Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Komeetta Tsuchinshan-ATLAS (C/2923 A3) kirkastuu nopeasti

Vierailija
20.09.2024 |

Lähimpänä maata se on lokakuun 12 päivä

se voi silloin olla niin kirkas että näkyy jopa päivällä.

https://spaceweather.com/

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bongasitteko komeettaa?

Vierailija
22/30 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä meillä on pilvetön taivas, mutten löydä sitä edes kiikareilla, tänäänkin 1,5h yritetty bongata korkeasta paikasta. Arcturus löytyy. Olen katsonut Ursan bongausohjeesta mistä komeetan pitäisi löytää, muttei vaan näy. Tuntuu siltä, että ne kaikki hienot kuvat on otettu jollain superzoomilla kaukoputken läpi ja asetukset niin, että pyrstö kirkastuu kuvaan. En enää usko, että sitö paljain silmin tai edes kiikareilla löytyy. Luovutan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä meillä on pilvetön taivas, mutten löydä sitä edes kiikareilla, tänäänkin 1,5h yritetty bongata korkeasta paikasta. Arcturus löytyy. Olen katsonut Ursan bongausohjeesta mistä komeetan pitäisi löytää, muttei vaan näy. Tuntuu siltä, että ne kaikki hienot kuvat on otettu jollain superzoomilla kaukoputken läpi ja asetukset niin, että pyrstö kirkastuu kuvaan. En enää usko, että sitö paljain silmin tai edes kiikareilla löytyy. Luovutan.

Oliko taivas täysin pimeä vai vielä hieman vaalea? Jos taivas oli vielä vaaleahko, komeetta ei ole ihan horisontissa, vaan yllättävän ylhäällä, ja laskee sieltä sitten hiljalleen alemmas ja enemmän lännen suuntaan. Itse näin eilen, komeetta alkoi erottua paljaalla silmällä himmeänä noin puolitoista tuntia auringonlaskun jälkeen, kun taivas oli jo lähes pimeä. Kuvissa näyttää tietenkin aina kirkkaammalta, mutta kiikarin läpi katsottuna oli kyllä suht kirkas eilen ja pitkä pyrstö erottui kiikarilla hienosti. Ihan lintukiikareilla katsoin. Paljaalla silmällä näkyi komeetan pää ja jonkin verran pyrstöä. Esim. tuolta voi katsoa komeetan tarkan sijainnin taivaalla, kun asettaa paikkakunnan, päivämäärän ja kellonajan oikein: https://stellarium-web.org/

Vierailija
24/30 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komeetta on vielä taivaalla nähtävissä, muttei enää ehkä paljain silmin vaan kiikareilla. Tänään se on pari tuntia auringonlaskun jälkeen suoraan lounaan suunnassa noin parinkymmenen asteen korkeudella paikkakunnasta riippuen. Komeetta on Käärmeenkantajan tähdistössä, aivan Cebalrai-nimisen tähden alapuolella. Tuolta edellisen kommenttini linkistä pääsee Stellarium-ohjelmaan, josta voi katsoa miltä Käärmeenkantajan tähtikuvio näyttää, ja sen perusteella löytää komeetan sijainnin. Käärmeenkantajan tähdet eivät ole kovin kirkkaita, joten aivan kaupunginvalojen keskeltä niitä ei löydä.

Vierailija
25/30 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut pilvistä koko ajan. Harmittaa kun olisin halunnut bongata

Vierailija
26/30 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä oo näkyny, en tosin ole sen kummemmin mitään bongauspaikkaa etsinytkään, takapihalta vilkuillut taivalle. Olen minä jo Halleyn ja Hale-Boppin nähnyt niin ei siinä sinänsä mitään uutta ole. Betelgeusen räjähdys olisi kiva nähdä, vaikkei eihän sekään ole kuin piste taivaalla. Mutta niin kirkas, että näkyy päivälläkin.

Vierailija
27/30 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä oo näkyny, en tosin ole sen kummemmin mitään bongauspaikkaa etsinytkään, takapihalta vilkuillut taivalle. Olen minä jo Halleyn ja Hale-Boppin nähnyt niin ei siinä sinänsä mitään uutta ole. Betelgeusen räjähdys olisi kiva nähdä, vaikkei eihän sekään ole kuin piste taivaalla. Mutta niin kirkas, että näkyy päivälläkin.

HaleBopp komeetta vuonna 1997 oli kyllä unohtumaton. Tuskin toista kertaa näen yhtä näyttävää komeettaa.

Vierailija
28/30 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nähnyt tänään, vaikka kirkas länsitaivas:(

Varmaan liikaa valosaastetta, se pilaa yötaivaan pienessäkin taajamassa. Täällä erään suuren teollisuuslaitoksen valot kajastavat oranssina hyvinkin kauas.

Vierailija
29/30 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä suunnalla näkyy?

Suunnilleen lounaassa. Ursan tähtikartan avulla sen löytänee jos on kirkas taivas, sen mukaan se on nytkin taivaalla.

Vierailija
30/30 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mothership coming 👽

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä