Tori.fi on HÖLMÖLÄ. Kertokaa omia kokemuksianne ostajana ja myyjänä
Joskus myin Torissa 43 kokoista kenkäparia miesten kenkiä, no eikös joku mies laita viestiä että löytyiskö multa myös miesten työkenkiä koossa 45. Siis millä oletuksella? :D
Myin naisten kenkiä, 37 ja 38 kokoa, eikös joku nainen laita viestiä että minkälaisia kaikkia kenkiä löytyy, olisko näitä 39 ja 40 kokoakin.
Ei mulla mitään kauppaa ole missä on joka kokoa saatavilla! Myynnissä on ne tuotteet jotka on ilmoitettuna.
Ja sitten ollut tällaisia että "myynnissä mekko, koko S, rinnanympärys 85cm ja vyötärö 70cm," No eikös joku laita viestiä että mahtuukohan tämä L/XL kokoiselle. Ei taida mahtua ja tuotteessa on kyllä mitat, katso ja vertaa omiisi.
Jotkut ei taida lukea ilmoituksia ollenkaan, kun paljon myös kysytään asioita jotka lukee ilmoituksessa.
Kommentit (302)
Tänään toriostaja kirjoitteli ja kysyi: onko vielä vapaana? Kirjotin, että on ja tehtiin kaupat. Aivan normaali kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyn usein, onko vapaana ja sitten en reagoi, koska muutan mieleni. Minua ei myöskään häiritse, kun multa kysytään, onko vapaana. Torissa nopeat syövät hitaat ja ensimmäinen halukas saa usein tavaran. Ei sitä sekunnin murto osassa voi tietää, haluanko oikeasti, mutta täytyy ilmaista mielenkiintoa HETI. Siksi näin tehdään. Ymmärrän siis, että kun saan sellaisen viestin, joku on kiinnostunut, mutta into saatta laantua.
En ymmärrä ihmisiä, jotka eivät postita. Se on eräänlaista vallankäyttöä ja laiskuutta. Toki ymmärrän, jos ei pysty liikkumaan.
Taidat olla tyhmä, se on jokaisen oma asia postittaa tai ei postita, tinkii tai ei, itse en postita mitään muutaman euron tavaroita koskaan koska siinä on oma työ etsiä laatikko, pakata, viedä postiin, kamala vaiva muutaman euron takia.Ja ainakin minulla käynyt kohtalaisesti kauppa vaikka en postita, nouto on hyvä
Kuka tässä on tyhmä? Olenko oikeasti minä se tyhmä? Postitan aina - tavaran postittaminen ei ole mulle mikään "kamala vaiva". Se vie muutaman minuutin - katsos kun tottuu jotain tekemään, siitä tulee ajan mittaan sujuvaa hommaa. Kaikkea ei tarvii pakata laatikkoon - esimerkiksi vaatteita. En tiedä. Naurattaa, että haukutaan tyhmäksi, kun itse ei viitsitä nähdä pientäkään vaivaa toisen ihmisen eteen. Ja kyllä ärsyttää ja on vaikea ymmärtää. Itse postitan aina, kun mahdollista. Pakkaan kauniiksi ja laitan jotain ilmaista kivaa kaupan päälle lisääksi - useimmiten kauniin kiitoskortin. Kerran suostuin postitse lähettämään 12 lautasta ja kaikki menivät ehjinä perille. Ostaja oli hyvin onnellinen ja tyytyväinen. Tottakai se, suostuuko postittamaan, on jokaisen oma asiaa, mutta minulla on myös oikeus ärsyyntyä siitä. Naurattaa, että näin pieni juttu lasketaan "kamalaksi hommaksi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyn usein, onko vapaana ja sitten en reagoi, koska muutan mieleni. Minua ei myöskään häiritse, kun multa kysytään, onko vapaana. Torissa nopeat syövät hitaat ja ensimmäinen halukas saa usein tavaran. Ei sitä sekunnin murto osassa voi tietää, haluanko oikeasti, mutta täytyy ilmaista mielenkiintoa HETI. Siksi näin tehdään. Ymmärrän siis, että kun saan sellaisen viestin, joku on kiinnostunut, mutta into saatta laantua.
