Vaatekaapin "konmarittaneet", jäikö teille MITÄÄN päällepantavaa? Neuvoja kaipaan
Olen tässä siivonnut vaatekaappia ja miettinyt, mitä jäisi jäljelle jos tekisin sen KonMarin hengessä, eli jättäisin vaan ne vaatteet, joista oikeasti tykkään? Toimiiko se lähestymistapa oikeasti?
Minulla on nimittäin montakin sellaista vaatetta, jotka on on hyvälaatuisia, ihan ok näköisiä ja käytänkin niitä melko paljon, koska ovat niin käytännöllisiä. Mutta en oikeasti pidä niistä yhtään ja joka kerta kun ripustan ne kuivumaan, mietin että jos vaan hävittäisi tämänkin loimen.
Ongelma on, että en tykkää oikein mistään. Minulla on kaksi villahametta, joita pitäessä kroppani laulaa onnesta, kaikkia muita alaosiani vähän inhoan. Tekee kesäpukeutumisen vähän hankalaksi. No, kesä alkaa olla ohi, mutta jos hävitän kaikki ne kesävaatteet mitä tänä kesänä inhosin, mitä minä sitten teen kun kesä taas tulee? Ostan uudet vaatteet, joita inhoan?
Vai toimiiko homma niin, että kun vaan kieltäydyn pitämästä mitään, mikä ei saa kroppaani laulamaan onnesta, kaappiin ei enää ilmesty vääränlaisia vaatteita? Että jotenkin mystisesti alan löytää parempia?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Niin no, mulla KonMaritus oli vain alkusoitto kapselivaatekaapin kokoamiselle. Eli pidin ne iloa tuottavat vaatteet vanhoista, mutta täydensin niihin sopivilla uusilla vaatteilla.
Mulla on käytännössä eri vuodenajoille eri kapselit, tai oikeastaan 3: talvivaatteet, kesävaatteet, välikausivaatteet. Kun vuodenaika vaihtuu, pakkaan vanhan vuodenajan vaatteet laatikoihin ja uudet esiin. Samalla katson, tarviiko jotain heittää pois, tai ostaa jotain uutta.
Kapselien sisällä kaikki osat sopii kaikkien kanssa yhteen värin ja tyylin puolesta, joten on äärimmäisen helppo koota asu aamulla, eikä vaatteita tarvitse suurta määrää per kapseli. Esim. sisävaatteista mulla on nyt olevassa välikausikapsellissa villatakki ja vetoketjuhuppari, pari T-paitaa, pari pitkähihaista paitaa, 3 mekkoa ja 3 housut. Lisäksi sukkahousuja, huiveja yms. asusteita. Toimii hyvin.
Ei nuo ole mitään kapseleita. Se kapseli tarkoittaa vaatekaapin yhteydessä suppeaa, ei mitään yksikköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hävität kaiken, mistä et oikeasti pidä, tapahtuu kaksi asiaa:
1. Olosi on kevyempi, koska et joudu pyörittelemään koko ajan tavaraa, mistä tulee sellainen blääh- olo. Tästä seuraa rentoutumisreaktio, mistä seuraa laajempi näkökulma ja parempia päätöksiä myös vaateostoksilla. (Ihminen tekee tutkitusti rentoutuneena parempia päätöksiä, ja se on kuule ihme miten paljon epämieluisa roju ihmistä stressaa, jos on sitä sorttia ihminen, ja sinä ap selvästi olet.)
2. Huomaat, että pärjäät paljon pienemmällä vaatevarastolla kuin mitä luulit. Tästä seuraa, että voit ostaa parempia ja laadukkaampia vaatteita, kun ei tarvita niin montaa vaatekappaletta ylipäänsä.
Jos hävität kaiken mistä et pidä tapahtuu parikin asiaa.
