Vaatekaapin "konmarittaneet", jäikö teille MITÄÄN päällepantavaa? Neuvoja kaipaan
Olen tässä siivonnut vaatekaappia ja miettinyt, mitä jäisi jäljelle jos tekisin sen KonMarin hengessä, eli jättäisin vaan ne vaatteet, joista oikeasti tykkään? Toimiiko se lähestymistapa oikeasti?
Minulla on nimittäin montakin sellaista vaatetta, jotka on on hyvälaatuisia, ihan ok näköisiä ja käytänkin niitä melko paljon, koska ovat niin käytännöllisiä. Mutta en oikeasti pidä niistä yhtään ja joka kerta kun ripustan ne kuivumaan, mietin että jos vaan hävittäisi tämänkin loimen.
Ongelma on, että en tykkää oikein mistään. Minulla on kaksi villahametta, joita pitäessä kroppani laulaa onnesta, kaikkia muita alaosiani vähän inhoan. Tekee kesäpukeutumisen vähän hankalaksi. No, kesä alkaa olla ohi, mutta jos hävitän kaikki ne kesävaatteet mitä tänä kesänä inhosin, mitä minä sitten teen kun kesä taas tulee? Ostan uudet vaatteet, joita inhoan?
Vai toimiiko homma niin, että kun vaan kieltäydyn pitämästä mitään, mikä ei saa kroppaani laulamaan onnesta, kaappiin ei enää ilmesty vääränlaisia vaatteita? Että jotenkin mystisesti alan löytää parempia?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä hävitä mitään, laita vain säilöön. Korvaa sitten pikkuhiljaa paremmilla, kun niitä löytyy kaupoista. Muuten joudut ostamaan hädissäsi uusia keskinkertaisia vaatekappaleita.
Hautomista se kellarissa hautominenkin on, ihan sama henkinen rasite.
Käsi sydämelle, kuinka usein ihmiselle OIKEASTI tulee oikein hätä ostaa jotain uutta? Ei käytännössä ikinä. Aina sitä jotain löytyy. Pahinta mitä voi tapahtua on se, että joudut hikoilemaan vähän. Talvella kun voi aina kerrostaa, joten palelemista ei tarvitse pelätä.
Ihminen pärjää esim. kesän sillä, että on kaksi identtistä mekkoa. Toinen pesussa ja toinen päällä. Joten jos ap sinulla on lempikesämekko, senkun ostat toisen samanlaisen ja hävität kaikki muut.
Kokemuksesta t
Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Silloin ei käytetty deodoranttiakaan. Ei se haitannut jos vaatteet vähän löyhähtivät. Ehkä ihmiset pysäyttävät sinut haistaakseen haisetko samalle kuin näytät. Ja sarkastisesti kehuvat vaatteitasi.
"koska olen aikuinen, en tule likaiseksi vaikka tekisinkin puutarhahommia tms."
Tää oli hauska
Vierailija kirjoitti:
Älä hävitä mitään, laita vain säilöön. Korvaa sitten pikkuhiljaa paremmilla, kun niitä löytyy kaupoista. Muuten joudut ostamaan hädissäsi uusia keskinkertaisia vaatekappaleita.
Mikä hätä tässä on ostaa pari vaatetta ensikesäksi. Kesään on vielä aikaa
Kyllä voin vakuuttaa keskustelukumppanillemme, että nimenomaan entisaikaan köyhimmätkin pitivät huolta, että navettaan ja kirkkoon oli eri vaatteet. Vaatteisiin käytettiin paljon enemmän rahaa suhteessa tuloihin kuin nykyään.
Totta kai oli sitten poikkeuksia. Väinö Linna kirjoitti Leppäsen Aunesta, joka käytti niitä vaatteita mitä toiset hänelle lahjoittivat. Hän puki päälleen aina parasta mitä kaapissa oli, vaikka perunannostoonkin, ja tämä oli Linnan mielestä mainitsemisen arvoinen asia.
Mulla aivan sama, koska olen pihi niin olen säästänyt kasapäin rumia vaatteita joista en oikeasti enää pidä.
Näitä juttuja lukiessa tulee mieleen, että se jonkun mainitsema 100 kappaletta kapseleita voisi olla monellekin hyödyksi. Ei vaatekaapissa vaan lääkekaapissa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen aikaan tosiaan pärjättiin hyvin suppealla vaatevarastolla, mutta silloinkin oli erikseen fyysisen työn vaatteet ja niin sanotut pyhävaatteet. Vielä minun lapsuudessani vaihdettiin koulusta kotiin tultua päälle kotivaatteet, jotta kouluvaatteet säilyisivät siistimpinä.
Toivottavasti tämän ketjun ihmiset eivät entisaikaa haikaillessaan haise samalta kuin entisajan ihmiset, joilla ei välttämättä etenkään talvella ollut kummoisia peseytysmahdollisuuksia.
Ja kulahtaneet vaatteet käytettiin loppuun, viimeinen käyttökerta vaikka siivousrättinä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla aivan sama, koska olen pihi niin olen säästänyt kasapäin rumia vaatteita joista en oikeasti enää pidä.
Kuulostatkin tosi onnelliselta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pidät niistä kahdesta hameesta? Malli, väri, materiaali, mikä? Joo, villa on kuuma kesällä, mutta saisiko esim ompelija tehtyä sulle saman malliset kesähameet puuvillasta/ pellavasta/ trikkosta tms?
