Tytön puhelin hävisi ja joku tyttö heidän koulustaan oli löytänyt sen.
vasta sunnuntaina saatiin tietää että lapseni puhelin on sillä tytöllä puhelin siis hävisi perjantaina. Latasin sillon perjantaina puhelimeen 10 euroa puhe-aikaa ja nyt se oli loppu. Eli tämä puhelimen löytänyt tyttö on siis kuluttanut sen puheajan, selailin lähetettyjä viestejä niin tämä tyttö on lähetellyt parikymmentä viestiä siitä.
Ajattelin lähettää tytölle (joka puhelimen löysi) 10 euroa löytöpalkkiota, lähetänkö nyt sitten mitään kun hän on törsännyt koko saldon?
Kommentit (38)
Puhelimen löytänyt tyttö olis varmaan kyllä tehnyt kyllä aikamoisen laskun muuten.
mutta jotenkin pitäisi saada tytölle tiedoksi että hän kuitenkin teki oikein kun palautti puhelimen.. että se ei sitten seuraavalla kerralla mene niin että " vtu mä pidän koko puhelimen kun ei siitä kuitenkaan mitään saa" .
Soitin siihen puhelimeen aamulla ja tyttö vastasi siihen, kiittelin kovasti ja sanoin lähettäväni jonkun löytöpalkkion hänelle.
Jos minä löytäisin esim. lompakon niin tietysti ottaisin rahat itselleni ja palauttaisin sitten luottokortteineen ym. kanssa johonkin löytötoimistoon.
Et ole tosissasi! Tuollaistako opetat lapsillesikin? Toivottavasti oli vain vitsi...
Joo et voi olla ihan tosissas.. Ei tulis mieleenkään edes kattoa sisälle, jos lompakon löytäisin.. Ja itekkin olen KAHDESTI hakenut kyttikseltä käsilaukkuni, jossa oli sekä lompsa että rahat tallella. Et on niitä rehellisiäkin vielä..
ja valitettavan moni tekisi samoin, kunhan vaan moralisoi nyt täällä ettei muka ottaisi, ja ei, en opettaisi lapselleni samaa! tää vaan on mun pikku salaisuuteni. kortit kyllä palauttaisin ja muut henkkarit! enkä ikinä olettaisi mun rahojeni olevan tallessa jos rahapussini hävittäisin!
' ' kun mulle tehtiin väärin, mäkin saan tehdä väärin' ' . Paha kiertoon vaan. Oletko ala-asteella?
Mä voin ihan rehellisesti sanoa, että todellakin palauttaisin lompakon RAHOINEEN. Kaupassakin, jos myyjä antaa vahingossa liikaa takaisin (viimeksi oli antamassa viitosen liikaa) huomautan siitä. Sä siis ottaisit nekin rahat, myyjän moka? Valitettavasti sun kaltaisia huonoja ihmisiä riittää tässä maailmassa.
Olen ottanut kioskillakin 15 euroa ylimääräistä kun myyjä luuli että maksoin 20 ¿ setelillä 4,50 euron ostoksen. Minä siis maksoin 5 euron setelillä ja sain takaisin 15,50 ¿, kyllä kannatti käydä ostoksilla!
Itse ainakin ajattelen että myyjä ainakin oppii tuollaisesta tilanteesta (jos huomaa myöhemmin asian) ja saa hyvän opetuksen. Osaa olla myöhemmin tarkempi.
Samoin tuon rahapussin kanssa. Jos se katoaa ja menettää rahat niin siitä saa hyvän muistutuksen pitää paremmin huolta rahoistaan.
minäkin teen niin paitsi jos näen että joltaikin putoaa rahapussi, sanoisin sen hänelle eikä tulisi mieleenikään ottaa sitä! mutta jos löydän esim baarista niin otan rahat sieltä mutta muuten palautan sen koska siellä on ajokortit ja muut kamat.
eri asia tietenkin ottaa rahat yksittäiseltä ihmiseltä. tottakai mä tekisin kuten tuo 10 tuossa kioskijutussa!
Vierailija:
ja valitettavan moni tekisi samoin, kunhan vaan moralisoi nyt täällä ettei muka ottaisi, ja ei, en opettaisi lapselleni samaa! tää vaan on mun pikku salaisuuteni. kortit kyllä palauttaisin ja muut henkkarit! enkä ikinä olettaisi mun rahojeni olevan tallessa jos rahapussini hävittäisin!
Mua kiinnostaisi tietää, että millaisia te olette muuten ihmisinä? Tuon rahan varastamisen lisäksi (ai niin, anteeksi: finder' s keepers, niinhän?)
mitä muuta moraalitonta toimintaa harrastatte? Ja missä menee se raja?
Miettikäähän tätä: olette antaneet lapsellenne vaikka luokkaretkeä varten 50 e. Lapsi tiputtaa setelin vahingossa ja perässäkulkija noukkii sen ylös. Haluaisitteko hänen palauttavan setelin lapsellenne vai pitävän sen itsellään, koska onhan tämä nyt hyvä tilaisuus opettaa 10 v. huolehtimaan tarkemmin rahoistaan.
Mä pyytäisin teitä ajattelemaan aina sanoessanne tai tehdessänne jotain, toimimaan samoin, kuin haluaisitte itsellenne tehtävän. Se ei ole kovin vaikeaa, oikeasti.
t.16
täytyy niitä varkaitakin olla jotta muut pitäisivät huolen rahoistaan
Ei tarvitse antaa enää mitään.