1. Sinulla ei ole vaatteita jotka voit laittaa päällesi. kun tiedät vaattei
Minulle on tärkeää, että kaapissa on muutamia vaatteita, jotka voi laittaa vaikka hikoilleelle iholle, kun pitää viedä koira ulos ennen suihkua. Kunnon vaatteet pysyvät puhtaina ja poissa pyykkikorista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tykkää suurimmasta osastani vaatteita. Monesta siksi että ne ovat hiukan epämiellyttävän tuntuisia päällä, esim farkut (mulla on niitä kahdet). Mutta farkut on niin monikäyttöiset että ei olisi mitään järkeä pistää niitä sen vuoksi pois, niitä käytän arjessa kun liikun kodin ulkopuolella. Kaksi villamekkoa on myös sellaisia joista oikeasti pidän. Jos jättäisin ihan aidosti sellaiset vaatteet missä viihdyn ja jotka on hyviä päällä niin mulle jäisi käyttöön kolme nanson täyspitkää yöpaitaa 😄
Mikset osta Nanson mekkoja päivävaatteiksikin sitten? Ne on ihan samanlaisia kuin ne yöpaidat, kuosit vaan vähän eri.
Itsekään en siedä farkkuja, tai ylipäänsä housuja. Ihminen voi ihan hyvin pitää pelkkiä h
Nanso tekee pitkiä päivämekkojakin, jotka epäilemättä ovat päällä samanlaisia kuin yöpaita, mutta näyttävät päivävaatteilta.
Joo tiedän kyllä. Meidän lähellä on nanson myymälä. En ikinä käytä pitkiä päivämekkoja, en viihtyisi niissä kodin ulkopuolella. Mulla on kotivaatteet ja kodin ulkopuolella käytettävät vaatteet ihan erikseen.
Vaattee myös kuluu vaikka niitä ei käytä. Itse huomasin, että alesta vuosikausia sitten ostamani paita olikin melkein käyttökelvoton. Talvitakki, kolme vuotta vanha, haisi aivan kamalalta. Nämä nykyvaatteet taitaa olla lumppua jo heti ostettaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Olosi on kevyempi, koska et joudu pyörittelemään koko ajan tavaraa, mistä tulee sellainen blääh- olo. Tästä seuraa rentoutumisreaktio, mistä seuraa laajempi näkökulma ja parempia päätöksiä myös vaateostoksilla. (Ihminen tekee tutkitusti rentoutuneena parempia päätöksiä, ja se on kuule ihme miten paljon epämieluisa roju ihmistä stressaa, jos on sitä sorttia ihminen, ja sinä ap selvästi olet.)
2. Huomaat, että pärjäät paljon pienemmällä vaatevarastolla kuin mitä luulit. Tästä seuraa, että voit ostaa parempia ja laadukkaampia vaatteita, kun ei tarvita niin montaa vaatekappaletta ylipäänsä.
1. Sinulla ei ole vaatteita jotka voit laittaa päällesi. kun tiedät vaattei
Vau. Olipa erikoinen ajatusmaailma tuolla edellisellä.
1. Minä kyllä pidän ulkotöissä ihan niitä samoja vaatteita kuin muutenkin. Miksi minun pitäisi pitää jotain, mitä inhoan vain siksi että satun istuttamaan omenapuuta tai nostamaan perunoita? Kumpaakin hommaa voi tehdä tweed-puvussa, samoin puiden kantamista tai klapittelua sun muuta. Tai ulkohuussin tyhjentämistä. Jos olisi tarkoitus maalata, ostaisin sellaisen kertakäyttöisen maalarinhaalarin. Tai todennäköisemmin ottaisin ammattilaisen maalaamaan.
2. "Sinulla ei ole vaatteita juhliin" -siis ihan aidosti olet sitä mieltä, että juhliin kannattaisi panna päälleen jotain, mistä ei pidä? Juhlavaatteiden aivan erityisesti pitää olla sellaiset, missä viihtyy.
3. Varavaatteiden omistaminen näinä aikoina on aivan naurettavaa. Jos lempitalvitakki hajoaa, henkilö tietysti korjaa sen. Kas kun ostaa oikeasti hyviä vaatteita, niitä voi korjata! Ja muutenkin, kuinka usein teillä on hajonnut jotain niin pahasti, ettei sitä voi pitää sitä paria päivää, minkä uuden hommaamiseen menee? Minulla hajosi kerran pilkkihaalari(pitkä juttu), ja pakkasta oli koko sen viikon yli -20. Tilasin uuden haalarin ja pidin siihen saakka muita vaatteita. Vähän oli raikas olo, mutta pärjäsin.
Kun luopuu tuollaisesta sairaasta varmistelumentaliteetistä, mikä kumpuaa ties mistä alitajuisista peloista, huomaa miten sitä tosiaan pärjää paljon paremmin kuin ikinä uskoikaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa kai on ideana, että pitäisi olla varaa ostaa jatkossa niitä mieluisia. Köyhän ei kannata konmarittaa kaikkea pois.