En ymmärrä ihmisiä, jotka eivät postita. Se on eräänlaista vallankäyttöä ja laiskuutta. Toki ymmärrän, jos ei pysty liikkumaan.
Taidat olla tyhmä, se on jokaisen oma asia postittaa tai ei postita, tinkii tai ei, itse en postita mitään muutaman euron tavaroita koskaan koska siinä on oma työ etsiä laatikko, pakata, viedä postiin, kamala vaiva muutaman euron takia.Ja ainakin minulla käynyt ko
Sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla tyhmä, se on jokaisen oma asia postittaa tai ei postita, tinkii tai ei, itse en postita mitään muutaman euron tavaroita koskaan koska siinä on oma työ etsiä laatikko, pakata, viedä postiin, kamala vaiva muutaman euron takia.Ja ainakin minulla käynyt ko
Muutaman minuutin homma, taidat olla aivan sekaisin ja kannattaisi ehkä miettiä että jollain saattaa olla muutakin tekemistä kun pakata jotain krääsää, joka tapauksessa jokainen toimii kuten parhaaksi katsoo.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pyrkiä kirjoittamaan mahdollisimman hyvät tiedot tuotteesta, niin vähemmän saa turhia kysymyksiä.
Valitettavasti on vaan todella paljon niitä jotka ei osaa lukea tai tajua lukea ilmoitusta, kokemusta on paljon siitä kun on hyvät selkeät kuvat ja ilmoituksessa lukee kaikki mitat ynnä muut niin tulee näitä mikä sen korkeus on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää tinkaajat. Jos myyn jotain jo erittäin halpaan hintaan, niin tarjotaan siitäkin huomattavasti vähemmän. Tyyliin, että jos myyn hyväkuntoista lasten polkupyörää todella edullisesti, niin saan paljon pienemmän tarjouksen. Tuollaisille jätän kokonaan vastaamatta, vaikka mieli tekisikin vastata, että tuolla summalla et kyllä pyörää saa, tuolla summalla voit ostaa kaupasta uutena pelkän sisäkumin.
Mä vastaan tinkaajilla en myy osamaksulla.
Niiden tinkaajien takia pitäisi laittaa alkuun vähintään kolkyt prosenttia ylihintaa, että siinä on sen verran sitä tinkimävaraa, jonka on valmis joustamaan. Jos haluat jostain satasen, niin pyydät ensin 130 - 140 euroa. Se on se lähtöhinta, josta sitten ostaja voi tinkiä sen kolme neljä kymppiä pois ja saat siitä sen satasen. Muuten joutuu kuudella kympillä lahjoittamaan ja sitten vituttaa, kun olisi halunnut siitä satasen. Sitten ostaja voi myydä sen eteenpäin pienellä voitolla, kun on ensin itse halvalla ostanut. Siksihän ne tinkii, että voi ostaa halvalla ja myydä kalliilla. Joku tolkku pitäisi olla kerjätessäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää tinkaajat. Jos myyn jotain jo erittäin halpaan hintaan, niin tarjotaan siitäkin huomattavasti vähemmän. Tyyliin, että jos myyn hyväkuntoista lasten polkupyörää todella edullisesti, niin saan paljon pienemmän tarjouksen. Tuollaisille jätän kokonaan vastaamatta, vaikka mieli tekisikin vastata, että tuolla summalla et kyllä pyörää saa, tuolla summalla voit ostaa kaupasta uutena pelkän sisäkumin.
Niiden tinkaajien takia pitäisi laittaa alkuun vähintään kolkyt prosenttia ylihintaa, että siinä on sen verran sitä tinkimävaraa, jonka on valmis joustamaan. Jos haluat jostain satasen, niin pyydät ensin 130 - 140 euroa. Se on se lähtöhinta, josta sitten ostaja voi tinkiä sen kolme neljä kymppiä pois ja saat siitä sen satasen. Muuten joutuu ku
Tai pistää hinnaksi sen satasen ja myy sen satasella, niin minä teen, en tingi hinnoistani.
Myin Samsungin pyykkikonetta 150 e. Ostajaehdokas kysyi alinta hintaa, sanoin 130. Kyseli päiväkausia lisäkuvia, onko koneessa naarmuja, mitkä mitat, kuinka vanha, ostinko uutena ja ties mitä. Sitten alkoi helvetinmoinen tinkaus, olis pitänyt myydä 110, koska pakettiauton vuokraaminen maksaa, on työtön, uuden Logicin pesukoneen saa 200 e ja "voisitko tehdä minulle palveluksen". Samaan aikaan samalla alueella oli alle satasella Logicia vastaavia halpakoneita myynnissä, mutta jostain syystä halusi mua kiusata.
Lopulta sen osti nuori pariskunta tinkimättä ja kuljettivat kävellen parin sadan metrin päähän. Ensimmäisen ehdokkaan vonkumiset torjuin kohteliaasti ja kirosin itsekseni hänelle lämpimiä tyynyjä ja pikkukiviä kenkiin. Kaikki muut ostajat aina olleet tosi mukavia ja tinkaaminen hoitunut hyvässä hengessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotettu noutopäivä ei sopinut, koska oli liian kaukana eli viikonloppuna. Arkena en ehdi hakemaan. Myyjä sössötti, että etkö voi hakea aikaisemmin, koska joskus on joku jättänyt noutamatta. Miten hitossa se ajankohta vaikuttaa siihen, noutaako vai ei. Jätin vastaamatta myyjän vinkumiseen ja ostin samankaltaisen tuotteen toiselta myyjältä. Kävin vielä ehdottamani noutoviikonlopun jälkeen tsekkaamassa ja siellähän se tuote oli edelleen myynnissä. Kannattaisi tarttua tilaisuuteen.
Myyjän vinkuminen? Mikähän pelle sinäkin olet. Olen ostanut ja myynyt vuosien mittaan satoja tuotteita ja oppinut sen että kaikki ei aina mene suunnitelmien mukaan, on kokemusta näistä ostajista jotka sopii tulevansa ostamaan eikä niitä sitten näy eikä kuulu enää mitään, sen takia nykyisin myyn ensimmäiselle joka tulee paikalle, en varaa mitään.
Mikä vajaaälyinen sinä olet? Minä en ole koskaan jättänyt noutamatta, sen sijaan kaikenlaista viheltäjää on myyjissä nähty. Huvittavinta on, että minähän olisin ollut ensimmäinen, joka olisi tullut paikalle, mutta löytyipä parempi ja halvempi tuote 😄
Postikuluja on joskus tingitty. Ei ole ymmärretty, että myyjä ei voi vaikuttaa niihin. Mummot ja nuoret miehet on suoraan helvetistä. Muiden kanssa ei ole ollut ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tiettyjen tuotteiden kohdalla, että ostajat kysyvät, vieläkö on myynnissä. Esim. lipastot ovat haluttua tavaraa. Silloin kun itse sellaista etsin, niin ne menivät heti. Yhteen jonoon pääsin, 5 minuutissa myyjä oli saanut useamman yhteydenoton ja itse olin 3. jonossa. En tarkalleen muista hintaa, mutta olisiko ollut 30 € ja kun myyjä huomasi, että halukkaita ostajia oli, niin nosti hintaa vielä 10 €. Olin jonossa pari päivää ja olisin saanut lipaston, koska syystä ja toisesta kaksi muuta eivät sitä halunneetkaan, ja minäkin poistuin halukkaiden joukosta, koska en halunnut lipastoa nostetulla hinnalla. Totesin myyjälle, että sain lipaston ostettua muualta.
