Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaatekaapin "konmarittaneet", jäikö teille MITÄÄN päällepantavaa? Neuvoja kaipaan

Vierailija
20.09.2024 |

Olen tässä siivonnut vaatekaappia ja miettinyt, mitä jäisi jäljelle jos tekisin sen KonMarin hengessä, eli jättäisin vaan ne vaatteet, joista oikeasti tykkään? Toimiiko se lähestymistapa oikeasti? 

Minulla on nimittäin montakin sellaista vaatetta, jotka on on hyvälaatuisia, ihan ok näköisiä ja käytänkin niitä melko paljon, koska ovat niin käytännöllisiä. Mutta en oikeasti pidä niistä yhtään ja joka kerta kun ripustan ne kuivumaan, mietin että jos vaan hävittäisi tämänkin loimen. 

Ongelma on, että en tykkää oikein mistään. Minulla on kaksi villahametta, joita pitäessä kroppani laulaa onnesta, kaikkia muita alaosiani vähän inhoan. Tekee kesäpukeutumisen vähän hankalaksi. No, kesä alkaa olla ohi, mutta jos hävitän kaikki ne kesävaatteet mitä tänä kesänä inhosin, mitä minä sitten teen kun kesä taas tulee? Ostan uudet vaatteet, joita inhoan? 

Vai toimiiko homma niin, että kun vaan kieltäydyn pitämästä mitään, mikä ei saa kroppaani laulamaan onnesta, kaappiin ei enää ilmesty vääränlaisia vaatteita? Että jotenkin mystisesti alan löytää parempia? 

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hävität kaiken, mistä et oikeasti pidä, tapahtuu kaksi asiaa: 

1. Olosi on kevyempi, koska et joudu pyörittelemään koko ajan tavaraa, mistä tulee sellainen blääh- olo. Tästä seuraa rentoutumisreaktio, mistä seuraa laajempi näkökulma ja parempia päätöksiä myös vaateostoksilla. (Ihminen tekee tutkitusti rentoutuneena parempia päätöksiä, ja se on kuule ihme miten paljon epämieluisa roju ihmistä stressaa, jos on sitä sorttia ihminen, ja sinä ap selvästi olet.)

2. Huomaat, että pärjäät paljon pienemmällä vaatevarastolla kuin mitä luulit. Tästä seuraa, että voit ostaa parempia ja laadukkaampia vaatteita, kun ei tarvita niin montaa vaatekappaletta ylipäänsä. 

Jos hävität kaiken mistä et pidä tapahtuu

Perunannostoa tweed-puvussa?😄 Tulee mieleen joku 30-l suomileffa. Tai Strömsö

Ymmärtäkäämme rantaruotsalaisia sekä vaativaa asiantuntijatyötä tekeviä.

Vierailija
42/77 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei nuo ole mitään kapseleita. Se kapseli tarkoittaa vaatekaapin yhteydessä suppeaa, ei mitään yksikköä."

Onko sitten eri näkemyksiä, mikä kapseli on, voi olla. Itse kävin Caps Look kapselivaatekaappikurssin, ja siellä kapseli tarkoitti nimenomaan tiettyyn tarkoitukseen (esim. vapaa-ajan vaatteet tai työvaatteet) tarkoitettua, keskenään yhteensopivien vaatteiden kokoelmaa, joka on monella vuodenaikakohtainen. Kapseli voi olla henkilökohtaisen valiinnan ja tarpeiden mukaan laajempi tai suppeampi.

Ei ole kysymys näkemyksistä.

"Capsule wardrobes appeared in American publications as early as the 1940s as small collections of garments designed to be worn together which harmonize in color and line.

The use of "capsule" to mean "small and compact" was a distinctly American use of the word that surfaced in 1938 according to the Oxford English Dictionary."

Ei liity kapseleihin mitenkään, vaan kyse on väärinymmärryksestä ja väärästä suomennoksesta. Oikeammin tulisi puhua suppeasta vaatekaapista. Aluksihan tästä puhuttiin Suomessa kapsulivaatekaappina, joka muuttui myöhemmin muotoon kapseli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää ap kysyä itseltäsi: 

Haluanko olla (kuvitteellisesti) turvassa, vai haluanko olla vapaa? 

Ihminen säilöö rojua mistä ei pidä siksi, että kuvittelee sitä joskus tarvitsevansa, kuten tuossa joku hys-tee-rikko jo listasi. Tosiasiassa se ei tietenkään lisää mitään oikeaa turvallisuuttasi millään tavalla, mutta saa kyllä sinut uskomaan, että et ole turvassa jos et koko ajan varmistele kaikkea. 

