketta, riisiä ja keitettyä parsakaalia sekä porkkanaraastetta. Hän söi lusikallisen riisiä, parsakaalia ja porkkanaraastetta. Ja heti tunnin päästä kävi hakemassa voileipää, koska kyllähän tuollaisella annoksella nälkä jää. 

Mitä pitäisi tehdä? Vai onko tuo ohi menevä vaihe? Mieheni on ollut todella nirso lapsena, ja olen ajatellut, voiko olla periytynyt. Toisaalta kun lapsena tämä meidän teini söi monipuolisemmin. Jos koulussa on pahaa ruokaa, hän ottaa kuulemma pelkkää salaattia ja näkkileipää. Sitten kun tulee kotiin, saattaa syödä nälissään pari voileipää, banaanin, omenan, joskus kaurapuuroa. Olen yrittänyt puhua proteiinin saannista ja vaikka mistä, mutta ei kuuntele. Toisaalta mietin, että jos jollain on vihjeiden lisäksi antaa hyviä reseptejä, joissa vaikka tonnikalaa tai jotain tortillan tyyppisiä juttuja, niin mielellään otan reseptivinkkejä myös, kun ei me koko perhe jakseta kuitenkaan aina syödä noita samoja, ja esim. lohi on kallistakin, niin ei sitä joka toinen päivä voi olla tarjolla.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro että teini voi laittaa koko perheelle ruokaa ja opetella kaikkien ruokamieltymykset. Näin oma äitini sai minut syömään monipuolisemmin kun jouduin miettimään mitä kukin 6 -henkisessä perheessä söi (paljon ruokarajoituksia allergioiden, keliakian ja intoleranssien muodossa).

Vierailija
2/27 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä häntä itse etsimään netistä reseptejä ja kokatkaa niistä yhdessä. Miten olisi vaikka tofu-kasvisvokki? Tai valmiit kasvispyörykät silloin kun muut syövät lihapullia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi koko perheen pitäisi dyödä samaa ruokaa?

Vierailija
4/27 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei teiniys tee sitä, että pitäisi tykätä kaikesta sonnasta, mitä ruuaksi valmistat.

Olisit ylpeä lapsestasi, onhan hänellä makuaisti joka hyljeksii huonoa ruokaasi.

Vierailija
5/27 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna olla jonkun aikaa nälissään niin eiköhän ala ruoka maistua. Ihan helvetin typerää houkutella isoa kakaraa!

Vierailija
6/27 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta voisiko syy olla vaikka se, että jos yhdelle tehdään lohta ja perunamuusia, niin ehkä muutkin sitä haluaa. Kenen kukkaro sitä kestää, jos 5-henkiselle perheelle joka ilta tehdään 20-25 euron päivällinen? Meillä ainakin on sääntö, että arki-iltojen ruokabudjetti on noin kympin per ateria, sisältäen myös salaatit. Viikonloppuisin tehdään kalliimpaa ruokaa. Meidän 5-henkisen perheen ruokakulut on noin 800€/kk. Noin kerran kuussa lisäksi käydään vaikka mäkkärissä tai sushilla. Olen itse osa-aikatyössä, ja perheen menot on pidettävä kurissa.

Vierailija
7/27 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhelihabolognesekastikkeen kun tekee erittäin kasvismaiseksi soseuttamalla sekaan niin uppoaa.

Vierailija
8/27 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla ihan hyvin jokin vaihe. Olen ollut aiemmin yläkoulun opettajana. Etenkin tytöistä osa syö huonosti, koulun ruoka ei kelpaa. Jos kysyy syytä, voi vastaus olla vaikkapa, että mä en voi sietää kalapuikkoja tai että mulla nousee oksennus kurkkuun, jos mut pakotetaan syömään kasvislasagnea. Veikkaanpa, että samat tytöt ovat ihan hyvällä ruokahalulla syöneet niitä ruokia vielä alakoulussa. Nyt kun olen ollut pari vuotta lukion opettajana, pääsääntöisesti ruoka maistuu ja annoksetkin näyttävät olevan normaalia kokoa. En tietenkään vieressä vahdi, mitä kenelläkin lautasella on, mutta kyllähän siinä samassa ruokasalissa syödessään näkee, mitä toisilla on lautasella. Tietysti on joitakin, jotka eivät edes käy syömässä, mutta heitä ilmeisesti on vähän.

Vierailija
9/27 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna olla jonkun aikaa nälissään niin eiköhän ala ruoka maistua. Ihan helvetin typerää houkutella isoa kakaraa!

Kyllä kun ruokaaikaa venyttää kaksikin tuntia normaali ajasta niin jokaiselle ruoka uppoaa ..ellei sitten pidempi venytys..

Vierailija
10/27 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan tykännyt oikeastaan mistään mitä äitini on tehnyt ruoaksi. Lapsena sitä söi, koska oli "pakko", mutta sitten teininä ymmärsin, että pahaa ruokaa ei ole pakko syödä, ja nälkään ei kuole jos yksi ateria jää välistä.