Tämä ketju nyt ei selvästikään ole köyhille, jos ap:n lempivaatteet on 100 % villaa alusvaatteita myöden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Sinulla ei ole vaatteit
1. Minä kyllä pidän ulkotöissä ihan niitä samoja vaatteita kuin muutenkin. Miksi minun pitäisi pitää jotain, mitä inhoan vain siksi että satun istuttamaan omenapuuta tai nostamaan perunoita? Kumpaakin hommaa voi tehdä tweed-puvussa, samoin puiden kantamista tai klapittelua sun muuta. Tai ulkohuussin tyhjentämistä. Jos olisi tarkoitus maalata, ostaisin sellaisen kertakäyttöisen maalarinhaalarin. Tai todennäköisemmin ottaisin ammattilaisen maalaamaan.
2. "Sinulla ei ole vaatteita juhliin" -siis ihan aidosti olet sitä mieltä, että juhliin kannattaisi panna päälleen jotain, mistä ei pidä? Juhlavaatteiden aivan erityisesti pitää olla sellaiset, missä viihtyy.
3. Varavaatteiden omistaminen näinä aikoina on aivan naurettavaa. Jos lempitalvitakki hajoaa, henkilö tietysti korjaa sen. Kas kun ostaa oikeasti hyviä vaatteita, niitä voi korjata! Ja muutenkin, kuinka usein teillä on hajonnut jotain niin pahasti, ettei sitä voi pitää sitä paria päivää, minkä uuden hommaamiseen menee? Minulla hajosi kerran pilkkihaalari(pitkä juttu), ja pakkasta oli koko sen viikon yli -20. Tilasin uuden haalarin ja pidin siihen saakka muita vaatteita. Vähän oli raikas olo, mutta pärjäsin.
Kun luopuu tuollaisesta sairaasta varmistelumentaliteetistä, mikä kumpuaa ties mistä alitajuisista peloista, huomaa miten sitä tosiaan pärjää paljon paremmin kuin ikinä uskoikaan.
Minulla taas on ulkotöissä ihan eri vaatteet mitä muuten. Mm. Verkkareita joita en käytä kuin kotioloissa. En siksi että niitä inhoaisin vaan siksi että en viihdy ne päälläni ns ihmisten ilmoilla ollessani. Ja juhlavaatteet mulla on sellaisia jotka päällä näytän hyvältä ja tykkään niistä siksi, mutta ei ne mitään kaikkein mukavimpia ole korkkareineen.
Jotenkin tässä tilanteessa tulee mieleen enemmänkin se, että miten ihmeessä sinne vaatekaappiin päätyy sellaisia vaatteita, joista et pidä? Ehkä kannattaisi enemmänkin keskittyä sihen hankintapuoleen kuin pelkästään karsimiseen. Sitten kun on löytää niitä mieluisia vaatteita, voi aina niiden tieltä karsia pois kaikki epämieluisat, jotka tuo mieluisa korvaa. Parhaassa tapauksessa samalla voi myös vähentää vaatteiden määrää eli pystyy yhdellä hyvällä vaatteella korvaamaan useamman epämieluisan.
Sinun pitää ap kysyä itseltäsi:
Haluanko olla (kuvitteellisesti) turvassa, vai haluanko olla vapaa?
Ihminen säilöö rojua mistä ei pidä siksi, että kuvittelee sitä joskus tarvitsevansa, kuten tuossa joku hys-tee-rikko jo listasi. Tosiasiassa se ei tietenkään lisää mitään oikeaa turvallisuuttasi millään tavalla, mutta saa kyllä sinut uskomaan, että et ole turvassa jos et koko ajan varmistele kaikkea.
Toisaalta, jos vapautat itsesi tuosta taakasta, se vapauden tunne leviää muuhunkin elämääsi. Olosi kevenee, kun et raahaa tuota turvallisuushakuista rojua perässäsi.
Minä ainakaan en ole koskaan katunut minkään asian hävittämistä (tai ihmissuhteen päättämistä). En koskaan. Ja olen tehnyt sitä paljon.
Niin joo, ja se kaihertava ääni, joka sanoo, että "älä hävitä sitä" ja tekee ikävän tunteen, ei ole omatuntosi, vaikka äidin äänellä usein puhuukin. Se on Sovinnaisuus ja Pelko. Itsestäsi riippuu, tahdotko kuunnella niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1, En pidä samoja vaatteita istutettaessani kukkia. Minulla on vanhat kuluneet vaatteet tätä varten. En sotke uusia käyttövaatteitani.
