Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten yli puolet ihmisistä voi olla ylipainoisia?

Vierailija
21.09.2024 |

Viime vuosituhannella ei ollut niin.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäterveellisen ruoan hinta on laskenut ja saatavuus parantunut. Erilaisia pakasteruokia, paistopistetuotteita ja muita eineksiä on tarjolla enemmän kuin vuosituhannen vaihteessa.

Pakkauskoot ovat isompia. Limsaa ostetaan herkästi 1,5 litran pullossa ja karkkia 400 gramman pussissa.

Päivän mittaan napostelusta on tullut yleinen tapa. Lapsille syötetään koko ajan välipalaa. En muista, että näin olisi ollut omassa lapsuudessani 80-90-luvuilla. Myös sokeristen juomien sekä erikoiskahvien lipittäminen pitkin päivää on yleistä nykyään ja opitaan jo lapsuudessa. 

Pikaruokaravintoloita on enemmän. Huoltoasemilta ja R-kioskeistakin saa panineja ja hodareita. Samoin ruoan kuljetuspalvelut tekevät pikaruoan ostamisesta houkuttelevaa. Pizzan tai hampurilaisen syödäkseen ei tarvitse edes poistua kotoa. 

Lyhyetkin matkat kuljetaan autolla tai sähköpotkulaudalla. Varsinkin nuoret ja nuoret aikuiset käyttävät potkulautoja siinä missä ennen käveltiin tai pyöräiltiin. Ajokortti hankitaan yhä useammin poikkeusluvalla alaikäisenä. 

Vierailija
22/34 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairas kansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset naiset ovat THL:n mukaan keskimäärin 163,2 senttimetriä pitkiä. Miesten keskipituus Suomessa on 177,5 senttiä.

Julkaistu: 29.6.2024

https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000010523598.html

Jos 178 cm pitkä henkilö painaa illalla yli 79 kg. Hän on ylipainoinen ja lääketieteellisesti sairas.

Miehen ei tule koskaan painaa yli 80 kg. Edes pidempien. Se on sairautta. Ei kenenkään tarvitse olla BMI yli 25

Tai edes BMI yli 24. Alkaa olla jo lähellä sairauden tilaa!!!!

Entä jos on lihaksia?

Aivan.

Pitää olla yhä BMI alle 25. Tämän yli on lääketieteellisesti sairas.

Jos haluaa että paino on lihasten kanssa tuon 78 kg, niin sitten rasva pois

Rasva pois

Niin paljon lihaksia ei voi saada.

Jos yli 78 kg on ylipainoinen, sairas!

Vierailija
24/34 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset naiset ovat THL:n mukaan keskimäärin 163,2 senttimetriä pitkiä. Miesten keskipituus Suomessa on 177,5 senttiä.

Julkaistu: 29.6.2024

https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000010523598.html

Jos 178 cm pitkä henkilö painaa illalla yli 79 kg. Hän on ylipainoinen ja lääketieteellisesti sairas.

Miehen ei tule koskaan painaa yli 80 kg. Edes pidempien. Se on sairautta. Ei kenenkään tarvitse olla BMI yli 25

Tai edes BMI yli 24. Alkaa olla jo lähellä sairauden tilaa!!!!

Tämä

Vierailija
25/34 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on 10kg ylipainoa on varmuudella rasvoittunut maksa sanoi mulle rtg lääkäri, nainen jolla itsellään oli tuo ylipaino ja maksassa ylimääräistä rasvaa. Sama mulla ja siitä voi päätellä mikä on tilanne kun on kymmeniä kiloja ylipainoa.

Tuo tosiaan totta. On nähty kun tehdään vatsan ultraääni tutkimuksia. 