Täydellisessä vaatteessa on itselläni ainakin kyse siitä että siinä yhdistyy kaikki ominaisuudet mistä tykkää. Ne yhdessä tekee siitä toimivan. Jos jonkun noista ominaisuuksista muuttaa, esim materiaalin, ei se ole enää yhtään samanlainen na tuntuu erilaiselta päällä.
Jätä vain ne joita käytät tai ovat kutistuneet mystisesti kaapissa. Heitä epävarmat johonkin lootaan ja kaapita tai poista kun siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostatkin tosi onnelliselta.
Aika huvittavaa, että joku ajattelee onnellisuuden olevan kiinni siitä, onko pihiksi tunnustautuvan ihmisen vaatekaapissa liikaa tavaraa vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pidät niistä kahdesta hameesta? Malli, väri, materiaali, mikä? Joo, villa on kuuma kesällä, mutta saisiko esim ompelija tehtyä sulle saman malliset kesähameet puuvillasta/ pellavasta/ trikkosta tms?
Täydellisessä vaatteessa on itselläni ainakin kyse siitä että siinä yhdistyy kaikki ominaisuudet mistä tykkää. Ne yhdessä tekee siitä toimivan. Jos jonkun noista ominaisuuksista muuttaa, esim materiaalin, ei se ole enää yhtään samanlainen na tuntuu erilaiselta päällä.
Onneksi neurotyypilliset ihmiset pystyvät elämään myös epätäydellisten vaatteiden kanssa.
itse olen keski-ikäinen, keskikokoinen ihminen, jolla ei ole minkäänlaisia aistiyliherkyyksiä, ja jolle riittää että vaatteet ovat luonnonkuitua ja hillityn värisiä. Pystyn vaatettamaan itseni kokonaisuudessaan kirpputoreilla alusvaatteita ja sukkia lukuun ottamatta.
Jaa vaatteesi kolmeen kasaan: ne mistä pidät oikeasti, ne mitä tarvitset mutta mistä et pidä ja ne mitä ei halua etkä tarvitse. Hankkiudut eroon viimeisimmästä nyt ja yrität löytää erinomaisia vaihtoehtoja, joilla korvaat pikkuhiljaa keskimmäistä. Valmista ei tule heti mutta teet ehkä parempia valintoja jos et hätiköi. Kaupoissa on kerrallaan rajallinen valikoima, kesä- ja talvivaatteita ei myydä juurikaan samaan aikaan, myynnissä olevat värit ja mallit vaihtuvat jne.
Olen itse käyttänyt tätä menetelmää. Omat vaatteeni olivat erityisesti väärän sävyisiä (eli näytin niissä suunnilleen sairaalta). Kun tajusin missä on vika, kävin läpi mitä omistan ja erottelin sieltä ne vaatteet, joista pidän ja joiden väri on hyvä tai ok. Vaatteet, joista en pitänyt lähtivät pois. Jos vaatteen ainoa ongelma oli väärä värisävy, katsoin voiko sen yhdistää kelvollisesti muihin vaatteisiin. Jos ei mutta muuten vaate oli hyvä, laitoin varastoon (näitä oli vain muutama) siltä varalta, että ne sopivat tulevaisuudessa tekemieni hankintojen kanssa.
Analysoin aluksi aika tarkasti minkä tyyppisiä sävyjä minun edes kannattaa katsoa, mistä väreistä en pidä vaikka ne sopisivat ja mitkä mallit ja leikkaukset ovat parempia minulle kuin toiset sekä mitä materiaaleja oikeasti käytän. Katsoin myös eri vaatteiden yhdistelemistä ja mietin mitä tarvitsen lisää ja minkä värisenä. En osta enää mitään, joka ei ole sekä sävyltään, malliltaan, materiaaliltaan ja laadultaan hyvää. Lisäksi uudelle vaatteelle pitää olla selvä tarve. Siksi korvaaminen on ottanut aikansa mutta virhehankinnat ovat harvinaisia ja pukeutuminen on helpompaa koska käytettävissä on useita kelvollisia kokonaisuuksia enemmän vaikka kaapissa oleva vaatemäärä ei juurikaan noussut.
Mulla on vain leopardikuosisia asukokonaisuuksia. En tarvitse kapseleita niitä varten. T:Voimaantunut Pirjo 59V
"Etkö tarvitse mitään työvaatteita? Jakkupukuja, housupukuja? Aina sama villatakki, jos se on ainoa lämpimämpi yläosa? Hupparissa ei töissä olla useinkaan."
Hauska kommentti. Ihan niin kuin kaikki tekisivät samanlaista työtä. Mä en tarvitse omassa työssäni jakkupukua, sen sijaan tarvitsen turvakenkiä. Huppari on ollut tässä viime viikot oiva vaate töissä.
Ennen aikaan tosiaan pärjättiin hyvin suppealla vaatevarastolla, mutta silloinkin oli erikseen fyysisen työn vaatteet ja niin sanotut pyhävaatteet. Vielä minun lapsuudessani vaihdettiin koulusta kotiin tultua päälle kotivaatteet, jotta kouluvaatteet säilyisivät siistimpinä.
Toivottavasti tämän ketjun ihmiset eivät entisaikaa haikaillessaan haise samalta kuin entisajan ihmiset, joilla ei välttämättä etenkään talvella ollut kummoisia peseytysmahdollisuuksia.