2. Tästä olemme samaa mieltä. Maailmassa on vain muitakin kuin me. Moni inhoaa juhlavaatteitaan eikä pidä niistä.
3. Mitä muita vaatteita sinä pidit jos varavaatteiden omistaminen on naurettavaa? On hajonnut tai likaantunut niin etten voi sitä käyttää. Huonompi juttu -20C pakkasella kun ainoa talvitakki on käyttökelvoton. Ota huomioon ettet sinä edusta kaikkia ihmisiä. Monella ei ole joko taitoa tai korjaustarpeita kotona. Eikä halua ostaa netistä vaatteita koska niitä ei voi sovittaa. Arpapeliä.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tässä tilanteessa tulee mieleen enemmänkin se, että miten ihmeessä sinne vaatekaappiin päätyy sellaisia vaatteita, joista et pidä? Ehkä kannattaisi enemmänkin keskittyä sihen hankintapuoleen kuin pelkästään karsimiseen. Sitten kun on löytää niitä mieluisia vaatteita, voi aina niiden tieltä karsia pois kaikki epämieluisat, jotka tuo mieluisa korvaa. Parhaassa tapauksessa samalla voi myös vähentää vaatteiden määrää eli pystyy yhdellä hyvällä vaatteella korvaamaan useamman epämieluisan.
Karsiminen täytyy tehdä ensin. Koska vasta siinä tajuaa, mistä oikeasti pitää ja mistä ei. Ihminen alkaa tehdä niitä uusia hyviä päätöksiä vasta, kun vanhat on siivottu.
Ethän sinä niinkään tekisi, että hommaisit ensin uuden miehen ja heivaisit vanhan huonon sitten vasta? Ei, ensin heivaat huonon ja olet vähän aikaa ilman, ja sitten vasta olet kypsä näkemään, millainen olisi hyvä.
Se ilman olo siinä välissä on tärkeä osa prosessia.
Usein nimittäin huomaa, että tarvitseekin jotain ihan muuta kuin luuli -tai ei tarvitse mitään ensinkään.
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitää ap kysyä itseltäsi:
Haluanko olla (kuvitteellisesti) turvassa, vai haluanko olla vapaa?
Ihminen säilöö rojua mistä ei pidä siksi, että kuvittelee sitä joskus tarvitsevansa, kuten tuossa joku hys-tee-rikko jo listasi. Tosiasiassa se ei tietenkään lisää mitään oikeaa turvallisuuttasi millään tavalla, mutta saa kyllä sinut uskomaan, että et ole turvassa jos et koko ajan varmistele kaikkea.
Toisaalta, jos vapautat itsesi tuosta taakasta, se vapauden tunne leviää muuhunkin elämääsi. Olosi kevenee, kun et raahaa tuota turvallisuushakuista rojua perässäsi.
Minä ainakaan en ole koskaan katunut minkään asian hävittämistä (tai ihmissuhteen päättämistä). En koskaan. Ja olen tehnyt sitä paljon.
Niin joo, ja se kaihertava ääni, joka sanoo, että "älä hävitä sitä" ja tekee ikävän tunteen, ei ole omatuntosi, vaikka äidin äänellä usein puhuukin. Se on Sovin
Ei se, että ei heitä suinpäin pois jotain vaatetta pois tee kenestäkään hysteerikkoa. Aika rumalla tavalla sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Moni ei pidä juhlavaatteista. On vaatteita jotka kutistuvat pesussa tai eivät sovi lihomisen/laihtumisen takia. Sopivat kyllä päälle muttei niiden kanssa viitsi ihmisten ilmoille lähteä. Josta päästää ns. työvaatteisiin. Vaatteita joista ei pidä mutta jotka menevät hyvin vaikka halkotöissä tms. Sekä virheostokset. Näitäkin tulee vaikka olisi kuinka tarkka.
"Etkö tarvitse mitään työvaatteita? Jakkupukuja, housupukuja? Aina sama villatakki, jos se on ainoa lämpimämpi yläosa? Hupparissa ei töissä olla useinkaan. "
En, teen koodaustyötä 100% etänä. Eli mulle riittää "kotoilukapseli" per vuodenaika. Niille, jotka tarvii työvaatteita erikseen, sitten usein on työvaatekapseli esillä vapaa-ajan kapselin lisäksi.