Vierailija
26/34 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei Etelä-Koreassa tai Japanissa

Vierailija
27/34 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 Arkiliikkuminen, joka kodissa on jokaisella ajokortti ikäisellä auto. Lapset kuskataan kouluun, harrastuksiin, liikkumaan. Kodinkoneet helpottavat arkea, robotti imuroi, leikkaa nurmikon, pyykkejä ripustetaan kuivumaan vaan paiskataan kuivuriin kuivumaan.

2. Ruokaa ei tarvitse tehdä, sitä saa valmiina, karkkipussi on 400g, 1960-luvulka sai lauantaina tikkarin tai lakritsin ei kilon boksia lakuja, jos oikein mankui pienen rasia hedelmäkarkkeja.on ihan ok mennä ulos syömään keskiviikkona lasten kanssa ranskalaisia, ennen sai kaksi nakki kun käytiin kerran kesässä kesäteatterissa katsomassa hupailua.

3. Puhelin on kokoajan kädessä tai ostokanava tvstä, sarjan voi katsoa kokonaan vrk, ennen oli tylsää ja piti lähteä vaikka kävelylle tai marjametsään.

4. Kokoajan laihdutetasn ihmekuureilla, jotka johtava ahmiseen kun nähdään nälkää pari viikkoa tai kuukautta, läski palaa tuplasti takaisin.

Ja kerron ihan itsestäni

Vierailija
28/34 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on 10kg ylipainoa on varmuudella rasvoittunut maksa sanoi mulle rtg lääkäri, nainen jolla itsellään oli tuo ylipaino ja maksassa ylimääräistä rasvaa. Sama mulla ja siitä voi päätellä mikä on tilanne kun on kymmeniä kiloja ylipainoa.

Tuo tosiaan totta. On nähty kun tehdään vatsan ultraääni tutkimuksia. 

Jos mies painaa 83 kg on hänellä jo reilu 5 kg ylipainoa

Hän on sairas 🤢

Vierailija
29/34 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai, kun sairaita ja laiskoja hyysätään. Suomi on sairaiden paratiisi.

Vierailija
30/34 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyllä yleistetty aika roimasti. Minulla on noin 20 kiloa ylipainoa, ja kaikki veri- ja maksa-arvoni ovat aina olleet erinomaiset. Olen muutenkin hyvin terve. Minulla ei ole mitään perussairautta enkä saa helposti influenssia, noroviruksia tai muita vastaavia kiertotauteja. Useimpina vuosina noin 15 vuoden työurani aikana en ole ollut kertaakaan sairauslomalla, enkä lapsenakaan ollut juuri koskaan pois koulusta. Kaikilla sisaruksistani on samoin. Geeneillä on elintapojen ohella iso merkitys. 

Vierailija
31/34 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei voi, ap?

Vierailija
32/34 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietipä sitä ap. Vastaus on aivan selkeä ja fiksuimmat tietävät sen.

Vierailija
33/34 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En toki muista tiedä, mutta itse aloin lihoa täytettyäni 40 vuotta ihan samalla ruokavaliolla ja liikuntamäärällä, millä olin siihen asti pysynyt todella hoikkana.

Annoskokojen pienentäminen ja liikunnan lisääminen ei tätä lihomista ole pysäyttänyt.

Ruokavalioni on aina ollut terveellinen ja annoskoot maltillisia. En syö pullaa, kakkuja, makeisia tai juo limsoja, koska en pidä makeasta. 

Vierailija
34/34 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laiskuus. Ei tehdä itse ruokaa vaan syödään valmisruokia ja tilataan kotiin mättöä, alkoholin käyttö jne. Joka toinen suomalainen aikuinen on lihava ja rasvamaksa on joka neljännellä jopa lihavilla lapsilla. Järkyttävää. 

Liikunnan määrä romahtanut tällä vuosituhannella. Lapset viedään kouluun autolla. Nuoret ja aikuiset istuu vapaa-ajat sohvalla älylaitteita tuijottaen. Lapset katsoo vieressä piirrettyjä.

Ei nukuta tarpeeksi.