Joskus laitoin tavaran myyntiin ja huomasin että katsojia alkoi tulla paljon. Nostin sitten hintaa jonkin verran ennen kuin kukaan ehti tehdä tarjousta mutta taisi mennä sittenkin halvalla. Muistaankseni puolet sain ostohinnasta kaksikymmentä vuotta vanhasta Chris King ohjainlaakerista.
Sen sijaan Marimekon alennuksesta ostetut Unikko pyyhkeet menivät aivan liian halvalla kun kysyjiä oli kymmenen alle kymmenessä minuutissa. Olisi pitänyt poistaa ilmoitus ja vastata kyselijöille että meni jo ja laittaa myöhemmin uusi ilmoitus. Torilla merkkituotteet menevät kaupaksi alta aikayksikön kun hintahaukka huomaa edullisen kohteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut veneistä tingattua jopa puolet hinnasta.
Etsin aina mahdollisia pieniä vikoja sekä kauneusvirheitä. Kaikki kyllä pudottavat silloin valmiiksikin halpaa hintaa..
En tiedä oletko sinä mies vai et, mutta juuri tämän takia vihaan myydä sellaisia tavaroita, joista kiinnostuneet ovat enimmäkseen miehiä. Esimerkiksi kamerat ja valokuvaustarvikkeet. Joka hemmetin kerta kun miesostaja on tullut noutamaan tavaraa, alkaa tavaran kääntely ja testailu ja tuhina ja pään pudistelu hymähdellen, ja lopulta mies sanoo, että tämä ei ole kovin hyvässä kunnossa (vaikka tuote olisi täysin käyttämätön) ja tekee tarjouksen joka on noin -70% hinnasta.
Naisostajissa olen kohdannut vain tasan yhden samanlaisen tinkaajan. Miehistä näitä tuntuu olevan noin 80%. (Naisostajissa on sitten omat ongelmansa, ohareiden tekijöistä valtaosa on ollut naisia.)<
Myin kaksi kameraa viime vuonna ja ei ollut tinkaamista. 20 vuotta vanha Canon Ixus näppäilykamera oli hyvässä toimintakunnossa mutta tekniikaltaan aika vanha ja pyysin siitä 50 euroa. Reilu 10 vuotta vanha Canon G12 meni nopeasti kaupaksi hintaan 220 euroa ja Torilla näyttäisi olevan edelleen halukkaita ostajia kyseiselle kameralle.
Jos tavara on ollut myynnissä vasta lyhyen aikaa ja on useampi kiinnostunut niin ei kannata hintaa tiputtaa. Paikan päälle tullut ostaja yleensä haluaa tuotteen ja on siitä valmis maksamaa kunnolla joten ihan mihin tahansa tarjoukseen ei kannata suostua. Jos tuotteessa on jotain vikaa niin sitten pitää hintaa sovitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotettu noutopäivä ei sopinut, koska oli liian kaukana eli viikonloppuna. Arkena en ehdi hakemaan. Myyjä sössötti, että etkö voi hakea aikaisemmin, koska joskus on joku jättänyt noutamatta. Miten hitossa se ajankohta vaikuttaa siihen, noutaako vai ei. Jätin vastaamatta myyjän vinkumiseen ja ostin samankaltaisen tuotteen toiselta myyjältä. Kävin vielä ehdottamani noutoviikonlopun jälkeen tsekkaamassa ja siellähän se tuote oli edelleen myynnissä. Kannattaisi tarttua tilaisuuteen.