Heitin pois huonosti istuvat vaatteet ja loppuunkulahtaneet. Ostin uusia tilalle ja silti on väljää kaapissa. Mitä huonoja säilömään.
"Ei nuo ole mitään kapseleita. Se kapseli tarkoittaa vaatekaapin yhteydessä suppeaa, ei mitään yksikköä."
Onko sitten eri näkemyksiä, mikä kapseli on, voi olla. Itse kävin Caps Look kapselivaatekaappikurssin, ja siellä kapseli tarkoitti nimenomaan tiettyyn tarkoitukseen (esim. vapaa-ajan vaatteet tai työvaatteet) tarkoitettua, keskenään yhteensopivien vaatteiden kokoelmaa, joka on monella vuodenaikakohtainen. Kapseli voi olla henkilökohtaisen valiinnan ja tarpeiden mukaan laajempi tai suppeampi.
Vierailija kirjoitti:
"Etkö tarvitse mitään työvaatteita? Jakkupukuja, housupukuja? Aina sama villatakki, jos se on ainoa lämpimämpi yläosa? Hupparissa ei töissä olla useinkaan. "
En, teen koodaustyötä 100% etänä. Eli mulle riittää "kotoilukapseli" per vuodenaika. Niille, jotka tarvii työvaatteita erikseen, sitten usein on työvaatekapseli esillä vapaa-ajan kapselin lisäksi.
Kuinka usein peset työvaatteet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunannostoa tweed-puvussa?😄 Tulee mieleen joku 30-l suomileffa. Tai Strömsö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä hävitä mitään, laita vain säilöön. Korvaa sitten pikkuhiljaa paremmilla, kun niitä löytyy kaupoista. Muuten joudut ostamaan hädissäsi uusia keskinkertaisia vaatekappaleita.
Hautomista se kellarissa hautominenkin on, ihan sama henkinen rasite.
Käsi sydämelle, kuinka usein ihmiselle OIKEASTI tulee oikein hätä ostaa jotain uutta? Ei käytännössä ikinä. Aina sitä jotain löytyy. Pahinta mitä voi tapahtua on se, että joudut hikoilemaan vähän. Talvella kun voi aina kerrostaa, joten palelemista ei tarvitse pelätä.
Ihminen pärjää esim. kesän sillä, että on kaksi identtistä mekkoa. Toinen pesussa ja toinen päällä. Joten jos ap sinulla on lempikesämekko, senkun ostat toisen samanlaisen ja hävität kaikki muut.
Kokemuksesta tiedän, että kukaan ei edes huomaa että sinulla on aina samat vaatteet, tai ainakaan sano mitään.&nb
Noin voi elää, jos elää varsin rajoittunutta elämää. Meillä muilla on erilaisia tarpeita ja tilanteita, esimerkiksi ruokapöydässä saattaa kaatua soppalautanen kakkosmekon päälle ykkösmekon ollessa kuivumassa, ja silti pitäisi töihin lähteä. Samoin erilaiset ulkoilma-aktiviteetit vaativat omat asusteensa.
Ketjussa selvästi on paikalla ihmisiä, jotka kokevat sekä vaatteiden määrän että niiden tuntuman merkittävästi voimakkaammin kuin tavalliset tallaajat. Siltikin ehdottaisin varovaista siedätystä, ettei elämänpiiri entisestään kapenisi.
Tämän sanomisesta ei moni tykkää ja saan alapeukkuja, mutta ainakin itse olen niin tarkka ulkonäöstäni että en tunne oloani mukavaksi jos olen omasta mielestäni pukeutunut jotenkin väärin tilaisuuteen nähden. Tilaisuudella siis tarkoitan ihan arkisiakin juttuja, en pelkkiä juhlia tms. Vuodenajalla on myös väliä. Minulla ei toimisi tuo samat vaatteet joka paikkaan, pukeudun erilailla esim mennessäni ruokakauppaan kuin jos mennään vaikka puolison kanssa syömään tms. Ja minulla on myös selkeästi erilaiset vaatteet talvelle ja kesälle. En halua pukea päälleni hametta jota käytän kesällä ja josta tykkään paljonkin sen vuoksi että sen materiaali ja kuosi ei "sovi" talveen.