Toisaalta, jos vapautat itsesi tuosta taakasta, se vapauden tunne leviää muuhunkin elämääsi. Olosi kevenee, kun et raahaa tuota turvallisuushakuista rojua perässäsi. 

Minä ainakaan en ole koskaan katunut minkään asian hävittämistä (tai ihmissuhteen päättämistä). En koskaan. Ja olen tehnyt sitä paljon. 

Niin joo, ja se kaihertava ääni, joka sanoo, että "älä hävitä sitä" ja tekee ikävän tunteen, ei ole omatuntosi, vaikka äidin äänellä usein puhuukin. Se on Sovin

Erikoinen ihminen on se, joka ei koskaan elämässään ole katunut mitään. Vähän herää ajatus, että onko edes kykyä arvioida omia tekojaan.

Itse ilahduin viimeksi tänään, kun tajusin että vanhemmilta saatujen rojujen joukossa on remonttitarvikkeita, joita en koskaan ole tarvinnut, mutta joita juuri nyt tarvitsen kiireellisesti. Ehkä se on sitten turvallisuudenhakuisuutta, minusta se on järkevää taloudenpitoa. Ei säästä ihan kaikkea muttei myöskään heitä pois käyttökelpoista siksi että kokee tavarat henkilökohtaisiksi vihollisikseen.

Vierailija
44/77 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei nuo ole mitään kapseleita. Se kapseli tarkoittaa vaatekaapin yhteydessä suppeaa, ei mitään yksikköä."

Onko sitten eri näkemyksiä, mikä kapseli on, voi olla. Itse kävin Caps Look kapselivaatekaappikurssin, ja siellä kapseli tarkoitti nimenomaan tiettyyn tarkoitukseen (esim. vapaa-ajan vaatteet tai työvaatteet) tarkoitettua, keskenään yhteensopivien vaatteiden kokoelmaa, joka on monella vuodenaikakohtainen. Kapseli voi olla henkilökohtaisen valiinnan ja tarpeiden mukaan laajempi tai suppeampi.

Kapseli tulee sanasta capsule, joka tuolloin tarkoitti suppeaa. Eikä asialla ole mitään tekemistä kapselin kanssa.

Vierailija
45/77 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kapseli tulee sanasta capsule, joka tuolloin tarkoitti suppeaa. Eikä asialla ole mitään tekemistä kapselin kanssa.

Ohis. Tässä on hyvä esimerkki siitä kuinka hyvin oikeasti ymmärretään englantia ja sen sanojen merkityksiä. Se, että osataan puhua ja kirjoittaa muka sujuvasti englantia ei tarkoita sitä, että kieltä osattaisiin oikeasti ja ymmärrettäisiin sen kaikki vivahteet.

Vierailija
46/77 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapsulivaatekaappi. Kapsulivaatekaapin ideana on valita vaatekaappiin vain olennaiset vaatekappaleet, jotka toimivat hyvin yhteen, niin että saat yhdistettyä niistä hyvännäköiset asut tilanteeseen kuin tilanteeseen. Vaatteita hankitaan ajatuksella, että niitä käytetään pitkään. Samalla vältät hutiostoksia ja säästät sillä tavalla luontoa.

Vierailija
47/77 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle tiedoksi, että esim. Dilling ja North Outdoor tekee todella laadukkaita merinovillavaatteita. Kaikkein kovimpia helteitä lukuunottamatta olen ainakin itse pärjännyt merinoneulemekossa, kun olen ottanut reilun koon. 

Minulla on fibromyalgia ja pidän käytännössä aina villaa ihoa vasten, koska hikoilu+ilmavirta=kipukohtaus, vaikka olisi mikä helle. Paitsi jos on villaa iholla, saa hikoilla minkä jaksaa. 

Vierailija
48/77 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pidät niistä kahdesta hameesta? Malli, väri, materiaali, mikä? Joo, villa on kuuma kesällä, mutta saisiko esim ompelija tehtyä sulle saman malliset kesähameet puuvillasta/ pellavasta/ trikkosta tms? 

Se on se materiaali. Yritin nimittäin tuota ompelija-lähestymistapaa ja teetin pellavasta samanlaisen, mutta ei se vaan toiminut. Eikä hyvin samanlainen puuvillainenkaan, kaupasta ostettu. 100 % villaa sen olla pitää.

