Käsi sydämelle: oletko koskaan saanut onnellisuutta rahalla ostamastasi hyödykkeestä?
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
USB-liitännällä olevat kosketinsoittimet käytettynä 140€, tietokone 2400€, tietokoneelle FL Studio- ohjelma äänipaketteineen ~1000€
Kyllä, oman musiikin tekeminen on tuottanut mulle paljon euforisia hetkiä.
3D-tulostin 500€, sille tietokoneelleni asennettu ilmaisohjelma Blender ja 40€/kg muovinauhakela.
Tämä on myös tuottanut iloa. Olen tietokoneella suunnitellut koristeellisen hyllyn, tulostanut ja maalannut sen ja kiinnittänyt seinälle. Kaunis sisustuselementti ja aiva omosta mielen sopukoista muotoiltu juuri sellaiseksi kuin haluan. Myös rikki menneitä kodintarvikkeita olen korjannut muotoilemalla tulostamalla varaosia niihin.
Lisään vielä, että omakotitalon osto teki minut onnelliseksi kun velkakin siitä jäi loppupeleissä reilusti alle sadan tonnin.
Älypuhelin, tietokone, tv, pesukone, tiskikone, auto... Kaikkihan ne ainakin helpottavat elämää merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1000€ monta vuotta hyvin toiminut vanha auto, hieman yli 100€ puhelin, 250€ halpistelkku. En tarvitse kallista ja hienoa ja olen tyytyväinen edullisiin ja pitkään palvelleisiin hankintoihini.
Kunnes ajat ensimmäisen kolarin.
No voihan se kolari sattua 7.5 km työmatkalla kaupungissa mitä varten auto onkin hankittu. Enkä ole ajanut ensimmäistäkään kolaria. Ihan tuolla tien päällä monen ajotapoja seuranneena, niin juuri näillä uusilla autoilla ajavat ovat niitä kaikkein holtittomampia kuskeja ja se näkyy kun on kolaroitu ja huonolla tuurilla henki menetetty. Että ei se kallis ja uusi auto ole mikään takuu hengissä pysymiselle vaikka näin tuntuu moni kuski ajattelevan.
T: Ammattikuski ja kortti vuodesta 1990.
Minun elämäni onnellistui, kun panostin parempaan sänkyyn ja kunnon tyynyihin. Vaihdoin samalla peiton ja petivaatteet laadukkaampiin. Nukun huomattavasti paremmin, hintalappu 1700€. Kallista minun paikallani, mutta kannatti.
Raha ei tee onnelliseksi, mutta olen mieluummin onneton limusiinissa kuin bussissa.
Olen, monestakin asiasta. Arjen järkitavaroista.
Riippumatto on ehkä paras esimerkki. Tietyllä tapaa täysin turha ja tarpeeton, mutta saa kyllä onnelliseksi aina, kun siinä lepäilee.
Vierailija kirjoitti:
Tavara ja materia eivät tee mua onnelliseksi, mutta matkat tekevät. Ylipäätään elämykset kuten vaellukset, sukeltaminen, purjehdus, teatteri, konsertit ja ravintolat ovat tuoneet paljon onnentunteita. Ihan parhaita muistoja on jäljellä jostain suht tavanomaisista jutuista epätavallisissa paikoissa ja ihan helvetillisiltä 30 asteen helteessä tehdyissä vaelluksiltakin.
Mitä ostata ravintolassa jos et osta materiaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1000€ monta vuotta hyvin toiminut vanha auto, hieman yli 100€ puhelin, 250€ halpistelkku. En tarvitse kallista ja hienoa ja olen tyytyväinen edullisiin ja pitkään palvelleisiin hankintoihini.
Kunnes ajat ensimmäisen kolarin.
No voihan se kolari sattua 7.5 km työmatkalla kaupungissa mitä varten auto onkin hankittu. Enkä ole ajanut ensimmäistäkään kolaria. Ihan tuolla tien päällä monen ajotapoja seuranneena, niin juuri näillä uusilla autoilla ajavat ovat niitä kaikkein holtittomampia kuskeja ja se näkyy kun on kolaroitu ja huonolla tuurilla henki menetetty. Että ei se kallis ja uusi auto ole mikään takuu hengissä pysymiselle vaikka näin tuntuu moni kuski ajattelevan.
T: Ammattikuski ja kortti vuodesta 1990.
Niin. Kolariin vaaditaan kaksi olit miten hyvä tahansa. Autokorimekaanikkona olen erimieltä siitä onko uusi auto turvallisempi vai ei. En voi kuin toivoa että onnesi jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Minun elämäni onnellistui, kun panostin parempaan sänkyyn ja kunnon tyynyihin. Vaihdoin samalla peiton ja petivaatteet laadukkaampiin. Nukun huomattavasti paremmin, hintalappu 1700€. Kallista minun paikallani, mutta kannatti.
Minusta seuraavat asiat on sellaisia mihin kannattaa rahalla panostaa: Hampaat, sänky ja kengät.
Rahalla saa koiranpentuja ja matkustaa, joten kyllä.
Koira. Kun ostin koirani joka on nyt 9-vuotias ja maksoin siitä 800 euroa sain niin valtavan määrän onnea elämääni ettei mikään muu ostamani ole lähellekään yltänyt.
Rakastan häntä valtavasti. SEn kaltainen onni jota mikään ei korvaa eikä pois voi ottaa. Olen joskus hankkinut itselleni jotain joka on tuottanut lyhytaikaista iloa mutta muutunut sitten arkipäiväiseksi. Onni koirastani on ja pysyy.
Kyllä vain. Mikro, kahvinkeitin ja pyykinpesukone on olleet hyvin arvokkaita ostoksia, muutaman vain mainitakseni. Lisäksi, raha tuo onnellisuutta, turha koettaa väittää muuta, ihan voi vaikka kokeilla olla kipeä ja köyhä samaan aikaan.
Hevoseni tekee minut onnelliseksi. Sen kanssa harrastaessa arkihuolet ja työstressi unohtuu.
Ja uusi auto teki aikanaan onnelliseksi. On se edelleenkin ihana.
Raha itsessään ei tee onnelliseksi, mutta se mahdollistaa juttuja, jotka tekee. Esim rakastan meidän pari vuotta sitten ostamaa omakotitaloa, en viihtynyt yhtään homeisessa vuokrarivarissa. Voi ottaa lemmikin, kun on varaa huolehtia siitä. Voi harrastaa lajeja, joista tykkää, vaikka ne ei olis ilmasia. Voi nähdä maailmaa, tutustua eri kulttuureihin, kun on varaa matkustella. Monesti ihmiset mieltävät "raha ei tee onnelliseksi" sloganin takana olevan ökytalot ja porschet, jotka eivät onnelliseksi teekään. Mutta sitten on näitä elämyksiä ja harrastuksia jotka voivat tehdä. Kun on mielekästä tekemistä, on helpompi hymyillä. Harrastuksiin liittyy usein myös sosiaalisia kanssakäymisiä, jotka tekevät hyvää mielenterveydelle.
Ostan esimerkiksi tarvikkeita käsityöhön ja tunnen syvää onnellisuutta, kun pystyn tekemään arjen käyttöesineitä itse.
Koira, matkustaminen, oma asunto, viihde-elektroniikka, kirjat, aikuiskoulutus, harrastukset... itselläni raha ja turvattu taloudellinen toimeentulo ovat mahdollistaneet sen, että olen voinut rakentaa elämästäni sellaista kuin haluan ja minulla on mahdollisuuksia toteuttaa unelmiani. En sanoisi, että mikään suoranaisesti tuo onnellisuutta, mutta kyllä onnellisuuteni on pitkälti sen ansiota, mitä raha on mahdollistanut.
Jos elämän perustukset eivät ole kunnossa, niin ei raha ole mikään oikotie onnellisuuteen. Kasvoin lapsuuden aika köyhässä perheessä, ja kyllä vanhemmillani suurin osa sen ajan onnettomana elämisestä johtui juurikin rahan puutteesta ja siitä aiheutuneista arjen vaikeuksista.
-asunto hyvältä alueelta -> lapsen kanssa turvallista liikkua, leikkipuisto, kaupat ja muut palvelut lähellä, kivat naapurit
-auto -> ajan työssäni todella paljon, on mukavaa kun tietää auton olevan varma ja turvallinen
-hyvä sänky -> hyvät unet
-hyvät ja istuvat vaatteet piristävät mieltä, myös lapselle varaa hankkia kaikki tarpeelliset
-monipuolinen ruoka ja paljon vaihtoehtoja
-ilmalämpöpumppu pelastanut hellepäivinä yöunet ja auttanut muutenkin jaksamaan
-hyvä läppäri ja kännykkä ovat toimineet vuosia ilman mitään säätämistä
USB-liitännällä olevat kosketinsoittimet käytettynä 140€, tietokone 2400€, tietokoneelle FL Studio- ohjelma äänipaketteineen ~1000€
Kyllä, oman musiikin tekeminen on tuottanut mulle paljon euforisia hetkiä.
3D-tulostin 500€, sille tietokoneelleni asennettu ilmaisohjelma Blender ja 40€/kg muovinauhakela.
Tämä on myös tuottanut iloa. Olen tietokoneella suunnitellut koristeellisen hyllyn, tulostanut ja maalannut sen ja kiinnittänyt seinälle. Kaunis sisustuselementti ja aiva omosta mielen sopukoista muotoiltu juuri sellaiseksi kuin haluan. Myös rikki menneitä kodintarvikkeita olen korjannut muotoilemalla tulostamalla varaosia niihin.