Vierailija
11/27 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään syönyt teininä kovin monipuolisesti, joskus en edes terveellisesti. Omia inhokkeja: hernekeitto, liha-perunalaatikko, ohrapuuro, mannapuuro, vispipuuro, kaikki kaaliruuat, kaikki sieniruuat, sianlihakastike, lihakeitto, silakkapihvit, kaikki maksaruuat. 

Olen kohta 50-vuotias, enkä edelleenkään syö noita edellä mainittuja, paitsi suolasieniä olen oppinut syömään. Olen myös elämässä oppinut, että voin valita terveellisiä ruokia ilman että tarvitsee irvistellen syödä jotain, mistä ei pidä. Se että minä olen inhonnut mannapuuroa, ei ole tarttunut lapsiini, koska he söivät sitä mielellään iltapalaksi lapsuudessaan. Mannapuuro ja mansikkakeitto oli pojan lemppari-iltapalaa.

Ei pidä pakottaa ketään mihinkään, se on se pääasia. Eikä saa pitää nälässä, vaikkei jokin ruoka maistu. Se on todella typerää. Minulle joskus kotona tehtiin se virhe, että istuin hernekeittolautasen ääressä, kunnes lautanen oli tyhjä. Sen jälkeen en ole hernekeittoa suuhuni laittanut. Sellaisesta mielivaltaisesta käytöksestä jää trauma.

Vierailija
12/27 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruoka-aineita voi yrittää piilottaa ruokiin, jos kaikki ei hälle maistu, tehdä vähän erilaisia, netistä löytyy paaaaaljon herkullisia ja terveellisiä ohjeita tai yrittää keksiä hyviä vaihtoehtoja niiden tilalle mistä ei tykkää

Vierailija
13/27 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti on ohi menevä vaihe. Ei tarvitse hätääntyä.

Vierailija
14/27 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro teinille, että lohi on kallista. Kerro päivällisten viikkobudjetti ja anna teinin tehdä ehdotus. Silloin ehkä tajuaa, miksi sitä lohta ei voi olla tarjolla joka päivä, vaikka olisi kuinka hyvää. Teinit ei tuommoisia useinkaan edes ajattele. Mennään halu ja mieltymykset edellä. Sama se on heillä usein vaatteidenkin kanssa.

Vierailija
15/27 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki vitamiineja ja ruokia, hedelmiä. Se mikä maistuu. Ei niitä pahoja ja halpoja. Kunnollista lihaa ja kanaa. Luomua? Juomia. Kerro puutoksista ja laihdutuksen vaikutuksista, jos ei syö kunnolla ikinä. Älä nalkuta tai toista, ole ystävällinen. Sano transrasvasta, mitä haitta-aineita se sisältää. Kehoita että ei näännytä liikaa itseä, vaikka yrittäisi miellyttää ikäisiään.

Vierailija
16/27 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta voisiko syy olla vaikka se, että jos yhdelle tehdään lohta ja perunamuusia, niin ehkä muutkin sitä haluaa. Kenen kukkaro sitä kestää, jos 5-henkiselle perheelle joka ilta tehdään 20-25 euron päivällinen? Meillä ainakin on sääntö, että arki-iltojen ruokabudjetti on noin kympin per ateria, sisältäen myös salaatit. Viikonloppuisin tehdään kalliimpaa ruokaa. Meidän 5-henkisen perheen ruokakulut on noin 800€/kk. Noin kerran kuussa lisäksi käydään vaikka mäkkärissä tai sushilla. Olen itse osa-aikatyössä, ja perheen menot on pidettävä kurissa.

Muuta vaihtoehtoa ei ole kuin se lohi? Tai syöminen ulkona?

Vierailija
17/27 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei teiniys tee sitä, että pitäisi tykätä kaikesta sonnasta, mitä ruuaksi valmistat.

Olisit ylpeä lapsestasi, onhan hänellä makuaisti joka hyljeksii huonoa ruokaasi.

Oletpa ällöttävä kusipää. 

Vierailija
18/27 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelkaa keskenään. Kysyy, mitä hän haluaisi syödä. Hän voi itse ehdottaa, mitä haluaa. Niin on kokillakin vähä helpompaa. Ruoka on elimistön rakennusmateriaali. 

Vierailija
19/27 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpa ällöttävä kusipää. 

Ai on kusipää kun kertoo totuuden?

Vierailija
20/27 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelkaa keskenään. Kysyy, mitä hän haluaisi syödä. Hän voi itse ehdottaa, mitä haluaa. Niin on kokillakin vähä helpompaa. Ruoka on elimistön rakennusmateriaali. 

Teini osaa kyllä kokata ruokaa jo itsekin mutta siitä olen ehdottomasti samaa mieltä että kannattaa keskustella asiasta teinin kanssa miten hän tilanteen ratkaisisi.