Luin joltain hörhösivustolta että eri materiaalit värähtelee eri taajudella ja villalla on erikoisen korkea värähtelytaajuus. Hömppää tietenkin, mutta melkein uskon sen, koska oloni on vaan niin paljon parempi kun olen hautaunut päästä jalkoihin villaan. Kaikki alusvaatteenikin ovat villasilkkiä. 

Ennen vanhaan oli niin hienoa vaatetusvillaa, että kesävaatteetkin saattoivat olla villaisia, mutta nykyään ei sellaist

Onko foliohattusi villaa?

Vierailija
49/77 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä hävitä mitään, laita vain säilöön. Korvaa sitten pikkuhiljaa paremmilla, kun niitä löytyy kaupoista. Muuten joudut ostamaan hädissäsi uusia keskinkertaisia vaatekappaleita.

Hautomista se kellarissa hautominenkin on, ihan sama henkinen rasite. 

Käsi sydämelle, kuinka usein ihmiselle OIKEASTI tulee oikein hätä ostaa jotain uutta? Ei käytännössä ikinä. Aina sitä jotain löytyy. Pahinta mitä voi tapahtua on se, että joudut hikoilemaan vähän. Talvella kun voi aina kerrostaa, joten palelemista ei tarvitse pelätä. 

Ihminen pärjää esim. kesän sillä, että on kaksi identtistä mekkoa. Toinen pesussa ja toinen päällä. Joten jos ap sinulla on lempikesämekko, senkun ostat toisen samanlaisen ja hävität kaikki muut. 

Kokemuksesta tiedän, että kukaan ei edes huomaa että sinulla on aina samat vaatteet, tai ainakaan sano mitään.&nb

Pesetkö siis sitä yhtä mekkoa toistuvasti vajaassa pesukoneessa. Minusta kannattaa olla pesukoneellinen vaatteita, jotta saa pestyä täysiä koneellisia.

Vierailija
50/77 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Olosi on kevyempi, koska et joudu pyörittelemään koko ajan tavaraa, mistä tulee sellainen blääh- olo. Tästä seuraa rentoutumisreaktio, mistä seuraa laajempi näkökulma ja parempia päätöksiä myös vaateostoksilla. (Ihminen tekee tutkitusti rentoutuneena parempia päätöksiä, ja se on kuule ihme miten paljon epämieluisa roju ihmistä stressaa, jos on sitä sorttia ihminen, ja sinä ap selvästi olet.)

2. Huomaat, että pärjäät paljon pienemmällä vaatevarastolla kuin mitä luulit. Tästä seuraa, että voit ostaa parempia ja laadukkaampia vaatteita, kun ei tarvita niin montaa vaatekappaletta ylipäänsä. 

Jos hävität kaiken mistä et pidä tapahtuu

Villatweed on oikeasti hitokseen mukavaa vallankin syksykeleillä, kun on ensin kylmää ja kosteaa ja sitten lämmintä ja kosteaa. Se on myös kestävää ja hylkii likaa, ja jos likastuukin, lian kuivuttua se rapisee itsekseen pois tai sen voi harjata. 

En ole ikinä ymmärtänyt, miksi ihmisen pitäisi tehdä hommia vaatteissa jotka on jotenkin kamalia. Itse ainakin arvostan itseäni sen verran, että tahdon pitää hyviä vaatteita ihan koko ajan. Sillä osoitan kunnioitusta myös kanssaihmisilleni, ja myös ihan sille tekemälleni työlle. 

Vierailija
51/77 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:lle tiedoksi, että esim. Dilling ja North Outdoor tekee todella laadukkaita merinovillavaatteita. Kaikkein kovimpia helteitä lukuunottamatta olen ainakin itse pärjännyt merinoneulemekossa, kun olen ottanut reilun koon. 

Minulla on fibromyalgia ja pidän käytännössä aina villaa ihoa vasten, koska hikoilu+ilmavirta=kipukohtaus, vaikka olisi mikä helle. Paitsi jos on villaa iholla, saa hikoilla minkä jaksaa. 

Villa hengittää.

Vierailija
52/77 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä hävitä mitään, laita vain säilöön. Korvaa sitten pikkuhiljaa paremmilla, kun niitä löytyy kaupoista. Muuten joudut ostamaan hädissäsi uusia keskinkertaisia vaatekappaleita.

Käsi sydämelle, kuinka usein ihmiselle OIKEASTI tulee oikein hätä ostaa jotain uutta? Ei käytännössä ikinä. Aina sitä jotain löytyy. Pahinta mitä voi tapahtua on se, että joudut hikoilemaan vähän. Talvella kun voi aina kerrostaa, joten palelemista ei tarvitse pelätä. 