Myyjän vinkuminen? Mikähän pelle sinäkin olet. Olen ostanut ja myynyt vuosien mittaan satoja tuotteita ja oppinut sen että kaikki ei aina mene suunnitelmien mukaan, on kokemusta näistä ostajista jotka sopii tulevansa ostamaan eikä niitä sitten näy eikä kuulu enää mitään, sen takia nykyisin myyn ensimmäiselle joka tulee paikalle, en varaa mitään
Minä, minä, minä ei sillä ole mitään merkitystä, tässä kirjoituksessa käsitykseni mukaan viitataan yleisesti siihen että monilla on kokemusta siitä kun ostaja ei tule paikalle sovitusti vaan tekee oharit.
Vierailija kirjoitti:
Kerran myin vanhaa iPhonea niin tuli tarjous, jossa tinkasi 200 € ja tilalle laittaisi pizzalahjakortin. Ei tullut kauppoja.
iPhonen tinkaajat ovat perseestä olevia köyhiä juntteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niiden tinkaajien takia pitäisi laittaa alkuun vähintään kolkyt prosenttia ylihintaa, että siinä on sen verran sitä tinkimävaraa, jonka on valmis joustamaan. Jos haluat jostain satasen, niin pyydät ensin 130 - 140 euroa. Se on se lähtöhinta, josta sitten ostaja voi tinkiä sen kolme neljä kymppiä pois ja saat siitä sen satasen. Muuten joutuu ku
En minä ainakaan myy yhtään mitään alihintaan, laitan hinnan millä myyn ja myyn sen siihen hintaan, en vastaa tinkaajille, en käytä aikaani siihen.Kauppa käy, tosin huonommin torissa kun aiemmin mutta tilanne on sama muilla kanavilla, maailman tilanteen epävarmuus, työttömyys vaikuttaa.
"Muutaman minuutin homma, taidat olla aivan sekaisin ja kannattaisi ehkä miettiä että jollain saattaa olla muutakin tekemistä kun pakata jotain krääsää, joka tapauksessa jokainen toimii kuten parhaaksi katsoo."
Kyllä. Pystyn pakkaamaan tavaran muutamassa minuutissa, koska olen lähettänyt postitse niin paljon tavaroita, että pakkaaminen on sujuvaa ja automaattista hommaa.
Kannattaa katsoa peiliin ja miettiä, mikä saa sut sanomaan, että sinulle vieras ihminen on "aivan sekaisin".
Minä kyllä saan olla ärsyyntynyt siitä, että jotkut myyjät eivät postita. Ei ole sulta mitenkään pois.
Krääsää? Onko kaikki tavarat, myös tarpeelliset, krääsää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin tavaran myymisen siten, että hinta oli oikeasti todella halpa esim 100€ (jos muut pyytävät alkaen 150€) ja en siitä tinkisi. Yksikään yhteydenottaja ei ollut sillä mielellä että maksaisi pyytämäni vaan kaikki halusivat tinkiä, yleensä tarjosivat 50-60€.
Aloin sitten tekemään niin, että satasen tuotteesta pyysin 135€, josta sitten tingin maksimissaan sen 35€. Kauppa kävi kuin siimaa ja ostajat olivat mielissään kun "saivat tingittyä sikana"
Hyvin käy kauppa ja mukavia ostajia sekä myös kyselijöitä ollut. En pidä kynsinhampain kiinni hinnoista kun haluan tavarasta eroon joten lopullinen myyntihinta löytyy tarjouksen ja vastatarjouksen puolesta välistä. Ostajiin jotka eivät tinkaa lainkaan olen myös törmännyt, joten en voi olla kuin tyytyväinen.
Mua ei haittais turhat "onko vielä vapaana" -kyselyt, jos joku edes reagoisi Torissa ilmoituksiin. Ennen sitä Torin uudistusta (missä tuli mm. tuo Toridiili) sain myytyä siellä heti kaikki, mitä myyntiin laitoin (pääosin neuleita), mutta tuon muutoksen jälkeen en ole saanut ainoan ainoaa tuotetta myytyä.
Olisi kiva tietää, mikä tämän aiheutti. Hinnat on samat, kuin ennen uudistusta.
Turkuun, se selittää paljon.