Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS:n mielipidekirjoituksessa esitettiin loistava kysymys: mistä löytyy töitä tavalliselle ihmiselle? Osaako joku vastata?

Vierailija
21.09.2024 |

Kaikki eivät ole erikoisosaajia.  Mistä löytää työpaikan ihan tavallinen pulliainen, kun maistereitakin on nykyisin työttöminä?

Kommentit (136)

Vierailija
81/136 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-henkilökohtainen avustaja

-pakkaaja

-rakennusapumies

Rakennussiivooja, pikaruokalan työntekijä, varastoapulainen.

Joo näihin ei todellakaan pääse kukaan, joka on koskaan ollut toimistotyössä. Ei toivoa päästä edes näytille, vaikka kuinka kauniisti kirjottaisi motivoituneisuudestaan.

Siinähän alapeukutat - mä saan joka viikko hyökääviä vastauksia juuri tällaisista duuneista. Sinne palkataan parikymppisiä ihmisiä, ei tällaisia 40+ toimistorottia.

Vierailija
82/136 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä ei uskalleta palkata töihin koska heitä on hankala irtisanoa edes perustelluista syistä.  Sosiaalimaksutkin ovat korkeita.  Tämä vaikuttaa työllisyyteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/136 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman ohis, mutta osin liittyy tähän. Katsoin jokin aika sitten Etelä-Arfikan nykytilanteesta kertovan dokkarin. Siellä just nämä perusduunit menevät järkiään mustille, kun ennen nekin olivat valkoihoisilla. Työtön valkoihoinen, joka oli ollut noissa hommissa, muisteli kaiholla aikoja entisiä. Työhän toi vakipalkan, loi uskoa tulevaisuuteen jne, Tietysti koulutuksellisetkin tytöt menevät enevässä määrin mustille, mutta sillä puolella valkoiset pitävät paremmin pintansa.

Vierailija
84/136 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitäisi laittaa työluvat jäihin ja laittaa kelan elättämät turistit kotimatkaan. Samoin orpo ja satonen potkia hevon kuukkeliin huuhaa ukkoja. Työministerin pitäisi olla työväestön asialla. Tarvitaan rautainen Jimmy Hoffan kaltainen lahjomaton mies hoitamaan työministerin asioita, eikä mitään korruptoituneita miljonäärejä hoitamaan omia pisneksiä.

Vierailija
85/136 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieman ohis, mutta osin liittyy tähän. Katsoin jokin aika sitten Etelä-Arfikan nykytilanteesta kertovan dokkarin. Siellä just nämä perusduunit menevät järkiään mustille, kun ennen nekin olivat valkoihoisilla. Työtön valkoihoinen, joka oli ollut noissa hommissa, muisteli kaiholla aikoja entisiä. Työhän toi vakipalkan, loi uskoa tulevaisuuteen jne, Tietysti koulutuksellisetkin tytöt menevät enevässä määrin mustille, mutta sillä puolella valkoiset pitävät paremmin pintansa.

Näin se menee kaikkialla länsimaissa. 

Vierailija
86/136 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli pikkukaupunkien keskustat ihan erinäköisiä. Oli monenlaista pientä tarvikekauppaa ja pankkikonttoria ja jopa pientä tehdasta.

Totta. Se oli siihen aikaan kun kokoomusta ei päästetty hallitukseen. Töitä oli ja yhteisöllisyys kukoisti ja ihmisten kesken oli hyvä tahto. 

Vierailija
87/136 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehtaita ei enää oikein ole, ei sellaista suorittavan tason työtä. Ehkä siivoustyö/kaupan kassa/varastotyö?

Ei vaan ihan oikeita töitä. Korkeakoulutetuissakin on suurin osa vain keskinkertaisia tai alle sen. Kumma että muualla maailmassa löytyy töitä myös keskinkertaisille suorittajille eikä vain alimman portaan duuneissa. Täällä on jotenkin täysin vinoutunut ajatusmaailma vallannut työmarkkinat. Pitäisi olla viiden alan huippuosaaja, ikää alle 25v mutta työkokemusta alalta vähintään 15v. Tietenkin korkeakoulututkinto tai mieluiten kaksi. Eikä kelpaa mikään generalistin tutkinto vaan pitäisi kaikkien olla insinöörejä. Ei lapsia tai perhe-elämää mikä haittaisi ympärivuorokautista omistautumista työlle. Työt pitäisi tehdä mieluiten kevytyrittäjänä, vähintään määräaikaisena silpputyönä. Kakun kuorruttaa pa

Ei ainakaan mitään tehtaita. Hintakilpailun takia se ei kannata. Tehtaat eivät ikinä palaa Aasiasta Suomeen.