Ihminen pärjää esim. kesän sillä, että on kaksi identtistä mekkoa. Toinen pesussa ja toinen päällä. Joten jos ap sinulla on lempikesämekko, senkun ostat toisen samanlaisen ja hävität kaikki muut. 

Kokemuksesta tiedän, että kukaan ei edes huomaa että sinulla on

Jos tapanasi on sotkea itseäsi tuolla tavalla, näkisin että se olet sinä, joka tarvitsee jonkinlaista elämänpiirin laajennusta. 

Onko sinulla mitään käsitystä siitä, miten pienellä vaatevarastolla ennen vanhaan pärjättiin, ja onnistuttiin sekä tekemään metsätöitä, navettahommia, että käymään joka pyhä kirkossa? Materiaalitkin oli aika samoja kaikissa vaatteissa paitsi kaikkein rikkaimmilla. 

Minulla on todennäköisesti laajempi elämänpiiri kuin sinulla. Perustan näkemyksen sille, että yleensä ihmisten kanssa keskustellessa yllätyn siitä, miten vähän ne lopulta mitään tekee tai harrastaa.  Minä vaan olen ymmärtänyt, että joka toimintoon ei tarvitse laittaa eri vaatteita, kun on kerran keksinyt hyvät vaatteet. 

Minä pidän samoja vaatteita päiväretkillä, mökillä, kotona ja töissä ja arvaa mitä? Ventovieraat ihmiset pysäyttelee minua kadulla kehuakseen vaatteitani. Oloni on aina lämmin, ilmastoitu ja mukava, ja koska olen aikuinen, en tule likaiseksi vaikka tekisinkin puutarhahommia tms. 

Vierailija
53/77 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää ap kysyä itseltäsi: 

Haluanko olla (kuvitteellisesti) turvassa, vai haluanko olla vapaa? 

Ihminen säilöö rojua mistä ei pidä siksi, että kuvittelee sitä joskus tarvitsevansa, kuten tuossa joku hys-tee-rikko jo listasi. Tosiasiassa se ei tietenkään lisää mitään oikeaa turvallisuuttasi millään tavalla, mutta saa kyllä sinut uskomaan, että et ole turvassa jos et koko ajan varmistele kaikkea. 

Toisaalta, jos vapautat itsesi tuosta taakasta, se vapauden tunne leviää muuhunkin elämääsi. Olosi kevenee, kun et raahaa tuota turvallisuushakuista rojua perässäsi. 

Minä ainakaan en ole koskaan katunut minkään asian hävittämistä (tai ihmissuhteen päättämistä). En koskaan. Ja olen tehnyt sitä paljon. 

Niin joo, ja se kaihertava ääni, joka sanoo, että "älä hävitä sitä" ja tekee ikävän tunteen, ei ole omatuntosi,

Erikoinen se ihminen, jolla ei ole sisälukutaitoa. 

En sanonut, etten ole katunut mitään. Sanoin etten ole koskaan katunut tavaran hävittämistä tai ihmissuhteen päättämistä. 

Kaikenlaista muuta olen katunut kyllä. Yhden työpaikan hylkäämistä ja toisen hyväksymistä, noin alkuun.  

Vierailija
54/77 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Villatweed on oikeasti hitokseen mukavaa vallankin syksykeleillä, kun on ensin kylmää ja kosteaa ja sitten lämmintä ja kosteaa. Se on myös kestävää ja hylkii likaa, ja jos likastuukin, lian kuivuttua se rapisee itsekseen pois tai sen voi harjata. 

En ole ikinä ymmärtänyt, miksi ihmisen pitäisi tehdä hommia vaatteissa jotka on jotenkin kamalia. Itse ainakin arvostan itseäni sen verran, että tahdon pitää hyviä vaatteita ihan koko ajan. Sillä osoitan kunnioitusta myös kanssaihmisilleni, ja myös ihan sille tekemälleni työlle. 

Tässä menee nyt ehkä sekaisin sinulla se, että ainakaan itse en käytä niitä verkkareita vain pihahommissa ja kotona enkä muualla siksi että ne ovat jotenkin kamalia. Ne ovat hyvät siinä hetkessä ja siinä hommassa. Toisiin toimintoihin valitsen erilaiset vaatteet jotka mielestäni sopivat sen hetkiseen juttuun. 