Tämä jää nähtäväksi. Korona-aika osoitti miten vaarallista on olla täysin riippuvainen Aasian tehtaiden kyvylle pyörittää tuotantoa ja toimittaa tehtaille tilaukset. Lisäksi ruokaturvallisuuden ja lääketurvallisuuden lisääntynyt haavoittuvuus ja väärinkäytökset pakottavat hallitukset miettimään asioita uusiksi. Suomessa ja Euroopassa on jonkin verran lääketuotantoa mutta se on riippuvainen aasialaisesta raaka-aineesta. Ihan peruslääkkeet loppuu aika äkkiä jollei niitä kyetä täydentämään jatkuvasti. Puhumattakaan elämää ylläpitävistä tai sairaudenhoitoon tarkoitetuista lääkkeistä. Sitäkin voi miettiä miten innokkaasti Keski-Euroopasta lähtee ruokaa tai lääkkeitä tänne perähikiälle kun lähempänäkin on menekkiä. On myös rahaa enemmän maksaa niistä. 

Myös konfliktit ja luonnonkatastrofit tulevat lisääntymään ja aiheuttavat katkoksia tuotteiden saatavuuteen.

Vierailija
88/136 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin olen aina saanut perusduunia, kun olen sellaista tarvinnut. Koulutukseltani olen puutarhuri ja niihin töihin pääsee ilman koulutustakin. Kesäkauden ulkopuolella löytyy aina jotain kaupan- tai keittiöalan töitä. Tämä muuttotappiopaikkakunnalla.

Olen huomannut järkeväksi ottaa vastaan osa-aikatyötä, ellei kokoaikaista ole. Vaihtuvuus on niin suuri, että hyvä tekijä napataan vakituiseksi nopeasti.

Hain kesätöihin hautausmaalle enkä päässyt edes haastatteluun vaikka mulla on ympäristönhoitajan koulutus. Ei mihinkään pääse tuosta vaan.

Vierailija
89/136 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisiä ei uskalleta palkata töihin koska heitä on hankala irtisanoa edes perustelluista syistä.  Sosiaalimaksutkin ovat korkeita.  Tämä vaikuttaa työllisyyteen.

Irtisanominen ei ole koskaan ollut näin helppoa. Koeaika 6 kk.

Vierailija
90/136 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitys vapauttaa meidät töistä. Mutta me haluamme pysyä töissä. Mikä meitä vaivaa? Asennemuutosta tarvitaan.

Vierailija
91/136 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työntekijästä pääsee eroon aika hemmetin helposti tässä maassa. Miksi kuvittelet isojen kansainvälisten yritysten väehntävän jatkuvasti toimintoja Suomessa? Siksi etttä se on täällä niin halpaa ja helppoa verratuna Ranskaan, Italiaan tai Saksaan. Noin esimerkiksi. Kyse ei todellakaan ole siitä että kyseiseten maitten työntekijät olisivat jotenkin ylivertaisia XDD Joten kuten sanottu, työntekijästä pääsee aina eroon jos haluaa. Joskus siitä joutuu vähän maksamaan (muutaman kuukauden palkan) mutta sehän se tässä pointtina olikin. Yrittätäjät ei halua maksaa palkkoja edes hyvänä aikana jotne itku on kaamea kun pitäisi poispotkitulle jotain maksaa. 

Ja jos niin kauhiasti pelottaa työntekijän palkkaaminen niin sellasia saa aina vuokrafirman kautta. Se taas maksaa enemmän mutta niistä pääsee eroon päivässä. Mikä oli selitys ettei sekään kelpaa?

Vierailija
92/136 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin olen aina saanut perusduunia, kun olen sellaista tarvinnut. Koulutukseltani olen puutarhuri ja niihin töihin pääsee ilman koulutustakin. Kesäkauden ulkopuolella löytyy aina jotain kaupan- tai keittiöalan töitä. Tämä muuttotappiopaikkakunnalla.

Olen huomannut järkeväksi ottaa vastaan osa-aikatyötä, ellei kokoaikaista ole. Vaihtuvuus on niin suuri, että hyvä tekijä napataan vakituiseksi nopeasti.

Hain kesätöihin hautausmaalle enkä päässyt edes haastatteluun vaikka mulla on ympäristönhoitajan koulutus. Ei mihinkään pääse tuosta vaan.

Tietysti, koska nurmikoita osaa leikata teinikin. Miksi maksaa tuplapalkkaa ammattilaiselle kun koululaiset saa lähes ilmaiseksi töihin, kaupunki saattaa jopa maksaa osan palkasta. Ei seurakunnat ole koskaan hyväntekeväisyyttä tehneet, kylmiä kapitalisteja ovat.

Vierailija
93/136 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-henkilökohtainen avustaja

-pakkaaja:KIINAANKO? Kaiiki vaan ostaa sieltä!

-rakennusapumies: MIHIN, kun firmoja menee konkurssiin koko ajan!

Vierailija
94/136 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Pohjantähden alla -romaanissakin se pappilan väki kyllä tiesi, miten rahat uivat ennen kaikkea omiin liiveihin. Etenkin se kirkkoherran ahne ja juonikas rouva. Kirkkoherrasta sain paremman kuvan, mutta oli täysin tossun alla.

Vierailija
95/136 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallinen ihminen tarvitsee tavallisen työpaikan, eli kokoaikaisen vakituisen työn. Avointen työpaikkojen joukossa tällaisia ei ole. Tarjolla on määräaikaisia ja osa-aikaisia työpaikkoja sekä työpaikkoja nollatuntisopimuksella eli orjaa haetaan. 

Mä olin monta vuotta reppufirmassa keikkalaisena, paikkoja oli hurumykky. Ihan sain tavallista palkkaa, määräaikaisen loputtua menin toiseen paikkaan! Pitää katsoa mistä sen keikkaduunin ottaa! Mulla oli hyvä firma takana, töitä riitti!

Olihan noita, ennenvanhaan. 90-luvun alussa ennen romahdusta keikkatyötä riitti viikon jokaiselle päivälle samoin osa-aikahommia oli vaikka muille jakaa. Sitten tulikin romahdus eikä kellään ollut enää töitä. Joskus 2000-luvun alkupuolella oli myös kivasti keikkatöitä. Se oli parikytä vuotta sitten. Nykyään niitä ei ole, ei ole ollut useampaan vuoteen. 

Vierailija
96/136 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallinen ihminen tarvitsee tavallisen työpaikan, eli kokoaikaisen vakituisen työn. Avointen työpaikkojen joukossa tällaisia ei ole. Tarjolla on määräaikaisia ja osa-aikaisia työpaikkoja sekä työpaikkoja nollatuntisopimuksella eli orjaa haetaan. 

Mä olin monta vuotta reppufirmassa keikkalaisena, paikkoja oli hurumykky. Ihan sain tavallista palkkaa, määräaikaisen loputtua menin toiseen paikkaan! Pitää katsoa mistä sen keikkaduunin ottaa! Mulla oli hyvä firma takana, töitä riitti!

Olihan noita, ennenvanhaan. 90-luvun alussa ennen romahdusta keikkatyötä riitti viikon jokaiselle päivälle samoin osa-aikahommia oli vaikka muille jakaa. Sitten tulikin romahdus eikä kellään ollut enää töitä. Joskus 2000-luvun alkupuolella oli myös kivasti keikkatöitä. Se oli parikytä vuotta

90-luvun lamassa löytyi pätkätöitä ja työttömyyskorvaus poistettiin vain työoloajalta. Ei tarvinnut kilpailla vähistä töistä koko maailman kanssa.

Vierailija
97/136 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

75. No, miksi se Orpo vastakin huusi tv:ssä, että meillä on se HUUTAVA TYÖVOIMAPULA?

Monkuiko siinä vieressä purra että menkää töihin

Vierailija
98/136 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pitäisikö jo ihan virallisellakin taholla päättää että vallitseeko meillä työvoimapula vai onko meillä työttömyyttä.  Molempia ei voi olla yhtä aikaa."

TÄMÄ

Meillä on ongelmana se, että meillä on tässä yhteiskunnassa ihmisiä jotka on siinä asemassa, että voivat valehdella mitä tahansa ja se on totuus, vaikka kaikki näytöt osoittaisi päinvastaista mitä he sanoo. Asioille ei voi tehdä mitään niin kauan kun valehtelu jatkuu.

Vierailija
99/136 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka sen on keksinyt, että koulutusta vaativat työt kuuluvat valkoihoisille ja perusduunit väriläiskille? Näin pääsääntöisesti. Haluaisin tietää tämän jaon keksijän.

Väriläiskillä ei ole osaamista, joten he tekevät perusduuneja joissa riittää että kädet ja jalat liikkuu. Eivät he ole mitään kouluja käyneet.

100/136 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa kahlata viittä sivua, laittoiko joku tähän linkin?