Vierailija
55/77 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua, olen aina luullut, että se tarkoittaa kapselia ja sillä viitataan laatikkoon, johon ne eri kauden vaatteet pakataan pois silmistä. Että niiden täytyy mahtua tietynkokoiseen "kapseliin". 

-eri-

Vierailija
56/77 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunannostoa tweed-puvussa?😄 Tulee mieleen joku 30-l suomileffa. Tai Strömsö

Ymmärtäkäämme rantaruotsalaisia sekä vaativaa asiantuntijatyötä tekeviä.

Juntit. Te olette varmasti niitä jotka käyvät kaupassa farkut ja huppupaita päällä. Minä käyn kaupassa kauden teemaan sopivassa asussa. Minulla on kapseleita 100 kpl joissa on ennalta mietityt asukokonaisuudet valmiina. En halua näyttäytyä asuissa jotka viittaisivat keskiluokkaan.

Vierailija
57/77 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemuksesta t

Jos tapanasi on sotkea itseäsi tuolla tavalla, näkisin että se olet sinä, joka tarvitsee jonkinlaista elämänpiirin laajennusta. 

Onko sinulla mitään käsitystä siitä, miten pienellä vaatevarastolla ennen vanhaan pärjättiin, ja onnistuttiin sekä tekemään metsätöitä, navettahommia, että käymään joka pyhä kirkossa? Materiaalitkin oli aika samoja kaikissa vaatteissa paitsi kaikkein rikkaimmilla. 

Minulla on todennäköisesti laajempi elämänpiiri kuin sinulla. Perustan näkemyksen sille, että yleensä ihmisten kanssa keskustellessa yllätyn siitä, miten vähän ne lopulta mitään tekee tai harrastaa.  Minä vaan olen ymmärtänyt, että joka toimintoon ei tarvitse laittaa eri vaatteita, kun on kerran keksinyt hyvät vaatteet. 

Minä pidän samoja vaatteita päiväretkillä, mökillä, kotona ja töissä ja arvaa mitä? Ventovieraat ihmiset pysäyttelee minua kadulla kehuakseen vaatteitani. Oloni on aina lämmin, ilmastoitu ja mukava, ja koska olen aikuinen, en tule likaiseksi vaikka tekisinkin puutarhahommia tms. 

Ja sitten kaikki taputtivat. 

Vierailija
58/77 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokemuksesta tiedän, että kukaan ei edes huomaa että sinulla on

Maailmassa on muitakin ihmisiä kuin minä, ja pari niistä asuu samassa huushollissa, joten on sitä muutakin pyykkiä. Toisekseen, tuollainen maata laahaava pitkähihainen pellavamekko ON yksi koneellinen. Pesen nimittäin suurimman osan pyykistä villaohjelmalla (säästää vaatteita ja on nopea), jolloin kone ei saa olla kuin puolillaan oman ohjeensa mukaan. Pellava on syytä kastella ennen pesua, että kone luulee että tavaraa on enemmänkin ja käyttää tarpeeksi vettä (koska pellava imee sitä niin paljon, nykyaikaiset koneet ei käytä muuten tarpeeksi vettä.) 

Toisekseen, koska olen aikuinen saan pestä vaikka yhdet stringit yksinään koneessa jos mieleni tekee. 

Vierailija
59/77 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen katunut monenkin tavaran hävittämistä, ja toisaalta hävitän edelleen tavaroita. Tärkeintä olisi minun mielestäni, ettei tavara näyttelisi kovin suurta osaa elämässä, suuntaan tai toiseen. Jos tavara ahdistaa, on jotain pielessä, ja tavaran pakonomainen pois heittäminen on sairaus siinä missä pakonomainen ostaminenkin.

Vierailija
60/77 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo jankkaaminen ei nyt auta ap:ta yhtään. Perustakaa uusi ketju sille, kuka on parempi ihminen. 

Ap, noin yleensä elämässä ei kannata säilöä asioita, joista tulee paha mieli. Vaatteita on maailma väärällään, joten mitä sitä epämieluisia pitämään. 

Kuten joku jo sanoi, ensin täytyy tehdä tilaa. 

Tämä sillä edellytyksellä, että sinulla on varaa ostaa nopeasti uutta, jos tuleekin joku yllättävä tilanne. 

Mutta noin enimmäkseenhän elämä on aika hyvin ennakoitavissa, mitä vaatetustarpeisiin tulee. Ei minulle ainakaan ole tullut muita yllätyksiä kuin kerran kutsu karonkkaan, silloin piti ostaa musta kolttu kiireesti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän